Gå til innhold

Hvorfor er det så mye fokus på å gå ned i vekt på KG

Gjest Kalsberg92

Anbefalte innlegg

Gjest Kalsberg92

Alle tråder innen kosthold og trening går omtrent på at man skal ned i vekt. Hvorfor har man ikke fokus på prestasjon ? Jeg spise x og føler meg dritt, mål mere overskudd, eller løfte X antall kg i knebøy innen sommeren. Alt er så overfladisk virker det som.  Mye av ned 5 kg ,  ned 10 kg. Men ned hva? Skal du bli en mindre men fortsatt dvas versjon av deg selv? Skal du ned i fettprosent? Eller ned vekt? Hva er motivasjonen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt inntrykk er at de fleste innlegg handler om å gå ned i vekt og komme i bedre form. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi vi er arbeiderklassen/underklassen og ikke vellykkede mennesker. Vi er litt overvektige mange av oss. Alt for mye godtesnop.

Anonymkode: ef5e1...140

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange av oss er helt uinteresserte i prestasjon. Hva er poenget med å skulle løfte x antall kg til sommeren? Hva skal jeg med det i livet?

Min motivasjon for å trene er å holde meg i god nok form til å utføre de tingene jeg trenger og ønsker å gjøre i hverdagen og ferien og slank nok til å være komfortabel i min egen kropp. Å måle resultater i vekter/kondisjon/prestasjon er drepen for treningsgleden for min del. 

Nå prøver jeg å gå ned ett kg slik at rumpa mi passer inn i turbuksen som jeg kjøpte for to år siden. Det er glimrende motivasjon; slippe å bruke penger på ny bukse.

Anonymkode: 79a6b...90e

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mange av oss er helt uinteresserte i prestasjon. Hva er poenget med å skulle løfte x antall kg til sommeren? Hva skal jeg med det i livet?

Min motivasjon for å trene er å holde meg i god nok form til å utføre de tingene jeg trenger og ønsker å gjøre i hverdagen og ferien og slank nok til å være komfortabel i min egen kropp. Å måle resultater i vekter/kondisjon/prestasjon er drepen for treningsgleden for min del. 

Nå prøver jeg å gå ned ett kg slik at rumpa mi passer inn i turbuksen som jeg kjøpte for to år siden. Det er glimrende motivasjon; slippe å bruke penger på ny bukse.

Anonymkode: 79a6b...90e

Gikk nylig ned 5 kg, og min motivasjon var også å passe inn i turbuksene jeg allerede har. Er mer opptatt av å kunne gå på tur i time etter time, enn å kunne løfte tungt. Litt ferdig med styrketrening, kjenner jeg, etter flere år med hard trening seks dager i uka.

Anonymkode: 1c48c...6f8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis man er flere titall kilo overvektig og føler seg hemmet av det, og kanskje også har fått hint fra legen om å gå ned i vekt, så er det klart det er det man fokuserer på, ikke hvor mange kilo man klarer i knebøy om et halvt år. Sånt er  for dem som er genuint interesserte i trening og prestasjon, ikke vanlige mennesker som bare vil ha en bedre hverdag og sunnere kropp.

Anonymkode: 77642...d6e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalsberg92 skrev (På 17.1.2024 den 12.49):

Alle tråder innen kosthold og trening går omtrent på at man skal ned i vekt. Hvorfor har man ikke fokus på prestasjon ? Jeg spise x og føler meg dritt, mål mere overskudd, eller løfte X antall kg i knebøy innen sommeren. Alt er så overfladisk virker det som.  Mye av ned 5 kg ,  ned 10 kg. Men ned hva? Skal du bli en mindre men fortsatt dvas versjon av deg selv? Skal du ned i fettprosent? Eller ned vekt? Hva er motivasjonen? 

Er det egentlig rart? Vi har jo et stort overvektproblem i samfunnet og det er vel ikke så rart at det diskuteres hvordan gå ned i vekt..

Derimot vil jeg si at synes det er merkelig at det ikke generelt er mye mer fokus på det i samfunnet. Er jo et av våre største helseproblem.. 

Endret av LeneXCII
lagt til tekst
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo blitt så tabu å snakke om vekt at et anonymt forum er et av få steder vi faktisk kan snakke om det. 

Anonymkode: 8fcbc...66f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er overhodet ikke merkelig, det handler om helse og velvære. For min del er et mål om å løfte x antall kilo overfladisk. Men jeg vil helst ha en sunn BMI for å leve godt lengst mulig, og samtidig ha det bra med meg selv. Så jeg løper hver dag.  Jeg har høyt kolesterol og å holde en normal/slank vekt hjelper med å holde det nede. Overfladisk, altså?

Anonymkode: 01d23...03a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi samfunnet er så ekstremt opptatt av vekt og kropp.

Ser du ikke ut som disse instagram-babesene så er du stygg og jævlig ifølge samfunnet. DERFOR er det mye fokus på å gå ned i vekt for oss kvinner som ikke ser ut som Isabal Raad. 

Anonymkode: d12d8...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Går over i Februar...

Anonymkode: e65a1...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi 8-10 nordmenn er overvektige, og da blir jo det første trinn. 

Anonymkode: 4f097...9eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi 8-10 nordmenn er overvektige, og da blir jo det første trinn. 

8 av 10 ikke 8 til 10

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kalsberg92
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo blitt så tabu å snakke om vekt at et anonymt forum er et av få steder vi faktisk kan snakke om det. 

Anonymkode: 8fcbc...66f

Tabu? De blir jo heiet frem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har vært et fokus for folk å gå ned i vekt siden ca 1970 og ferdigmaten inntok markedet. Dette var en typisk ukebladforside på 1980-tallet

image.png.ed06318063a3fb8c16df02ceb93ee9db.png

Det uvanlige i dag er at vekt og kropp skal problematiseres i det uendelige. Fordi det liksom alltid skal ligge dype psykologiske mekanismer bak overvekten. Sånn det var før: "jeg har vært litt for usunn, så rett på diett for å komme tilbake til trivselsvekten" Det var normen. Vi ser ikke så mange slike rasjonelle og praktiske råd lenger i offentlige medier. Bare i kommentarfelt og på forumer. 

Men alle mennesker ønsker innerst inne å være normalvektige uansett. Selv om samfunnet forteller oss det er bedre å akseptere overvekten fordi vi har ultraprosesserte produkter å selge dere 💸

Dermed tråder om folk som er desperate etter å gå ned i vekt, men som gjerne ikke får den støtten eller aksepten de trenger ellers. 

Anonymkode: 5ec34...7e0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Fordi vi alle, uansett økonomi, har tilgang på alt for mye mat. Mange av oss er feite. Mediene leverer det folk vil ha.

Anonymkode: 2492c...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Se seg rundt. Svært mange er overvektige. 

Anonymkode: 27c85...e65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.1.2024 den 14.50):

Fordi vi er arbeiderklassen/underklassen og ikke vellykkede mennesker. Vi er litt overvektige mange av oss. Alt for mye godtesnop.

Anonymkode: ef5e1...140

😂

Men seriøst, det er dessverre en god del spiseforstyrrelser her, mange under påskudd av å være "normalt". Flust av KG folk som sitter og skriver opp og ned om hvor lite de spiser (1 knekkebrød, 1 eple, 1 bitteliten middag med en bit kylling og  2 agurkskiver, så ikke mer mat før neste dag etc etc). Dette er ikke normalt. 

Anonymkode: 976c9...a81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kalsberg92

Jeg tror de hadde oppnådd vektnedgang om det ikle var fokus, om fokuset var å spise sunt, for å spise sunt, å fokuset var å gå tur fordi du følgere deg bra , om fokuset var å trene litt for å bli sterk, ikke for å se slik eller slik ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...