Gå til innhold

Hvilke land er det vanlig å referere til som republic of.. på engelsk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg hilste på en fyr på butikken, ca. 25 år, og han sa ''I'm from the republic of ...''. hørte ikke resten. Det er ikke vanlig å referere til land på den måten, eller er det det på engelsk?

 

 

Anonymkode: 0ae90...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje Spania? Men tror ikke det er vanlig å si Hi, Im from the Republic of Spain....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste jeg kan huske har sagt det er irer. Republic of Ireland :)

Anonymkode: ca780...3c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker said:

De eneste jeg kan huske har sagt det er irer. Republic of Ireland :)

Anonymkode: ca780...3c2

Det var det jeg også tenkte, for han så ganske norsk ut.

Anonymkode: 0ae90...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

overtenkeren_her skrev (23 minutter siden):

Kanskje Spania? Men tror ikke det er vanlig å si Hi, Im from the Republic of Spain....

🙄

 

Spania er ingen republikk.

Anonymkode: 555a6...ef2

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange land som er republikk, og som offisielt heter "Republic of" på engelsk. Poenget ditt var, tror jeg, for hvilke land det er vanlig å bruke "Republic of" i dagligtale. Det vet jeg ikke. Men jeg synes det høres pompøst og unødig tungvint ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pringle said:

Det er mange land som er republikk, og som offisielt heter "Republic of" på engelsk. Poenget ditt var, tror jeg, for hvilke land det er vanlig å bruke "Republic of" i dagligtale. Det vet jeg ikke. Men jeg synes det høres pompøst og unødig tungvint ut. 

Ja stemmer! Er enig og ble overasket selv.

 

Anonymkode: 0ae90...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

overtenkeren_her skrev (3 timer siden):

Kanskje Spania? Men tror ikke det er vanlig å si Hi, Im from the Republic of Spain....

Kanskje fordi Spania er et monarki? :ler:

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De eneste jeg kan huske har sagt det er irer. Republic of Ireland :)

Anonymkode: ca780...3c2

Det er et mulig alternativ.

Generelt når det finnes flere land med lignende navn, kan man finne på å si "Republic of", for å presisere hvilket av landene man mener. Siden en del av øya Irland er en del av Det forente kongeriket (United kingdom), vil noen kanskje presisere at de er fra republikken Irland, altså den selvstendige delen.

Det samme gjelder Republikken Kina (riktignok mer kjent som Taiwan) og republikken Kongo (det andre Kongo heter den demokratiske republikken), og land som heter noe med Guinea er det vel minst sju av.

Tsjekkia kalles ofte Czech Republic på engelsk, men da sier man republikk til slutt, da.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han så vest-europeisk ut, ville jeg gjettet Irland, som andre nevner. Jeg var selv sammen med en ire, og de liker å poengtere at de er et selvstendig land og ikke et kongerike/en del av Storbritannia.

 

Anonymkode: 9b2e6...5cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Om han så vest-europeisk ut, ville jeg gjettet Irland, som andre nevner. Jeg var selv sammen med en ire, og de liker å poengtere at de er et selvstendig land og ikke et kongerike/en del av Storbritannia.

 

Anonymkode: 9b2e6...5cb

Og det skjønner jeg godt. 

Anonymkode: 555a6...ef2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første som slo meg er som flere nevner, Irland. Mange bruker hele navnet når de omtaler landet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (11 timer siden):

Første som slo meg er som flere nevner, Irland. Mange bruker hele navnet når de omtaler landet.

"hele navnet" på Irland på engelsk er kun "Ireland". Om noen nevner republikk er det kun en beskrivelse, ikke en del av navnet.

Anonymkode: 3a2f2...f53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

"hele navnet" på Irland på engelsk er kun "Ireland". Om noen nevner republikk er det kun en beskrivelse, ikke en del av navnet.

Anonymkode: 3a2f2...f53

Nja. Irland er øya, det inkluderer Nord-Irland. Derfor brukes Republic of Ireland for å presisere.

Anonymkode: 555a6...ef2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nja. Irland er øya, det inkluderer Nord-Irland. Derfor brukes Republic of Ireland for å presisere.

Anonymkode: 555a6...ef2

Akkurat, kun for å presisere. Det er ikke en del av navnet, i hvert fall ikke offisielt

Anonymkode: 3a2f2...f53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makedonia omtales vel også som republic of Macedonia for å ikke tirre landene runde?

Ellers så er det vel mest afrikanske eller asiatiske land jeg kommer på

Anonymkode: 8c077...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

overtenkeren_her skrev (16 timer siden):

Kanskje Spania? Men tror ikke det er vanlig å si Hi, Im from the Republic of Spain....

Spania er et kongedømme, ikke en republikk.

Anonymkode: e4a70...493

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Makedonia omtales vel også som republic of Macedonia for å ikke tirre landene runde?

Ellers så er det vel mest afrikanske eller asiatiske land jeg kommer på

Anonymkode: 8c077...c70

Har vel blitt Nord-Makedonia nå.

Anonymkode: ca780...3c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...