Gå til innhold

Hvilken strikketeknikk kan dette være?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en kjøpt strikkejakke som i flere år har vært yndlingsjakken. Nå er den imidlertid helt "død", og jeg ønsker å forsøke å kopiere jakken, da snittet kler meg veldig bra.

Men, jeg er usikker på hvilken teknikk som er brukt på deler av jakken. Får ikke vist det på bilde, da jakken er mørk farge og det ikke vises godt nok på bilde.

Ved første øyekast ser det ut som en rett og to vrang. Men, det ser akkurat likedan ut på baksiden (som om det er en rett og to vrang), så det må være en annen teknikk. Det som ser ut som vrange masker ser imidlertid veldig flate ut, så ikke så "klumpete" som vanlig vrangstrikk.

Jeg har sett på patentstrikk på Drops, men det er hverken helpatent med og uten kast, falsk patent eller halvpatent.

Litt lite å gå på, men noen som har forslag?

 

Anonymkode: 9a5c9...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan det være at det ikke er strikket, men heklet eller hakket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pringle skrev (11 minutter siden):

Kan det være at det ikke er strikket, men heklet eller hakket?

Tror ikke det, for det ser ut som om alt er strikket.

Sjekket hakking nå, men det er definitivt ikke det. Og det ser ikke ut som hekling heller.

Litt vaskelig å beskrive jakken, men ryggen (fra toppen av skuldrene og til litt nedenfor midjen) er det vanlig glattstrikk, samme med hele ermene, bortsett fra nederste 10 cm som også har samme teknikk som beskrevet over. Forstykkene fra ca midje, opp rundt nakke og ned, ser nesten ut til å være strikket i ett stykke, hvor "stripene" blir horisontale. Så er samme teknikk brukt på den delen av jakken som er fra rett nedenfor midjen og ned, men da med stående "striper". De ulike delene av jakken er sydd sammen tilslutt.

Jeg søkte på halvpatent med to masker mellom, og det var heller ikke det. Det ligner fra ene siden, men baksiden blir jo helt forskjellig (og det går ikke siden forstykke og krage/slag strikkes slik at forstykket brettes ut fra innerkant til å bli krage/slag, og dette skal se likt ut på rett og vrangsiden).

 

 

Anonymkode: 9a5c9...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har googlet litt mer, og kom over noe som kalles "Mistake rib" som kanskje ligner mest av alt jeg har sett.

Jakken min er som sagt godt brukt, vasket i mange år, og er derfor blitt ganske "død", garnet har ikke noe spenst lenger og er blitt ganske flatt. Mistake rib ser ut til å gi mer struktur enn jeg kan huske min jakke hadde i dette partiet, men kan kanskje være noe med at den er godt brukt og kanskje annen type garn?

Noen som har forsøkt "mistake rib"?

https://www.dontbesuchasquare.com/mistake-rib-stitch/

Eller vet om noe som ligner?

Anonymkode: 9a5c9...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...