Gå til innhold

Hva er den biologiske årsaken til at menn faller for de samme attraktive kvinnene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå er det vel slik at det vi synes er vakkert, har noe med tiden vi lever i, og kulturen vi tilhører. Mennesker tiltrekkes av det attraktive. Men det skal mer enn bare utseende til, for å elske noen. 

Anonymkode: c8449...642

Det stemmer nok, men det skal veldig lite til for at man sårer den man elsker. Det vil si, du kan elske din kone og være fornøyd med forholdet, men dukker det opp noen yngre og bedre så tar du jo sjansen der. Begjæret overgår kjærligheten. 

Noe som egentlig er litt rart. Hvorfor lærer vi så lite om dette? Er det fordi mennesker da ikke vil finne hverandre, fordi de ser ikke poenget, ettersom begjæret er større enn kjærligheten? Om kvinner lærte mer om menn sin seksualitet i ung alder... Ville de hatt så mye med de å gjøre kanskje? 

Anonymkode: e41ed...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det stemmer nok, men det skal veldig lite til for at man sårer den man elsker. Det vil si, du kan elske din kone og være fornøyd med forholdet, men dukker det opp noen yngre og bedre så tar du jo sjansen der. Begjæret overgår kjærligheten. 

Noe som egentlig er litt rart. Hvorfor lærer vi så lite om dette? Er det fordi mennesker da ikke vil finne hverandre, fordi de ser ikke poenget, ettersom begjæret er større enn kjærligheten? Om kvinner lærte mer om menn sin seksualitet i ung alder... Ville de hatt så mye med de å gjøre kanskje? 

Anonymkode: e41ed...7fb

Selvfølgelig ville jeg aldri ha valgt mine to ekser hvis jeg visste at de ville være utro (for øvrig, var elskerinnen til eks nummer to både eldre og mye mindre attraktiv enn meg). Da hadde jeg heller fått barn med donor og levd hele livet alene. Det du sier om at menn er utro med noen som er yngre og bedre, er heller ikke tilfellet:

https://www.finansavisen.no/nyheter/livsstil/2013/09/konen-er-ofte-penere-enn-elskerinnen

Anonymkode: 9a98f...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hot and crazy matrix 😂

Tror menn nøyer seg innenfor en viss attraktivitet, og så ser etter andre kvaliteter.

Anonymkode: 3bae1...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Men pene mennesker kan ha et dårlig kosthold, røyke og snuse, innta for eksempel mye ultraprosessert mat og energidrikker, og ikke ha særlig god helse. Likevel så er de fruktbare, og de blir sett på som pene fordi fasaden sier dette. 

Dette har jo vi mer kunnskap om i dag, men... 

Anonymkode: e41ed...7fb

Kunnskap =/= tiltrekning 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror premisset er falskt, men ser man generelt på det er det jo en tendens.

Men: Kanskje noe med god helse og fysisk utseende. Kanskje noe med status i grupper, som har oppstått litt tilfeldig og blitt forsterket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (58 minutter siden):

Kunnskap =/= tiltrekning 

Vel, det gir jo uansett mening for hvorfor menn vektlegger utseende i stor grad og aksepterer mer "dritt" med personligheten om kvinnen er ung og vakker. Alt sammen gir mening, jeg bare lurer sånn på hva forklaringen på det faktisk er. Kanskje det ikke går "dypere" enn jeg tror. Kanskje det er fordi jeg lurer på hva som er poenget med å forplikte seg til en mann, egentlig er det noe man burde gjøre for å sikre seg familie, men dette vil jo gå i oppløsning når man ikke aksepterer mannens seksualitet hvor han konstant vil legge seg etter unge kvinner og drømme om disse - de fleste kvinner aksepterer jo ikke dette, og det kan forklare hvorfor forholdene går til grunne. Mannen er ikke i sitt naturlige habitat med en aldrende kvinne og jeg tror ikke de føler på den samme livslange kjærligheten, for de handler det mer om begjær og seksuell drift. 

Det er interessant. Er ikke ute etter å hate på menn her altså, jeg syns bare det er interessant alt man lærer som voksen som man ikke lærer som ung. 

Anonymkode: e41ed...7fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vel, det gir jo uansett mening for hvorfor menn vektlegger utseende i stor grad og aksepterer mer "dritt" med personligheten om kvinnen er ung og vakker. Alt sammen gir mening, jeg bare lurer sånn på hva forklaringen på det faktisk er. Kanskje det ikke går "dypere" enn jeg tror. Kanskje det er fordi jeg lurer på hva som er poenget med å forplikte seg til en mann, egentlig er det noe man burde gjøre for å sikre seg familie, men dette vil jo gå i oppløsning når man ikke aksepterer mannens seksualitet hvor han konstant vil legge seg etter unge kvinner og drømme om disse - de fleste kvinner aksepterer jo ikke dette, og det kan forklare hvorfor forholdene går til grunne. Mannen er ikke i sitt naturlige habitat med en aldrende kvinne og jeg tror ikke de føler på den samme livslange kjærligheten, for de handler det mer om begjær og seksuell drift. 

Det er interessant. Er ikke ute etter å hate på menn her altså, jeg syns bare det er interessant alt man lærer som voksen som man ikke lærer som ung. 

Anonymkode: e41ed...7fb

Jeg tror kanskje du leser for mye inn i det. Både kvinner og menn har egenskaper de synes er attraktive og som gjør at potensielle partnere fanger interessen i utgangspunktet. Egenskapene som gjør kvinner interessante er kanskje noe mer "forgjengelige", men kjærligheten en føler og de sterke følelsene en kan utvikle i et forhold er nok ikke det. Med andre ord vil nok ikke han legge seg noe mer etter unge eller mer attraktive kvinner ettersom forholdet utvikler seg enn hun vil gjøre det samme i retning mer attraktive menn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Menn tiltrekkes jo av og ligger med kvinner som de syns er pene,

Vel, dette er litt mer komplisert: ølbriller er ikke et rent alkoholprodukt : menn vil se kvinner igjennom lukt og reagere på om de er fruktbare og kompatible, og på den måten fortelle seg selv at damen er pen. Så mekanismen tiltrekkes av et bilde, og tiltrekkes i virkeligheten, har ingen reell kobling.

 

AnonymBruker skrev (På 15.1.2024 den 17.08):

og ofte skjer sex lenge før de kjenner kvinnen godt. Ofte er de dårlige på å bruke kondom og de glemmer tilsynelatende at sex fører til graviditet. 

Dette er fundamental kjønnsdrift, dette ER det naturlige.

Å bry seg om hvem kvinnen er og å kontrollere graviditet er normativ  oppførsel som handler om at man tenker.

Man skal være bevist at hormonstyringen av kroppen er veldig sterk : natta du går hjem og lurer på hvorfor du drakk så mye at du hadde sex med den styggeste øgla og det uten kondom, handler om at hormonene har lagt ned loven: hvis hjernen hindrer deg å formere deg, vet hormonene hvordan de skal få deg til å koble ut all dømmekraft. Alkoholen er derfor ikke viktig i bildet, bare lett tilgjengelig i din kultursetting.

 

AnonymBruker skrev (På 15.1.2024 den 17.08):

Finnes det faglitteratur på området? 

Mye. Det finnes også en ganske pedagogisk dokumentar om det, men jeg husker ikke navnet. Men jeg mener den var britisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

De færreste er villige til å ta konsekvensene. Kjør en spørrerunde blant menn i Norge angående hvem som er mot og for juridisk abort. De fleste er for, åpenbart fordi de ikke vil stå til ansvar for konsekvensene et eventuelt samleie kan medføre. 

Anonymkode: e41ed...7fb

Det færreste er villig til å ta konsekvensene? Er det noe du virkelig tror?  At de fleste menn ikke vil ta konsekvensen av deres handlinger relatert til sex?
Det er ironisk at du snakker om fakta når du åpenbart har ideologiske forstillinger som du ønsker bekreftet. 

Det du driver med er "confirmation bias".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.1.2024 den 21.56):

Interessang å se at attraktivitet er viktigere enn åpenhet og tillit. Takk for dette! 😁 Er også interessert i bøker omkring temaet. 

Anonymkode: e41ed...7fb

Men den viser jo det motsatte. Emotional connection, tillit og åpenhet er viktigere enn attraktivitet og physical build for både menn og kvinner…

Anonymkode: f0f24...106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (8 timer siden):

Det færreste er villig til å ta konsekvensene? Er det noe du virkelig tror?  At de fleste menn ikke vil ta konsekvensen av deres handlinger relatert til sex?
Det er ironisk at du snakker om fakta når du åpenbart har ideologiske forstillinger som du ønsker bekreftet. 

Det du driver med er "confirmation bias".

Nei. Grunnen til at det florerer av gonoré, klamydia og syfilis i Norge i 2024 er at norske menn nekter å bruke kondom. Det finnes gode statistikker på dette. Så ja, de velger å ikke ta ansvaret.

Anonymkode: 9a98f...82b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei. Grunnen til at det florerer av gonoré, klamydia og syfilis i Norge i 2024 er at norske menn nekter å bruke kondom. Det finnes gode statistikker på dette. Så ja, de velger å ikke ta ansvaret.

Anonymkode: 9a98f...82b

Så at noen får seksuelt overførbare sykdommer er ditt argument for at menn ikke tar ansvar for sex?

Å bruke beskyttelse er begge sitt ansvar og begge sin risiko om det ikke blir brukt.


Samtidig er det ekstremt trangsynt å redusere ansvar rundt sex til statistikker for kjønnssykdommer, særlig når denne økningen er som følge av gjenåpning av samfunnet samt nye måter å registrere smitte på.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei. Grunnen til at det florerer av gonoré, klamydia og syfilis i Norge i 2024 er at norske menn nekter å bruke kondom. Det finnes gode statistikker på dette. Så ja, de velger å ikke ta ansvaret.

Anonymkode: 9a98f...82b

Du vet at kvinner har lov til å si nei til sex uten kondom 🤣 dere har like mye ansvar for dette som menn 

Anonymkode: 36434...11c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 15.1.2024 den 17.54):

Tenk også på sexkjøp, hvordan mange menn ser på sex og kvinnekroppen som en vare. 

Det er interessant, og jeg vil lære hvorfor det er slik. Jeg ser ikke helt problemet med dette. 

Anonymkode: e41ed...7fb

Menn flest ser ikke på kvinnekroppen som en vare, men en person det er godt å ha sex med. Menn evner å nyte den fysiske delen av sex uten at følser er koblet inn. Å ville ha sex med en kvinne man ikke kjenner godt, er ikke det samme som å se på henne som et kjøttstykke.

 

Litt artig at det nå er ok å snakke om biologi når det er menn som har dårlig oppførsel og handlingsmønster. Jeg har forsøkt å forklare disse biologiske forskjellene her på kg og får bare kjeft!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.1.2024 den 17.54):

Tenk også på sexkjøp, hvordan mange menn ser på sex og kvinnekroppen som en vare. 

Anonymkode: e41ed...7fb

På et plan så er veldig mange ting en «vare» eller en «transaksjon». Tenk på at hvis jeg får kreft så skal legen ha _betalt_ for å kurere meg. Så utrolig frekt, hun burde ha brukt en uke på å kurere meg gratis, helsa mi kan da ikke være en vare?!??

Når kvinner og menn skal møte hverandre (uten at noen er prostituert) så er det en seanse som av noen blir kalt et «marked». Av noen som jobber med parforhold.

Jeg tror at det er nyttig å både kunne anskue mennesket som kyniske/rasjonelle dyr, og som emosjonelle skapninger på leten etter en høyere mening. Begge måter å se oss på har noe for seg. Å gå opp i fistel over at noen mennesker «objektifiserer» andre tenker jeg på som relativt lite matnyttig. Vi ser alle nytte (og unytte) i andre mennesker, og veksler mellom å konkurrere og samarbeide, å hjelpe og å utnytte hverandre.

Anonymkode: 92bac...76c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei. Grunnen til at det florerer av gonoré, klamydia og syfilis i Norge i 2024 er at norske menn nekter å bruke kondom. Det finnes gode statistikker på dette. Så ja, de velger å ikke ta ansvaret.

Anonymkode: 9a98f...82b

Du vet at kvinner og kan si nei dersom han nekter å bruke kondom?

Norske kvinner er ikke ansvarsløse når det kommer til sex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Thanos skrev (20 timer siden):

Menn flest ser ikke på kvinnekroppen som en vare, men en person det er godt å ha sex med. Menn evner å nyte den fysiske delen av sex uten at følser er koblet inn. Å ville ha sex med en kvinne man ikke kjenner godt, er ikke det samme som å se på henne som et kjøttstykke.

 

Litt artig at det nå er ok å snakke om biologi når det er menn som har dårlig oppførsel og handlingsmønster. Jeg har forsøkt å forklare disse biologiske forskjellene her på kg og får bare kjeft!

Du får kjeft fordi du farer med løgn. Ingen andre pattedyr har biologisk anlegg for det du skriver. Mennesker er pattedyr og har de samme instinktene som pattedyr. Jomfrukulten kommer fra kristendommen, og er en måte å kontrollere kvinner på. I mange andre, eldre kulturer var det ingen forventning at kvinnen skulle være jomfru ved giftemål, mens mannen var tillatt å pule rundt. Så dette er KULTUR, ikke biologi. Slutt å spre tull.

Anonymkode: 9a98f...82b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (16 timer siden):

Du vet at kvinner og kan si nei dersom han nekter å bruke kondom?

Norske kvinner er ikke ansvarsløse når det kommer til sex.

Ja, men da får du ikke pult, vet du. Man kan også bli smittet selv om man er i et fast forhold, hvis gubben er utro. Skal man kreve kondom ved hvert samleie for resten av livet?

Anonymkode: 9a98f...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for gjengivelse av innhold fra ekstern kilde og svar til dette 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.1.2024 den 15.14):

du kan elske din kone og være fornøyd med forholdet, men dukker det opp noen yngre og bedre så tar du jo sjansen der. Begjæret overgår kjærligheten. 

Dette stemmer nok, dessverre. Tipper jeg er den eneste fyren i landet som hadde denne sjansen til begjær/fysisk nytelse med en mye yngre pen dame. Men jeg tok den ikke, klarte faktisk å styre meg😅

Anonymkode: 82390...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...