Gå til innhold

Kan det norske politiet være dårlige de også? Erfaringer....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Voldelig og tilbakestående politi, er som regel noe man observerer i USA.
Men hva med her i Norge? Har dere selv erfart eller vært vitne til 
politi her som gjør "questionable" eller direkte umoralske ting?

Selv om jeg ikke har så mye kunnskap om Norges politi,
så skal jeg innrømme at jeg er ganske skeptisk på autoritet generelt

Del dine ord og erfaringer

Anonymkode: 4d4b7...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er inne på noe, men slik jeg forstår det så ligger problemene på systemnivå, og ikke nødvendigvis individnivå. De er underbetalte i forhold til å ha en så tøff arbeidshverdag og ugunstig turnus. Papirmølla har også tatt helt over, og de får for lite ressurser til å drive forsvarlig. Mange viktige saker må prioriteres bort. De verste sakene kommer nok av at enkeltindivider har valgt feil jobb, som den politivoldshendelsen i Tønsberg.

 

Anonymkode: 37305...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Politivoldshendelsen i Tønsberg.

Anonymkode: 37305...321

Jeg er ignorant. Opplys meg

Anonymkode: 4d4b7...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er ignorant. Opplys meg

Anonymkode: 4d4b7...f61

Skal være Kongsberg tenker jeg. Ellers begynner det å bli såpass mange historier om inkompetanse og manglende rolleforståelse at det danner et bilde av en etat ikke har klart omskiftningen til det 21 århundre. 

Anonymkode: 737b5...48d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

de eneste som er positive til norsk politi er vel folk som aldri har hatt noe særlig kontakt med politiet tidligere. 

og så innbiller de seg at politiet er til for å beskytte folk, og løse kriminalitet. Men alt for ofte er vel politiet ineffektive til begge deler.        

Anonymkode: 2714c...cfa

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... Du kan lese denne: https://no.wikipedia.org/wiki/Politivoldsakene_i_Bergen

For ikke å glemme den horrible Monika-saken, også fra Bergen: https://no.wikipedia.org/wiki/Monika-saken

Også kan du ta en tur inn på Twitter og søke etter emnetaggen #NarkoTwitter og se hvordan noen dedikerte folk avslørte stor sammenblanding av NNPF og Politiet.

Endret av Bålkaffe
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har flere venner som er politi, og det er veldig fine folk. 

Anonymkode: 689e5...fee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har flere venner som er politi, og det er veldig fine folk. 

Anonymkode: 689e5...fee

Noen er jo det, andre politifolk er ikke fullt så fine folk. 

Noen er til og med veldig korttenkte har jeg erfart. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste politisaker er det ingenting å si på! Dessverre blir kun de negative trukket frem - og også gjerne oppblåst av journalistene! 

Anonymkode: 23b7d...f2e

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baneheiasaken og den fetter-saken… hvor enkelte har ekstremt tungt for det… 

Anonymkode: 7784c...71b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet sannelig ikke hva som er verst. Overgrep mot enkeltmennesker eller en ellers unnfallenhet.

For det sistnevnte er det vi får unngjelde for når gjengvolden eskalerer for hver dag som går. Da tenker jeg politiet plutselig ikke er så tøffe lenger.

De er som Schæferhunder flest, tar de som er mindre enn seg eller flyr på deg når du minst aner det..

Anonymkode: dc14b...0b2

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet i dag er så unge og lave i dag, før var de litt mer moden /voksen og mye høyere. 
 

Ellers syns jeg norsk politi bør ta imot hjelp fra feks Sverige, England eller andre land når de skal løse mordgåter /cold case. De har mye mer erfaring enn norsk politi, og jeg tror de kunne klart å løse uoppløste drapsgåter. 
Politiet i Norge har dømt uskyldige. De må begynne å be andre land om hjelp å løse drap! 

Anonymkode: 33f75...ada

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Voldelig og tilbakestående politi, er som regel noe man observerer i USA

Det er ikke mer vanlig der enn her nødvendigvis, det bare virker slik fordi de er et langt større land med flere politifolk tilsammens.

Norsk politi har gjort mye rart de også. Han som ble banket opp av politiet i Kongsberg, at de stod og så på mens ungdom ble slaktet ned på Utøya, Baneheia-saken, Fetter-saken for å nevne noe. Norsk politi er generelt bra, men de er ikke feilfrie her heller.

Anonymkode: 11b83...0b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke mer vanlig der enn her nødvendigvis, det bare virker slik fordi de er et langt større land med flere politifolk tilsammens.

Norsk politi har gjort mye rart de også. Han som ble banket opp av politiet i Kongsberg, at de stod og så på mens ungdom ble slaktet ned på Utøya, Baneheia-saken, Fetter-saken for å nevne noe. Norsk politi er generelt bra, men de er ikke feilfrie her heller.

Anonymkode: 11b83...0b3

Så er det en utopi å forvente at vi noen gang vil ha et helt feilfritt politi. Eller helsevesen. Eller hva som helst annet. 
 

Vi er alle mennesker, vi vil alltid gjøre feil innimellom. Ting vil gå galt uansett hvor mye vi prøver. Vi er et rikt land, men helse, politi, kommune etc vil aldri ha 100% nok penger til å klare ALT.
 

I forhold til mange andre land, også land som er sammenlignbare med Norge, så fungerer det meste her ganske godt. Vi har et av verdens laveste drapsrater selv om det ikke har føltes sånn de siste ukene, så noe gjør vi som samfunn riktig. 
 

MEN vi MÅ alltid etterstrebe å gjøre det bedre. Ta læring av det som går galt, være åpne for endring og kritikk osv. Så mener ikke å unnskylde noe eller undervurdere de feil og svakheter som eksisterer i samfunnet. Alt kan alltid bli bedre, så det må vi som samfunn fortsette å jobbe mot, på alle de måter vi kan :)

Anonymkode: a8d54...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk politiutdanning er 3 år.  I USA bestemmer hver stat hvor lang treningstid som trengs, men det er mye kortere tid enn i Norge og tilsvarer ikke en Bachelorgrad, ifølge Wilipedia er det i snitt 21 uker med trening før de får gå ut i feltet og størst del er brukt til våpentrening. 

Slm barnevern er politiutdanning kun 3 år, og msn kan bli kastet inn i oppgaver man ikke helt mestrer. 

Alt kan bli bedre, men sammenlignet med mange andre steder så fungerer mye. Utfordringen er jo hvordan Norge er - spredt befolkning med store avstander. Man gikk fra små lokale miljøer med kort uttryknkngstid til større miljøer med lengre uttryknkngstid. Mer spesialisering. Bor man litt grisgrendt til så er det ingen lokal lensmann.

Anonymkode: 6ed5f...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Norsk politiutdanning er 3 år.  I USA bestemmer hver stat hvor lang treningstid som trengs, men det er mye kortere tid enn i Norge og tilsvarer ikke en Bachelorgrad, ifølge Wilipedia er det i snitt 21 uker med trening før de får gå ut i feltet og størst del er brukt til våpentrening. 

Men for å komme inn på treningen må de ha en bachelorutdanning, 2-årig høyere utdanning eller vært i militæret fra før av.

Anonymkode: 11b83...0b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, spesielt på fritiden!

 

Anonymkode: f5250...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...