AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #1 Skrevet 18. januar 2024 Min samboer har et lesbisk vennepar som er skjønne og greie, og som ønsker seg barn. Han har ymtet frempå at han kunne tenke seg å donere sperm til de, slik at de kan få barnet/barna de ønsker seg. Jeg ønsker jo alt godt for disse to damene, men kjenner at jeg ikke klarer å bli komfortabel med tanken på dette. Jeg blir lei meg, og kjenner på et ubehag, men får samtidig dårlig samvittighet fordi jeg ser at ønsket hans om å bidra kommer fra et godt sted. Disse to skjønne damene kommer nok også til å bli verdens beste foreldre, dersom de får barnet de drømmer om. Jeg kan vel ikke nekte han å gjennomføre dette hvis han bestemmer seg for det, eller hva? Både han og jeg har barn fra før, men ingen fellesbarn. Jeg mistet muligheten til å bære frem flere barn før vi ble sammen, og vi snakket helt i starten om å forsøke surrogati eller lignende for å få et «kjærlighetsbarn» sammen, men tiden løper fra oss og vi har heller ikke råd til slikt. Så travelt som vi har det i hverdagen, ville det kanskje blitt for krevende også. Det er på en måte allerede litt «vondt» at barna vi har ikke er fellesbarn, selv om vi behandler de som det, for jeg skulle så gjerne ha delt opplevelsene med svangerskap og fødsel og babylykke med han. Og så ligger jo tanken på at ting ikke ligger til rette for at vi kan få et fellesbarn der og ulmer litt innimellom. Skal virkelig samboeren min få enda et barn, uten meg? Selv om han ikke ønsker å ha foreldreansvaret for barnet, så er det jo fortsatt hans biologiske barn. Han vil jo møte barnet innimellom, og jeg kjenner meg rimelig sikker på at han vil følge nøye med fra sidelinjen og være nysgjerrig på om barnet ligner på han, og på hvordan det går med barnet i hverdagen. Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, men kanskje det hjelper å høre deres tanker om situasjonen. Hva ville dere gjort i en tilsvarende situasjon? Anonymkode: 83874...caf 7
Populært innlegg Sinsiew Skrevet 18. januar 2024 Populært innlegg #2 Skrevet 18. januar 2024 Det hadde vært totalt uaktuelt. 59 6
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #3 Skrevet 18. januar 2024 Jeg skjønner godt at du ikke er komfortabel med det, og jeg synes det er urimelig av han om han ikke tar hensyn til dine følelser her. Jeg hadde sagt nei dersom min mann hadde villet det samme, og jeg er ikke sikker på om jeg bille forblitt gift om han likevel gjennomførte det. For meg hadde det vært en form for utroskap - han skaper en familie med noen andre kvinner. Anonymkode: cbb88...5c6 20
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #4 Skrevet 18. januar 2024 Jeg syns det er fint gjort. Jeg ville nok støttet mannen min om han ville gjort noe slik. Særlig hvis det ikke var noen tvil at paret blir gode foreldre. Men jeg ville nok vært med på prosessen. Hva skjer hvis foreldrene faller fra, hvem skal ta seg av barnet osv osv… Alt av spørsmål man måtte lure må besvares og luftes uansett. Anonymkode: f526b...258 5 1 3
Majer Skrevet 18. januar 2024 #5 Skrevet 18. januar 2024 Jeg tenker det er lurt om flere menn får flere barn. Sånn som det er nå får sæddonorer en haug av unger, og det samme gjør menn som går fra den ene damen til den andre. Jeg tror ikke det er heldig at genene samles opp på den måten 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #6 Skrevet 18. januar 2024 Herry gud nei. Hvis han hadde hvert singel Ja kjør på. Men én mann som er gift og har barn helt uaktuelt! Nå må du stepe inn og si din mening du kjenner også at dette er feil derfor skriver du her. Anonymkode: f8210...43b 12
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #7 Skrevet 18. januar 2024 Forstår deg godt og det hadde jeg ikke tolerert. Anonymkode: 40792...bf7 12
os Maxilla Skrevet 18. januar 2024 #8 Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Han har ymtet frempå at han kunne tenke seg å donere sperm til de, slik at de kan få barnet/barna de ønsker seg. Anonymkode: 83874...caf Er dette noe han har kommet på selv, eller noe de faktisk har spurt han om? Jeg trodde ikke det var noe problem for lesbiske å få hjelp til dette.. Jeg hadde vært negativ i utgangspunktet, og enda mer negativ om dette var noe han av en eller annen grunn var pådriver for. 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #9 Skrevet 18. januar 2024 Er lesbisk selv, og synes det høres ut som en dårlig idè. Tror oppriktig at vi og andre som ikke har heteroseksuell legning finnes for at det ikke skal bli for mange mennesker. Og tror at det hadde funket om vi hadde fått lov til å være oss selv helt fra starten av,og naturen fikk bestemme istedenfor religion og livssyn. Anonymkode: 165ec...a41 7 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #10 Skrevet 18. januar 2024 Oi, du virker skikkelig sjalu på de damene..syns han han høres ut som en flott mann med ett stort hjerte. Jeg har ingen barn, kan ikke få noen men hadde sagt ja. Anonymkode: 13050...f40 3 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #11 Skrevet 18. januar 2024 Hvilke tanker gjør han seg om (søsken)relasjonen til hans særkullsbarn? De vil jo bli genetiske halvsøsken selv om dette potensielle barnet vil adopteres bort. Hvilken relasjon ser han for seg at de to har i barndommen? Hvilken rolle spiller særkullsbarnet overfor halvsøskenet? Hvilken relasjon ønsker han at de vil ha som voksne? Og hvilken relasjon ser han for seg i neste generasjon? Anonymkode: dbd34...1b5 4 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #12 Skrevet 18. januar 2024 hvordan blir det med arv og sånn da? nå får jo lesbiske dekket ivf og iui av staten med godkjente donorer med testet og godkjent sæd så ser ikke helt hvorfor de må gjøre det privat? Anonymkode: 8aa22...c56 19
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #13 Skrevet 18. januar 2024 Sinsiew skrev (25 minutter siden): Det hadde vært totalt uaktuelt. Takk for at du deler dine tanker om dette. 🤗 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg skjønner godt at du ikke er komfortabel med det, og jeg synes det er urimelig av han om han ikke tar hensyn til dine følelser her. Jeg hadde sagt nei dersom min mann hadde villet det samme, og jeg er ikke sikker på om jeg bille forblitt gift om han likevel gjennomførte det. For meg hadde det vært en form for utroskap - han skaper en familie med noen andre kvinner. Anonymkode: cbb88...5c6 Du sier noe der. Kanskje det også handler om følelsen av en slags utenforskap, for de tre voksne + hans særkullsbarn ville jo delt noe som jeg og mine særkullsbarn ikke ville vært en (biologisk) del av. AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg syns det er fint gjort. Jeg ville nok støttet mannen min om han ville gjort noe slik. Særlig hvis det ikke var noen tvil at paret blir gode foreldre. Men jeg ville nok vært med på prosessen. Hva skjer hvis foreldrene faller fra, hvem skal ta seg av barnet osv osv… Alt av spørsmål man måtte lure må besvares og luftes uansett. Anonymkode: f526b...258 Takk for at du deler dine tanker om dette også. 🤗 Det er definitivt mange spørsmål som måtte blitt besvart før det eventuelt ville blitt aktuelt, ja. Majer skrev (18 minutter siden): Jeg tenker det er lurt om flere menn får flere barn. Sånn som det er nå får sæddonorer en haug av unger, og det samme gjør menn som går fra den ene damen til den andre. Jeg tror ikke det er heldig at genene samles opp på den måten Jeg skjønte ikke helt om du mente at det er positivt eller negativt her. Men takk for at du deler dine tanker om dette også. 🤗 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Herry gud nei. Hvis han hadde hvert singel Ja kjør på. Men én mann som er gift og har barn helt uaktuelt! Nå må du stepe inn og si din mening du kjenner også at dette er feil derfor skriver du her. Anonymkode: f8210...43b Det ville nok definitivt ha vært enklere om han var singel, ja.. 😕 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Forstår deg godt og det hadde jeg ikke tolerert. Anonymkode: 40792...bf7 Takk for din mening og forståelse. 🤗 os Maxilla skrev (12 minutter siden): Er dette noe han har kommet på selv, eller noe de faktisk har spurt han om? Jeg trodde ikke det var noe problem for lesbiske å få hjelp til dette.. Jeg hadde vært negativ i utgangspunktet, og enda mer negativ om dette var noe han av en eller annen grunn var pådriver for. Jeg tror de har snakket løst om slike ting tidligere, men hvor seriøst det har vært fra deres side, vet jeg ikke. Han er nok en slags pådriver i dette, og det kommer nok av en kombinasjon av at han alltid har ønsket seg mange barn og å «spre genene sine» og at han har et godt hjerte og oppriktig ønsker å hjelpe dette paret. 🤷🏻♀️ AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Er lesbisk selv, og synes det høres ut som en dårlig idè. Tror oppriktig at vi og andre som ikke har heteroseksuell legning finnes for at det ikke skal bli for mange mennesker. Og tror at det hadde funket om vi hadde fått lov til å være oss selv helt fra starten av,og naturen fikk bestemme istedenfor religion og livssyn. Anonymkode: 165ec...a41 Jeg ser poenget ditt, men har du et ønske om barn også? Dette paret har et veldig sterkt ønske om å bli foreldre, og det er jo selvfølgelig dumt om det ikke lar seg gjøre kun fordi de er forelsket i en av samme kjønn. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Oi, du virker skikkelig sjalu på de damene..syns han han høres ut som en flott mann med ett stort hjerte. Jeg har ingen barn, kan ikke få noen men hadde sagt ja. Anonymkode: 13050...f40 Sjalu? Tja.. kanskje? Jeg vet ikke. Jeg unner de jo alt godt, men noe i meg stritter likevel imot. 🤷🏻♀️ Han er en flott mann med et stort hjerte. ♥️ AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvilke tanker gjør han seg om (søsken)relasjonen til hans særkullsbarn? De vil jo bli genetiske halvsøsken selv om dette potensielle barnet vil adopteres bort. Hvilken relasjon ser han for seg at de to har i barndommen? Hvilken rolle spiller særkullsbarnet overfor halvsøskenet? Hvilken relasjon ønsker han at de vil ha som voksne? Og hvilken relasjon ser han for seg i neste generasjon? Anonymkode: dbd34...1b5 Dette er gode poeng i en samtale vi måtte hatt dersom det skulle bli aktuelt å gå videre med prosessen. Det er såpass nytt for meg at jeg knapt har rukket å fordøye at min mann har et ønske om å gjennomføre dette. Jeg vet ikke hvor gjennomtenkt det er foreløpig. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): hvordan blir det med arv og sånn da? nå får jo lesbiske dekket ivf og iui av staten med godkjente donorer med testet og godkjent sæd så ser ikke helt hvorfor de må gjøre det privat? Anonymkode: 8aa22...c56 Arv? Jeg vil jo tro at det ikke er snakk om noe potensiell arv fra mannen dersom barnet er adoptert bort til den av damene som ikke skal bære frem barnet? 🤷🏻♀️ I dette tilfellet handler det nok også om at det for paret er snakk om en «trygg donor» som de VET er en fin og flott mann på alle måter, og som de kjenner sykdomshistorikken og familieforholdene til. Han har også veldig mange ressurser og kvaliteter som ikke vokser på trær. Blant annet har han godt over gjennomsnittlig intelligens og «hjernekapasitet», samtidig som han er sosial, utadvendt og generelt godt likt. Han er høy, mørk, suksessfull i jobbsammenheng, innovativ, initiativrik og kreativ, og er en «ekte» ledertype. Og han har god helse, god humor og et godt hjerte. Barna hans er sunne og friske, og de har arvet mange av hans gode kvaliteter. Who wouldn’t want that, right? ☺️ Anonymkode: 83874...caf 1 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #14 Skrevet 18. januar 2024 Det hadde vært uaktuelt for min del i alle spesielt med tanke på at de er i deres nære krets. Hvorfor kan de ikke bare benytte seg av offentlig hjelp? Anonymkode: 19488...73a 9
AnonymBruker 42 Skrevet 18. januar 2024 #15 Skrevet 18. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det hadde vært uaktuelt for min del i alle spesielt med tanke på at de er i deres nære krets. Hvorfor kan de ikke bare benytte seg av offentlig hjelp? Anonymkode: 19488...73a Hvorfor er det verre om det er i nær krets? Sånn rent filosofisk ? Personlig tenker jeg jo det er bedre enn å bare donere sperm til noen helt tilfeldige der en ALDRI kan bidra eller være til hjelp, og/eller en ressurs f.eks Endret 18. januar 2024 av AnonymBruker 42 3 1
Krist1an Skrevet 18. januar 2024 #16 Skrevet 18. januar 2024 Skjønner godt at han ønsker å hjelpe, tanken er sikkert god. Liker selv å hjelpe de som står meg nærmest og gjør det jeg kan og hadde sikkert følt meg beæret om jeg hadde blitt spurt. Men kunne aldri blitt donor for (spesielt mtp) bekjente. Det å vite at jeg hadde et barn som jeg ikke kunne være far for, det er jeg sikker på hadde ødelagt meg. Det er bare så alt for mye ‘’hva om’’ scenarioer som spinner rundt i hodet til at det kunne blitt aktuelt. 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #17 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Oi, du virker skikkelig sjalu på de damene..syns han han høres ut som en flott mann med ett stort hjerte. Jeg har ingen barn, kan ikke få noen men hadde sagt ja. Anonymkode: 13050...f40 Hvorfor er det i så fall negativt å være normalt sjalu. Det er ikke noe rart å reagere med sjalusi når noen andre bærer fram barnet til mennene din som du elsker. Synes dessuten det hele høres litt rart ut jeg. Siden de er et vennepar, hvordan tenker denne mannen at han skal forholde seg som vanlig til barnet som han vet er hans. Anonymkode: 40792...bf7 10 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #18 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor er det i så fall negativt å være normalt sjalu. Det er ikke noe rart å reagere med sjalusi når noen andre bærer fram barnet til mennene din som du elsker. Synes dessuten det hele høres litt rart ut jeg. Siden de er et vennepar, hvordan tenker denne mannen at han skal forholde seg som vanlig til barnet som han vet er hans. Anonymkode: 40792...bf7 "Mannen", ikke "mennene" Anonymkode: 40792...bf7
petterm Skrevet 19. januar 2024 #19 Skrevet 19. januar 2024 Så bra at mannen vil hjelpe! Etter det TS skriver om hvor mange gode egenskaper mannen hennes har så synes jeg at det er en god ide.. Da vet de at han er en bra biologisk far. Jeg skjønner ikke hva som er problemet? Man kan sikkert lage en avtale som er juridisk bindende, så mannen slipper formelt ansvar for barnet. "Problemer" i forhold til hvordan han skal forholde seg til barnet osv lar seg løse hvis man prater sammen og lager noen kjøreregler. Er jo bedre at han er åpen om at han ønsker å hjelpe, enn at han leverer fra seg en eller flere doser i hemmelighet.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #20 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker 42 skrev (25 minutter siden): Hvorfor er det verre om det er i nær krets? Sånn rent filosofisk ? Personlig tenker jeg jo det er bedre enn å bare donere sperm til noen helt tilfeldige der en ALDRI kan bidra eller være til hjelp, og/eller en ressurs f.eks Ved donasjon så pleier jo det å være fra personer man ikke har noen tilknytning til. Det blir jo et barn de to skal ha felles, og ikke forbinde med en nær person i samme omgangskrets. Og mannen til ts, hvordan skal han forholde seg til barnet når de møtes? Har han tenkt til å fortelle barnet at han er biologisk far, eller skal han holde det skjult. Dette er jo tross alt noe de lesbiske paret skal ha sammen som sitt eget. Nei, dette hørtes bare komplisert ut Anonymkode: 40792...bf7 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå