Gå til innhold

Hva er greia med de upassende spørsmålene her i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tråden er ryddet for brukerdebatt og nedsettende innhold. 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen steder stiller de bare ett spørsmål;

Hetergammelborhenduda?

Anonymkode: 4bc26...288

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo typisk KG - ingen aaaaner hva du snakker om 🙄

Det første kommer an på setting - man spør vel ikke om navnet til en man treffer på gata. Men på jobb, kurs og seminar er det naturlig å presentere seg.

Det andre kan oppfattes som lavnivå rasisme - man skal ikke spørre en som er åpenbart utlending hvor han eller hun kommer fra, fordi det kan oppfattes som "du er ikke herfra, du".

Det tredje er kilent fordi ikke alle er i jobb og mange synes det oppleves som ubehagelig å bli "blottstilt".

Detaljene vil nok variere noe med aldersgruppe og type omgangskrets, men i det store og det hele vil jeg si at dette er Norge i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

"hvor er du fra?" stalker alert!

Anonymkode: 5d697...2ad

Vel, det har vi spurt om i alle år og det er trist at det er blitt et dårlig spørsmål.

Svaret kunne være xxxx og vi spurte kjenner du "navn"? 

Og så hadde man felkes kjente, hobbyer el lignende osv osv og prata videre, 

Og nå skrikes rasist etter deg om du spør.

Bare trist.

Anonymkode: 8a139...e4c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pringle skrev (22 minutter siden):

Det er jo typisk KG - ingen aaaaner hva du snakker om 🙄

Det første kommer an på setting - man spør vel ikke om navnet til en man treffer på gata. Men på jobb, kurs og seminar er det naturlig å presentere seg.

Det andre kan oppfattes som lavnivå rasisme - man skal ikke spørre en som er åpenbart utlending hvor han eller hun kommer fra, fordi det kan oppfattes som "du er ikke herfra, du".

Det tredje er kilent fordi ikke alle er i jobb og mange synes det oppleves som ubehagelig å bli "blottstilt".

Detaljene vil nok variere noe med aldersgruppe og type omgangskrets, men i det store og det hele vil jeg si at dette er Norge i dag.

Haha, ja skjønner hva du sier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er greien med at enkelte er livredde for spørsmål i dagens samfunn?!? Folk går jo rundt nå og er livredde for å «si feil», av redsel for å krenke noen… Og enkelte blir omtrent sykmeldt fra jobb fordi noen spør om de f.eks har barn… - eller hvor de bor… 🙄:(

Anonymkode: 7e294...6c3

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to første spørsmålene er greie, men jeg liker heller ikke det siste spørsmålet. Selv om jeg har en jobb er ikke jobben hele livet mitt, og den definerer meg ikke.

Slike spørsmål er så A4, og alle passer ikke inn i den formen.

Tenk om det heller hadde vært sosialt akseptabelt å spørre om andre ting, som "hvordan tilbringer du dagene dine?",  "hva gleder du deg mest til?" eller "hva liker du å gjøre?".

Jeg har så mange fine minner fra reiser hvor man treffer fremmede og det aldri kommer opp spørsmål om hva man jobber med. Istedet snakker man om fine, dypere emner og blir kjent på en helt annen måte enn man blir i vårt overfladiske, A4-samfunn hvor alle defineres av hva de gjør og hvor mye de tjener, eier og har...

Anonymkode: 6aac6...375

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tenk om det heller hadde vært sosialt akseptabelt å spørre om andre ting, som "hvordan tilbringer du dagene dine?",  "hva gleder du deg mest til?" eller "hva liker du å gjøre?"

Anonymkode: 6aac6...375

Slike spørsmål liker jeg

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er du fra? 

Vi mener hvor bor du nå, men krenkekortet blir vifta med som et flagg på månen i 1969.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Vel, det har vi spurt om i alle år og det er trist at det er blitt et dårlig spørsmål.

Svaret kunne være xxxx og vi spurte kjenner du "navn"? 

Og så hadde man felkes kjente, hobbyer el lignende osv osv og prata videre, 

Og nå skrikes rasist etter deg om du spør.

Bare trist.

"Hvor kommer du fra?" har lange tradisjoner i Norge, som du er inne på.

Norge var et land med relativt få innbyggere, så om man tilfeldigvis hadde kjente fra den andres plass, så hadde man også ofte felles kjente, eller det åpnet for muligheter for mange andre temaer basert på bosteder/hjemsteder, interesser+++.

Som tenåring bodde jeg i USA et år. Her hjemme var det normalt å spørre "hva heter du?" og så "hvor kommer du fra?". I USA på samme tid var det "what's your name?" og "what do you do?" ev. "what are you good at?". Det siste føltes for meg invaderende den gangen, inntil jeg spurte noen hva de egentlig la i det spørsmålet, og de sa at egentlig kunne mottaker legge i det hva den ville, om den ville snakke om jobb man mente man var god i, skolefag man studerte, eller en hobby man var god i, idrett, håndarbeid, hva som helst...

Men i Norge har det vært tradisjon å spørre hvor man kommer fra.

Dessuten, jeg har spurt en god del flyktninger/innvandrere hvor de kommer fra. De har blitt glade for at jeg har spurt og vist interesse, og at de har følt at det har vært nesten unaturlig at ingen har spurt dem hvor de kommer fra, når det er så åpenbart at de kommer fra et annet land. De fleste har også takket meg og har sagt at det er godt for dem å få snakke om også det som er positivt med eget hjemland og/eller kultur, selv om det gjerne er tragiske årsaker til at de har kommet til Norge.

Anonymkode: c28fd...12e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hvor er du fra? 

Vi mener hvor bor du nå, men krenkekortet blir vifta med som et flagg på månen i 1969.

Sunnmøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ti10
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

For meg så er det situasjonsbetinget.
Hvis jeg møter noen i et miljø jeg vet jeg har noe til felles med dem i, for eksempel en klubb,
da er jeg mer åpen. Men en helt fremmed fra gata.....no way

Men hvorfor skal du egentlig snakke med en helt fremmed fra gata?

Hvis helt fremmede personer kommer bort til deg på gata og stiller deg de spørsmålene du nevnte, skjønner jeg godt at du reagerer. Noe sånt har jeg aldri opplevd, og jeg hadde ikke svart hvis totalt fremmede personer begynte å spørre meg ut om ting uten grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 hours ago, AnonymBruker said:

Noen steder stiller de bare ett spørsmål;

Hetergammelborhenduda?

Anonymkode: 4bc26...288

Her jeg er fra sier vi "korgammelheitaduifra?" 🤓

Anonymkode: 70177...fc4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, jeg har ikke dårlige sosiale antenner. Jeg er bare ikke komfortabel med
å svare på slike spørsmål til en fremmed i aller første dialog jeg har med dem.
Det er rart

Da har du dårlige antenner. Du er faktisk mer eller mindre definisjonen på dårlige antenner. 

Anonymkode: 3b3c3...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så unormale spørsmål? 

Anonymkode: 3da1c...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ti10 skrev (8 timer siden):

Men hvorfor skal du egentlig snakke med en helt fremmed fra gata?

Hvis helt fremmede personer kommer bort til deg på gata og stiller deg de spørsmålene du nevnte, skjønner jeg godt at du reagerer. Noe sånt har jeg aldri opplevd, og jeg hadde ikke svart hvis totalt fremmede personer begynte å spørre meg ut om ting uten grunn.

Det er når man møtes på nye steder feks ballett, korps, vidergende osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pringle skrev (19 timer siden):

Det er ikke rasisme så lenge man godtar første svaret, f.eks. "jeg er Drammen" uansett hvilken hudfarge personen har. Hvis man derimot følger opp med "men hvor er du eeeegentlig i fra?", da kan det for noen (spesielt adopterte eller de som er født i Norge), virke krenkende og rasistisk.

Hva er det med denne tendensen til å ta alt opp i verste mening? De aller færreste er psykopater, stalkere og rasister.

Anonymkode: 7edd9...251

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlige spørsmål, det er er jo ikke så private temaer akkurat. 

Man kan ikke svare noe feil på de spørsmålene liksom, blir man krenka av å svare på de spørsmålene så må man gå i seg selv. Skammer man seg over seg selv? 

Hadde skjønt deg om man jobbet som bankraner liksom, men alt annet er jo normale jobber. Det er til og med normalt å ikke jobbe, av forskjellige årsaker. 

krenkes den som krenkes kan.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ti10
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er når man møtes på nye steder feks ballett, korps, vidergende osv osv

Det er jo ikke du som er TS. Jeg spurte ut fra det TS sier her:

"For meg så er det situasjonsbetinget.
Hvis jeg møter noen i et miljø jeg vet jeg har noe til felles med dem i, for eksempel en klubb,
da er jeg mer åpen. Men en helt fremmed fra gata.....no way"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...