Gå til innhold

Opplever religiøse mer utfordringer enn ikke-religiøse?


Anbefalte innlegg

Dette er et spørsmål jeg har stilt til meg selv mange ganger. Og jeg vet at noen ikke kommer til å like dette innlegget. Men dette er mine observasjoner og tanker, og ikke ment for å henge ut noen.

Jeg jobber I helsevesenet, og VELDIG mange kristene (og andre religiøse) får fæle diagnoser, store tilleggsutfordringer osv. Jeg vil si (og dette er bare mine observasjoner) at en stor del av de sykeste jeg pleier, er religiøse, av alle aldere. Mange som får mildere diagnoser, plager osv har ofte ikke tro på noen religion.

Jeg er selv oppvokst kristent, og tror det finnes noe større enn oss, uten at jeg vet hva. Jeg vil ikke kalle meg kristen, men er for de kristene verdiene. 

Den ene siden av familien min er veldig kristene, og både barn og gamle møter på mye sykdom og utfordringer, men den delen av familien/venner som ikke tror på noe, bare lever sin vante gang.

Den kristene delen mener Gud gir de utfordringene fordi de kan takle det de møter, på grunn av Gud. For meg høres det fjernt ut. Hvis du ber hver dag, er i kirken flere ganger i uken osv, burde ikke Gud heller skåne deg for dette? Og heller gi utfordringene til de som ikke tror?

Ved å være vitne til dette gang på gang, både privat og på jobb, har jeg tenkt... og det er nesten fælt å tenke slik, men.. er verden styrt av en annen makt? Noe mørkere noe? Som straffer de som tror på det som ikke finnes? Eller at de tror på noe feil - at makten er noe ondt, og som "straffer" de som forbanner det onde og kun tror på det gode? 

Dette er kun mine filosofiske tanker etter års observasjoner, men er det noen som har lignende tanker? Eller helt motsatte tanker? Jeg er åpen for alt :-)

 

Anonymkode: a34f7...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke opplevd at helsemessige utfordringer er knyttet til religion...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg heller, men så er det jo heller ikke sant at Gud gir utfordeinger, fordømmer, straffer, men tvertimot tilgir så det skal vel godt gjøres å kalle dem du henviser til å være kristne, ts. Vi tror jo ikke på den samme Gud, Han det står om i NT.

Endret av Lawyam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...