Gå til innhold

Veier 120kg, er protein noe vits i å tenke på?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, du har jo allerede gjort en super jobb, og kommet langt🙌 heia heia.

jeg syns også i begynnelsen at det var vanskelig å få i meg nok proteiner, men det som har hjulpet meg er kvarg/ skyr, cottage cheese, egg brukes mye til frokost / lunsj. Eller havregrøt som jeg tilsetter proteinpulver, da smaker det bedre også 😂 

ellers går det mye i kylling, karbonadedeig til middager, med både pasta, ris osv.. 

men prøv å start i det små, og så bygg på vidre når du merker du har kommet inn i rutiner med å få mer proteiner i hvert måltid, 

Anonymkode: 28bc4...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kalsberg92
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er i en stor livsstilsendring og har gått fra 165kg til 120. Det er mange grunner til det, jeg har latt mat få mindre plass i livet mitt, jeg spiser mye renere råvarer og har lært meg å lage mat, jeg har jobbet med det mentale og har det bedre med meg selv og unner meg selv å leve livet. 
 

Men i tillegg til dette har jeg begynt å trene. En kropp som har kranglet mye før får det stadig litt bedre, med mer og mer tur, og i tillegg litt lett styrketrening 1-2 dager i uken. Jeg er klar over at kosthold er kg og trening er gram, men for meg er det viktigste følelsen det gir meg. Trening har blitt helt vesentlig. Og jeg drømmer om lange fjellturer til sommeren. 
 

Så forsøker jeg lære om kosthold, da. Og proteiner nevnes ofte som viktig for å holde og bygge muskulatur. Hvor viktig er det for meg som er så alvorlig overvektig enda? Jeg må jo ja enorme mengder protein for å få i meg det «anbefalte» og sliter litt med å se hvordan det skal gå samtidig som jeg ikke skal spise altfor mange kalorier. Samtidig er det viktig for meg nå å jobbe videre med hvordan jeg hver dag skal føle meg sterkere, friskere og bedre. Å sulte meg til vektnedgang er altså heller ikke målet.

Anonymkode: 3cb1a...56b

Proteiner er veldig viktig for nettopp deg, du skal øke muskelmassen din og proteiner gir jevnt blodsukker så du ikke sprekker på dietten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du opplever vektnedgang hadde jeg overtenkt resten. Spis som du gjør nå med rene råvarer som grønnsaker, karbohydrater (gjerne fullkorn) og rent kjøtt. Bruk tallerkenmodellen og vær bevisst på hvor mye du bruker når du steker, sauser etc. Spis vanlige meieriprodukter som gir deg metthet. Jeg har trent å mange år og de få gangene jeg har kontrollsjekket proteinmengde har jeg alltid ligget over på helt vanlig kosthold (brødskiver med ost, yogurt, blanding av middager med kjøtt og bønner/belg etc.)

 

Anonymkode: 7b178...dc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, AnonymBruker said:

Når de anbefaler proteininntak på f.eks. 1,6 g x kroppsvekt, så er det basert på normalvekt og ikke den vekten du har nå. Hvis du er normalvektig på 70 kg, så skal du spise 1,6 x 70 = 112 g per dag, ikke 192. Det stemmer jo også fot matinntaket ditt ellers. Du spiser ikke for vedlikehold.
 

Det varierer litt hvor mye folk anbefaler, men det er lurt å spise ekstra med proteiner når man går ned i vekt fordi det metter godt og bidrar til at du mister mindre muskelmasse.

Anonymkode: dc79f...ef7

Tusen takk, det var veldig nyttig!
 

23 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke gjør det så komplisert. Du spiser allerede rene råvarer. Pass på å få i deg protein gjennom fisk, kjøtt og egg. Fortsett som du gjør. 

Nr. 2: Kroppen bruker fett til energiforbruk. Først fra glykogenlagre i leveren som kroppen umiddelbart henter ut rask energi fra, så fra fettreservene i kroppen. Med fedme så har du masse god energi å hente fra når du trener. Her er en grundig forskningsartikkel som forklarer fordelene med aktivitet i overvekt og fedme

Det du likevel bør være obs på er å ikke gå ut for hardt nå i starten. Belastningsskader er en reell fare. Unngå for mye hopp som belaster ledd, men kjør på med styrketrening. For kardio er rolige gåturer med stigning eller sykling det beste.

Anonymkode: ccafe...d1d

Takk for at du tok deg tid! Både takk for forklaringer og tips. Jeg har jo egentlig trent hele veien, men forsiktig, og har egentlig ingen store planer om noe annet. Kroppen blir jo lettere og lettere å drasse rundt på og det har jeg egentlig bare tenkt å nyte. Samtidig er det fint å forstå litt av byggesteinene i kroppen og hva som kan hjelpe den videre!

22 hours ago, AnonymBruker said:

Hei, du har jo allerede gjort en super jobb, og kommet langt🙌 heia heia.

jeg syns også i begynnelsen at det var vanskelig å få i meg nok proteiner, men det som har hjulpet meg er kvarg/ skyr, cottage cheese, egg brukes mye til frokost / lunsj. Eller havregrøt som jeg tilsetter proteinpulver, da smaker det bedre også 😂 

ellers går det mye i kylling, karbonadedeig til middager, med både pasta, ris osv.. 

men prøv å start i det små, og så bygg på vidre når du merker du har kommet inn i rutiner med å få mer proteiner i hvert måltid, 

Anonymkode: 28bc4...be7

 

Takk for gode ord :)  Her er det mye rart jeg ikke spiser, hehe! Det er riktig det du sier: Starte i det små. Akkurat nå befinner jeg meg der at jeg faktisk må tenke litt på hvordan jeg får litt flere kalorier inn, når søtsuget er nesten borte og sultfølelsen har blitt veldig, veldig svekket. Kombinert med motivasjon er det lett å legge seg for lavt. Da er det fint å lære litt om hva som kan være skikkelig bra for kroppen når jeg skal spise litt mer, for det er jo helt meningsløst å stappe innpå noe kroppen ikke trenger eller nyttegjør seg av!

 

14 hours ago, Kalsberg92 said:

Proteiner er veldig viktig for nettopp deg, du skal øke muskelmassen din og proteiner gir jevnt blodsukker så du ikke sprekker på dietten. 

Tusen takk! Det skal sies at det er lite diett her i gården, men jeg vil jo gjerne hjelpe kroppen videre nå som det er så god "flow". 
 

7 hours ago, AnonymBruker said:

Så lenge du opplever vektnedgang hadde jeg overtenkt resten. Spis som du gjør nå med rene råvarer som grønnsaker, karbohydrater (gjerne fullkorn) og rent kjøtt. Bruk tallerkenmodellen og vær bevisst på hvor mye du bruker når du steker, sauser etc. Spis vanlige meieriprodukter som gir deg metthet. Jeg har trent å mange år og de få gangene jeg har kontrollsjekket proteinmengde har jeg alltid ligget over på helt vanlig kosthold (brødskiver med ost, yogurt, blanding av middager med kjøtt og bønner/belg etc.)

 

Anonymkode: 7b178...dc4

Takk for innspill :)  Jeg føler jeg har landet en fin metode som passer meg fint i forhold til å ikke spise for mye, at det ikke blir for mange kalorier, etc - så da gjelder det bare å forstå litt mer hva kroppen helst vil ha (og øve på å spise det, for det er tydelig i denne tråden at jeg fortsatt har et stykke igjen, selv om ultraprosessert mat i stor grad er byttet ut med rene råvarer nå). 



Takk til alle sammen, dette var nyttig og akkurat sånn informasjon jeg trengte! For å være tydelig: Jeg har ikke tenkt å gjøre noe særlig ekstremt. Men en viktig del av denne prosessen for min del har vært å være åpen og nysgjerrig. Ikke for å lære alt på en gang eller få til alt på en gang, men å i perioder med energi og mentalt overskudd være nysgjerrig og utvide horisonten litt og litt. Lære litt og litt mer. Jeg forstår at dette er ting som for veldig mange er helt åpenbart og selvsagt, men det er dessverre rett og slett ikke det for meg. 

Anonymkode: 3cb1a...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Protein er så viktig! Styrketrening også. Slik bevarer du mest mulig muskelmasse. Mister du mye muskelmasse, vil du ende opp med en fortsatt høy fettprosent. Muskler er superviktig!! Det er i din beste interesse å miste minst mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Tusen takk, det var veldig nyttig!
 

Takk for at du tok deg tid! Både takk for forklaringer og tips. Jeg har jo egentlig trent hele veien, men forsiktig, og har egentlig ingen store planer om noe annet. Kroppen blir jo lettere og lettere å drasse rundt på og det har jeg egentlig bare tenkt å nyte. Samtidig er det fint å forstå litt av byggesteinene i kroppen og hva som kan hjelpe den videre!

 

Takk for gode ord :)  Her er det mye rart jeg ikke spiser, hehe! Det er riktig det du sier: Starte i det små. Akkurat nå befinner jeg meg der at jeg faktisk må tenke litt på hvordan jeg får litt flere kalorier inn, når søtsuget er nesten borte og sultfølelsen har blitt veldig, veldig svekket. Kombinert med motivasjon er det lett å legge seg for lavt. Da er det fint å lære litt om hva som kan være skikkelig bra for kroppen når jeg skal spise litt mer, for det er jo helt meningsløst å stappe innpå noe kroppen ikke trenger eller nyttegjør seg av!

 

Tusen takk! Det skal sies at det er lite diett her i gården, men jeg vil jo gjerne hjelpe kroppen videre nå som det er så god "flow". 
 

Takk for innspill :)  Jeg føler jeg har landet en fin metode som passer meg fint i forhold til å ikke spise for mye, at det ikke blir for mange kalorier, etc - så da gjelder det bare å forstå litt mer hva kroppen helst vil ha (og øve på å spise det, for det er tydelig i denne tråden at jeg fortsatt har et stykke igjen, selv om ultraprosessert mat i stor grad er byttet ut med rene råvarer nå). 



Takk til alle sammen, dette var nyttig og akkurat sånn informasjon jeg trengte! For å være tydelig: Jeg har ikke tenkt å gjøre noe særlig ekstremt. Men en viktig del av denne prosessen for min del har vært å være åpen og nysgjerrig. Ikke for å lære alt på en gang eller få til alt på en gang, men å i perioder med energi og mentalt overskudd være nysgjerrig og utvide horisonten litt og litt. Lære litt og litt mer. Jeg forstår at dette er ting som for veldig mange er helt åpenbart og selvsagt, men det er dessverre rett og slett ikke det for meg. 

Anonymkode: 3cb1a...56b

Høres ut som du har skjønt det meste. Mitt eneste tips er å ikke overtenke dette og fortsette slik du gjør.

Om du er usikker på inntaket, så logg maten din fra torsdag til søndag eller en hel uke så har du fasit og kan justere eller legge fra deg bekymringene 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...