Gå til innhold

Hvor mye må jeg spise for å få i nok vitaminer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har litt vitaminmangler, men ønsker å gjøre om på kosten. Mangler d-vitamin, b12, b-vitamin (ligger noe lavt, ikke nødvendig med sprøyte).

Er det noen som har litt kunnskap? Hvor mye bør jeg spise av hva for å få i meg nok daglig, evt over en uke om det ikke er nødvendig å fylle på masse hver dag, men lage måltider i løpet av uken/smoothies osv.

Anonymkode: 12ff7...1e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har mangel på disse så bør du ta tilskudd inntil nivåene er gode nok. Hvor mye, avhenger helt av graden av mangel. Hva ligger d og b12 på? 

Så kommer det an på hva som er årsaken til mangel. Når det gjelder d vitamin så er det veldig vanlig å mangle, men risikoen for å mangle er enda høyere hvis man ikke spiser godt med fet fisk, egg, og ikke får nok sol (noe uten solkrem). For min del må jeg ta tilskudd til tross for at jeg gjør alt dette. 

Kroppen må også ha nok magnesium for godt opptak av d vitamin. Du trenger 350 mg daglig, minst. 

Når det gjelder b12 så er beste kilden rødt kjøtt og fet fisk. Hvis du har b12 mangel til tross for at du spiser dette regelmessig, så er det noe i veien med næringsopptaket ditt. Det kan f.eks være du trenger tilskudd av enzymer slik at du fordøyer maten bedre.

 

Anonymkode: 69f8b...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan spise fet fisk. 400 g makrell eller laks i uken, og du er good to go

Anonymkode: 7bafe...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan spise fet fisk. 400 g makrell eller laks i uken, og du er good to go

Anonymkode: 7bafe...10a

For veldig mange er det nødvendig med tilskudd i tillegg til fet fisk:

https://www.nrk.no/vestland/spiste-laks-fem-ganger-i-uka_-men-fikk-ikke-nok-d-vitamin-1.14805567

Anonymkode: 69f8b...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis mer animalsk.

D-vitamin er en utfordring på disse breddegradene om vinteren, men det hjelper hvis du er lys i huden. Da lager kroppen mer vitamin D fra kolesterol i huden.

Skal du ta tilskudd av vitamin D, så pass på at det er Vitamin D3.

Anonymkode: 78ea4...133

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle i Norge bør ta tilskudd av d-vitamin vinterstid. D-vitamin får vi hovedsaklig gjennom sola, og det er bortimot umulig å få i seg nok gjennom mat vinterstid.

D-vitamin skal tas med kalsium (derfor er mange tabletter d-vit + kalsium).

B12 og B-vitaminer får du mye fra kjøtt, fisk og skalldyr, egg, melk, ost.

Du bør nok satse på å spise fra disse næringsgruppene hver dag. Og spis litt fra alle, da det er ulike B-vitaminer. Nytter ikke med skippertak for vitaminmangel.

 

Anonymkode: 30d46...bed

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 15.1.2024 den 18.18):

Du kan spise fet fisk. 400 g makrell eller laks i uken, og du er good to go

Anonymkode: 7bafe...10a

400 gram makrell gir 12 mikrogram D-vitamin. Er ikke anbefalingen minst 10 mikrogram pr. dag? 

I så fall må du spise over to kilo makrell i uka for å nå anbefalingen. 

Anonymkode: d43a5...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

400 gram makrell gir 12 mikrogram D-vitamin. Er ikke anbefalingen minst 10 mikrogram pr. dag? 

I så fall må du spise over to kilo makrell i uka for å nå anbefalingen. 

Anonymkode: d43a5...a9c

1-2 egg om dagen er over 10 mikrogram D3

Anonymkode: f248f...7f1

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

1-2 egg om dagen er over 10 mikrogram D3

Anonymkode: f248f...7f1

Det er naivt å tro at dette gir nok. Det er en grunn til at over halvparten av nordmenn lider av mangel, fordi kosthold ikke er er tilstrekkelig. Og har man først fått en mangel så bør den i de fleste tilfeller behandles med tilskudd. Og hvor høye tilskudd, avhenger hvor vesentlig mangelen er. 

Anonymkode: 69f8b...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...