AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #21 Del Skrevet 25. januar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Hva mener du med ikke pause? Spiser dere med brukerne? Jeg gleder meg ikke til dette, er ett enormt kjør nå. Anonymkode: da740...a40 Jepp, det gjør vi, men det er jo helt normalt så de ikke spiser alene. Anonymkode: 03e90...613 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #22 Del Skrevet 25. januar 2024 Jobber i bolig og har 12-timers vakt hver fjerde helg. Ikke alle har 12-timers vakt, vi er to som går det på min helg og så er det to vanlige dagvakter og to kveldsvakter og en nattevakt. Jeg kunne egentlig tenkt meg å gå 12-timers hele tiden, blir mye mindre sliten av det enn vanlig dag-aften turnus. Jeg liker nemlig godt å ha fri, og det er så lite fri med vanlig turnus. 12 timer går fort og det er mye mer rom for å finne på noe sammen med beboerne. har krav på 1 time pause, men det er jo ikke travelt hele tiden, ofte ganske rolig. Kanskje annerledes på sykehjem, men i bolig er 12-timersvakter genialt Anonymkode: 6d4f3...0ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #23 Del Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): vi skal også tvinges til å gå 12,5 timer i helgene nå...sjukt at ledelsen holder på slik. Selv om vi da jobber færre helger, er antall timer vi tilbringer på jobb i helgene mange fler i løpet av et år. Det nærmer seg nesten antall timer man har med annenhver helg... Hvis antall helgetimer skulle blitt likt i løpet av et år skulle vi gått ca hver 6 helg. Anonymkode: de3aa...875 Da hadde jeg sluttet på DAGEN! Oppsigelser er eneste måten å få bukt med sånn. Anonymkode: 86a4f...154 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #24 Del Skrevet 25. januar 2024 Jobber 13,5 time lørdag og søndag hver 6. helg. Har 1 times pause ca. midt i, men jeg liker veldig godt å ha den litt sent på ettermiddagen. Luksus med langvaktshelger synes jeg👍 føler jeg nesten ikke jobber helg lengre, så mye heller langvakter enn vanlige vakter hver 3. helg spør du meg 👏 Anonymkode: bbde8...67b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #25 Del Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Går det greit, eller er en helt utslitt etter en vakt? Kommer an på hvor man jobber. Der jeg jobber kan det være mye en dag, men svært lite en annen. Vi jobber 4-5 slike vakter på rad. Hvor lang pause har en? Hvor mange pauser? Dette vet jeg faktisk ikke helt, da dagene varierer og vi som er på jobb tilrettelegger for at alle får spist og får jevnlige pauser gjennom dagen. Akkurat hva reglene sier vet jeg ikke, en time eller noe siden 8 timer har halvtime? Om dette blir innført må en da gå disse vaktene når en alltid har gått i tredjedelt turnus? Dette er noe du kan spørre fagforbundet ditt om dersom denne endringen skal skje på din arbeidsplass. Om du jobber kommunalt kan du risikere bli flyttet til et annet sted der det passer bedre for arbeidsplassen med tredelt turnus. Hva med de som ikke kan jobbe så lange vakter? i kommunal sektor kan du be om å bli flyttet til et annet mer passende sted eller søke ny jobb? Anonymkode: da740...a40 Anonymkode: 164bf...269 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #26 Del Skrevet 25. januar 2024 Hos oss er det snakk om også i ukedagene. Jeg får ikke kabalen til å gå opp. Bare det å kjøre og hente barn blir ett problem. Er 100% alene med de. Ikke orker jeg så mange timer heller med fult fokus og ett enda kjør. Anonymkode: da740...a40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #27 Del Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 25.1.2024 den 14.46): Da hadde jeg sluttet på DAGEN! Oppsigelser er eneste måten å få bukt med sånn. Anonymkode: 86a4f...154 ikke så lett uten noe annet å gå til....er litt for avhengig av stabil inntekt. Men ja, jeg driver å følger med på ledige stillinger. Mye annet rart som skjer også, og ikke i favør til oss som jobber på gulvet. Anonymkode: de3aa...875 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #28 Del Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 25.1.2024 den 12.20): Det er jo hele poenget da, å få flere timer i helg. Det er jo i helgene det mangler folk. Langvakter er jo en måte å få folk til å gå mer helg uten at det blir et høyere antall helger. Vi har hatt langvakter i boliger lenge. 1.5 time pause fordelt på to pauser. Sykehjemmet har nettopp begynt med langvakter nå, blir spennende å se hvordan det går. Anonymkode: 3f576...72a Ja, jeg skjønner jo det. Men samtidig lurer de på hvorfor folk slutter i yrket, det blir jo bare mer og mer ugunstig å kombinere det med familie eller andre ting. Samtidig er dette en hektisk avdeling, med mye utskifting av pasienter. Akutt syke og komplekse pasienter, samt de som skal rehabiliteres. Antall personer på jobb i døgnet blir redusert og dette går jo da utover pasientene. (noen kommer sent, går tidlig, samt pause på 1,5 time i løpet av vakten, vi vil m.a.o. nesten aldri være fulltallige på jobb samtidig) nå har vi hatt stabil bemanning på dag og kveld hvor alle startet og slutter likt og ennå har det ofte vært hektisk. Så pasientene vil få mye dårligere tilbud med dette. Mange er utslitte både i hode og bein etter 7,5 time, så det å skulle fortsette i flere timer til skal bli spennende. Man klarer knapt å skrive rapport på slutten av en vakt fordi man ikke klarer å fokusere lengre. Da blir det fint å skulle skrive etter 11-12 timer, eller om man må gi noen medisiner, legge/kontrollere dosetter osv. Ser for meg at det fungerer bedre i bolig med bistand feks. Anonymkode: de3aa...875 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #29 Del Skrevet 27. januar 2024 Vi skal ha dette på prøve. De med 12 timers vakt jobber hver 3 helg, de andre hver 4. Hvordan en skal kunne bytte vakter og hva som gjøres ved sykdom er en gåte. De med 12 timer skal jo skånes for ekstra vakter på sine fridager. Anonymkode: da740...a40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #30 Del Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vi skal ha dette på prøve. De med 12 timers vakt jobber hver 3 helg, de andre hver 4. Hvordan en skal kunne bytte vakter og hva som gjøres ved sykdom er en gåte. De med 12 timer skal jo skånes for ekstra vakter på sine fridager. Anonymkode: da740...a40 de med 12 timers vakt går hver 3? burde det ikke vært motsatt? Det skal bli gøy ved sykdom ja, ikke mange som er interessert i mer jobb i helgene når man allerede jobber så mange helge timer, samtidig som det kommer til å bli mer kaos i helgene pga vi nesten aldri vil være fulltallige på jobb samtidig. Og er 1 pers syk hele helgen, er det 4 vakter eller 2 langvakter å dekke. Lykke til Anonymkode: de3aa...875 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #31 Del Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ja, jeg skjønner jo det. Men samtidig lurer de på hvorfor folk slutter i yrket, det blir jo bare mer og mer ugunstig å kombinere det med familie eller andre ting. Samtidig er dette en hektisk avdeling, med mye utskifting av pasienter. Akutt syke og komplekse pasienter, samt de som skal rehabiliteres. Antall personer på jobb i døgnet blir redusert og dette går jo da utover pasientene. (noen kommer sent, går tidlig, samt pause på 1,5 time i løpet av vakten, vi vil m.a.o. nesten aldri være fulltallige på jobb samtidig) nå har vi hatt stabil bemanning på dag og kveld hvor alle startet og slutter likt og ennå har det ofte vært hektisk. Så pasientene vil få mye dårligere tilbud med dette. Mange er utslitte både i hode og bein etter 7,5 time, så det å skulle fortsette i flere timer til skal bli spennende. Man klarer knapt å skrive rapport på slutten av en vakt fordi man ikke klarer å fokusere lengre. Da blir det fint å skulle skrive etter 11-12 timer, eller om man må gi noen medisiner, legge/kontrollere dosetter osv. Ser for meg at det fungerer bedre i bolig med bistand feks. Anonymkode: de3aa...875 Det blir jo også mer fri med lange vakter, så det er ikke gitt at alle med familie synes det er dårlig. Det kan også være at det finnes «kortvakter» på 6-8 timer for å ha bedre bemanning mellom 8-16, i tillegg til langvakter. Det er ikke sikkert det er rasjonelt at alle jobber til 20. Leger jobber også rutinemessig vakter på 12-19 timer (eller lengre), og det er ikke akkurat sånn at det er rolig på en vanlig vakt på en medisinsk eller kirurgisk avdeling, for eksempel. Så jeg tror noe av dette også handler om vane. Men klart, ikke sikkert det passer for alle likevel. Anonymkode: db596...dc9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #32 Del Skrevet 27. januar 2024 Jobber 12,5 t i helger (har hver 6.helg). Alle i full stilling gjør det. Enkelte langvakter på ukedagene. Har gjort dette i ca 10 år og elsker det. Gir flere fridager. Vi skal egentlig ha 1 t pause, men ofte det ikke går. Da prøver vi å avspasere pausen på slutten av vakta hvis mulig. Gulroten er jo spesielt dette med hver 6. helg. Vi har svært lavt sykefravær. Jeg er jobber i bolig. Jobben er ikke så tung fysisk, men den er mentalt krevende. Anonymkode: 41bae...82b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #33 Del Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): de med 12 timers vakt går hver 3? burde det ikke vært motsatt? Det skal bli gøy ved sykdom ja, ikke mange som er interessert i mer jobb i helgene når man allerede jobber så mange helge timer, samtidig som det kommer til å bli mer kaos i helgene pga vi nesten aldri vil være fulltallige på jobb samtidig. Og er 1 pers syk hele helgen, er det 4 vakter eller 2 langvakter å dekke. Lykke til Anonymkode: de3aa...875 Tror dette blir vanskelig ja. Vi jobber hver 4 helg nå, og de med 12 timers vakt skal ned til hver 3. Helgene blir nok kun 12 timers vakter for alle. Anonymkode: da740...a40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #34 Del Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jobber 12,5 t i helger (har hver 6.helg). Alle i full stilling gjør det. Enkelte langvakter på ukedagene. Har gjort dette i ca 10 år og elsker det. Gir flere fridager. Vi skal egentlig ha 1 t pause, men ofte det ikke går. Da prøver vi å avspasere pausen på slutten av vakta hvis mulig. Gulroten er jo spesielt dette med hver 6. helg. Vi har svært lavt sykefravær. Jeg er jobber i bolig. Jobben er ikke så tung fysisk, men den er mentalt krevende. Anonymkode: 41bae...82b Dette er ikke noe for alle. Anonymkode: da740...a40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #35 Del Skrevet 27. januar 2024 14 hours ago, AnonymBruker said: Ja, jeg skjønner jo det. Men samtidig lurer de på hvorfor folk slutter i yrket, det blir jo bare mer og mer ugunstig å kombinere det med familie eller andre ting. Samtidig er dette en hektisk avdeling, med mye utskifting av pasienter. Akutt syke og komplekse pasienter, samt de som skal rehabiliteres. Antall personer på jobb i døgnet blir redusert og dette går jo da utover pasientene. (noen kommer sent, går tidlig, samt pause på 1,5 time i løpet av vakten, vi vil m.a.o. nesten aldri være fulltallige på jobb samtidig) nå har vi hatt stabil bemanning på dag og kveld hvor alle startet og slutter likt og ennå har det ofte vært hektisk. Så pasientene vil få mye dårligere tilbud med dette. Mange er utslitte både i hode og bein etter 7,5 time, så det å skulle fortsette i flere timer til skal bli spennende. Man klarer knapt å skrive rapport på slutten av en vakt fordi man ikke klarer å fokusere lengre. Da blir det fint å skulle skrive etter 11-12 timer, eller om man må gi noen medisiner, legge/kontrollere dosetter osv. Ser for meg at det fungerer bedre i bolig med bistand feks. Anonymkode: de3aa...875 Hvorvidt det er ugunstig å kombinere med familie eller ei kommer jo helt an på individet. Hos oss er det særlig familiemenneskene som setter pris på disse langvaktene, fordi de får flere frihelger, og de kan planlegge hverdagen i god tid (årsturnus). De som har partner i nordsjøen kan også bedre legge opp til lange vakter mens partner er hjemme, og frihelger og korte vakter i ukedagene mens partner er i nordsjøen. Det passer ikke for alle, men det er absolutt ikke en generell sannhet at det blir mer ugunstig å kombinere med familie. Hos oss har rekruttering gått opp etter vi gikk over til langvakter og årsturnus fordi mange ønsker å jobbe slik. Du må ikke generalisere din erfaring til å gjelde alle. Hos oss kan de som ikke ønsker langvakter få slippe. Men da må de jo jobbe oftere helg. Anonymkode: 3f576...72a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #36 Del Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dette er ikke noe for alle. Anonymkode: da740...a40 Nei, selvsagt ikke. Men alle hos oss er veldig fornøyd med turnusen, så det fungerer meget godt her. Ingen som ønsker seg tilbake til hver 3.helg (med vanlig vaktlengde). Jeg har hatt barn hele tiden mens vi har hatt denne ordningen og familien foretrekker også dette. Men hvis det ble snakk om å gå over til hver 4.helg så er jeg ikke interessert. Anonymkode: 41bae...82b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #37 Del Skrevet 27. januar 2024 21 minutter siden, AnonymBruker said: Det blir jo også mer fri med lange vakter, så det er ikke gitt at alle med familie synes det er dårlig. Det kan også være at det finnes «kortvakter» på 6-8 timer for å ha bedre bemanning mellom 8-16, i tillegg til langvakter. Det er ikke sikkert det er rasjonelt at alle jobber til 20. Leger jobber også rutinemessig vakter på 12-19 timer (eller lengre), og det er ikke akkurat sånn at det er rolig på en vanlig vakt på en medisinsk eller kirurgisk avdeling, for eksempel. Så jeg tror noe av dette også handler om vane. Men klart, ikke sikkert det passer for alle likevel. Anonymkode: db596...dc9 Det handler absolutt mye om vane, og det er jo litt merkelig at sykepleiere og helsefagarbeidere skal klage så mye over en endring som leger har forholdt seg til i årevis. At det ikke funker for alle må man respektere og prøve å tilpasse for, men det er svært viktig at de det ikke funker for ikke prøver å overbevise alle andre hvor kjipt det er. Det utvikler seg så utrolig fort en klagekultur på slike arbeidsplasser hvis noen er uttalt negative. Be om tilrettelegging, men la folk gjøre seg egne erfaringer over lengre tid. Anonymkode: 3f576...72a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #38 Del Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei, selvsagt ikke. Men alle hos oss er veldig fornøyd med turnusen, så det fungerer meget godt her. Ingen som ønsker seg tilbake til hver 3.helg (med vanlig vaktlengde). Jeg har hatt barn hele tiden mens vi har hatt denne ordningen og familien foretrekker også dette. Men hvis det ble snakk om å gå over til hver 4.helg så er jeg ikke interessert. Anonymkode: 41bae...82b Da har vel dere vært to om barna? Er alene og får ikke dette til å gå opp. Dessuten er jeg redd jeg ikke er like fokusert etter så mange timer. Så lenge dette er frivillig så er det jo greit. Dere som kun har 12 timers hva gjøres ved sykdom? De skal skånes på fridagene. Anonymkode: da740...a40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #39 Del Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hvorvidt det er ugunstig å kombinere med familie eller ei kommer jo helt an på individet. Hos oss er det særlig familiemenneskene som setter pris på disse langvaktene, fordi de får flere frihelger, og de kan planlegge hverdagen i god tid (årsturnus). De som har partner i nordsjøen kan også bedre legge opp til lange vakter mens partner er hjemme, og frihelger og korte vakter i ukedagene mens partner er i nordsjøen. Det passer ikke for alle, men det er absolutt ikke en generell sannhet at det blir mer ugunstig å kombinere med familie. Hos oss har rekruttering gått opp etter vi gikk over til langvakter og årsturnus fordi mange ønsker å jobbe slik. Du må ikke generalisere din erfaring til å gjelde alle. Hos oss kan de som ikke ønsker langvakter få slippe. Men da må de jo jobbe oftere helg. Anonymkode: 3f576...72a Dette! I veldig mange land jobber sykepleiere kun tre 12-timers vakter i uka. Min amerikanske venninne som er sykepleier kunne ofte ikke tenke seg noe annet, og elsker at hun har fire hele dager i uka å tilbringe uforstyrret med barna. Hvis man er aleneforsørger skjønner jeg at det kan være vanskelig. Anonymkode: c1d7e...753 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #40 Del Skrevet 27. januar 2024 Jeg synes ikke noe om det med 12 timers hver 4 helg. Ofte har man kveldsvakt fredag og kveldsvakt mandag, ser jo nesten ikke barna... Anonymkode: bc2cd...075 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå