Gå til innhold

"Synske" personer er en stor bløff


Anbefalte innlegg

At synske personer er en bløff er allmenkjent. De eneste som tror på dette er ofte de med lavere intelligens - ofte religiøse mennesker og/eller de som er "spirituelle". 

Anonymkode: ad046...27c

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kalsberg92
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

At synske personer er en bløff er allmenkjent. De eneste som tror på dette er ofte de med lavere intelligens - ofte religiøse mennesker og/eller de som er "spirituelle". 

Anonymkode: ad046...27c

De som vet de vet. Å ikke tro er veldig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle med bittelitt dømmekraft forstår jo at verden hadde vært totalt annerledes dersom alle de som mener de er «synske» eller jobber som «medium» hadde rett. Det er ren og skjær ønsketenkning, og et infantilt behov for å være unik, som gjør at dette for noen er en greie. Sprøyt, alt sammen, fra ende til annen. Det inkluderer selvsagt Snåsamannen. Alle har vel sett hans egen søster avvise evnene hans. Mye positivt kan antakelig sies om hans virke, men synsk var han ikke. Han selv trodde på, og serverte verden, en stor løgn.

Det hadde vært veldig bra hvis det var slik, da! At noen få utvalgte har synske evner. Men hvorfor har ikke alle tilgang til disse innsiktene, og hvorfor virker det som at det kun er de enkleste blant oss som har slike evner, og som er opptatt av dette..? Fjerner utdannelse veien til å få slik innsikt? 

Dessverre, vi er overlatt til verdens tilfeldige kaos og urettferdighet, og der sitter vi alle i samme båt og vi må gjøre det beste ut av det.

Anonymkode: a95a9...0ac

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Queen_Lilith skrev (1 time siden):

Jeg ska prøve å unngå å svare like nedlatende som ts' holdning her...

Vi kan ikke forutse lottotallene fordi det er ikke vår oppgave! Vi er "klarsynt" og får inn beskjeder og varsler. Vi er da virkelig ikke allmektige guder. Vi er mennesker som alle andre, med en litt nærmere kontakt med det som er utenfor oss selv, enn majoriteten. 

En vakker dag så kanskje vi kan forutse lottotallene (som forstovidt er en banal og egostyrt ønske), men ikke før at verden er klar for det. Og det kan ikke vi endre på noe mer enn mennesker som perr i dag ikke har disse egenskapene. 

Jeg så også at Joralf Gjerstad (Snåsakallj'n) ble nevnt her, med ett utsagn om at det ikke finnes noe bevis på at han hadde de evnene. Nuh vekk, nå er det ganske mange som kan dele sine egne personlige vitnesbyrd om hva han har gjort. Bare fordi du ikke har sett bevisene betyr det ikke at det ikke eksisterer. Joralf finne det mange bøker og dokumenter om. Det ligger til og med ute på Netflix. Bare å søke hvis man føler at det er mangel på dokumentasjon på hans evner.

Vitnesbyrd er ikke bevis, og i og med at han aldri lot seg teste på vitenskapelig eller kontrollert vis, så finnes det faktisk ikke noe som kan kalles bevis heller. De som har vært i kontakt med Gjerstad og har virnesbyrd å komme med kan kanskje ha opplevd en placeboeffekt, ikke noe annet. Selv hans søster var svært kritisk til de påståtte evnene hans.

I enkelte kirker i USA er det vanlig å ta frem syke, skadde og mennesker i rullestol på scenen for å "helberede dem". Hadde du trodd blindt på det om du så en lam person plutselig reise seg fra rullestolen i jesu navn? Det finnes jo utallige vitnesbyrd på dette også, men det betyr jo ikke at det er sant eller bevist.

Anonymkode: d8f15...90b

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.1.2024 den 17.52):

Fordi man kan ikke bruke klarsynhet til egen vinning på den måten. 

 

Haha, men å tappe psykisk svake mennesker for penger kan de gjøre uten en tanke? Spar meg, hvis noen kunne se Lotto-tallene hadde de ikke gjort noe annet. 

Anonymkode: 07ad0...eaa

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

At synske personer er en bløff er allmenkjent. De eneste som tror på dette er ofte de med lavere intelligens - ofte religiøse mennesker og/eller de som er "spirituelle". 

Anonymkode: ad046...27c

Jeg har normal intelligens, er ikke religiøs, og var ikke opptatt av noe som helst åndelig. Jeg er forøvrig enig med deg i at det er en del ekstremt svevende mennesker som legger sin lit til "engler" og ikke sunn fornuft, men det er ikke dermed sagt at det ikke finnes folk med evner. 

Anonymkode: b31d2...d44

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 hours ago, AnonymBruker said:

Haha, men å tappe psykisk svake mennesker for penger kan de gjøre uten en tanke? Spar meg, hvis noen kunne se Lotto-tallene hadde de ikke gjort noe annet. 

Anonymkode: 07ad0...eaa

Da forstod du åpenbart ikke hva jeg mente. 

Nettopp, man kan ikke se lotto tall. Og å sitte på teletorg er på ingen måte etikk, og mange av dem er nok evneløse. Men det er ikke poenget, for det er mennesker som har evner. 

Anonymkode: b31d2...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Hvem er det som påstår de har alt rett og kun vil se med sitt tunnellsyn og ikke utvide horisonten sin på at det kan være noe mer? Er det de synske?

Skjermbilde 2024-01-22 kl. 17.39.30.png

Anonymkode: be7b8...d87

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS! Svaret er enkelt: man velger ikke hva man vil forutse. 

Anonymkode: b2c39...d5e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/20/2024 at 7:42 PM, AnonymBruker said:

Så man kan ikke bruke synske evner til å fortelle noen hvordan vedkommende kan vinne en milliard i Eurojackpot, når man vet at vedkommende vil gi pengene til et veldedig formål ...?

Vrøvl.

Forklaringen er simpelthen at de såkalte "synske" har null evner til å faktisk forutsi fremtiden.

Så enkelt er det. Ønsker man å komme med et bevis på det motsatte, så vær så god - jeg lover og forplikter til å gi hele gevinsten jeg får i førstepremien i Eurolotto til mat til sultne barn i Afrika; hva er de korrekte tallene i neste trekning ...?

Anonymkode: e6369...965

Eh...hæ?  Det er bare ikke sånn klarsynhet fungerer, at man kan "se" lotto tall. Å ha evner betyr ikke at man er Gud, og kan se "alt". Heldigvis. 

Men dette er jo den typiske argumentasjen hardbarka skeptikere alltid bruker :klaske:

 

Anonymkode: b31d2...d44

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det bare tull.

Anonymkode: 7f5a4...a7a

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan tro hva dere vil, men jeg har en venninne som bare vet ting hun ikke kan vite. Vi har testet det så mange ganger at det er helt uvesentlig for meg om det er vitenskapelig bevist.

 

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.1.2024 den 5.44):

For hvis de virkelig er synske, så hvorfor kan de ikke fortelle hva de kommende vinnertallene i Eurojackpot blir, slik at man kan vinne en milliard, og få litt praktisk nytte av å kjenne fremtiden ...?

Anonymkode: e6369...965

Det er en grunn for at ingen har klart å bevise det. Det er en stor pengesum for de som ønsker å bevise det en gang for alle, men ikke en eneste en har klart det. Merkelig det der.. 

Anonymkode: 7750a...288

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulla Ullsokk skrev (2 minutter siden):

Dere kan tro hva dere vil, men jeg har en venninne som bare vet ting hun ikke kan vite. Vi har testet det så mange ganger at det er helt uvesentlig for meg om det er vitenskapelig bevist.

 

Enig. Dette blir det samme som å diskutere om Gud finns eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, stamtplyr said:

Enig. Dette blir det samme som å diskutere om Gud finns eller ikke.

Skulle tro at Gud har sterkere kort på hånden med tanke på at man kan diskutere hva som er kilden til skapelsen av universet vårt, et univers som faktisk eksisterer, enn en klarsynt som forteller at man snart vil treffe en mørkhåret mann som kommer med gode nyheter.

2 hours ago, AnonymBruker said:

Eh...hæ?  Det er bare ikke sånn klarsynhet fungerer, at man kan "se" lotto tall. Å ha evner betyr ikke at man er Gud, og kan se "alt". Heldigvis. 

Men dette er jo den typiske argumentasjen hardbarka skeptikere alltid bruker :klaske:

 

Anonymkode: b31d2...d44

Problemet er at når man tar utgangspunkt i at det å kunne spå fremtiden, har såpass lave krav, blir det ingen forskjell på en klarsynt som forteller at vedkommende ser hvit og rødkledde skikkelser som løper etter en ball, og Ola fra Toten som tipper borteseier til Liverpool.

Dette er enkel matematikk; jeg kan komme med 100 helt tilfeldige spådommer, og noen av dem kommer garantert til å slå til, som at en meget kjent person snart kommer til å dø. Uten at dette gjør meg til en klarsynt med paranormale evner.

Undersøker man såkalte klarsynte og spådommene deres, er det i tillegg til noen treff mengder av feil og unøyaktigheter; hvis Ola fra Toten skulle ha basert tippingen sin på så vage opplysninger, hadde han ikke vunnet ett øre; "jeg ser hvite skikkelser, og jeg ser røde, så kommer jubelen." Da gjør Ola en bedre jobb ved å konkret tippe at Liverpool vinner kampen.

Om man påstår at det faktisk er mulig å spå fremtiden, må dette kunne dokumenteres på en detaljert og konkret måte, der man får det riktige resultatet gang på gang (slik eksistensen av gravitasjon kan dokumenteres), ikke ved noen tilfeldige påstander som iblant slår til. Med kravene man stiller til å være "klarsynt" idag, er både jeg og vår fotballglade venn Ola klarsynte.

Anonymkode: e6369...965

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Skulle tro at Gud har sterkere kort på hånden med tanke på at man kan diskutere hva som er kilden til skapelsen av universet vårt, et univers som faktisk eksisterer, enn en klarsynt som forteller at man snart vil treffe en mørkhåret mann som kommer med gode nyheter.

Problemet er at når man tar utgangspunkt i at det å kunne spå fremtiden, har såpass lave krav, blir det ingen forskjell på en klarsynt som forteller at vedkommende ser hvit og rødkledde skikkelser som løper etter en ball, og Ola fra Toten som tipper borteseier til Liverpool.

Dette er enkel matematikk; jeg kan komme med 100 helt tilfeldige spådommer, og noen av dem kommer garantert til å slå til, som at en meget kjent person snart kommer til å dø. Uten at dette gjør meg til en klarsynt med paranormale evner.

Undersøker man såkalte klarsynte og spådommene deres, er det i tillegg til noen treff mengder av feil og unøyaktigheter; hvis Ola fra Toten skulle ha basert tippingen sin på så vage opplysninger, hadde han ikke vunnet ett øre; "jeg ser hvite skikkelser, og jeg ser røde, så kommer jubelen." Da gjør Ola en bedre jobb ved å konkret tippe at Liverpool vinner kampen.

Om man påstår at det faktisk er mulig å spå fremtiden, må dette kunne dokumenteres på en detaljert og konkret måte, der man får det riktige resultatet gang på gang (slik eksistensen av gravitasjon kan dokumenteres), ikke ved noen tilfeldige påstander som iblant slår til. Med kravene man stiller til å være "klarsynt" idag, er både jeg og vår fotballglade venn Ola klarsynte.

Anonymkode: e6369...965

Jeg vet ikke noe om hva slags krav som stilles for å kalles klarsynt, men jeg vet at det utvilsomt finnes klarsynte. 

Anonymkode: b31d2...d44

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vet ikke noe om hva slags krav som stilles for å kalles klarsynt, men jeg vet at det utvilsomt finnes klarsynte. 

Anonymkode: b31d2...d44

Du kommer med en drøy påstand: "at det utvilsomt finnes klarsynte". Hvilken reell dokumentasjon har man på dette?

Både hun som vant over en milliard i Eurojackpot forleden, og alle som har klart å vinne førstepremien i Lotto, har faktisk klart å tippe en lottorekke som ville bli trukket i fremtiden; dette er bedre dokumentasjon enn de vage spådommene kjente "klarsynte" har kommet med.

Klarer man å vinne førstepremien i Lotto ikke bare en gang, ikke to ganger, men gang på gang, og har en treffprosent på over 90 av 100, kan man begynne å diskutere dette seriøst, men ikke med "bevisene" man har idag; Ola fra Toten kan gjøre det bedre hvis han får 10 rette på tippekupongen.

Anonymkode: e6369...965

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:


Hvem er det som påstår de har alt rett og kun vil se med sitt tunnellsyn og ikke utvide horisonten sin på at det kan være noe mer? Er det de synske?

Skjermbilde 2024-01-22 kl. 17.39.30.png

Anonymkode: be7b8...d87

Det samme mener de som tror på en flat jord, eller at vi har fått besøk av aliens fra det ytre rom; man skal ha et "åpent sinn".

Ingenting galt i å ha et åpent sinn, men de som har fått bankkontoen sin tømt etter å ha blitt oppringt av en hyggelig tjenestemann som ville hjelpe dem og ba om BankID-en, vet at dette ikke alltid er like klokt. Det samme gjelder den koselige damen som tar seg solid betalt fordi hun påstår at hun er klarsynt og kan forutsi fremtiden.

"Bevisene" for at det finnes klarsynte med evner som kan dokumenteres, er nemlig nøyaktig like gode som at jorden er flat som en pannekake; står man på Den himmelske freds plass i Kina, ser jorden faktisk ganske flat ut. Men det spørs likevel om dette bildet beviser flat-jord-teorien.

standard_compressed_DSC_0004.JPG

Anonymkode: e6369...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Klarsynte finnes ikke fordi de ikke ser lottotall...'

Hvor lærte dere å resonnere på den måten; hadde klarsynte sagt de kunne se dem og bløffet om det er jeg enig i resonnementet, men klarsynte kan strengt tatt ikke beskyldes for å bløffe for noe de ikke har sagt de kan 

Nå skriver de som ikke tror på klarsynte at de ikke ser dem selv; skal vi tro dere eller er det dere som bløffer? Ser dere lottotall? Hvis ikke; finnes dere eller er dere en bløff dere også.?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har truffet på en synsk person.

Hun var en eldre reisende kvinne som stoppet meg på gata, dro meg unna den jeg gikk sammen med, for å advare meg om noe som skulle skje. (Hun dro meg unna fordi den jeg gikk sammen var den hun advarte meg i mot).

Det skjedde noen år senere, akkurat på den måten hun sa.  Det var ikke noe som var så vanlig at det kunne skjedd hvem som helst. 

Hun ville ikke ha penger eller noe annet fra meg.

Anonymkode: 070fc...91f

  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...