Gå til innhold

Noen andre som legger om dialekt ut i fra hvem dem snakker med?


Mr.Anon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har sunnmørsdialekt. De fleste skal absolutt herme etter dialekten min. Er ærlig talt litt metta på det, men jeg sier ikke noe. Flyttet hjemme ifra for mange år siden men blir konstant gjort narr av hvor enn jeg går. 

Anonymkode: 00588...96e

Du har Norges fineste dialekt, jeg elsker den😍 Klarte å tabbe meg skikkelig ut foran naboen min en gang, han er fra Sunnmøre, og plutselig svarte jeg på sunnmørsdialekt🙈 Dritflaut, og absolutt ikke med vilje. Setter jo ikke pris på når folk aper etter min dialekt, som er Norges styggeste.

Anonymkode: f875f...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, men jeg har ei mor som har annen dialekt, og den skifter jeg automatisk over til hver gang jeg blir irritert eller sint.

Anonymkode: d8219...c0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke norske dialekter, men når jeg snakker engelsk legger jeg automatisk om ut fra om jeg snakker med en engelskmann, amerikaner eller ire feks. 

Anonymkode: e6681...a47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er harry og pretensiøst å snakke noe annet enn sin egen dialekt. Like teit er det eksempelvis med de som både er oppvokst og bor på et sted med "vanlig" østlandsdialekt, men likevel har en ekstrem vestkantsosiolekt. 

Anonymkode: b2081...bba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror mange meg inkludert at dette skjer uten at en tenker over det.

Anonymkode: 9410b...216

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det bevist når jeg snakker med østlendinger. Senker også tempo, og uttaler ordene veldig tydelig.

Anonymkode: 05183...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

♥ skrev (På 16.1.2024 den 17.01):

Ikke bevisst, men jeg tar meg selv i å snakke breiere til lokale pensjonister enn til yngre innflyttere.

Det gjør jeg også noen ganger. Men prøver meg ikke på dialekter som er helt annerledes enn min egen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre sier jeg tilpasser meg dialekten til den jeg snakker med

Anonymkode: 7d0a1...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr.Anon skrev (På 16.1.2024 den 15.32):

Jeg har tatt meg selv i å legge om flere ganger når jeg snakker med andre fra forskjellige steder. Det kommer bare automatisk og jeg tenker ikke over det, heller har jeg ei bodd der og opparbeidet meg dialekten.

Legger ikke så mye over til østlandsk av en eller annen grunn, men når jeg snakker og tekster med folk i fra Kristiansand, Bergen og Haugesund så hender det at jeg legger over, kanskje fordi det er nokså likt min egen dialekt. (Er fra Rogaland).

Blir dette sett på som mobbing eller humor? Jeg personlig synes det er morsomt når noen prøver seg på min dialekt.

Nei. Det jo bare rart🙈 Hvis naboen min et trønder så snakker ikke jeg trøndersk til han!

 

 

Anonymkode: 7c60f...254

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gjør det jo ikke med vilje. Ofte tror jeg ikke folk legger merke til at de gjør det en gang. Svigermor blånekter, men der er det skikkelig uttalt

Anonymkode: 26d4a...bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...