Gå til innhold

Noen som går 12 timers vakter i helsevesenet her?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 25.1.2024 den 11.36):

Jobber 12,5 time, både ukedager og helg. Foretrekker faktisk disse vaktene foran vanlige. Én time pause iløpet av dagen. Jobber man feks 0730-20, tas pausen ofte rundt kl 15 (når du egentlig ellers ville gått hjem). Når du da starter på igjen kl 16, er det jo bare noen få timer igjen av dagen. 😁

Anonymkode: 57360...f19

Er det den eneste pausen dere får? Blir det ikke de veldig lenge uten mat? Hvis en f.eks. spiser frokost kl seks-halv syv før jobb og så er neste måltid kl 15.

Anonymkode: 0a1c0...90d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da har vel dere vært to om barna? Er alene og får ikke dette til å gå opp. Dessuten er jeg redd jeg ikke er like fokusert etter så mange timer.

Så lenge dette er frivillig så er det jo greit.

Dere som kun har 12 timers hva gjøres ved sykdom? De skal skånes på fridagene. 

Anonymkode: da740...a40

Vi er to, ja. Skjønner at det blir vanskelig når man er alene. Vi har faktisk en alenemor hos oss, men hun er jo avhengig av sine foreldre igjen til barna. 

Sykdom dekkes på vanlig måte, er ikke slik at de med langvakter skånes. Men prøver jo alltid tilkallingsvikarer først uansett. Sjelden vi må jobbe overtid.

Vi har som nevnt svært lavt sykefravær, spesielt på langvaktene.

Angående spising så skjer det underveis mens vi jobber, når det måtte passe inn. Vi har jo ikke ubetalt pause på vanlige vakter heller, må bare spise når det passer driften. 

Anonymkode: 41bae...82b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi jobber kun langvakter. Syns det er et rart argument at man nesten ikke ser barna. Ser dem jo mer/like mye  fordi man har mer fri ellers? 

Anonymkode: 164bf...269

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vi har mange som vil jobbe høytider så ingen problem å få fri for de som vil det. Røde dager er jo 🤑🤑🤑🤑 for vikarer og andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Vi jobber kun langvakter. Syns det er et rart argument at man nesten ikke ser barna. Ser dem jo mer/like mye  fordi man har mer fri ellers? 

Tja joda, men det blir en stund uten å se de om man jobber kveld fredag, langvakt lørdag og søndag, mandag, tirsdag, fri onsdag torsdag.

Anonymkode: bc2cd...075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg har forstått det ang 12-14 timers vakter så var forutsetningen ang denne 1 times pausen at dere skal kunne forlate arbeidsplassen. Totalt fri i 1 time, midt i vakta.  Forstår ikke arbeidsgiver at de bryter kontrakten med dere som ikke får tatt denne pausen sånn dere ønsker når dere har krav på den? Skrives det da avvik på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går 18-timers vakter (lege), travelt fra start til slutt. På det meste 30 telefoner i timen, samtidig som man står og opererer eller tilser pasienter i mottak. Gjennom store deler av vakten bør man egentlig være 2-3 steder samtidig. 

Jeg teller ned dager til jeg er ferdig spesialist, tror ikke jeg kommer til å jobbe på offentlig sykehus når jeg får muligheten til å velge meg bort.

Anonymkode: 628a6...5c1

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke dere som jobber 12-14 timers vakter hver 4 uke at dere faktisk jobber mer helger enn de som jobber hver 3 helg eller hver 6 helg? Dette er en superdårlig deal dere har gått med på spør du meg. Hadde kun sagt ja til 12-14 timersvakter i helger om jeg fikk arbeidshelg hver 6 helg. Forutsetningene ang dette er selvfølgelig om det går an å få tatt pausene sine som fremforhandlet av fagforeningen ved slike vakter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fighter83 skrev (5 minutter siden):

Forstår ikke dere som jobber 12-14 timers vakter hver 4 uke at dere faktisk jobber mer helger enn de som jobber hver 3 helg eller hver 6 helg? Dette er en superdårlig deal dere har gått med på spør du meg. Hadde kun sagt ja til 12-14 timersvakter i helger om jeg fikk arbeidshelg hver 6 helg. Forutsetningene ang dette er selvfølgelig om det går an å få tatt pausene sine som fremforhandlet av fagforeningen ved slike vakter. 

Vi jobber langvakt  hver tredje helg. Forstår det, men bedre enn å være på jobb annenhver 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fighter83 skrev (8 minutter siden):

Og på arbeidsplassen vår har vi mer pause enn 1 time stort sett og pausa er betalt så vi kan kun forlate arbeidsplassen dersom det passer slik med driften. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi jobber langvakt  hver tredje helg. Forstår det, men bedre enn å være på jobb annenhver 

Annenhver hadde ihvertfall vært helt uaktuelt 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fighter83 skrev (1 minutt siden):

Annenhver hadde ihvertfall vært helt uaktuelt 😅

Ja bedre enn å være på jobb annenhver med kortvakter. Vi er svært mange som er veldig fornøyd med kun langvakter hos oss. Fordeler og ulemper ved alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg gikk 14 timers vakter i helgene før, syns det var pyton. Greit nok at det ble ferre helger totalt ila året man jobbet, men ble ofte ikke mer enn 30 min pause på meg... liker meg bedre nå som jeg jobber nattevakt. 10 timer hver vakt men de er som oftest rolige 😁

Anonymkode: 9386f...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det blir jo også mer fri med lange vakter, så det er ikke gitt at alle med familie synes det er dårlig. Det kan også være at det finnes «kortvakter» på 6-8 timer for å ha bedre bemanning mellom 8-16, i tillegg til langvakter. Det er ikke sikkert det er rasjonelt at alle jobber til 20. 

Leger jobber også rutinemessig vakter på 12-19 timer (eller lengre), og det er ikke akkurat sånn at det er rolig på en vanlig vakt på en medisinsk eller kirurgisk avdeling, for eksempel. Så jeg tror noe av dette også handler om vane. Men klart, ikke sikkert det passer for alle likevel. 

Anonymkode: db596...dc9

flere av mine kollegaer har testet dette på lignende avdelinger tidligere, og det fungerte svært dårlig. Og ja, vi får mer fri i ukedagene, men når man jobber 70 % så trenger man ikke mer fri i ukedagene, når alle andre er på jobb. Langvakter bør baseres på frivillighet og ikke tvang. vi hadde noen som ønsket, men flertallet ønsket det ikke. Mange vurdere nå å slutte pga dette. 

Anonymkode: de3aa...875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

du jobber jo mye flere helgetimer enn med vanlige vakter hver 3 helg. Ergo, færre timer med barna/familie enn ellers. Om jeg har fri i ukedagene hjelper jo lite, da jobber mannen og barna er på skole...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jobber 12,5 t i helger (har hver 6.helg). Alle i full stilling gjør det. Enkelte langvakter på ukedagene. Har gjort dette i ca 10 år og elsker det. Gir flere fridager. Vi skal egentlig ha 1 t pause, men ofte det ikke går. Da prøver vi å avspasere pausen på slutten av vakta hvis mulig. Gulroten er jo spesielt dette med hver 6. helg. Vi har svært lavt sykefravær. Jeg er jobber i bolig. Jobben er ikke så tung fysisk, men den er mentalt krevende. 

Hadde vi fått hver 6 helg skulle jeg med glede gjort det, da hadde jeg følt man fikk litt igjen for det hvertfall.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde vi fått hver 6 helg skulle jeg med glede gjort det, da hadde jeg følt man fikk litt igjen for det hvertfall.

Ja, det er nok derfor det fungerer så bra hos oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare skyte inn at jeg forstår også at noen liker dette. Det jeg mener er at det bør være frivillig. Ikke over natten få beskjed om at nå skal alle gjøre dette. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

du jobber jo mye flere helgetimer enn med vanlige vakter hver 3 helg. Ergo, færre timer med barna/familie enn ellers. Om jeg har fri i ukedagene hjelper jo lite, da jobber mannen og barna er på skole...

Nei for jeg er med barna lenger hver hverdag når jeg har fri? Barna mine er i barnehagen så blir jo litt annerledes. Det fungerer i alle fall hos oss. Eneste er at alt faller på mannen når jeg er på jobb flere dager i strekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tja joda, men det blir en stund uten å se de om man jobber kveld fredag, langvakt lørdag og søndag, mandag, tirsdag, fri onsdag torsdag.

Anonymkode: bc2cd...075

Denne skjønner jeg om det er kombinert med vanlige vakter. Vi har bare langvakter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...