AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #1 Skrevet 18. januar 2024 Hjelp meg kjære kg brukere😩 Da jeg og mannen ikke blir enige om oppdragelse av unge. Hun blir 8 i Mars og oppfører seg som en bedrevitende dust til tider og dette irriterer meg EKSTREMT😩 For eksempel så tror hun at hun eier verden og kommer med dumme kommentarer til oss alle. Hun, far og bror på 13 skulle på skolen, glemte sekken hennes så jeg løper ut i bilen med sekken samtidig som katten vår løper til døra «husk at du må slippe inn katten mamma!» No shit! Jeg klarer ikke å gjøre alt samtidig. Vi lager middag og jeg kutter grønnsaker «ikke kutt så hardt mamma!» hva i alle dager liksom. «Storebror du må husk å lukke døra! Lukk døra!» «du og må hjelpe til pappa!» Hun er så frekk hele tiden og mannen annser dette som «det er bare slik hun er». Jeg blir så irritert og sliten. I tillegg tror hun selv at hun er verdens smarteste mens hun egentlig henger etter i mye. Kan ikke klokka helt, er treig, må ha ting matet inn med teskjed, men krangler med oss alle på ting hun ikke kan noe om. Er frekk og ubehagelig og jeg synes at vi burde roe ned den bitchingen hennes før det blir verre. Nå høres det ut som at jeg hater egen unge, jeg elsker begge ungene. Men jeg er trøtt, sliten og frustrert. Vi mødre har da lov til det og av og til. Er jeg virkelig streng som ikke synes dette er ok? Anonymkode: 6ed80...53c 4
svartkatt Skrevet 18. januar 2024 #3 Skrevet 18. januar 2024 Hvordan er hun frekk?? Skjønner nærmest ikke hva du snakker om. Kanskje du bare har problemer med personligheten hennes. 28 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #4 Skrevet 18. januar 2024 Nei det syns jeg ikke. Får slik oppførsel fortsette er ho en av de som risikerer enten å bli utfryst av andre på skolen, eller den som blir sjefen og mobber og plagger alle rundt seg. Som foreldre ska en irettesettelse barna Anonymkode: b9b51...04d 11 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #5 Skrevet 18. januar 2024 svartkatt skrev (Akkurat nå): Hvordan er hun frekk?? Skjønner nærmest ikke hva du snakker om. Kanskje du bare har problemer med personligheten hennes. Slik jeg tolker så oppfører barne seg som en sjef som kan alt, og at alt alle andre sier er feil Anonymkode: b9b51...04d 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #6 Skrevet 18. januar 2024 Leste jeg ikke ganske nylig et lignende innlegg? Anonymkode: 6a385...538 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #7 Skrevet 18. januar 2024 Streng vet jeg ikke om jeg vil kalle det, men totalt urimelig er du hvertfall.. hun er åtte! Eksemplene du beskriver er slett ikke ille. Her syns jeg du må jobbe med deg selv i stede. Jeg hadde svart. «Klart jeg skal slippe inn katten vennen min, men måtte løpe ut med sekken først vet du», «kutter jeg sååå hardt syns du? Haha. Jeg gjør kanskje det. Jeg liker det best sånn» osv. Den voksne har en stor del av ansvaret for stemningen ved måten vi responderer og veileder barna på. Hun er ikke en liten voksen, hun er et umodent barn. Under utvikling. Det må du la henne få lov til å være, uten å bli sett på som plagsom og irriterende. og ja, det er lov å være sliten. Men du må ta ansvar for reaksjonene dine likevel. Det skal ikke være 8-åringen sitt ansvar. Anonymkode: 2b9ec...cb1 32 6
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #8 Skrevet 18. januar 2024 Hun er kanskje litt preeteeen, men i eksemplene virker hun ikke frekk. Heller morsom Anonymkode: 702af...d4b 8
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #9 Skrevet 18. januar 2024 svartkatt skrev (7 minutter siden): Hvordan er hun frekk?? Skjønner nærmest ikke hva du snakker om. Kanskje du bare har problemer med personligheten hennes. Det kan godt hende, men om dette er hennes personlighet så kommer hun til å være mye alene i fremtiden er jeg redd Ingen orker en sjefete bedreviter rundt seg. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei det syns jeg ikke. Får slik oppførsel fortsette er ho en av de som risikerer enten å bli utfryst av andre på skolen, eller den som blir sjefen og mobber og plagger alle rundt seg. Som foreldre ska en irettesettelse barna Anonymkode: b9b51...04d Nettopp! Det er min frykt, at hun ender opp alene. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Slik jeg tolker så oppfører barne seg som en sjef som kan alt, og at alt alle andre sier er feil Anonymkode: b9b51...04d Akuratt det jeg mener ja! Anonymkode: 6ed80...53c 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #10 Skrevet 18. januar 2024 Du finner henne irriterende, bedreviter og kjip, hun ER ikke det. Hun er en liten unge som prøver kommunisere med deg. Hva så om hun minner deg på å slippe ut eller inn katten? Hva så om hun ber deg kutte litt roligere? Hva så om hun ber storebror også hjelpe til? Det er sjelden jeg sier dette til mødre, men: Skjerp deg! Anonymkode: 2e799...621 17 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #11 Skrevet 18. januar 2024 Just now, AnonymBruker said: Det kan godt hende, men om dette er hennes personlighet så kommer hun til å være mye alene i fremtiden er jeg redd Ingen orker en sjefete bedreviter rundt seg. Nettopp! Det er min frykt, at hun ender opp alene. Akuratt det jeg mener ja! Anonymkode: 6ed80...53c Hun er ikke en bedreviter. Du har karakterisert henne som det fordi du er sliten, og finner hundrevis av unnskyldninger for at hun skal passe inn i ditt bilde. Anonymkode: 2e799...621 9 1
Arkana Skrevet 18. januar 2024 #12 Skrevet 18. januar 2024 Jeg synes du tolker og dømmer henne ganske hardt. Hun er bare åtte år. Du er voksen. Ingenting av det du beskriver er unormalt for en åtteåring. Hvordan er det å være "bitchy" (som du kaller det) å minne deg på å slippe inn katten? Jeg tenker at det er du som eier irritasjonen din og du som må ta deg sammen, ikke hun som må forandre seg. Det er lov å være sliten, men du virkelig uvanlig lite tolerant overfor det som på ingen måte er frekk eller unormal oppførsel fra en åtteåring. 15 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #13 Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Streng vet jeg ikke om jeg vil kalle det, men totalt urimelig er du hvertfall.. hun er åtte! Eksemplene du beskriver er slett ikke ille. Her syns jeg du må jobbe med deg selv i stede. Jeg hadde svart. «Klart jeg skal slippe inn katten vennen min, men måtte løpe ut med sekken først vet du», «kutter jeg sååå hardt syns du? Haha. Jeg gjør kanskje det. Jeg liker det best sånn» osv. Den voksne har en stor del av ansvaret for stemningen ved måten vi responderer og veileder barna på. Hun er ikke en liten voksen, hun er et umodent barn. Under utvikling. Det må du la henne få lov til å være, uten å bli sett på som plagsom og irriterende. og ja, det er lov å være sliten. Men du må ta ansvar for reaksjonene dine likevel. Det skal ikke være 8-åringen sitt ansvar. Anonymkode: 2b9ec...cb1 Har prøvd 100 ganger å være positiv mot henne og svare på bullshiten hennes positivt. Men det endrer ikke noe, gjør ting verre da hun begynner å sjefe enda mere. Begynner å tro at jeg trenger veiledning i mammarollen, for henne har jeg hatt utfordringer med siedn hun var liten. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hun er kanskje litt preeteeen, men i eksemplene virker hun ikke frekk. Heller morsom Anonymkode: 702af...d4b Kanskje mannen har rett og det bare er jeg som er gammeldags og kjedelig😐 Anonymkode: 6ed80...53c 3 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #14 Skrevet 18. januar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Har prøvd 100 ganger å være positiv mot henne og svare på bullshiten hennes positivt. Men det endrer ikke noe, gjør ting verre da hun begynner å sjefe enda mere. Begynner å tro at jeg trenger veiledning i mammarollen, for henne har jeg hatt utfordringer med siedn hun var liten. Kanskje mannen har rett og det bare er jeg som er gammeldags og kjedelig😐 Anonymkode: 6ed80...53c At du karakteriserer det som bullshit, sier bare noe om deg. Du burde virkelig ta deg selv i nakken før dette ødelegger forholdet deres. Anonymkode: 2e799...621 13 4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #15 Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du finner henne irriterende, bedreviter og kjip, hun ER ikke det. Hun er en liten unge som prøver kommunisere med deg. Hva så om hun minner deg på å slippe ut eller inn katten? Hva så om hun ber deg kutte litt roligere? Hva så om hun ber storebror også hjelpe til? Det er sjelden jeg sier dette til mødre, men: Skjerp deg! Anonymkode: 2e799...621 Arkana skrev (Akkurat nå): Jeg synes du tolker og dømmer henne ganske hardt. Hun er bare åtte år. Du er voksen. Ingenting av det du beskriver er unormalt for en åtteåring. Hvordan er det å være "bitchy" (som du kaller det) å minne deg på å slippe inn katten? Jeg tenker at det er du som eier irritasjonen din og du som må ta deg sammen, ikke hun som må forandre seg. Det er lov å være sliten, men du virkelig uvanlig lite tolerant overfor det som på ingen måte er frekk eller unormal oppførsel fra en åtteåring. Er det noen sted jeg kan gå for å etterspørre veiledning? Nei, dere og mannen har vel kanskje rett da. Kanskje er det ikke henne jeg burde være streng med men lære å håndtere henne på en bra måte… Anonymkode: 6ed80...53c 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #16 Skrevet 18. januar 2024 «Husk å slippe inn katten» - «Bra du tenker på den, det skal jeg gjøre etter å ha tatt sekken» «Ikke kutt så hardt» - «Åj, bråker det? Jeg må bråke litt til så blir de ferdige snart» «Du må lukke døra» - «Hva er det som gjør at han må lukke døra? Er det katten du tenker på? Det er fint av deg, han husker nok på å lukke døra selv også» «Du og må hjelpe pappa» - «Så snill du er som vil at pappa skal få hjelp, men han klarer dette selv» Det er noe med hvordan man tar det.. Hvis det er i en frekk tone, kan man si «Jeg synes dette hørtes litt frekt ut, kan du si ifra med snillere stemme neste gang?» Anonymkode: 08085...843 11 1 3
Arkana Skrevet 18. januar 2024 #17 Skrevet 18. januar 2024 Kanskje du trenger en time out når du kjenner at det snart renner over? Dere er to voksne med to ganske store barn, så det bør ikke være en belastning for mannen din om han tar barna alene en halvtime-times tid et par ettermiddager mens du tar deg en gå-/joggetur, ligger i sengen og ser på favorittserien din eller strikker, leser eller noe annet som lar deg slappe av og fylle på litt tålmodighet? Tenk på noe som kan gi deg litt påfyll i hverdagen slik at du ikke lar det gå så langt at det blir for mye. 5 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #18 Skrevet 18. januar 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: «Husk å slippe inn katten» - «Bra du tenker på den, det skal jeg gjøre etter å ha tatt sekken» «Ikke kutt så hardt» - «Åj, bråker det? Jeg må bråke litt til så blir de ferdige snart» «Du må lukke døra» - «Hva er det som gjør at han må lukke døra? Er det katten du tenker på? Det er fint av deg, han husker nok på å lukke døra selv også» «Du og må hjelpe pappa» - «Så snill du er som vil at pappa skal få hjelp, men han klarer dette selv» Det er noe med hvordan man tar det.. Hvis det er i en frekk tone, kan man si «Jeg synes dette hørtes litt frekt ut, kan du si ifra med snillere stemme neste gang?» Anonymkode: 08085...843 Da er det det eneste dette barnet hører. For alt hun sier er bullshit og frekt. Anonymkode: 2e799...621 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #19 Skrevet 18. januar 2024 Jeg synes hun er frekk ja. Og hun er faktisk straks 8, ikke 3 Anonymkode: c87c0...0a7 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #20 Skrevet 18. januar 2024 Arkana skrev (2 minutter siden): Kanskje du trenger en time out når du kjenner at det snart renner over? Dere er to voksne med to ganske store barn, så det bør ikke være en belastning for mannen din om han tar barna alene en halvtime-times tid et par ettermiddager mens du tar deg en gå-/joggetur, ligger i sengen og ser på favorittserien din eller strikker, leser eller noe annet som lar deg slappe av og fylle på litt tålmodighet? Tenk på noe som kan gi deg litt påfyll i hverdagen slik at du ikke lar det gå så langt at det blir for mye. Takk, ja jeg får prøve meg på det med timeout, det går i full rulle med jobb og unger så jeg har jo ikke mye egentid når jeg tenker meg om. Kanskje derfor det var lettere med han på 13, mannen og jeg gikk hjemme og jeg hadde tid for meg selv i ny og ned. Anonymkode: 6ed80...53c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå