Gå til innhold

Bo i Ski, hvordan er miljø, skoler etc?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har fått tilbud om å overta en bolig i Ski, men jeg kjenner ikke særlig godt til miljøet der annet enn gjennom et par perifere bekjentskaper. Så, hvordan er det å bo der for en familie med tre barn i barneskole- og ungdomsskolealder? Dette er snakk om en enebolig i et boligfelt. Har hørt litt "grums" om Ski, men det er ikke sikkert det stemmer. 

Anonymkode: facb9...4b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vokste opp i Ski og har ikke opplevd noe grums. Tvert imot fint sted og fine folk. I hvilket område ligger boligen?

Anonymkode: 76553...4fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste også opp i Ski, og opplevde MYE grums - det samme opplevde broren min, som er 7 år yngre (dette er riktignok mange år siden). Det var dårlig skolemiljø med mye mobbing (vi flyttet også internt i kommunen så jeg kunne bytte skole for å få slutt på mobbing - men den nye skolen var akkurat like ille som den gamle).

Jeg opplevde utestengelse og både psykisk og fysisk vold faktisk helt ut videregående (Ski videregående). Det var også mye dopsalg på skolen, spesielt hasj, og dette startet allerede på ungdomsskolen. Husker politiet var på både ungdomsskolen og videregående flere ganger for å snakke om dop-problematikken, og at Ski (på det tidspunktet) var verre enn skolene i Oslo. Det er faktisk også hele fem stykker fra videregående-kullet mitt som har begått selvmord, noe jeg synes er et skremmende høyt antall selv om vi var så mange som rundt 200 stk pr trinn på vgs.

Broren min og jeg har flere ganger snakket om at vi ikke kan fatte at noen (som er oppvokst i Ski) vil flytte tilbake - men av de som er flyttet tilbake som jeg gikk sammen med den gangen, er det forsåvidt også bare «de kule». Og de har helt sikkert ikke like traumatiske minner fra oppveksten som oss som ble utestengt 😅 Det er uansett ikke foreldre jeg ønsker å omgås nå som jeg har egne barn - og jeg ønsker heller ikke at barna mine skal omgås deres barn - eplet faller neppe så langt fra stammen 😅

Nå bor jeg et helt annet sted (i Oslo), og mine barn har heldigvis en helt annen oppvekst enn meg. Her er det godt og trygt miljø, foreldre som er tett på og passer på, og alle voksne ser det som et felles ansvar å skape et godt skole- og bomiljø.

Anonymkode: a08e1...6c5

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg vokste også opp i Ski, og opplevde MYE grums - det samme opplevde broren min, som er 7 år yngre (dette er riktignok mange år siden). Det var dårlig skolemiljø med mye mobbing (vi flyttet også internt i kommunen så jeg kunne bytte skole for å få slutt på mobbing - men den nye skolen var akkurat like ille som den gamle).

Jeg opplevde utestengelse og både psykisk og fysisk vold faktisk helt ut videregående (Ski videregående). Det var også mye dopsalg på skolen, spesielt hasj, og dette startet allerede på ungdomsskolen. Husker politiet var på både ungdomsskolen og videregående flere ganger for å snakke om dop-problematikken, og at Ski (på det tidspunktet) var verre enn skolene i Oslo. Det er faktisk også hele fem stykker fra videregående-kullet mitt som har begått selvmord, noe jeg synes er et skremmende høyt antall selv om vi var så mange som rundt 200 stk pr trinn på vgs.

Broren min og jeg har flere ganger snakket om at vi ikke kan fatte at noen (som er oppvokst i Ski) vil flytte tilbake - men av de som er flyttet tilbake som jeg gikk sammen med den gangen, er det forsåvidt også bare «de kule». Og de har helt sikkert ikke like traumatiske minner fra oppveksten som oss som ble utestengt 😅 Det er uansett ikke foreldre jeg ønsker å omgås nå som jeg har egne barn - og jeg ønsker heller ikke at barna mine skal omgås deres barn - eplet faller neppe så langt fra stammen 😅

Nå bor jeg et helt annet sted (i Oslo), og mine barn har heldigvis en helt annen oppvekst enn meg. Her er det godt og trygt miljø, foreldre som er tett på og passer på, og alle voksne ser det som et felles ansvar å skape et godt skole- og bomiljø.

Anonymkode: a08e1...6c5

Det samme har jeg også opplevd. Jeg kan helt ærlig ikke fatte at noen vil bo i ski med barn. Altså byen og tilbudet er greit. Men ikke søren om barna mine skal oppleve de skolene. Jeg tror som du også sier at eple ikke faller så langt fra stammen.  Årene i ski, har kostet mange år med terapi. Hilsen utflytter!

Anonymkode: 04cfc...cef

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror alle steder har mobbing og utestengelse osv i skolen, så å skulle avgjøre hvor man bor basert på andres historier om oppvekst alene er kanskje ikke så lurt. Se mer på fritidstilbud, muligheter for aktiviteter dere som familie trives med, muligheter for de tingene dere trenger som kino, bibliotek, svømmehall, trening, nærmiljø osv opp mot boligpriser, vekst/fall/stabilitet osv. Jeg liker Ski, togforbindelsen er OK, tilbudene er OK, plassering er OK i fht motorvei osv, det er muligheter for å pendle til jobb, lite men stort nok osv. 

Anonymkode: 63e36...cc8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mobbing overalt, så det får man dessverre ikke unngått. Det er neppe mindre mobbing eller rusbruk i Oslo-skolen.

Men dere over her som ble mobbet, hvilke kull er dere? Det kan jo tenkes at ting har endret seg, om dere er godt voksne nå. 

Anonymkode: 76553...4fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor i Ski og flyttet hit for et knapt år siden. Men har bare barn i barnehage. Jeg vet bare at nabolaget vi bor i er trygt og godt,hyggelige og trivelige folk over alt, i barnehagen osv. Blir nesten bekymret å lese at Ski er beryktet for dårlig skolemiljø. Synes dette er rart, gjelder det alle skoler eller enkelte? Og er det slik nå? Og Oslo er liksom bedre? Strotrives i Ski og synes virkelig det er synd om skolene er så elendige. Vi har jo noen år igjen til skolealder heldigvis..

Anonymkode: febab...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til skolene i Ski, men det har vært en del oppslag i lokale medier om at de sliter med ungdomsmiljøet. Dette gjelder helt sikkert ikke alle, men en del ungdommer har null respekt for voksne eller politiet og herjer litt som de vil.


https://www.nettavisen.no/nyheter/foreldre-ringer-og-ber-om-bade-rad-og-onske-om-besok-men-jeg-har-ingen-a-sende/s/5-95-1569669

Anonymkode: 872bb...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjenner ikke til skolene i Ski, men det har vært en del oppslag i lokale medier om at de sliter med ungdomsmiljøet. Dette gjelder helt sikkert ikke alle, men en del ungdommer har null respekt for voksne eller politiet og herjer litt som de vil.


https://www.nettavisen.no/nyheter/foreldre-ringer-og-ber-om-bade-rad-og-onske-om-besok-men-jeg-har-ingen-a-sende/s/5-95-1569669

Anonymkode: 872bb...bfb

Våpen? Hvor kommer disse barna fra? Jeg har vanskelig å tro at de det gjelder kommer fra stabile, trygge hjem. De ungdommene som bor her i området er vennlige, hilser og ser ikke ut som noe gangstere. Men kanskje jeg tar feil. Slike miljøer virker nok mer fremtredende fordi Ski har et bittelite sentrum og et kjøpesenter, da kan det virke som hele Ski er kriminelle.

Anonymkode: febab...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Våpen? Hvor kommer disse barna fra? Jeg har vanskelig å tro at de det gjelder kommer fra stabile, trygge hjem. De ungdommene som bor her i området er vennlige, hilser og ser ikke ut som noe gangstere. Men kanskje jeg tar feil. Slike miljøer virker nok mer fremtredende fordi Ski har et bittelite sentrum og et kjøpesenter, da kan det virke som hele Ski er kriminelle.

Anonymkode: febab...d46

Mulig noen av de som henger rundt senteret ikke bare er lokale ungdommer, kan fint se for meg at noen av de kommer med toget fra Oslo øst for eksempel.

Anonymkode: 872bb...bfb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i Ski, men har bare barnehagebarn foreløpig. Skolebarn fra høsten av. Har bare positive erfaringer med barnehagen, og hører bare positive ting om skolen vi sogner til. Har hørt at det var en del problemer tidligere, men naboen som har både store og små barn sier at det har vært en enormt positiv endring de siste fem-seks årene. Mannen et oppvokst her fra 12 års alderen, og har bare positive ting å si om skole og miljø, men han er av såpass distre kaliber at han nok kunne blitt mobbet uten å oppdage det selv, så det kan godt tenkes det var verre da enn han tror. Kompisene hans er dog av samme oppfatning, og flere av dem har flyttet tilbake. Og jeg sier dere: hvis disse gutta var kule, var det noe alvorlig galt med resten av kullet 😂😂❤️❤️

Anonymkode: 60a4d...0ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei! Så denne tråden; dere som trives i Ski; hvor i Ski bor dere? Hilsen en som skal flytte dit og med barn og er litt stressa for hvordan det blir 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere skal være forsiktige med å høre for mye på historier som handler om hvordan det var for 20 år siden. Når det gjelder mobbing og utestengelse så er det helt forferdelig og dessverre er det noe som skjer overalt. Selv om noen skoler har såkalt nulltoleranse for mobbing...

Barnet her har gått på Gulskogen skole, mange har opplevd mobbing der dessverre og stått frem i media. Og skolen har kanskje noe av skylden. Samtidig har vi et barn som har stortrivdes på den skolen og som alltid har hatt gode venner og en positiv skolehverdag.

Anonymkode: c9fad...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...