Gå til innhold

ER jeg for streng??

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det hørtes ut som du er stemor. 

Anonymkode: b7733...469

Er jeg virkelig ei så dårlig mor??

Anonymkode: 6ed80...53c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Minner meg om min eldste i 6-7 års alderen, såpass mye at jeg ble ekstremt irritert kun av å lese eksemplene 😂 jeg begynte å korrigere i form av "du er et barn, du er x år, mamma og pappa og xx(navn på søsken) er ikke ditt ansvar. Ditt ansvar er å passe på deg selv, hva var din oppgave nå?" For ofte gjorde jo ikke min det han skulle, bare bare passet på alle andre.. og dette sa jeg ørten ganger te dagen, i måneder.. usikker på om noe gikk inn, eller om han bare ble eldre, men det ble bedre 

Anonymkode: 08307...2df

Litt fint å høre at hun her ikke er den eneste med denne oppførselen😬 

Selv om eksemplene du kommer med ikke er av det groveste slaget (ja, jeg har overhørt verre), så ER det en irriterende uvane dette med å konstant kverulere, korrigere og kommentere. Min femåring kan ha de samme tendensene, og jeg har forklart henne flere ganger forskjellen på konstruktive/hjelpsomme kommentarer og det som bikker over til ren kverulering/kommentering. Hun vet det egentlig, men glemmer seg innimellom. Jeg pleier å si ifra til henne og/eller ignorere de utsagnene jeg anser som kverulering/unødvendig kommentering. "Typ: Du - det er ganske slitsomt å bli rettet på hele tiden. Du skjønte jo godt hva jeg mente, gjorde du ikke?" eller "Nå kverulerer du, så det velger jeg å ikke svare mer på." Selvfølgelig trenger man ikke å overreagere, men barn tåler helt fint å få tydelig tilbakemelding/veiledning. Det er en viktig del av sosialiseringsprosessen, og en 8-åring er ærlig talt ikke SÅ liten... På svarene her høres det ut som at hun skulle vært 2-3-4.

Anonymkode: 025d6...1a7

Anonymus Notarius skrev (1 time siden):

Hun høres jo litt bedrevitersk ut, og det er jo generelt en dårlig vane å kommentere/klage på alt andre gjør hele tida. Det er noe som kommer til å irritere andre også i framtida, så det er lurt å hjelpe henne med å kutte ned på dette. 

Men å bare tenke at hun er "bitchy" og frekk vil jo neppe hjelpe her, høres heller ut som om dere irriterer hverandre og forsterker hverandres dårlige sider.

Min frykt som nevnt tidligere er at hun ender opp alene, fordi andre barn ikke orker å bli konstant pirket på. Har prøvd å forklare det for mannen og. Men virker her i tråden som at folk mener litt ulikt. Får snakke med kontaktlærer ang hvordan de forholder seg til dette. For ja hun er jo slik på skolen mot barna og.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er fint at du er mottakelig for at du kanskje kan håndtere dette på en bedre måte. Allerede der viser du at du er en helt super mamma 😊

Det finnes hvertfall mye litteratur på temaet. Jeg er veldig begeistret for boka «sinte barn, sinte voksne». Den er på mange måter rettet mot foreldre med barn som er mye sinte, men den belyser så utrolig mye mer enn det. Den handler veldig mye om håndtering av egne følelser og hvorfor vi reagerer som vi gjør når barna trykker på knappene våre. 

Jeg skal ikke gjøre noen psykoanalyse her, men en teori som typisk eksemplifiseres i boken kan være at du i oppveksten eller voksen alder har vært «utsatt» for og irritert deg veldig av folk som har vært veldig sjefete og bedrevitere. De har kanskje dominert veldig og ikke gitt deg plass. Og du klarte kanskje ikke si ifra eller stå opp for egne meninger. Da kan barnets oppførsel trigge noe i deg og gamle følelser blomstrer opp og påvirker reaksjonene dine mot din datter. Og de kan da lett bli urimelig. For du tillegger henne egenskaper hun ikke har, eller forsterker de voldsomt. 

Om hun blir mer sjefete etter at du har svart henne vennlig eller humoristisk noen ganger kan feks si at «jeg må få lov til å bestemme selv hvordan jeg vil kutte. Det er selvsagt dumt hvis det plager deg, men da kan du kanskje gå i stua så det ikke er like plagsomt» og om hun enda fortsetter så er det innafor å overse adferden. Da kan du rolig si «nå har jeg svart flere ganger på hvorfor jeg kutter slik som dette. Jeg kommer ikke til å svare noe mer på det som handler om kuttingen. Du kan gå unna hvis det plager deg. Men jeg vil gjerne prate med deg om du vil prate om noe annet» så overser du helt til hun begynner å prate om noe annet. Da kobler du deg på igjen og er helt som normalt igjen. Da gir du null oppmerksomhet til adferden du ikke ønsker, og umiddelbar oppmerksomhet til adferden du ønsker i stede. Det virker! Ofte er det slik at den adferden du gir mest oppmerksomhet, den får du mer av og gjerne forsterket.

Anonymkode: 2b9ec...cb1

Takk❤️

Skrevet

Hun er 8 år! Herlighet, du trenger veiledning. Helsestasjonen har kanskje noe tilbud. Eller så har man slike familiehus her jeg bor hvor man kan få hjelp. 

Anonymkode: 5ddc5...38e

• Nyttig 2
Skrevet

"Jeg blir så irritert og sliten. I tillegg tror hun selv at hun er verdens smarteste mens hun egentlig henger etter i mye. Kan ikke klokka helt, er treig, må ha ting matet inn med teskjed, men krangler med oss alle på ting hun ikke kan noe om". 

Hva skjer om du bytter briller litt? I stedet for å se på oppførselen som frekk, bedrevitere osv. Så prøv og se ungen som strever. Som ikke får til ting. Som gjentar selvfølgeligheter (for deg) og ikke ser det helt selv. Unger som sliter gjør det...feks engstelige unger som vil forsikre seg om at ting blir gjort. Unger som strever med sosiale koder (de skjønner ikke at det de sier er selvsagt) <~ typisk unger med konsentrasjonsvansker. Det høres ut som slitenheten din gjør at du tolker henne på verst mulig måte. Kjipe kommentarer eller svaring fra deg vil bare forverre situasjonen. 

Hvordan klarer hun seg på skolen? 

Anonymkode: eb2b7...e09

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Litt fint å høre at hun her ikke er den eneste med denne oppførselen😬 

Min frykt som nevnt tidligere er at hun ender opp alene, fordi andre barn ikke orker å bli konstant pirket på. Har prøvd å forklare det for mannen og. Men virker her i tråden som at folk mener litt ulikt. Får snakke med kontaktlærer ang hvordan de forholder seg til dette. For ja hun er jo slik på skolen mot barna og.

Har hun ingen venner? 

Anonymkode: 2e799...621

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

«husk at du må slippe inn katten mamma!» No shit! Jeg klarer ikke å gjøre alt samtidig. 
Vi lager middag og jeg kutter grønnsaker «ikke kutt så hardt mamma!» hva i alle dager liksom. «Storebror du må husk å lukke døra! Lukk døra!» «du og må hjelpe til pappa!» Hun er så frekk hele tiden og mannen annser dette som «det er bare slik hun er».

Repeterer hun det hun hører fra dere voksne? Kommanderer dere ungene rundt?

Husk, husk, husk.

Anonymkode: ab8c9...b7d

• Liker 1
Skrevet

Utifra det du skriver virker det som at barnet har behov for å ha kontroll. Pleier det å være krangling hjemme, noen som blir sinte under stress for eksempel? Kanskje hun til og med opplever noe på skolen som gjør at hun tar igjen med å forsøke å få kontroll hjemme. Kanskje hun ikke føler seg flink nok for eksempel. Ville snakket med henne hvis jeg var deg ts, kanskje hun egentlig ikke har det så greit. 

Anonymkode: a7116...a79

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hør med familievernkontoret eller helsestasjonen om veiledning. Uavhengig av om det er du som er overfølsom eller om datteren din faktisk oppfattes som slitsom av alle så er løsningen neppe å bare være streng og kjefte. Høres ut som om dere hadde trengt litt blikk utenfra. 

Anonymkode: ce7ed...33a

Skrevet

Har ikke lest tråden, bare innlegget. 

Første jeg tenkte var at du synes hun er treig og må ha alt inn med teskje. At du kanskje har mast mye på henne, at hun tar etter det. Og at du blir fort stressa om noen maser på deg. 

Kan ikke se at det er noe galt med datteren din. Hun er åtte år, tenker over hvordan ting gjøres og sier det høyt.

Anonymkode: ddf2a...cb7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Du finner henne irriterende, bedreviter og kjip, hun ER ikke det. Hun er en liten unge som prøver kommunisere med deg. Hva så om hun minner deg på å slippe ut eller inn katten? Hva så om hun ber deg kutte litt roligere? Hva så om hun ber storebror også hjelpe til? Det er sjelden jeg sier dette til mødre, men: Skjerp deg!

Dette! 
Ble direkte uvel av å lese innlegget ditt, TS. Virker som at du misliker barnet ditt, og at du har stort behov for mer kunnskap om barns utvikling. Anbefaler deg virkelig å ta imot foreldre veiledning, ta for eks kontakt med helsestasjonen. For det er virkelig IKKE noe galt med det stakkars barnet ditt, men det er det med deg. Ikke normalt å tenke slikt om eget barn. 

Anonymkode: 9d13c...097

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har prøvd 100 ganger å være positiv mot henne og svare på bullshiten hennes positivt. Men det endrer ikke noe, gjør ting verre da hun begynner å sjefe enda mere. Begynner å tro at jeg trenger veiledning i mammarollen, for henne har jeg hatt utfordringer med siedn hun var liten. 

Kanskje mannen har rett og det bare er jeg som er gammeldags og kjedelig😐

JA, du trenger absolutt veiledning i mamma rollen, og mannen din har rett. Du har jo ingen forståelse for barnet. Dette må du virkelig ta tak i så det ikke skader barnet ditt. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er jeg virkelig ei så dårlig mor??

Slik du fremstår her så virker du umoden og uregulert selv, og at du har tillagt barnet ditt svært negative egenskaper. Hun er et lite barn som skal lære en hel masse! Hun er HELT normal. Du derimot trenger virkelig å jobbe med deg selv, og bør kontakte helsestasjonen så snart som mulig for videre veiledning. Ellers kan dette virkelig skade relasjonen til deg og datteren din, og datteren din kan ende opp med å få store vansker ut av dette. Dette er alvorlig. 

• Liker 3
Skrevet

Monkey see, monkey do. 

Anonymkode: be65d...50d

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hjelp meg kjære kg brukere😩 Da jeg og mannen ikke blir enige om oppdragelse av unge. Hun blir 8 i Mars og oppfører seg som en bedrevitende dust til tider og dette irriterer meg EKSTREMT😩 For eksempel så tror hun at hun eier verden og kommer med dumme kommentarer til oss alle. Hun, far og bror på 13 skulle på skolen, glemte sekken hennes så jeg løper ut i bilen med sekken samtidig som katten vår løper til døra «husk at du må slippe inn katten mamma!» No shit! Jeg klarer ikke å gjøre alt samtidig. 
Vi lager middag og jeg kutter grønnsaker «ikke kutt så hardt mamma!» hva i alle dager liksom. «Storebror du må husk å lukke døra! Lukk døra!» «du og må hjelpe til pappa!» Hun er så frekk hele tiden og mannen annser dette som «det er bare slik hun er». Jeg blir så irritert og sliten. I tillegg tror hun selv at hun er verdens smarteste mens hun egentlig henger etter i mye. Kan ikke klokka helt, er treig, må ha ting matet inn med teskjed, men krangler med oss alle på ting hun ikke kan noe om. Er frekk og ubehagelig og jeg synes at vi burde roe ned den bitchingen hennes før det blir verre.

Nå høres det ut som at jeg hater egen unge, jeg elsker begge ungene. Men jeg er trøtt, sliten og frustrert. Vi mødre har da lov til det og av og til.

Er jeg virkelig streng som ikke synes dette er ok? 

Jeg hører helt tydelig ut fra din beskrivelse av din egen datter at du faktisk ikke liker henne. Det klarer du ikke å skjule.

Hva i alle dager er det som er irriterende med oppførselen hennes? Hun høres ut som en helt normal 8 åring. Godt innenfor normalområdet og på ingen måte en bedreviter. 

En bedreviter er en som tror han vet BEDRE enn deg. Men det din datter gjør er å gi dere påminnelser om hva dere må og ikke må gjøre. Hun er bare veslevoksen. 

Klarer du virkelig ikke å se sjarmen og humoren i det?

Anonymkode: a95d5...64a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Altså, er folk flest i denne tråden HELT IDIOTER? Ts skriver jo i hi at hun elsker datteren sin, kan dere roe ned hetsen og drittslengingen? Jeg blir helt matt!

Selvfølgelig er det innafor å bli sliten og irritert på sitt eget barn. Hvis mor blir det, kan dere jo tenke dere hvordan resten av verden oppfatter henne. Jeg tenker og, ut ifra eksemplene, at denne jenta kan være litt mye til tider. Det ER irriterende å bli fortalt hva man skal gjøre eller ikke gjøre, og når ungen ikke tar korreksjoner, skjønner jeg godt at ts blir frustrert. Hvis det er noen trøst, ts, har jeg en sønn i samme alder, med mye lik oppførsel. Han kan alt, vet alt. Selv når jeg beviser at han tar feil, har han rett. 😅 Jeg tror noen bare er sånn, og at de før eller senere får seg en smekk av omverdenen. Jeg jobber med en sånn gutt nå, og han har noen utfordringer sosialt med kollegaene sine. Men det går greit, og når de blir kjent med han er han en greit gutt. Det går nok bra med datteren din og. Tålmodighet er nok nøkkelordet. Pust med magen ❤️

Anonymkode: fce5f...5ab

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg hadde gitt KLAR beskjed om at hun må snakke til meg med respekt og at det er jeg som bestemmer! Man får mye mer i livet om man er ydmyk. Ydmykhet er en sterk egenskap! Så mye folk ødelegger muligheter for seg selv ved å ikke kontrollere munnen og være arrogant og frekk når man allerede er i tenårene og iallefall i voksen alder jo eldre jo større konsekvenser. Som forelder som er autoritet og lærer overfor barna noe vi jo faktisk er tolererer ikke jeg sarkasme arroganse spydighet frekkhet fra mine barn sånn kan man ikke lære er greit. Ingen i dems fremtid kommer til å tolerere slikt, er bedre å lære det nå enn senere!

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg ville tatt en prat med barnet om hvordan sånne kommentarer oppleves for andre. Fordi det er irriterende, min er også sånn men han er 4 så må bare tåle det men sier allerede nå at man trenger ikke kommentere alt andre gjør bestandig. 

Anonymkode: 0b777...1ce

• Hjerte 1
Skrevet

Kan ikke forstå  dere som mener mor er en dårlig mor fordi hun reagerer på datteren sin oppførsel.

Hun høres bedrevitere og kverrulrende. 2 egenskaper som er særdeles lite sjarmerende. Både som barn og voksen.

Synes du skal gjør som en over her, som hadde samme problem med sitt barn. Korriger. Korriger. For ja, dette kan medføre store sosiale problemer for henne fremover. Ingen liker bedrevitere kverrulerende folk!!

Minner forøvrig om mitt familie medlem, jeg holder ut 1 døgn med henne. For all del en søt og hyggelig jente, men hun er jo forbanna bedrevitere at jeg fikser det ikke. Så du har min fulle støtte, ts!!

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Har hun ingen venner? 

Nja, hun har hatt en del konflikter med barna på trinnet. Barn er ærlige og lar seg ikke kommanderes av henne, dette liker hun svært dårlig og har endt opp med å bli sint. Hun hadde inntil nylig en gutt på trinnet under som hun pleide å leke mye med, denne gutten har nå etter juleferie begynt å leke med noen andre istedenfor. 
Hun er heldig og går på en nok så liten barneskole, så det blir sørget for at hun alltid har noen å leke med - men da er det fordi de voksne på skolen legger opp til det.

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Altså, er folk flest i denne tråden HELT IDIOTER? Ts skriver jo i hi at hun elsker datteren sin, kan dere roe ned hetsen og drittslengingen? Jeg blir helt matt!

Selvfølgelig er det innafor å bli sliten og irritert på sitt eget barn. Hvis mor blir det, kan dere jo tenke dere hvordan resten av verden oppfatter henne. Jeg tenker og, ut ifra eksemplene, at denne jenta kan være litt mye til tider. Det ER irriterende å bli fortalt hva man skal gjøre eller ikke gjøre, og når ungen ikke tar korreksjoner, skjønner jeg godt at ts blir frustrert. Hvis det er noen trøst, ts, har jeg en sønn i samme alder, med mye lik oppførsel. Han kan alt, vet alt. Selv når jeg beviser at han tar feil, har han rett. 😅 Jeg tror noen bare er sånn, og at de før eller senere får seg en smekk av omverdenen. Jeg jobber med en sånn gutt nå, og han har noen utfordringer sosialt med kollegaene sine. Men det går greit, og når de blir kjent med han er han en greit gutt. Det går nok bra med datteren din og. Tålmodighet er nok nøkkelordet. Pust med magen ❤️

Anonymkode: fce5f...5ab

Takk❤️ Og så klart elsker jeg henne, det er en blanding av å være sliten, lei or rådløs, samtidig bekymret for hennes sosiale liv fremover og oppå det ha en mann med totalt andre synnspunkter enn meg. 

sirenas skrev (4 timer siden):

Kan ikke forstå  dere som mener mor er en dårlig mor fordi hun reagerer på datteren sin oppførsel.

Hun høres bedrevitere og kverrulrende. 2 egenskaper som er særdeles lite sjarmerende. Både som barn og voksen.

Synes du skal gjør som en over her, som hadde samme problem med sitt barn. Korriger. Korriger. For ja, dette kan medføre store sosiale problemer for henne fremover. Ingen liker bedrevitere kverrulerende folk!!

Minner forøvrig om mitt familie medlem, jeg holder ut 1 døgn med henne. For all del en søt og hyggelig jente, men hun er jo forbanna bedrevitere at jeg fikser det ikke. Så du har min fulle støtte, ts!!

Nettopp. Og jeg har allerede fått en kommentar på at hun er frekk, fra moren til ei av jentene i hennes klasse. 
Det er der den store uenigheten til meg og mannen ligger - han mener at det er slik hun er og en del av personligheten, jeg mener at dette er et problem som må løses.

Men, vi skal på møte med hennes lærer neste uke for å forhøre oss litt om hvordan skolen tar tak i dette, så får vi ta det der fra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...