Gå til innhold

Årsaken til at skolene som institusjon er i fritt fall ?


Acer

Anbefalte innlegg

Stina234 skrev (På 14.1.2024 den 16.32):

For mange reformer de siste årene.  Lærerne har blitt fratatt alle rettigheter til å irettesette elevene på skolen.  Kjenner lærere som har sluttet på grunn av dette, de har blitt spyttet på sparket, men får ikke irettesette elevene.  Mange av de verste elevene ser dette og utnytter det til det fulle.

Dette er et enormt viktig poeng. Har en i slekta som jobber med utfordrende elever ved en skole i Oslo. Han forteller at de rett og slett har null verktøy lenger. De får nesten ikke stoppet det. Jeg har barn i småskolen, og til og med der har vi sett rabiate unger som kaster stoler, mens man nesten ikke får gjort noe. Unger som gråter, mens vi foreldre som kommer innom for å hente må trøste dem. Erting/mobbing som ikke oppdages, fordi det ikke er noen voksenressurser i nærheten. I garderoben har jeg observert dette flere ganger, og sagt fra til ungene. Lærerne er tydeligvis for få, så det er ingen voksne som ser hva ungene gjør. Og uansett bør de få fokusere mest på fag og opplæring, og ikke alt dette. Og hvor er foreldrene?

Man ser det jo også i tråder her inne. Det er mye viktigere at gullegullet får den fantastiske bursdagsfeiringen de ønsker seg, enn at man lager bursdager som inkluderer alle.

Acer skrev (På 14.1.2024 den 14.34):

Skolene  skal sentraliseres, og en rekke skoler i distriktnorge bli nedlagd  hver eneste dag  til fordel for større skoleenheter  og det handler om økonomi.  Det bygges flere større skoler, men koster det mindre å drifte en stor skole eller flere små skoler, og   transportkostnader dekkes av en annen konto, og blir sjelden omtalt når en skole nedlegges. 

Ingen vet idag helt de langsiktige  konsekvensen av nedlegging av skoler, og barn skal pendle over lange avstander. Ja, det var slett ikkje uvanleg at barn måtte pendle også før når det var mer spredt bosetting, men miljøet på grendaskulene var annerledes.  Til tross for at barnetallene går ned øker barnetallene i klassene, og det handler om å spare penger.

 

Er det en ting jeg er positiv til, så er det faktisk å få lagt ned noen grendeskoler. Det er så utrolig mange dårlige gamle skoler som råtner på rot fordi de andre politikerne stemmes ned av gamle SP-politikere som er livredde for endringer og vil ha alt som det har vøri allti’ Selv om det ikke er penger til å vedlikeholde 15 skoler i et lite bygdesamfunn.

Gode skolebygg som er oversiktlige og enkle å arbeide i, er noe som bør prioriteres framfor gamle grendeskoler i hver krik og krok.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rosa Dartle skrev (4 minutter siden):

 

Man ser det jo også i tråder her inne. Det er mye viktigere at gullegullet får den fantastiske bursdagsfeiringen de ønsker seg, enn at man lager bursdager som inkluderer alle.

 

Hvem vil invitere mobberen til bursdagsfeiring? Det blir ekskluderende for mobbeofrene som ikke kan være med. 

En bursdagsfeiring skal selvfølgelig inkludere flest mulig, men har man mobbet seg ut av fellesskapet, skal man jammen stå utenfor fram til man lærer seg å oppfører seg skikkelig. Kanskje blir mobberen invitert neste år hvis oppførselen er varig endret og de andre elevene ikke opplever ham eller henne som en trussel?

I mellomtiden er det viktig å huske at en bursdagsfeiring skal være en hyggelig og positiv opplevelse for alle som er tilstede.

Det betyr at mobberen kan ikke være med.

 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (21 timer siden):

Jeg har et spørsmål til lærere her. Stemmer det at dere ikke har lov til å sende elever på gangen lenger? Det er i tilfelle håpløst. 
 

Håpløst er også bare forbokstaven om den nye loven som kom for noen pr siden der det ble straffbart å krenke elevene. 
Misforstå ikke, selvfølgelig skal ikke lærere krenke, men dette legger til rette for synsing og subjektiv tolkning. 

Enig.  Lærerne har blitt fratatt makta på skolen, den har blitt overført til elevene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (22 timer siden):

Jeg har et spørsmål til lærere her. Stemmer det at dere ikke har lov til å sende elever på gangen lenger? Det er i tilfelle håpløst. 
 

Håpløst er også bare forbokstaven om den nye loven som kom for noen pr siden der det ble straffbart å krenke elevene. 
Misforstå ikke, selvfølgelig skal ikke lærere krenke, men dette legger til rette for synsing og subjektiv tolkning. 

Mitt barns lærer svarte at det er blitt betydelig strengere og det skal VELDIG mye til før de kan sende en elev på gangen. Og da må eleven ha med seg en voksen, ikke være alene. Det kan selvfølgelig ikke være 6-7 ekstra ansatte på trinnet som venter eventuelt at noen kan bli sent på gangen, så i praksis kan de ikke sende noen.

Det er, som du skriver, blitt straffbart å krenke elevene.

 

Elevene har tatt over i klasserommet og læreren er bare til pynt (sitat slutt).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aubree skrev (På 14.1.2024 den 15.28):

Folk må rett og slett begynne å oppdra ungene sine. Jeg blir daglig sjokkert over villdyrene enkelte foreldre har klart å oppfostre. Å dette greier de å vise meg kun ved levering og henting av mine egne unger.

Jeg tror det ville hjulpet hvis voldelige barn fikk større konsekvenser for foreldrene. Jeg tenker at de bør betale full erstatning for alt barnet gjør, og at voldelige barn bør sendes på spesialskole eller tas av barnevernet. Sosiale goder som kommunalbolig osv bør trekkes tilbake. 

Endret av In absentia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (5 minutter siden):

Mitt barns lærer svarte at det er blitt betydelig strengere og det skal VELDIG mye til før de kan sende en elev på gangen. Og da må eleven ha med seg en voksen, ikke være alene. Det kan selvfølgelig ikke være 6-7 ekstra ansatte på trinnet som venter eventuelt at noen kan bli sent på gangen, så i praksis kan de ikke sende noen.

Det er, som du skriver, blitt straffbart å krenke elevene.

 

Elevene har tatt over i klasserommet og læreren er bare til pynt (sitat slutt).

Det må gå an å fjerne en utagerende elev fra klassen, også for nevnte elevs skyld. 
Innen helse er «skjerming» et begrep. Prinsippet er å skjerme den utagerende (dement, delir, psykiatri) slik at de får anledning til å roe seg og også beskytte omgivelsene.

Den tankegangen bør i høyeste grad gjelde barn i skolen også. Fex ADHD -utbrudd og autistisk meltdown er ikke noe særlig å slite med i en full klasse. Aller minst for barnet som sliter

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt oppriktig tror jeg det er fordi barneoppdragelse nå nesten ikke finnes, og skolen må bruke tid på unger som ikke kan grunnleggende folkeskikk i steden for å lære dem det de skal. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss starte med å IKKE kalle unger for "ressurser, verdiskapere" eller lignende. Allerede med slik skitprat legger  vi premisset for skolen som en umenneskelig idiotfabrikk . Når vi først er i gang ikke bruk pjatte begreper som "kunnskapssamfunnet" heller. 

Takk :)

 

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mocca1 skrev (På 15.1.2024 den 20.44):

Dette! Slenger også på foreldre som ringer i tide og utide om deres små «engleunger» som trenger enda flere puter sydd under armen. Foreldre som krenkes, foreldre som ikke tåler svin og julesanger. Elever som ikke tåler å diskutere religion nøytralt og objektivt. 
Jammen er det mye drit ungdom der ute, men når foreldre lager tiktok kontoer sammen med barna og selv ikke vokser opp ….. 

Gode bidrag, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var enklere å holde kustus på elevene før. Da var lærerne mer autoritære og det var greit med litt disiplin. Ble du mobbet eller lignende så var ikke det noe skolen brydde seg så mye med. Ikke foreldre heller, nødvendigvis. Man fikk finne ut av ting selv. Utagerte en elev, ble han bare kastet ut av klasserommet. Ingen brydde seg om elever som vandret i gangene eller de som hadde skolevegring. De var skulkere. Lærere skulle undervise, og ellers fikk elevene passe på seg selv. 

Derfor var det ingen som klagde på skolen og gikk til media og til statsforvalteren osv. Det var ikke skolens problem. Det var nok ikke bedre før. Barn var også mer vant til å kjede seg før. Så å måtte sitte stille en stund i klasserommet var ikke noe uvant for dem. I dag er barn vant med korte tik tok videoer og konstant underholdning og informasjon, så de vet ikke hva de skal gjøre av seg når de må sitte stille og lese i en bok. Da blir det kjedelig og noen utagerer. 

Lærere i dag skal ikke være autoritære. Med 9a og krav til at elever og foreldre skal lyttes til og si sin mening så er det mange lærere som ikke tør å sette krav. Da blir det så klart ville vesten, når elever og kravstore foreldre stadig får det som dem vil når Lærere ikke tør å si i mot. 

Kontaktlærere er også overlesset med oppgaver. Møter, rapporter, telefonsamtaler, ordne opp i konflikter, ha samtaler med elever som sliter, tilpasse undervisning, og oppi det hele planlegge og holde engasjerende og kreativ undervisning. Men undervisning, ikke minst planleggingstid,  er det ikke tid til. Og får du til noe kreativt og engasjerende kan du banne på at for det første mangler halvparten av utstyret du skal bruke, og resten er ødelagt. Og noen elever krangler, nekter eller utagerer uansett hvor spennende undervisning du har ordnet i stand. 

Elevene sitter stappa inn 25 stk i et knøttlite klasserom, både elever med angst, adhd, autisme og sinneproblemer. Og vi skal tilpasse, men får ikke lov til å sette hun med angst alene på et grupperom for å skjerme henne og gi henne ro, og vi har ikke lov til å sende han med ADHD ut for å løpe seg en runde rundt skolen. Hun med sinneproblemer må få rase fra seg midt i undervisningen, det er ikke så mye å gjøre med det. Dessuten er det en 9a-sak i klassen, så å ha noe som helst løse rammer i klassen kan føre til at elev1 blikker elev2 og da blir det et helvete med telefoner fra foreldre og det orker ikke Læreren... 

 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er sammensatt. 
De som sier det er store klasser tenker har litt feil. Det var store klasser før også. Men før var det også greit at man var forskjellig. 
 

Nå skal alle igjennom samme løp og hele barneskolen er omtrent slik at det er en lærer som har de. Det har blitt mer teoretisk og enda lengre timer enn før samt kortere friminutt. 
 

Da mange gikk på skolen på 90 tallet og tidligere så aksepterte vi informasjonen vi fikk. Hvis vi ikke skjønte noe måtte vi slå opp i leksikon mv. Vi ble fortalt at sånn er det bare. Nå har vi all informasjon tilgjengelig med et tastetrykk. 
Skolen har ikke utviklet seg med tiden og mye som vi måtte pugge mv har de tilgjengelig. De må lære mye mer komplekse ting samt hjernen til barna ikke er klare for å se sammenhenger i alt. 
 

Vi må mye mer ut i naturen og lære der istedenfor på skolebenken. 
 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2022mittår skrev (På 22.1.2024 den 21.24):

Tenker det er sammensatt. 
De som sier det er store klasser tenker har litt feil. Det var store klasser før også. Men før var det også greit at man var forskjellig. 
 

Nå skal alle igjennom samme løp og hele barneskolen er omtrent slik at det er en lærer som har de. Det har blitt mer teoretisk og enda lengre timer enn før samt kortere friminutt. 
 

Da mange gikk på skolen på 90 tallet og tidligere så aksepterte vi informasjonen vi fikk. Hvis vi ikke skjønte noe måtte vi slå opp i leksikon mv. Vi ble fortalt at sånn er det bare. Nå har vi all informasjon tilgjengelig med et tastetrykk. 
Skolen har ikke utviklet seg med tiden og mye som vi måtte pugge mv har de tilgjengelig. De må lære mye mer komplekse ting samt hjernen til barna ikke er klare for å se sammenhenger i alt. 
 

Vi må mye mer ut i naturen og lære der istedenfor på skolebenken. 
 

Før var det begrensninger på hvor store klasser det var lov å ha. Ble det flere elever enn det på trinnet, måtte det splittes i to klasser. (Jeg husker det som at max-tallet var 24 elever. Ble det 25, ble det to klasser, en med 12 og en med 13 elever. Men det kan være jeg husker antallet feil.) 
Men dette max- tallet har gradvis økt. Og nå er det vel mer en veiledning enn et absolutt max-tall. 
Der det når jeg gikk på skolen var mest vanlig med klasser på ca 20 elever, er tallet i dag nærmere 30 pr klasse. 
Og klasserommene har samme størrelse, selv om det nå er 10 elever mer der inne. 

I tillegg er det jo blitt bygget en del såkalte "base-skoler" de senere årene. 
Altså skoler som ikke har tradisjonelle klasser, men store "baser" bestående av alle elever på trinnet, og heller undervisning både for hele "basen" eller i "mindre grupper" (type 27-28 elever) der disse "mindre gruppene" ikke er faste. 

Jeg ble også overrasket da jeg oppdaget at en "dobbelttime" på 2x45min ikke betydde 45 min pause og så 45 nye minutter, men derimot undervisning i 90 sammenhengende minutter. Slike ting skjedde kun unntaksvis da jeg var barn. I dag er mye av undervisningen lagt opp slik. 
Jeg tror de fleste voksne vet at man selv trenger en pause etter 45min på kurs. (undervisning) Men likevel forventer vi altså at barn, som i utgangspunktet har mer behov for å bevege seg, skal sitte stille i 90 min før de får pause. 
 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikker skrev (På 14.1.2024 den 14.13):

For store klasser. 

Var problemer før i tiden og, men da var klassene på 15-20stk så man kunne løse mye internt i en klasse. 

Nå er de kanskje 70-75stk og umulig å ha oversikt for en lærer.

Spesialundervisning har skutt himmelhøyt i været som består stortsett av at sliterne blir satt på et grupperom for å spille yatzy på eller med oppfølging fra en 17år gammel lærling i barne og ungdom faget 

Altså, 70-75 stk per klasse? Har jeg aldri opplevd, hverken på ungdomsskole eller vgs.

Men ja, store klasser er et problem. Spesielt når ledelse presser inn ekstra elever når klassen allerede teller 30 elever. En eller to ekstra går da fint? Og så er det bare et retorisk spørsmål, for lærere får aldri valget - man MÅ godta ekstra elever i allerede fulle klasser.

Spesialundervisningen er veldig ulik fra skole til skole, men generelt er jo problemet at alle elever - uansett forutsetninger - skal presses inn på vanlige skoler. Elever med store lærevansker og radikalt ulike forutsetninger sammenlignet med den vanlige elev burde selvsagt gå på egne skoler med egen type undervisning og opplegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drizzt skrev (På 16.1.2024 den 20.48):

Mitt barns lærer svarte at det er blitt betydelig strengere og det skal VELDIG mye til før de kan sende en elev på gangen. Og da må eleven ha med seg en voksen, ikke være alene. Det kan selvfølgelig ikke være 6-7 ekstra ansatte på trinnet som venter eventuelt at noen kan bli sent på gangen, så i praksis kan de ikke sende noen.

Det er, som du skriver, blitt straffbart å krenke elevene.

 

Elevene har tatt over i klasserommet og læreren er bare til pynt (sitat slutt).

Jeg har jobbet som lærer i noen år, og kan bekrefte dette. Det er ikke lov å sende elever på gangen alene.

Elever har også muligheten til å si at de blir krenket ja. Heldigvis har jeg ikke opplevd det selv, men er mange skrekkhistorier om elever - med foreldrene på sin side - som anklager lærere for krenkelser og mobbing, når anklagen åpenbart er grunnet i sinne eller ønske om en slags "hevn" fordi karakterne de fikk ikke var høye nok.

Har selv opplevd en elev som ordrett kopierte en annens elevs oppgave. Da jeg påpekte dette, kom faren på banen og krevde å få vite hvordan jeg kunne vite at hans sønn hadde kopiert, og at det ikke var motsatt -den andre eleven som hadde kopiert fra hans sønn. Eleven som hadde blitt kopiert fra, hadde allerede innrømmet at hans oppgave var blitt brukt som "inspirasjon" av den andre - som bestemte seg for å like godt bare kopiere hele oppgaven ord for ord. Var mye med den eleven i andre fag med andre lærere også, så det ble ingen sak.

Dette er jo et eksempel på at den type oppførsel kommer fra et sted -og det er ofte fra foreldrene. Her kunne faren brukt hendelsen til å lære sønnen noe om ærlighet og ydmykhet, ikke stjele andres arbeid, gjøre en innsats selv, men nei.

 

Endret av Lothlorien-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere årsaker:

Nå må alle ta utdanning uten at skolen er tilpasset at ekstremt mange har adhd og andre diagnoser. Helsevesenet sørger heller ikke for at alle som trenger det får diagnoser i skolealder. Legger vi til den rigide høyreskolen oppå der som hindrer lærere fra å gjøre jobben sin, og fokus på prøver som fagutvalg mener bør få mindre å si, så får vi en uheldig miks. 

Økte boligpriser gjør og så foreldre ikke har tid og energi til å følge opp barna godt nok

Høyresiden gjør det samme med skolen som med helsevesenet- gjør den uattraktiv i håp om at folk skal gå privat. Det er ingen konspirasjonsteori, for hvorfor skulle ellers høyre gjort den offentlige skolen så strømlinjeformet samtidig som de vil la private skoler få gjøre mer som de vil? De kunne latt offentlige skoler få være like frie som de private, men de er vel redde for at befolkningen skal se at private ikke nødvendigvis er bedre. Det henger igjen i gammeldags ideologi. Høyresiden er dagens kommunisme

Endret av Majer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lothlorien- skrev (8 timer siden):

Altså, 70-75 stk per klasse? Har jeg aldri opplevd, hverken på ungdomsskole eller vgs.

Men ja, store klasser er et problem. Spesielt når ledelse presser inn ekstra elever når klassen allerede teller 30 elever. En eller to ekstra går da fint? Og så er det bare et retorisk spørsmål, for lærere får aldri valget - man MÅ godta ekstra elever i allerede fulle klasser.

Spesialundervisningen er veldig ulik fra skole til skole, men generelt er jo problemet at alle elever - uansett forutsetninger - skal presses inn på vanlige skoler. Elever med store lærevansker og radikalt ulike forutsetninger sammenlignet med den vanlige elev burde selvsagt gå på egne skoler med egen type undervisning og opplegg.

Blitt vanlig nå, spesielt på nybygde skoler 

I mindre klasser kunne resten dra med seg en sliter eller to slik at de kom seg igjennom skolen med.hjelp av lærer.og medelever

Hvis man sier 10% sliter i en klasse på 70 stykker så er det ganske mange for en lærer eller to og ta seg av

Hovedfokuset på barneskolen burde være å lære å lese og grunnleggende regning. Uhorvelig mange som starter på ungdomsskolen uten engang kunne lese 

 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Acer skrev (På 14.1.2024 den 16.37):

Matrialimsen har forlengst innvadert barnerommene, og setter også i stor grad preg på oppdragelsen av barna. Når barna ikkje oppførte seg fikk de gotterier så de "holdt kjeft" men til mere gotterier barna  v fekk ble de bare  "stirrigere, bråket ble dei".   Mange foreldre av idag "kjøper seg fri" for oppdragelsen av egne barn for i takt med økning i kravmentalteten i samfunnet.  

Barna er  blitt   fritatt mye  ansvarkjensler  for tilrettelegging av lek og morro, og  de er tilskuere til  det meste av arbeidet i hjemmet. Barna  setter seg til dekket bord, og  mor rydder, og vasker støvsuger barnerommene, og klager over arbeidsfordelingen i hjemmet, når far kanskje er på 4/ 5 ukers turnus i forbindelse med jobben. 

Kjønnsrollemønsteret har også endret seg , og med den følger også  oppdragelsen av barna.  

Barn bør delta i husarbeid tildlig uten å kreve lønn for å gå ut med søpla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (På 15.1.2024 den 21.52):

Jeg har et spørsmål til lærere her. Stemmer det at dere ikke har lov til å sende elever på gangen lenger? Det er i tilfelle håpløst. 
 

Håpløst er også bare forbokstaven om den nye loven som kom for noen pr siden der det ble straffbart å krenke elevene. 
Misforstå ikke, selvfølgelig skal ikke lærere krenke, men dette legger til rette for synsing og subjektiv tolkning. 

Det stemmer. Jeg jobber på barneskolen  - øvre trinn. Flere år siden vi ikke fikk lov til å sende elever på gangen, eller bortvist de. Vi kan spørre om de trenger en pause på gangen,  da kan de gå ut, siden det da er deres valg. Uansett så må jeg se de som går ut, så døra må være åpen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeliten skrev (På 22.1.2024 den 21.13):

Det var enklere å holde kustus på elevene før. Da var lærerne mer autoritære og det var greit med litt disiplin. Ble du mobbet eller lignende så var ikke det noe skolen brydde seg så mye med. Ikke foreldre heller, nødvendigvis. Man fikk finne ut av ting selv. Utagerte en elev, ble han bare kastet ut av klasserommet. Ingen brydde seg om elever som vandret i gangene eller de som hadde skolevegring. De var skulkere. Lærere skulle undervise, og ellers fikk elevene passe på seg selv. 

Derfor var det ingen som klagde på skolen og gikk til media og til statsforvalteren osv. Det var ikke skolens problem. Det var nok ikke bedre før. Barn var også mer vant til å kjede seg før. Så å måtte sitte stille en stund i klasserommet var ikke noe uvant for dem. I dag er barn vant med korte tik tok videoer og konstant underholdning og informasjon, så de vet ikke hva de skal gjøre av seg når de må sitte stille og lese i en bok. Da blir det kjedelig og noen utagerer. 

Lærere i dag skal ikke være autoritære. Med 9a og krav til at elever og foreldre skal lyttes til og si sin mening så er det mange lærere som ikke tør å sette krav. Da blir det så klart ville vesten, når elever og kravstore foreldre stadig får det som dem vil når Lærere ikke tør å si i mot. 

Kontaktlærere er også overlesset med oppgaver. Møter, rapporter, telefonsamtaler, ordne opp i konflikter, ha samtaler med elever som sliter, tilpasse undervisning, og oppi det hele planlegge og holde engasjerende og kreativ undervisning. Men undervisning, ikke minst planleggingstid,  er det ikke tid til. Og får du til noe kreativt og engasjerende kan du banne på at for det første mangler halvparten av utstyret du skal bruke, og resten er ødelagt. Og noen elever krangler, nekter eller utagerer uansett hvor spennende undervisning du har ordnet i stand. 

Elevene sitter stappa inn 25 stk i et knøttlite klasserom, både elever med angst, adhd, autisme og sinneproblemer. Og vi skal tilpasse, men får ikke lov til å sette hun med angst alene på et grupperom for å skjerme henne og gi henne ro, og vi har ikke lov til å sende han med ADHD ut for å løpe seg en runde rundt skolen. Hun med sinneproblemer må få rase fra seg midt i undervisningen, det er ikke så mye å gjøre med det. Dessuten er det en 9a-sak i klassen, så å ha noe som helst løse rammer i klassen kan føre til at elev1 blikker elev2 og da blir det et helvete med telefoner fra foreldre og det orker ikke Læreren... 

 

Jeg er lærer i barneskolen, og min ledelse har aldri sagt seg uenig i at jeg kan sende villstyringen med adhd ut for å løpe to runder rundt skolen, eller skjerme en utagerende elev på et rom for seg selv. Mine elever får til og med lov til å gå i små grupper til det lokale biblioteket for å låne/levere selv, helt uten en voksen. Hvis jeg føler for å sende en bråkmaker ut på gangen så gjør jeg det (men akkurat det er ikke særlig effektivt, da det gjerne oppleves som en belønning, typ "jaha, hvis jeg blir sendt på gangen trenger jeg iallfall ille gjøre oppgavene...")

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/24/2024 at 7:28 PM, Maggi2 said:

Jeg er lærer i barneskolen, og min ledelse har aldri sagt seg uenig i at jeg kan sende villstyringen med adhd ut for å løpe to runder rundt skolen, eller skjerme en utagerende elev på et rom for seg selv. Mine elever får til og med lov til å gå i små grupper til det lokale biblioteket for å låne/levere selv, helt uten en voksen. Hvis jeg føler for å sende en bråkmaker ut på gangen så gjør jeg det (men akkurat det er ikke særlig effektivt, da det gjerne oppleves som en belønning, typ "jaha, hvis jeg blir sendt på gangen trenger jeg iallfall ille gjøre oppgavene...")

 

Heldig. Her får vi ikke lov, og alle dører er låst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...