Gå til innhold

Jeg vil bli Pescetarianer, men har noen spørsmål


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Pga helsemessige og moralske grunner, så har jeg lyst til å endre kosthold.

Elsker sushi og kan ikke tenke meg å aldri spise det igjen. 
 

Hvordan går jeg frem ? Spiser kjøtt 5/6 dager i uken. 

Anonymkode: 5a627...701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er flere måter du kan gå frem på. Du kan for eksempel bytte ut bare kjøttet og beholde tilbehøret, eller du kan prøve helt nye oppskrifter som passer det kostholdet du ønsker å gå over til. Hvis det bare er kjøttet du skal kutte ut blir nok ikke overgangen så altfor stor, men det kan være greit å øke inntaket av grønnsaker, og passe på så du inntar variert kost, feks belgvekster, nøtter eller frø, bladgrønnsaker, frukt etc. Nå vet jeg ikke hvordan kostholdet ditt så/ser ut, men når man kutter ut et produkt som kjøtt i kosten, kan det være lurt å introdusere noe nytt. Gjerne belgvekster.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I starten byttet jeg ofte bare ut kjøtt med linser eller kikerter. Bønner funker og. Samt halloumi i endel greier. 
Sjekk vegetarbloggen. Veganmisjonen og. Men vegetarbloggen har sinnsykt mye. (Og i veganske oppskrifter bruker jeg bare vanlig fløte/smør foreks istedet for vegansk.) 

 

Anonymkode: b809c...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet med å bytte ut pålegg, så det bare var ett måltid om dagen som inneholdt kjøtt. Deretter fjernet jeg kjøttet fra middagene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskemiddag tre ganger i uka og vegetarisk resten?

Pålegg: egg, ost, linsepostei, bønnepostei

Taco: lages på vanlig måte, men bytt ut kjøttdeig med svarte bønner i boks (billig og godt) eller Naturli’ kjøttdeig. Bruk litt mindre tacokrydder enn du pleier, vi bruker ikke hele posen.

Nachosgrateng: stek «tacodeig» som du pleier med med 2 bokser sorte bønner. Legg det i bunnen av en form. Stikk nedi paprikastrimler, purre, mais. Stikk nedi nachos, dryss over ost.

Hva pleier du å spise til middag? Litt lettere å komme med tips til hvordan lage vegetar om man vet hva du pleier å spise.

Anonymkode: c2c21...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du er forskjellen på å spise fisk og kjøtt, når det etiske er det som driver deg? Du kan ta bedre etiske valg innenfor det å spise kjøtt ved å handle fra lokale bønder fremfor industrien, og ikke minst viltkjøtt. Stor forskjell i dyrevelferd. 

Rødt kjøtt er ikke skadelig, det er tvert i mot særdeles viktig for helsa. Det er om kjøttet er prosessert eller ikke, og hva du spiser ellers, så som er det viktige. Rent kjøtt uten tilsetninger, er ikke skadelig, og det er din viktigste kilde til bl.a b12 og hemjern. 

Utover det, skal du kutte ut kjøtt så spis fet fisk regelmessig, og godt med de andre animalske kildene. Rikelig med jernrike grønnsaker kombinert med c vitamin for best opptak. Etter en stund må du rett og slett se an om du får i deg nok b12 (lytt til kroppen), og vurdere om du trenger tilskudd på sikt. B12 får du fra fet fisk, opptaket fra egg er heller dårlig, så anses ikke som en god kilde. Ikke mye i meieriprodukter heller. Så du må bare følge med på hva kroppen sier. Det kan ta opptil flere år før lageret tømmes. Du må også vurdere om plantejern er nok for deg, det var det ikke for meg. 

I forhold til oppskrifter, så er det egentlig bare å bytte ut oppskrifter med kjøtt med fisk og belgfrukter. 

Google "pesceterian recipes" så vil du få opp mye. 

 

Anonymkode: 8065f...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...