Gå til innhold

Startet å trene og jeg føler meg full


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har startet opp med å trene for et par uker siden, og jeg føler meg full, eller stadiet rett før man blir full, sånn brisen. Er kvalmen, skjelven konstant, desorientert og egentlig veldig i ulaget.

Hva skjer? Er dette normalt? 

Anonymkode: 19c29...8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ekstremt unormalt ut.

Anonymkode: 52ad5...3d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis mer og drikk mer. Få i deg skikkelig mat, så skal du se du føler deg bedre.

Anonymkode: 9806b...1b6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er kosten din? Høres ut som du kan ha noe ulage i kroppen om du føler deg uvel, kvalm og svimmel, f. eks blodsukker. Husk også å drikke nok vann i løpet av hele dagen, ikke bare når du trener. 

Anonymkode: 54c42...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert dårlig kosthold/væskemangel.

Anonymkode: a6bd7...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du gått fra null til hundre på kort tid? Hvor mye og hvor hardt trener du? Viktig å ta det veldig rolig i starten, så kroppen rekker å venne seg til belastningen. 

Anonymkode: 3673c...b49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg har startet opp med å trene for et par uker siden, og jeg føler meg full, eller stadiet rett før man blir full, sånn brisen. Er kvalmen, skjelven konstant, desorientert og egentlig veldig i ulaget.

Hva skjer? Er dette normalt? 

Anonymkode: 19c29...8ce

Syns du bør kontakte lege. Å være vedvarende kvalm, desorientert og skjelven er ikke en bivirkning av trening. 

Anonymkode: fc9bf...e6b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ikke noe om når du er dårlig, er det hele tiden? Er det under trening? Umiddelbart etter trening? hvor lenge varer det? Er det like ille i forbindelse med lette økter som harde økter? 
Hva var utgangspunktet ditt når du startet trene? 

Hvor mye trener du, og hvor hardt? 
Spiser du tilstrekkelig? 
Får du i deg nok væske? 

Anonymkode: 05bdb...7e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavt blodsukker, dårlig væskebalanse m.m. Sørg å få i deg energi før trening og unngå å kun drikke mye vann. Trenger trolig påfyll av salt og næringsrik mat.

Anonymkode: 89d71...6e7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kalsberg92

Drikk mye og husk ekstra magnesium og sink nå som du trener, spis næringsrikt. 
 

gikk du rett på? Fra 0-100? Hvor ofte trener du? Hva trener du? Kan du liste opp øvelser og sett om det er styrke trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Du sier ikke noe om når du er dårlig, er det hele tiden? Er det under trening? Umiddelbart etter trening? hvor lenge varer det? Er det like ille i forbindelse med lette økter som harde økter? 
Hva var utgangspunktet ditt når du startet trene? 

Hvor mye trener du, og hvor hardt? 
Spiser du tilstrekkelig? 
Får du i deg nok væske? 

Anonymkode: 05bdb...7e6

Jeg er egentlig dårlig hele tiden. På ettermiddagen/ kvelden føler jeg at jeg har sittet å drikke vin, selv om jeg ikke har drukket alkohol. Og på morgenen våkner jeg kvalm, og det vedvarer store deler av dagen. 

Jeg prøver å få i meg 60 gram proteiner ila dagen, og spiser grønnsaker, egg brød med ost/skinke, yoghurt. Ris eller poteter til middagen, rent kjøtt. 

Drikker mye vann, da jeg først tenkte at jeg var dehydrert. Prøver å ha ekstra salt på eggene, i tilfelle vannet gjør at jeg mangler salter. 

Jeg har alltid trent, så utrent er jeg ikke, men treningen er mer intens nå, har startet med crossfit, og før var det "bare" styrke og kondisjon på treningssenter. Men denne følelsen har kommet siste uken, etter at jeg startet med crossfit

Anonymkode: 19c29...8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kosthold. Når du teller proteiner på den måten så er du antakelig underærnert. 

Gå til lege. 

Anonymkode: e76f6...35f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå kan man jo være uheldig å bli syk akkurat når an har begynt å trene også, her ville jeg for sikkerhets skyld fått en legesjekk og vurdering av om det kan være noe som bør sees nærmere på. Høres ikke normalt ut å ha det slik etter trening helt generelt.

Anonymkode: 9252e...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er egentlig dårlig hele tiden. På ettermiddagen/ kvelden føler jeg at jeg har sittet å drikke vin, selv om jeg ikke har drukket alkohol. Og på morgenen våkner jeg kvalm, og det vedvarer store deler av dagen. 

Jeg prøver å få i meg 60 gram proteiner ila dagen, og spiser grønnsaker, egg brød med ost/skinke, yoghurt. Ris eller poteter til middagen, rent kjøtt. 

Drikker mye vann, da jeg først tenkte at jeg var dehydrert. Prøver å ha ekstra salt på eggene, i tilfelle vannet gjør at jeg mangler salter. 

Jeg har alltid trent, så utrent er jeg ikke, men treningen er mer intens nå, har startet med crossfit, og før var det "bare" styrke og kondisjon på treningssenter. Men denne følelsen har kommet siste uken, etter at jeg startet med crossfit

Anonymkode: 19c29...8ce

Du bør komme deg til legen, TS. Du får ingen svar her om hva dette kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye og hvor hardt trener du crossfit? Har du fått problemer med mørkere urin i det siste og muskelsmerter? Rabdomyolyse kan gjøre deg syk

Anonymkode: 73065...154

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor mye og hvor hardt trener du crossfit? Har du fått problemer med mørkere urin i det siste og muskelsmerter? Rabdomyolyse kan gjøre deg syk

Anonymkode: 73065...154

Vil bare fremheve at når du har denne typen symptomer som du beskriver og du nylig har startet med hardere trening, så kan det faktisk være rabdomyolyse, noe som er alvorlig.
 

Høres dette kjent ut må du gå til legen i dagDe første tegn er muskelømhet og etter hvert muskelsmerter og hevelse i de angrepne muskelpartiene. Musklene blir varme, ømme og svake. Det er oftest kroppsnær muskulatur som rammes: overarmer og skuldre, lår og sete, rygg, men noen ganger også i leggen. Urinen blir etter hvert rødlig (te-farget), man kan få feber, slapphet, kvalme og brekninger, magesmerter. Man kan også få psykiske symptomer med uro eller forvirring. https://nhi.no/sykdommer/muskelskjelett/ulike-muskelsykdommer/rabdomyolyse?page=3

Anonymkode: 73065...154

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du være gravid?

Anonymkode: 67d2f...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har startet opp med å trene for et par uker siden, og jeg føler meg full, eller stadiet rett før man blir full, sånn brisen. Er kvalmen, skjelven konstant, desorientert og egentlig veldig i ulaget.

Hva skjer? Er dette normalt? 

Anonymkode: 19c29...8ce

Hold deg hydrert før du blir tørstig. Drikker du fordi du er tørstig, så er du allerede for sent ute.

Drikk en Powerade slik at du har elektrolytter i omløpet ditt forkant av treningen.

Det er normalt å få kraftige reaksjoner hvis dette er første gang på åresvis at du har kjørt deg intensivt. Så vær realistisk om din ståsted og progresjon. Det er helt i orden å jobbe seg mer stegvis opp. Hvis du er i gruppetrening så må du tilpasse aktiviteten etter din evne. Redusere f.eks øvelsen med færre repetisjoner, lengre pauser, osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne gjerne kommet med mange råd og teorier, men her er det bare ett råd som gjelder:  

Legesjekk . . !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...