Gå til innhold

Provera for å bli gravid

lotte123

Anbefalte innlegg

lotte123 skrev (59 minutter siden):

Oppdatering her 😊 snakket med både gyn og lege. Skal gå på provera for å kickstarte mensen. Håper på eggløsning etter mensen. Hvis jeg ikke får eggløsning, skal jeg prøve letrozol👍 skulle evt ta kontakt med lege om ca en måned. 

Pleier mensen å komme cirka en uke etter endt kur? Hva hvis den kommer før - pleier dere å fullføre kuren? 

Så bra 👍  Da har dere en god plan fremover 😊  

Varierer hvor raskt man får mensen etter endt kur, de fleste får den vel rundt 10-12 dager etter endt kur.. Noen raskere, andre må vente lengre 😊  men Ja kan gå alt mellom noen dager til 3 uker.. 

Masse lykke til! Håper det hjelper på! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skrekken er at eggløsning er long gone 😔 før var skrekken flere spontanaborter, men nå er jeg livredd for at eggløsning blir vanskelig å finne og at det blir utfordrende å bli gravid igjen.. Håper syklusen kommer tilbake etter provera uten å trenge medisiner framover, eller kan det gå bra på letrozol også? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lotte123 skrev (2 timer siden):

Skrekken er at eggløsning er long gone 😔 før var skrekken flere spontanaborter, men nå er jeg livredd for at eggløsning blir vanskelig å finne og at det blir utfordrende å bli gravid igjen.. Håper syklusen kommer tilbake etter provera uten å trenge medisiner framover, eller kan det gå bra på letrozol også? 

Jeg ville gått rett på letzerol. Jeg gikk 8 mnd på det for det satt 

Snakk med gynekolog din om at når du begynner på letzerol så få ultralyd dag 13 og 18 ...da får du se om egget vokser og om det er stort nok kan du få ovittell ( tror jeg det het) dette vil hjelpe egget og slippe 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (3 minutter siden):

Jeg ville gått rett på letzerol. Jeg gikk 8 mnd på det for det satt 

Snakk med gynekolog din om at når du begynner på letzerol så få ultralyd dag 13 og 18 ...da får du se om egget vokser og om det er stort nok kan du få ovittell ( tror jeg det het) dette vil hjelpe egget og slippe 

Hadde du normal syklus tidligere? Var dette etter en spontanabort eller lignende? 

Takk for tips! Gyn sa provera først, så får bare høre på henne og prøve dette etterpå. Også en utfordring at det er to timer å kjøre til nærmeste ultralyd/privat 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lotte123 skrev (4 minutter siden):

Hadde du normal syklus tidligere? Var dette etter en spontanabort eller lignende? 

Takk for tips! Gyn sa provera først, så får bare høre på henne og prøve dette etterpå. Også en utfordring at det er to timer å kjøre til nærmeste ultralyd/privat 😬

Jeg har pcos og får ikke eggløsning av meg selv

Så jeg hadde ikke noe syklus.

Oi ha det er litt langt... google temping..dette er flott måte å se om du har eggløsning 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (Akkurat nå):

Jeg har pcos og får ikke eggløsning av meg selv

Så jeg hadde ikke noe syklus.

Oi ha det er litt langt... google temping..dette er flott måte å se om du har eggløsning 

Jeg har et håp om at siden jeg har hatt normale sykluser helt til etter forrige MA, kan ting gå tilbake som normalt... 

Vurderte temping..men er det slik at når temperaturen har økt, så har jeg eggløsning og det er egentlig litt for sent å ha samleie? 

Jeg har storhandlet tester, men mulig de ikke er like sikre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lotte123 skrev (Akkurat nå):

Jeg har et håp om at siden jeg har hatt normale sykluser helt til etter forrige MA, kan ting gå tilbake som normalt... 

Vurderte temping..men er det slik at når temperaturen har økt, så har jeg eggløsning og det er egentlig litt for sent å ha samleie? 

Jeg har storhandlet tester, men mulig de ikke er like sikre? 

Du vil ofte bli kjent med temperaturen dine og se når det nærmer seg eggløsning.oh når temperaturen har og stiger har du nok hat eggløsning. Om du bruker dette og tester vil du jo bli velig kjent med ting :) tester er bra..men de vil bare vise at du kan få eggløsning... ikke at det vil skje 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (2 minutter siden):

Du vil ofte bli kjent med temperaturen dine og se når det nærmer seg eggløsning.oh når temperaturen har og stiger har du nok hat eggløsning. Om du bruker dette og tester vil du jo bli velig kjent med ting :) tester er bra..men de vil bare vise at du kan få eggløsning... ikke at det vil skje 

Å takk for svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lotte123 skrev (4 timer siden):

Kroppen trenger av og til litt tid 🌹 

Noen trenger mer enn 1 runde med provera, og letrozol er absolutt nyttig for en del som bruker det. 

Her tenker jeg du bare må gi det litt tid og eventuelt legge en plan sammen med gyn slik dere har gjort sånn delvis.  

Temping som nevnt over er et godt verktøy. Alles temp er ulik, og man må ikke sammenligne seg med andre når der kommer til temp.  Noen opplever temp dip i forkant av EL, andre ikke. Noen har temp dip etter.. Noen har ikke tempdip i det hele.. 

Men det er en enkel måte å bli godt kjent med ens egen syklus. Brukes det da f.eks sammen med EL tester og en app som man kan sammenligne ulike sykluskurver så vil du etterhvert få et veldig godt innblikk i din syklus. 

Jeg ligger f.eks under 36.00 fra mensen og frem til etter EL. Da går jeg opp over 36.00 og ligger der til dagen jeg får mensen - da er jeg under 36.00 igjen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene90 skrev (2 minutter siden):

Kroppen trenger av og til litt tid 🌹 

Noen trenger mer enn 1 runde med provera, og letrozol er absolutt nyttig for en del som bruker det. 

Her tenker jeg du bare må gi det litt tid og eventuelt legge en plan sammen med gyn slik dere har gjort sånn delvis.  

Temping som nevnt over er et godt verktøy. Alles temp er ulik, og man må ikke sammenligne seg med andre når der kommer til temp.  Noen opplever temp dip i forkant av EL, andre ikke. Noen har temp dip etter.. Noen har ikke tempdip i det hele.. 

Men det er en enkel måte å bli godt kjent med ens egen syklus. Brukes det da f.eks sammen med EL tester og en app som man kan sammenligne ulike sykluskurver så vil du etterhvert få et veldig godt innblikk i din syklus. 

Jeg ligger f.eks under 36.00 fra mensen og frem til etter EL. Da går jeg opp over 36.00 og ligger der til dagen jeg får mensen - da er jeg under 36.00 igjen.. 

Takk for svar 💕 hadde jeg hørt om andre i denne situasjonen, hadde jeg tidligere tenkt "ro ned, gi det tid". Jeg tenker jo sånn enda, men veksler mellom å være bekymra og utålmodig og tålmodig. Før var jeg sånn at jeg skulle blitt gravid helst i går. Nå håper jeg en gang ila et år 🤞

Kjøpte tempmåler nå og skal lese meg opp 👍 problemet mitt er at jeg som regel går på do 1-2 timer før jeg står opp (typ rundt 5).. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lotte123 skrev (4 minutter siden):

Takk for svar 💕 hadde jeg hørt om andre i denne situasjonen, hadde jeg tidligere tenkt "ro ned, gi det tid". Jeg tenker jo sånn enda, men veksler mellom å være bekymra og utålmodig og tålmodig. Før var jeg sånn at jeg skulle blitt gravid helst i går. Nå håper jeg en gang ila et år 🤞

Kjøpte tempmåler nå og skal lese meg opp 👍 problemet mitt er at jeg som regel går på do 1-2 timer før jeg står opp (typ rundt 5).. 

Ja man blir jo litt utålmodig, samtidig som man realistisk vet ting kan ta tid. Det er all uvissheten som er slitsom..

I så tilfelle måler du FØR du reiser deg for å gå på do. Om det er kl 05 eller kl 07 spiller liten rolle.. Det som er viktig er at det er til samme tid, sted og med måler som har 2 digitaltall 👍  

Jeg våkner alltid 1t før jeg skal stå opp - når gubben kjører på jobb - så jeg måler da, også ligger jeg å drar meg frem til min alarm går. Litt kjedelig i helgene, men jeg våkner automatisk av meg selv rundt kl 6 uansett hva dag det er eller ferie.. 😂🙈 

Så nå når jeg er begynt på progesteron- så måler jeg temp, står opp og tar progesteron og legger meg igjen.. så får jeg lagt første timen etter progesteron. 

Handler bare om å finne rutiner som passer inn i den hverdagen du har allerede - det gjør det (for meg iallefall) enklere å følge opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Sofakona skrev (På 20.1.2024 den 15.25):

Pleier å komme 1-3 uker etter ferdig kur. 

Skal du gå på letzerol nå etter provera elller vente til neste syklus/ provera 

Oppdatering 😊 fekk mensen tre dager etter avsluttet kur. Skikkelige mensensmerter og stor blødning. Har tidspunktet og blødningen noe å si på effekten på pillene? Håper jo at dette har satt i gang syklusen min. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lotte123 skrev (På 3.2.2024 den 12.11):

Oppdatering 😊 fekk mensen tre dager etter avsluttet kur. Skikkelige mensensmerter og stor blødning. Har tidspunktet og blødningen noe å si på effekten på pillene? Håper jo at dette har satt i gang syklusen min. 

Høres jo ut som om du er i ny syklus nå 🤷‍♀️

Denne kuren ned provera, hvor høy dose hadde du og over hvor mange dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvinne87Rogaland skrev (14 minutter siden):

Høres jo ut som om du er i ny syklus nå 🤷‍♀️

Denne kuren ned provera, hvor høy dose hadde du og over hvor mange dager?

Ja, selv om det er vanskelig å vite forskjellen på ny syklus og "kunstig" mensen uten eggløsning. 

Fikk 10mg, stod 12-14 dager på pakken. 1 per dag 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om syklusen telles fra første dag med Provera, eller er det første blødningsdag ETTER Provera?😅 Starter med Provera i dag og vet ikke om jeg skal telle i dag som første syklusdag?

Anonymkode: 0703b...5e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Noen som vet om syklusen telles fra første dag med Provera, eller er det første blødningsdag ETTER Provera?😅 Starter med Provera i dag og vet ikke om jeg skal telle i dag som første syklusdag?

Lykke til! Jeg er akkurat ferdig med siste pille og venter nå spent på blødning 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er deres erfaring? Får dere eggløsning uten letrozol? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eplemos skrev (17 timer siden):

Lykke til! Jeg er akkurat ferdig med siste pille og venter nå spent på blødning 😅

Takk! Spennende! Skal du ta Letrozol også eller?😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lotte123 skrev (17 timer siden):

Hva er deres erfaring? Får dere eggløsning uten letrozol? 

Lurer på det samme, har bare fått Provera, gynekologen sa at dette kan hjelpe meg å få eggløsning 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...