Gå til innhold

Hvorfor er det så mye fokus på å gå ned i vekt på KG


Gjest Kalsberg92

Anbefalte innlegg

Gjest Kalsberg92

Alle tråder innen kosthold og trening går omtrent på at man skal ned i vekt. Hvorfor har man ikke fokus på prestasjon ? Jeg spise x og føler meg dritt, mål mere overskudd, eller løfte X antall kg i knebøy innen sommeren. Alt er så overfladisk virker det som.  Mye av ned 5 kg ,  ned 10 kg. Men ned hva? Skal du bli en mindre men fortsatt dvas versjon av deg selv? Skal du ned i fettprosent? Eller ned vekt? Hva er motivasjonen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt inntrykk er at de fleste innlegg handler om å gå ned i vekt og komme i bedre form. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi er arbeiderklassen/underklassen og ikke vellykkede mennesker. Vi er litt overvektige mange av oss. Alt for mye godtesnop.

Anonymkode: ef5e1...140

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av oss er helt uinteresserte i prestasjon. Hva er poenget med å skulle løfte x antall kg til sommeren? Hva skal jeg med det i livet?

Min motivasjon for å trene er å holde meg i god nok form til å utføre de tingene jeg trenger og ønsker å gjøre i hverdagen og ferien og slank nok til å være komfortabel i min egen kropp. Å måle resultater i vekter/kondisjon/prestasjon er drepen for treningsgleden for min del. 

Nå prøver jeg å gå ned ett kg slik at rumpa mi passer inn i turbuksen som jeg kjøpte for to år siden. Det er glimrende motivasjon; slippe å bruke penger på ny bukse.

Anonymkode: 79a6b...90e

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mange av oss er helt uinteresserte i prestasjon. Hva er poenget med å skulle løfte x antall kg til sommeren? Hva skal jeg med det i livet?

Min motivasjon for å trene er å holde meg i god nok form til å utføre de tingene jeg trenger og ønsker å gjøre i hverdagen og ferien og slank nok til å være komfortabel i min egen kropp. Å måle resultater i vekter/kondisjon/prestasjon er drepen for treningsgleden for min del. 

Nå prøver jeg å gå ned ett kg slik at rumpa mi passer inn i turbuksen som jeg kjøpte for to år siden. Det er glimrende motivasjon; slippe å bruke penger på ny bukse.

Anonymkode: 79a6b...90e

Gikk nylig ned 5 kg, og min motivasjon var også å passe inn i turbuksene jeg allerede har. Er mer opptatt av å kunne gå på tur i time etter time, enn å kunne løfte tungt. Litt ferdig med styrketrening, kjenner jeg, etter flere år med hard trening seks dager i uka.

Anonymkode: 1c48c...6f8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man er flere titall kilo overvektig og føler seg hemmet av det, og kanskje også har fått hint fra legen om å gå ned i vekt, så er det klart det er det man fokuserer på, ikke hvor mange kilo man klarer i knebøy om et halvt år. Sånt er  for dem som er genuint interesserte i trening og prestasjon, ikke vanlige mennesker som bare vil ha en bedre hverdag og sunnere kropp.

Anonymkode: 77642...d6e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalsberg92 skrev (På 17.1.2024 den 12.49):

Alle tråder innen kosthold og trening går omtrent på at man skal ned i vekt. Hvorfor har man ikke fokus på prestasjon ? Jeg spise x og føler meg dritt, mål mere overskudd, eller løfte X antall kg i knebøy innen sommeren. Alt er så overfladisk virker det som.  Mye av ned 5 kg ,  ned 10 kg. Men ned hva? Skal du bli en mindre men fortsatt dvas versjon av deg selv? Skal du ned i fettprosent? Eller ned vekt? Hva er motivasjonen? 

Er det egentlig rart? Vi har jo et stort overvektproblem i samfunnet og det er vel ikke så rart at det diskuteres hvordan gå ned i vekt..

Derimot vil jeg si at synes det er merkelig at det ikke generelt er mye mer fokus på det i samfunnet. Er jo et av våre største helseproblem.. 

Endret av LeneXCII
lagt til tekst
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo blitt så tabu å snakke om vekt at et anonymt forum er et av få steder vi faktisk kan snakke om det. 

Anonymkode: 8fcbc...66f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er overhodet ikke merkelig, det handler om helse og velvære. For min del er et mål om å løfte x antall kilo overfladisk. Men jeg vil helst ha en sunn BMI for å leve godt lengst mulig, og samtidig ha det bra med meg selv. Så jeg løper hver dag.  Jeg har høyt kolesterol og å holde en normal/slank vekt hjelper med å holde det nede. Overfladisk, altså?

Anonymkode: 01d23...03a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi samfunnet er så ekstremt opptatt av vekt og kropp.

Ser du ikke ut som disse instagram-babesene så er du stygg og jævlig ifølge samfunnet. DERFOR er det mye fokus på å gå ned i vekt for oss kvinner som ikke ser ut som Isabal Raad. 

Anonymkode: d12d8...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går over i Februar...

Anonymkode: e65a1...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi 8-10 nordmenn er overvektige, og da blir jo det første trinn. 

Anonymkode: 4f097...9eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi 8-10 nordmenn er overvektige, og da blir jo det første trinn. 

Anonymkode: 4f097...9eb

8 av 10 ikke 8 til 10

Anonymkode: 4f097...9eb

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kalsberg92
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo blitt så tabu å snakke om vekt at et anonymt forum er et av få steder vi faktisk kan snakke om det. 

Anonymkode: 8fcbc...66f

Tabu? De blir jo heiet frem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært et fokus for folk å gå ned i vekt siden ca 1970 og ferdigmaten inntok markedet. Dette var en typisk ukebladforside på 1980-tallet

 image.png.ed06318063a3fb8c16df02ceb93ee9db.png

Det uvanlige i dag er at vekt og kropp skal problematiseres i det uendelige. Fordi det liksom alltid skal ligge dype psykologiske mekanismer bak overvekten. Sånn det var før: "jeg har vært litt for usunn, så rett på diett for å komme tilbake til trivselsvekten" Det var normen. Vi ser ikke så mange slike rasjonelle og praktiske råd lenger i offentlige medier. Bare i kommentarfelt og på forumer. 

Men alle mennesker ønsker innerst inne å være normalvektige uansett. Selv om samfunnet forteller oss det er bedre å akseptere overvekten fordi vi har ultraprosesserte produkter å selge dere 💸

Dermed tråder om folk som er desperate etter å gå ned i vekt, men som gjerne ikke får den støtten eller aksepten de trenger ellers. 

Anonymkode: 5ec34...7e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fordi vi alle, uansett økonomi, har tilgang på alt for mye mat. Mange av oss er feite. Mediene leverer det folk vil ha.

Anonymkode: 2492c...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se seg rundt. Svært mange er overvektige. 

Anonymkode: 27c85...e65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.1.2024 den 14.50):

Fordi vi er arbeiderklassen/underklassen og ikke vellykkede mennesker. Vi er litt overvektige mange av oss. Alt for mye godtesnop.

Anonymkode: ef5e1...140

😂

Men seriøst, det er dessverre en god del spiseforstyrrelser her, mange under påskudd av å være "normalt". Flust av KG folk som sitter og skriver opp og ned om hvor lite de spiser (1 knekkebrød, 1 eple, 1 bitteliten middag med en bit kylling og  2 agurkskiver, så ikke mer mat før neste dag etc etc). Dette er ikke normalt. 

 

Anonymkode: 976c9...a81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kalsberg92

Jeg tror de hadde oppnådd vektnedgang om det ikle var fokus, om fokuset var å spise sunt, for å spise sunt, å fokuset var å gå tur fordi du følgere deg bra , om fokuset var å trene litt for å bli sterk, ikke for å se slik eller slik ut.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...