Gå til innhold

Noen som går 12 timers vakter i helsevesenet her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Går det greit, eller er en helt utslitt etter en vakt?

Hvor lang pause har en? Hvor mange pauser?

Om dette blir innført må en da gå disse vaktene når en alltid har gått i tredjedelt turnus?

Hva med de som ikke kan  jobbe så lange vakter?

Anonymkode: da740...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gikk 12-timersvakter hver 4 helg en periode (fikk da jobbe hver 4 helg istedenfor hver 3). 

Dette var 12 timer nattevakt (mot 10 timer til vanlig). Fikk inntrykk av at de som gikk 12 timer på dag/kveld følte det var mere slitsomt enn varsling turnus. Jeg merket ikke så stor forskjell fra vanlige vakter, bortsett fra at det ble litt kort tid mellom vaktene. Ble sagt at vi helst skulle ha 2 pauser, en på 1 time også en 1/2-time. Men jobber på intensivavdeling så ikke alltid dette var helt gjennomførbart (fikk alltids pause, men ofte flere korte pauser). 

Alt i alt veldig ok, særlig når man får mere helgefri. Hos oss ble det skrinlagt etter 3 mnd prøveperiode da det ikke gikk opp med fordeling av pasientene (kun enkelte av oss gikk 12-timersvakter, mens resten gikk vanlige vakter)

Anonymkode: 5849c...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går 12,5 timers vakter ja. Får én times pause omtrent midt i. Foretrekker selv å ta pausen så sent som mulig siden det alltid er ganske tungt å begynne på igjen etterpå. Absolutt tungt å gå to 12-timersvakter på rad i helgene, men heller det hver fjerde helg enn å jobbe vanlige vakter hver tredje helg.

Anonymkode: aae8b...cfa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått 12,5 timers vakter hver 4. helg. Synes det gikk helt greit mens jeg var på jobb. Hadde 1 time pause ila vakten. Det jeg synes var mest slitsomt var at turnusen var bygd opp slik at jeg hadde 56 timer den uken med langvakter. Hadde fri torsdagen før arbeidshelg, seinvakt fredag, langvakt lørdag og søndag + dagvakt mandag med påfølgende full uke. Synes det var ganske tungt. 

Anonymkode: 2b632...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått opptil 19 timer tilstede, lengre vakter med vaktfunksjon og noe hviletid. Du sier ikke yrkesgruppe, men går ut fra at når du sier tredelt turnus så er du sykepleier?

For en lege er det hvertfall ikke noen faste avsatte pauser. Er det travelt kan man måtte jobbe vakta igjennom. Man går stort sett med vakttelefoner vakta gjennom. På 19-timers er det krav til at man skal kunne få 3 timer hvile, ikke nødvendigvis sammenhengende, på et flertall av vaktene. Man har fremdeles telefoner og callinger. Kravene til hviletid respekteres sjelden.

Det går som regel greit med 12-timers, selv uten pause. Det kan være slitsomt, men det trenger ikke være det. Kommer an på hvordan vakten er. Får man jobbe konsentrert med en ting av gangen og puste litt mellom er det greit, er det fullt kjør med samtidighetskonflikter og kompliserte problemstillinger hvor man blir avbrutt hvert minutt er det slitsomt.

Anonymkode: cf2d1...e25

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber 12,5 timers helgvakt- lørdag og søndag. Har 1 time pause ila dagen. Noen ganger avspaserer man pause enten før jobb eller på slutten av dagen.. Vi får sitte endel i jobben vår, men har ikke eget pauserom. På vår helg pleier vi å planlegge pausa ved å at noen kommer 1 time senere, andre drar 1 time før.

Det er lang dag, men går veldig greit.

Jeg har i tillegg 100% jobb i annen kommune,  så da jeg jobber helg (hver 6 helg) har jeg 12 arbeidsdager i stekk(100 timer). Går fint, men godt når frihelg kommer😊

Anonymkode: 198a1...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber 13,5 timers vakter 3 dager på rad så fri noen dager og så 2 vakter 13,5 timers og så fri noen dager. Pausene er på 40-60 min i løpet av vakten. Har ansvar for en beboer eller man er to på en beboer. Kan være ganske tunge vakter utifra hvilken beboer man er på og om det er sykdom eller ikke.  Beboerne er veldig forskjellige,  de fleste lager mye lyd i form av skriking eller snakke konstant og er totalt avhengige av hjelp. Orker ikke jobbe i dette yrket til jeg er gammel, men koser meg enn så lenge! Er ok betalt og veldig fin lønn på helligdager feks :)

Anonymkode: d472b...228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres slitsomt ut. Skjønner ikke hvordan dd løser dette med at mange går 12 timer og resten 3 delt. Hva med fravær? Bytting av vakt? Kan de etterhvert tvinge alle inn i dette?

Anonymkode: da740...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det før på helg. Slitsomt når det var travelt og man ikke fikk pausene man skulle ha, og litt langdrygt når det var rolige vakter. Hadde 1,5 t pause, den ble tatt når man hadde tid/ønsket pause. Min arbeidsplass har nå sluttet med disse langvaktene. For få som ønsket det og vanskelig og leie inn når noen ble syk.

Anonymkode: 8789c...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør hver 4. kveld. Har da en slags vakthavende sykepleierfunksjon. 
Hvor slitsomt det er kommer jo helt an på hvor mye trykk det er. Er det flere terminale, pluss dårlige folk, iv antibiotika er det klart det er mer krevende enn om det er en rolig periode. 
Selv om det er rolig, er jeg sliten etter 12 t. Man må jo være mentalt påkoblet. 
Tror det er mer slitsomt for de som jobber direkte med pleie i avdelingene. Flere avdelinger har prøvd uten at det har fungert. 
 

På papiret har vi pause i 1 1/2 time, som visstnok skal deles opp i 1/2 t først på vakta og så 1 time senere. Jobber dag.

Anonymkode: 16d70...356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 12 timers i helg, synes det er helt genialt. Vi har ikke pause, jeg antar at vi skal ha det, men vi har en 2:1 bruker og kan ikke gå. Vi kan trekke oss inn på personalrommet såklart, men alle trives veldig godt sammen og vi har jo perioder der bruker sitter og slapper av og vi også gjør det. Er ingen hos oss som har noe i mot det. Selv i vanskelige eller krevende perioder er det helt ok. Man får jo mer fri ellers. 

Anonymkode: 03e90...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber 12,5 time, både ukedager og helg. Foretrekker faktisk disse vaktene foran vanlige. Én time pause iløpet av dagen. Jobber man feks 0730-20, tas pausen ofte rundt kl 15 (når du egentlig ellers ville gått hjem). Når du da starter på igjen kl 16, er det jo bare noen få timer igjen av dagen. 😁

Anonymkode: 57360...f19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble tvunget til å plutselig starte med det. Var helt grusomt. Utslitt etterpå. Følte meg brisen på slutten av vaktene. Hadde en time pause hvor vi måtte være tilgjengelig om det var noe. Mange slutta. 

Anonymkode: 285ec...6e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi ble tvunget til å plutselig starte med det. Var helt grusomt. Utslitt etterpå. Følte meg brisen på slutten av vaktene. Hadde en time pause hvor vi måtte være tilgjengelig om det var noe. Mange slutta. 

Anonymkode: 285ec...6e6

Var forresten sykehjem og var hver fjerde helg. Tror det er lettere i boliger. 

Anonymkode: 285ec...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Går det greit, eller er en helt utslitt etter en vakt?

Hvor lang pause har en? Hvor mange pauser?

Om dette blir innført må en da gå disse vaktene når en alltid har gått i tredjedelt turnus?

Hva med de som ikke kan  jobbe så lange vakter?

Anonymkode: da740...a40

Noen arbeidsplasser har bare langvakter. Jeg selv jobber 100 prosent med 12,5 timers skift i helsevesenet. Det er ca 3 dager i uken. Ville ikke gått tilbake til «vanlige» arbeidstider :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som jobber tredelt turnus, hvordan bemanner dere feks i helgen med 12t vakter?

Feks dagvakt fra 0730-1930? 

Og nattevakt fra 1930-0730. 

Er dere flere som jobber samtidig? Hva med overlapp? Hos oss kan kveldene være travle, og vi er som regel en nattevakt bare, ser for meg at første timene på nattevakt kan være rimelig uoverkommelig alene. Har dere andre som går ordinære vakter i tillegg, feks en kveldsvakt til 2230?

(Synes det et en interessant tanke, da jobbehelgen uansett er "bare" jobb. ...)

Anonymkode: 6eaea...295

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Vi har 12 timers i helg, synes det er helt genialt. Vi har ikke pause, jeg antar at vi skal ha det, men vi har en 2:1 bruker og kan ikke gå. Vi kan trekke oss inn på personalrommet såklart, men alle trives veldig godt sammen og vi har jo perioder der bruker sitter og slapper av og vi også gjør det. Er ingen hos oss som har noe i mot det. Selv i vanskelige eller krevende perioder er det helt ok. Man får jo mer fri ellers. 

Anonymkode: 03e90...613

Hva mener du med ikke pause? Spiser dere med brukerne? 

Jeg gleder meg ikke til dette, er ett enormt kjør nå.

Anonymkode: da740...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva mener du med ikke pause? Spiser dere med brukerne? 

Jeg gleder meg ikke til dette, er ett enormt kjør nå.

Anonymkode: da740...a40

vi skal også tvinges til å gå 12,5 timer i helgene nå...sjukt at ledelsen holder på slik. Selv om vi da jobber færre helger, er antall timer vi tilbringer på jobb i helgene mange fler i løpet av et år. Det nærmer seg nesten antall timer man har med annenhver helg... Hvis antall helgetimer skulle blitt likt i løpet av et år skulle vi gått ca hver 6 helg.

Anonymkode: de3aa...875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

vi skal også tvinges til å gå 12,5 timer i helgene nå...sjukt at ledelsen holder på slik. Selv om vi da jobber færre helger, er antall timer vi tilbringer på jobb i helgene mange fler i løpet av et år. Det nærmer seg nesten antall timer man har med annenhver helg... Hvis antall helgetimer skulle blitt likt i løpet av et år skulle vi gått ca hver 6 helg.

Anonymkode: de3aa...875

Det er jo hele poenget da, å få flere timer i helg. Det er jo i helgene det mangler folk. Langvakter er jo en måte å få folk til å gå mer helg uten at det blir et høyere antall helger. 

Vi har hatt langvakter i boliger lenge. 1.5 time pause fordelt på to pauser. Sykehjemmet har nettopp begynt med langvakter nå, blir spennende å se hvordan det går. 

Anonymkode: 3f576...72a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber 12.5 timer hver 4.helg.,  har èn time hvilketid (på huset, men på eget rom med sofa/hvilestol osv), i tillegg til spisepause. Jeg elsker det! Fungerer kjempefint. 

Uka før etter er da:

Mandag: Kveldsvakt

Tirsdag: Dagvakt

Onsdag: Fri

Torsdag: Fri

Fredag: Kveldsvakt

Lørdag: Langvakt

Søndag: Langvakt

Mandag: Fri

Tirsdag: Fri

Onsdag: Kveldsvakt

 

Anonymkode: 9aac0...8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...