Gå til innhold

«Master­oppgaven til helse­minister Kjerkol: Flere tekst­likheter»

Venkman

Anbefalte innlegg

Blått skrev (10 timer siden):

Hvis det står mellom AP og SP til høsten for min del, så kjenner jeg det nok går mot SP. I det minste har Borch integritet, velger å gå av raskt og innrømmer det hun har gjort. Kjerkol bare pjatter... 

Er ikke mye integritet i å stille hele statsapparatet makt bak å ta en student til høyesterett for selvplagiat når man har gjort det man selv har gjort. Hykleri på toppnivå det der

I Grosny skrev (7 timer siden):

Det var det jeg også trodde, men slik jeg har forstått det ble Harvard-lederen Claudine Gay tatt for unnlatelse av anførselstegn når bare ett ord ble byttet ut. (Forbehold, jeg har ikke satt meg inn i saken).

Jeg lurer forresten på om en student ligger dårlig an når hun har tre referanser på sju linjer fra ei lærebok der ytterligere to under-referanser er nevnt. Hun ignorerte to under-referanser. Tror hun ikke hadde kapasitet til å grave frem bøkene eller artiklene de kom fra.

Disse strenge reglene minner meg om lovene i Russland, det er så mye rare lover at alle bryter noen uten å bry seg, men de blir tatt dersom FSB har bestemt seg for å ta dem.

Når en henviser en til en referanse som igjen har en referanse,  så kan en f eks skrive "Nilsen nevner i sin artikkel at Hansen"..... referanse Nilsen 

Trenger ikke oppsøke Hansens bok selv da. Det har ihvertfall jeg gjort flere ganger 

Endret av Topsi
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I Grosny skrev (8 timer siden):

Det var det jeg også trodde, men slik jeg har forstått det ble Harvard-lederen Claudine Gay tatt for unnlatelse av anførselstegn når bare ett ord ble byttet ut. (Forbehold, jeg har ikke satt meg inn i saken).

Jeg lurer forresten på om en student ligger dårlig an når hun har tre referanser på sju linjer fra ei lærebok der ytterligere to under-referanser er nevnt. Hun ignorerte to under-referanser. Tror hun ikke hadde kapasitet til å grave frem bøkene eller artiklene de kom fra.

Disse strenge reglene minner meg om lovene i Russland, det er så mye rare lover at alle bryter noen uten å bry seg, men de blir tatt dersom FSB har bestemt seg for å ta dem.

Hehe. Harvard——-Nord universitet. Det er vel en grunn til at studiesteder har den standard de har..

Må innrømme man blir litt betenkt på norske studiesteders vegne når en førsteamanuensis på et norsk universitet i fullt alvor mener Kjerkols masteroppgave må sees helhetlig og det ikke er så viktig om man har "glemt" å kildehenvise her og der. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Topsi said:

Er ikke mye integritet i å stille hele statsapparatet makt bak å ta en student til høyesterett for selvplagiat når man har gjort det man selv har gjort. Hykleri på toppnivå det der

Det er jeg enig i. Begge er ting som ikke burde ha skjedd, men det er litt sånn som pest og kolera i øyeblikket.

Igjen et eksempel på at sensur er knallhard https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/WREa3L/maria-21-tapte-fuskesak-reagerer-paa-borch

– I denne dommen er bevisbyrden lagt på studenten. Skolen har ikke utlevert materialet vi har etterspurt. Retten ber Maria forklare hvorfor deler av oppgavene er så like. Når hun ikke klarer det, mener de at den samlede vurderingen tilsier at hun har jukset. Det er en feilslutning, mener Wennevik.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batman123 skrev (9 timer siden):

Hva om befolkningen går inn for å velge f.eks Partiet Sentrum? Såvidt jeg vet er de nettopp det, i sentrum. Da slipper man å forholde seg til H eller AP! :ninja: Ganske drøyt hele greia. Borch er nok veldig lettet tenker jeg da hun kommer best ut av dette ved å faktisk ta ansvar! Kjerkol derimot... Hun er også helt elendig i jobben sin :nei:

Nei og nei.

Konservative muslimer har kuppet partiet. Dette kom fram i fjor. Dette skal jeg ihvertfall ikke stemme for.

Endret av Drizzt
  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cppdude skrev (6 timer siden):

Regner med folk er på saken og sjekker masteroppgavene til samtlige høytstående politikere i de forskjellige partiene, samt oppgavene til de som satt i forrige regjeringene?

Jeg tenker at når først katta er ute av sekken, så kan man like greit kjøre en fullstendig etterforskning. 

Dette må gravejournalistene bruke tiden si på.

Jeg tviler ikke ett sekund at vi har flere juksemakere som har pyntet på seg utdanning på ulovlig vis.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (11 timer siden):

Et problem er at både Høyre og Frp på samme måte som AP også er en del av Europabevegelsen på Stortinget. Vi savner styringsdyktige alternativer som setter Norske interesser før Europeiske og øke jobber for å føre oss inn i EU.

Dessverre ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Apis skrev (12 timer siden):

Et problem er at både Høyre og Frp på samme måte som AP også er en del av Europabevegelsen på Stortinget. Vi savner styringsdyktige alternativer som setter Norske interesser før Europeiske og øke jobber for å føre oss inn i EU.

Jeg regner med du tenker på strøm spesifikt, men Listhaug er vel generelt mot fullt medlemskap

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4okwne/listhaug-blir-ikke-med-i-regjering-som-skal-ha-norge-inn-i-eu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer juks og tekstlikheter (rykende fersk - publisert av NRK kl 09:45 i dag), og da av grov karakter:

Herav en tekst stjålet fra en sluttrapport publisert av Høgskolen i Buskerud og Vestfold i 2015 som Kjerkol i oppgaven betegner som "vår forskning".

Sitat

I rapporten står det:

«Det er et lederansvar å lede tjenesteinnovasjonsarbeidet, slik at nye ansvarsområder blir ivaretatt og at eventuelle overflødige rutiner lukes ut. En problemstilling som kommer fram i vår forskning er behovet for å lære opp vikarer og andre ansatte, slik at tjenesten kan håndtere teknologien i perioder hvor de som håndterer teknologien best er fraværende, eller har ferie».

I Kjerkols master står det:

«Det er et lederansvar å lede tjenesteinnovasjonsarbeidet, slik at nye ansvarsområder blir ivaretatt og at eventuelle overflødige rutiner lukes ut. En problemstilling som kommer fram i vår forskning er behovet for å lære opp vikarer og andre ansatte, slik at tjenesten kan håndtere teknologien i perioder hvor de som håndterer teknologien best er fraværende, eller har ferie».

Helt klink kopi, altså.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/flere-nye-tekstlikheter-i-kjerkols-oppgave-1.16728415

Samt en nær direkte sitering fra en Sintef-rapport som hun ikke engang har nevnt som kilde i avsnittet eller i kildene sine, som hun da har gjort om til sitt "eget verk":

Sitat

NRK har samtidig funnet en klar tekstlikhet mellom Kjerkols masteroppgave og en SINTEF-rapport fra 2016.

Kjerkol skrev i sin oppgave:

«Fremtidens responssenter må kunne håndtere et bredt spekter av varsler og alarmer, der velferdsteknologiske løsninger innebærer ulike typer sensorer, og muligheter for individuell regelstyrt varsling og ruting av alarm»

Tilsvarende tekst finnes i SINTEFs rapport:

«Fremtidens responssenter må kunne håndtere et bredt spekter av varsler og alarmer. Nye velferdsteknologiske løsninger innebærer ulike typer sensorer, og muligheter for individuell regelstyrt varsling og ruting av alarm.»

En helt klink kopi - igjen.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/flere-nye-tekstlikheter-i-kjerkols-oppgave-1.16728415

Masteroppgaven blir gravet i fra mange hold nå, både av medier og private. Og mer og mer plagiat kommer fram. 

Kjerkol står dermed ikke bare igjen som en masterjukser, men en politisk løgner som ikke har skamvett nok til å ta ansvar med å innrømme "feil" og gå av, der hun heller hever seg over folk og tillit for egen vinning. 

Kjerkol er Erna 2.0. Jeg får fnatt av slike politikere.

Endret av Bombasi
  • Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

totti_1 skrev (5 minutter siden):

Jeg regner med du tenker på strøm spesifikt, men Listhaug er vel generelt mot fullt medlemskap

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4okwne/listhaug-blir-ikke-med-i-regjering-som-skal-ha-norge-inn-i-eu

Blir litt som Rødt, som er mitt parti, at de er i mot et EU medlemskap, men de er ikke styringsdyktige, så i praksis blir de en sikkerhet for en AP styrt regjering. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (1 minutt siden):

Mer tekstlikheter:

Herav en tekst stjålet fra en masteroppgave som Kjerkol tidligere har betegnet som "vår forskning".

Samt en nær direkte sitering fra en Sintef-rapport som hun ikke engang har nevnt i kildene sine.

Masteroppgaven blir gravet i fra mange hold nå, både av medier og private. Og mer og mer plagiat kommer fram. 

Kjerkol står dermedi ikke bare igjen som en masterjukser, men en politisk løgner som ikke har skamvett nok til å ta ansvar med å innrømme "feil" og gå av, der hun heller hever seg over folk og tillit for egen vinning. 

Kjerkol er Erna 2.0.

Dette er igjen et eksempel på politikernes tro på at de oppnår mer makt med det de sier og ikke det de gjør.
Hele den politiske norgeshistorien de siste 50 årene er fulle av eksempler på at politikere sier noe men gjør noe helt annet. Det mest vanlige er imidlertid at de gjør ingenting.
Nå ser vi tilsvarende fra Kjerkol og Borch hvor de sier (skriver) en ting men gjør samtidig ingenting for å følge kravene. Og dce tror de kan slippe unna fordi de som politikere er en del av eliten som kan gjøre det DE ønsker og ikke det resten av befolkningen ønsker.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (5 minutter siden):

Mer tekstlikheter:

Herav en tekst stjålet fra en masteroppgave som Kjerkol tidligere har betegnet som "vår forskning".

Samt en nær direkte sitering fra en Sintef-rapport som hun ikke engang har nevnt som kilde i avsnittet eller i kildene sine, som hun da har gjort om til sitt "eget verk":

Kjerkol står dermed ikke bare igjen som en masterjukser, men en politisk løgner som ikke har skamvett nok til å ta ansvar med å innrømme "feil" og gå av, der hun heller hever seg over folk og tillit for egen vinning. 

Som jeg skrev i stad:

Arbeiderpartiets måte å gjøre ting på - Fake it til you make it

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (9 minutter siden):

Mer tekstlikheter:

Herav en tekst stjålet fra en masteroppgave som Kjerkol i oppgaven betegner som "vår forskning".

Vil si dette ikke kan sammenlignes med Erna. At ektemannen drev med aksjer er ikke i nærheten så umoralsk som det Kjerkhol (og Borch) har drevet med.

• Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (9 minutter siden):

Mer tekstlikheter, og herav av grov karakter:

Herav en tekst stjålet fra en masteroppgave som Kjerkol i oppgaven betegner som "vår forskning".

Dette begynner å bli direkte komisk.

Disse to sakene er klassiske eksempler på god og elendig håndtering. Sandra Borch, samme hvor kritikkverdig masteroppgaven hennes var, gjorde alt riktig da dette ble kjent. Både at hun trakk seg umiddelbart, og at hun sa at det kan være enda flere tilfeller av kopiering enn det som var påpekt. Så da var det jo ikke noe poeng for noen å grave mer i dette.

Kjerkol derimot, en av de dårligste håndteringene av en sak noensinne. Avviser at noe som helst er kopiert, men skylder på "lik metode", og så dukker det opp flere titalls eksempler, dag etter dag, fra folk som (selvsagt) graver i dette. Nå virker det vel heller som om hennes kopiering er verre enn Borch sin en motsatt, siden hun fremstiller diverse som sin egen forskning.  Vel så pinlig med denne førsteamanuensisen ved UiS som etter å ha lest oppgaven mener dette er bagateller.

Om denne masteren blir stående, så betyr det at hvem som helst kan gjøre tilsvarende her i landet, og hundrevis av klagesaker fra studenter vil måtte bli tatt til følge. En ny standard blir satt for hva som er akseptabelt innen høyere utdanning.

At Støre ikke fjerner Kjerkol umiddelbart vitner om svakt lederskap.

• Liker 17
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Djækklåsst skrev (3 minutter siden):

Disse to sakene er klassiske eksempler på god og elendig håndtering. Sandra Borch, samme hvor kritikkverdig masteroppgaven hennes var, gjorde alt riktig da dette ble kjent. Både at hun trakk seg umiddelbart, og at hun sa at det kan være enda flere tilfeller av kopiering enn det som var påpekt. Så da var det jo ikke noe poeng for noen å grave mer i dette.

Kjerkol derimot, en av de dårligste håndteringene av en sak noensinne. Avviser at noe som helst er kopiert, men skylder på "lik metode", og så dukker det opp flere titalls eksempler, dag etter dag, fra folk som (selvsagt) graver i dette. Nå virker det vel heller som om hennes kopiering er verre enn Borch sin en motsatt, siden hun fremstiller diverse som sin egen forskning.  Vel så pinlig med denne førsteamanuensisen ved UiS som etter å ha lest oppgaven mener dette er bagateller.

Om denne masteren blir stående, så betyr det at hvem som helst kan gjøre tilsvarende her i landet, og hundrevis av klagesaker fra studenter vil måtte bli tatt til følge. En ny standard blir satt for hva som er akseptabelt innen høyere utdanning.

Nå har vel Støre vist svakt lederskap (og lemfeldig forhold til sannheten) flere ganger allerede - både som statsminister og som utenriksminister for flere år siden.

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå står Støre virkelig i en kattepine,og går ut fra at han ønsker å "skynde på" saksbehandlingen fra universitetet for alt det er verdt.Men jeg tror sanden i timeglasset renner ut fort nå.Og Kjerkol har et panser av arroganse rundt seg der fornuft har vanskelig for å trenge igjennom.Men mulig en ny pressekonferanse senere idag?

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lothlorien- skrev (30 minutter siden):

Vil si dette ikke kan sammenlignes med Erna. At ektemannen drev med aksjer er ikke i nærheten så umoralsk som det Kjerkhol (og Borch) har drevet med.

Erna saken er uansett et eksempel på hvordan politikere og deres nærmeste kan skaffe seg selv bedre økonomi enn det andre som ikke er i den indre kretsen kan (og dermed likt Putin/Russland regimet.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Djækklåsst skrev (36 minutter siden):

Det er som regel slik at det er håndteringen som har størst effekt på utfallet.

Borch plagierte 2000 ord, men innrømmet feil i 3 setninger til journalistene og gikk av samme dag. Stryk i oppgaveskriving, men A i håndtering av krisen.

Kjerkol får stryk på begge fronter. Hun håndterer krisen elendig. Jeg vet ikke om det er råd Aps spindoktorer har gitt henne eller om det er hennes eget valg å ta en Tajik, men det ender neppe bra. 

Snart er Støre satt i en umulig situasjon. Han kan ikke vente flere måneder på et universitet å bestemme om Kjerkol får sitte. Han må bestemme det på egen hånd og det er slett ikke et universitet som bestemmer om hun er egnet til stillingen. Det er han som hennes sjef.

Endret av Drizzt
  • Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anita666 skrev (30 minutter siden):

Nå står Støre virkelig i en kattepine,og går ut fra at han ønsker å "skynde på" saksbehandlingen fra universitetet for alt det er verdt.Men jeg tror sanden i timeglasset renner ut fort nå.Og Kjerkol har et panser av arroganse rundt seg der fornuft har vanskelig for å trenge igjennom.Men mulig en ny pressekonferanse senere idag?

Jeg håper Støre har gode rådgivere rundt seg som hjelper ham å innse at han tjener minst på å trenere saken. Han kan ikke vente på universitetet å fortelle ham om hun er egnet for jobben. Han må være i stand til å bestemme dette selv. For en svak lederfigur ... 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Drizzt said:

Borch plagierte 2000 ord, men innrømmet feil i 3 setninger til journalistene og gikk av samme dag. Stryk i oppgaveskriving, men A i håndtering av krisen.

Kjerkol får stryk på begge fronter. Hun håndterer krisen elendig. 

I tillegg om Støre lar Kjerkol få bli så  kommer jo de andre statsrådene til å følge hennes strategi fremfor å gjøre som Borch. 

Endret av SVK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SVK skrev (10 minutter siden):

I tillegg om Støre lar Kjerkol få bli så  kommer jo de andre statsrådene til å følge hennes strategi fremfor å gjøre som Borch. 

Støre har aldri hatt kontroll over egen regjering. Ikke rart han har null kontroll over landet heller. Det er bare kaos og folk og næringsliv får det verre og verre mens han følger nøye med.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...