Gå til innhold

Noen som går 12 timers vakter i helsevesenet her?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Går 13 timers vakter i helgene. Slitsomt ja, men til gjengjeld slipper vi å jobbe hver 3 helg, så absolutt verdt det. Får også god oversikt på jobb når man er der både dag og kveld. Men du er bare hjemom og sover, så har du familie, må du ha en partner som gjør sin del hjemme.

Anonymkode: 045cb...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har hver 4 helg nå i vanlig turnus. De som velger 12 timers vakter får hver 3 helg pluss en godtgjørelse på nesten 40k.

Anonymkode: da740...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Jobber som sykepleier 12,5 timer hver 4. helg (kveld fredag, langvakt lør og søn) i hjemmesykepleien. Synes det var greit helt i starten, men merker at jeg er helt kvalm og ufokusert når vakten har gått 8-9 timer. Jeg føler jeg ikke har noe igjen for det, jeg må bruke 2 dager på å hente meg inn igjen. Er nesten som å være bakfull. Man er påkoblet hele tiden, og en time pause er til liten hjelp. Opplever det uforsvarlig både mtp at jeg kjører bil, og at jeg har ansvar for pasientene. I tillegg er det ellers syltynt bemannet på helgene, med ufaglærte. Så jeg kommer ikke til å orke fortsette med dette. 

Anonymkode: db5d8...c10

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fighter83 skrev (På 27.1.2024 den 13.47):

Sånn jeg har forstått det ang 12-14 timers vakter så var forutsetningen ang denne 1 times pausen at dere skal kunne forlate arbeidsplassen. Totalt fri i 1 time, midt i vakta.  Forstår ikke arbeidsgiver at de bryter kontrakten med dere som ikke får tatt denne pausen sånn dere ønsker når dere har krav på den? Skrives det da avvik på dette?

Kommer an på avtalene og yrkesgruppe. Ikke alle som går slike vakter har slike pauser som forutsetning.

AnonymBruker skrev (På 24.1.2024 den 21.56):

Anonymkode: cf2d1...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.1.2024 den 18.30):

Vi har hver 4 helg nå i vanlig turnus. De som velger 12 timers vakter får hver 3 helg pluss en godtgjørelse på nesten 40k.

Det hørtes veldig bakvendt ut. De med 12 timers vakter jobber vel da kun hver 4.? 

Anonymkode: 164bf...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.1.2024 den 21.56):

Går det greit, eller er en helt utslitt etter en vakt?

Hvor lang pause har en? Hvor mange pauser?

Hva med de som ikke kan  jobbe så lange vakter?

Går helt greit for min del. Er absolutt ikke utslitt, om ikke det oppstår spesielle situasjoner som er krevende.

Vi har i utgangspunktet ikke faste pauser, men spiser og tar pauser stort sett i tjenestebilen når det er rom for det. Eller så hender det vi rekker en tur innom vaktrommet og spiser litt der.

Hos oss er det frivillig å ha disse vaktene i turnus.

Anonymkode: 4e3a6...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 25.1.2024 den 7.59):

Jeg synes det høres slitsomt ut. Skjønner ikke hvordan dd løser dette med at mange går 12 timer og resten 3 delt. Hva med fravær? Bytting av vakt? Kan de etterhvert tvinge alle inn i dette?

Kan bare ta mitt eksempel, men vi går normalt 3 stykker på en helg. Én på dag, én på kveld og én på natt. I stedet for å være 3, ble vi 2, som begge gikk 12 timer. Kveldsvakten startet 1015, og gikk til 2230. Nattevakta gikk fra 2215 til 1030. 

Vi ble forespurt. Vi gjorde dette i en liten periode. Pausene kunne vi styre selv. 

Anonymkode: c360f...0cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...

Har nå lest gjennom denne tråden, og blir i grunnen ganske sjokkert over enkelte svar (enkelte). Har dere ikke selv valgt å jobbe med mennesker? Dersom man har engasjert seg litt utenfor egen turnus, så har man vel fått med seg at Norge mangler arbeidskraft innen ivaretakelse av mennesker i helsesektoren? Det er vel ingen ledere der ute som øker helgetimer for å være slemme, eller for gøy? Det handler om at menneskene som du har valgt å jobbe for å ivareta, ikke slår seg av klokken 15.00 på fredagen, for så å starte opp igjen 08.00 på mandag. 12,5 timers vakter har mange fordeler og ulemper som er godt belyst i tråden. Men på et punkt må vi som jobber i helse forstå at vårt opprinnelige ønske ved valg av yrke, var å passe på at andre har det bra. Og det klarer vi ikke om 20-40 år, dersom vi fortsetter å sutre og klage over at vi må jobbe annerledes for å klare det. Yrkesstolthet, folkens! Jeg er stolt av å bidra i en endring av arbeidstidsordning for å oppnå det jeg ønsket da jeg valgte helse: å hjelpe andre mennesker!

Med den utblåsningen sagt: vår kommune har vært flinke til å opplyse alle om HVORFOR vi må endre oss. Det er mulig at ledere der ute er dårlige på det. Men da er mitt tips: spør HVORFOR. Dersom du får forklaringen, forstår du også kanskje at du må endre dine vaner-eller bytte jobb selvfølgelig. Ingenting sprer seg raskere enn negativitet, og hvis de som ikke ser lengre enn egen turnus blir værende i helse, risikerer man dårlig arbeidsmiljø som fører til at enda flere slutter. Gratulerer.

Anonymkode: ccdff...8df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har nå lest gjennom denne tråden, og blir i grunnen ganske sjokkert over enkelte svar (enkelte). Har dere ikke selv valgt å jobbe med mennesker? Dersom man har engasjert seg litt utenfor egen turnus, så har man vel fått med seg at Norge mangler arbeidskraft innen ivaretakelse av mennesker i helsesektoren? Det er vel ingen ledere der ute som øker helgetimer for å være slemme, eller for gøy? Det handler om at menneskene som du har valgt å jobbe for å ivareta, ikke slår seg av klokken 15.00 på fredagen, for så å starte opp igjen 08.00 på mandag. 12,5 timers vakter har mange fordeler og ulemper som er godt belyst i tråden. Men på et punkt må vi som jobber i helse forstå at vårt opprinnelige ønske ved valg av yrke, var å passe på at andre har det bra. Og det klarer vi ikke om 20-40 år, dersom vi fortsetter å sutre og klage over at vi må jobbe annerledes for å klare det. Yrkesstolthet, folkens! Jeg er stolt av å bidra i en endring av arbeidstidsordning for å oppnå det jeg ønsket da jeg valgte helse: å hjelpe andre mennesker!

Med den utblåsningen sagt: vår kommune har vært flinke til å opplyse alle om HVORFOR vi må endre oss. Det er mulig at ledere der ute er dårlige på det. Men da er mitt tips: spør HVORFOR. Dersom du får forklaringen, forstår du også kanskje at du må endre dine vaner-eller bytte jobb selvfølgelig. Ingenting sprer seg raskere enn negativitet, og hvis de som ikke ser lengre enn egen turnus blir værende i helse, risikerer man dårlig arbeidsmiljø som fører til at enda flere slutter. Gratulerer.

Helt ærlig. Jeg vil ikke at mine gamle foreldre skal få pleie av en utslitt sykepleier ufokusert på 11 timen.

Og ja jeg jobber i helse selv. Takket nei til langvakt da fokus er viktig.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Helt ærlig. Jeg vil ikke at mine gamle foreldre skal få pleie av en utslitt sykepleier ufokusert på 11 timen.

Og ja jeg jobber i helse selv. Takket nei til langvakt da fokus er viktig.

Akkurat det forstår jeg veldig godt. Det ønsker ikke jeg heller for mine. Men når vi vet at alternativet er at ingen skal ivareta dem, verken opplagte eller slitne-da må vi heller ta tak i hva det er som gjør sykepleieren så sliten på de lange timene. 

Her har vi kartlagt alle arbeidsoppgaver, og flyttet en god del av de oppgavene som en helsefagarbeider kan gjøre til fordel for sykepleieren. For eksempel. 

Vi kommer i alle fall ingen vei ved å prøve-bli sliten-gi opp-og så gå tilbake til den gamle tralten. Da har ikke gamle foreldre noen da, om 40 år. Skal vi begrunne det med: vi prøvde og ga opp. Dere som blir slitne, fortell hvorfor og finn løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...