Gå til innhold

Tur i gave - Når er det best å fortelle han om det?


DrueSmoothie

Anbefalte innlegg

Min samboer blir 40 år i sommer og har lenge fleipet med at på den dagen skal han reise langt avgårde. Så han skal nok nærmere sannheten enn han tror ;) Han har bursdag en søndag, og jeg har bestilt tur til New York (Han drømmer også om USA) den helgen, med avreise torsdag formiddag (som da er 3 dager før bursdagen)

SÅ sitter jeg og tenker da, når er det best å fortelle om det? Bør han få vite det en stund før vi skal reise så han kan glede seg? Bør jeg fortelle det kvelden før så han vet hva han skal og kan pakke selv? Eller hva med å bli skikkelig overrasket med at vi reiser "til jobb" (Det er helt naturlig at vi kjører sammen til jobb i blandt og vi kan fint kjøre på samme tid ift flytidene) og så fortsetter vi bare til Gardermoen som uansett er samme vei ett godt stykke? Evt sier samme morgen at han ikke trenger å ta på seg arbeidsklærne?

Hva hadde du foretrukket om det var du som fikk en sånn tur i gave? Ville du blitt skikkelig overrasket i siste liten, eller hadde gaven blitt bedre om du fikk vite det god tid i forveien at det er gaven du får? 

Det praktiske rundt det løser seg uansett da jeg både får tak i passet hans (det ligger jo hjemme) for ESTA-søknad og jeg får også fint gitt beskjed om fridagene på jobben hans. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde foretrukket å vite, men det er siden jeg er en person som planlegger alt ned  til minste detalje. Du kjenner han best, om han er en spontan type kan det være greit å vente. Er han en som liker å planlegge å kalkulere tid, penger og sted så er det best å fortelle han det nå.

Anonymkode: 6719e...67c

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke klart å holde kjeft 😃

Anonymkode: 4acdd...7e0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det kommer litt an på hva slags type han er. Liker han overraskelser, er spontan og ikke så opptatt av å ha kontroll? Da er det sikkert gøy å bare kjøre videre til Gardermoen.  Hvis han er av den typen som liker å planlegge litt og ha oversikt, ville jeg sagt fra minst dagen før. Personlig hadde jeg aldri taklet at noen andre skulle pakke kofferten min for eksempel. Du kjenner han best 😊 Hvis du ender opp med å si det på veien ville jeg sørget for et klesskift til han, slik at han kan være komfortabel på den lange flyreisen.

Anonymkode: 7a716...78d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han er av den spontane typen, så absolutt, og han er glad i å reise og jeg vet det ett sted han gjerne reiser til (fisket lenge her ;) ) Og klart jeg evt må ta med skift om jeg ikke sier noe før vi er på vei.

Dog heller jeg kanskje mest mot å si det kvelden før, f eks lage ett par "billetter" og legge på puta hans, eller noe. Dog tar jeg gjerne i mot kule forslag på hvordan gi en sånn gave på best mulig måte :) Selv er jeg usikker på om jeg hadde blitt mest glad for å få vite det lenge før bursdagen eller bli overrasket der og da. Så derfor jeg håper at alle de kreative hodene her har ennå bedre ideer enn meg selv :D 

Hadde vi reist etter selve dagen hadde det jo vært naturlig at han fikk gaven den dagen, men ettersom vi faktisk reiser FØR så blir det litt mer "spillerom" for å overraske best mulig

For noen år siden gjorde jeg samme med min X, da måtte vi opp et par timer tidligere enn normalt, og jeg la en vekkeklokke i en boks under senga som ringte litt før vi måtte opp, og i den boksen lå også flybillettene, passet hans og hotellreservasjonen.

Endret av DrueSmoothie
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg hadde ikke klart å holde kjeft 😃

Anonymkode: 4acdd...7e0

DET blir nok en utfordring ja 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du legge billettene i BH-en din, også initierer du litt puppekos og sånt som følger med for å få han til å ta av BH-en din? 😄

Anonymkode: 77b96...737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan du legge billettene i BH-en din, også initierer du litt puppekos og sånt som følger med for å få han til å ta av BH-en din? 😄

Anonymkode: 77b96...737

😅 Morsomt forslag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt hyggelig for han å kunne glede seg til en slik tur også, så ville fortalt 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man ikke søke om ESTA for USAtur - er det noe du kan gjøre for han?? 

Anonymkode: 157ba...d06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Må man ikke søke om ESTA for USAtur - er det noe du kan gjøre for han?? 

Anonymkode: 157ba...d06

Juridisk sjal man gjøre det selv. Man signerer. Praktisk/teknisk kan andre gjøre det for deg.

Jeg ville ønsket å vite, også for å unngå at jeg la andre planer.

Anonymkode: da5e3...dad

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville likt å visst det i forkant. Mest fordi det er lang flytur, og hadde likt å reist i noe annet en arbeidsklærne mine😅 Dessuten kan dere planlegge litt sammen hva dere ønsker å gjøre i New York.

Anonymkode: ae193...d02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt megastresset over å bli utsatt for en tur uten å vite noe på forhånd, og hadde sannsynligvis endt opp stresset og sur hvertfall den første dagen..... 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde fortalt at jeg hadde noe fore med ham den helga, men ikke sagt hvor vi skulle, før han så det på gaten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere skal reise torsdag formiddag, så må han vel ordne seg fri fra jobb. Eller har du alliert deg med sjefen hans og ordnet feriedager uten at han vet det?

Anonymkode: b1b2b...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ønsket å få vite om turen i god tid før reisen. Da kunne jeg gledet meg og googlet mye for å finne kjekke ting å utforske. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sykepleierinnen skrev (2 timer siden):

Jeg hadde blitt megastresset over å bli utsatt for en tur uten å vite noe på forhånd, og hadde sannsynligvis endt opp stresset og sur hvertfall den første dagen..... 

ja, jeg også🤭 Er ikke glad i overraskelser. Må mentalt forberede meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hvis dere skal reise torsdag formiddag, så må han vel ordne seg fri fra jobb. Eller har du alliert deg med sjefen hans og ordnet feriedager uten at han vet det?

Anonymkode: b1b2b...66f

Vi jobber i samme firma så å få han fri er minste problem ;) I tillegg har jeg alliert med et par av kollegaene rundt han så han ikke planlegger møter etc de dagene ;) Mulig han ene skulle «sende han på en jobb» :) Så ift jobben vil ikke bli noe problem uansett hvordan det løses.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/25/2024 at 2:48 PM, DrueSmoothie said:

(...) jeg la en vekkeklokke i en boks under senga som ringte litt før vi måtte opp, og i den boksen lå også flybillettene, passet hans og hotellreservasjonen.

Jeg ville gjøre dette søndag morgen helgen før bursdagen. Han vekkes til en overraskelse, og han får et par dager til å forberede seg til turen. 

Anonymkode: acab0...e93

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde syntes det hadde vært veldig gøy å bli overrasket med tur til NY i stedet for jobb! (Jeg kvinne 34 år) men tviler på at mannen hadde turt mtp å pakke klær osv! Er jo gøy å glede seg, men gøy å overraske også! Stemmer i tilfelle for kvelden før hvis ikke overraskelse samme dagen! Er jo veldig gøy at du får til både timing på ca samme tid som avreise til jobb + fikse fri for han!

Anonymkode: a9ccc...225

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...