Gå til innhold

Årsaken til at skolene som institusjon er i fritt fall ?


Gjest Acer

Anbefalte innlegg

Nei, alt var ikkje så mye bedre før en idag, men mye er blitt  langt dårlige en før.

Barna er det den  viktigeste verdiskapningen, og ressurs  vi har har, og de er norges framtid.  Men, noe har skjedd med oppdragelsen av barn, og unge  som mange ikkje kjenner seg igjenn i. Det er blitt "mine og dine barn" og delt omsorg for mange barn er blitt kvardagen for mange barn, og en utfordring i forbindelse  med  samlivsbrudd.   Stadig flere barn faller utav skolene,og kriminaliteten blandt unge lovbrytere har økt dramatisk de senere årene. Lærer blir daglig utsatt for vold, og trusler  av elevene, og elevene svarer lærer på en måte som var utenkelig tidligere,og skolen er blitt en arena for aggressive elever.  

Mobilen er blitt elevene  sin beste følgesvenn, men nå er det endeleg blitt gjordt vedtak om mobilbruk i skolen skal avvikles, og hvorfor har ikkje noen tenkt på dette før ?

Fri oppdragelse  har endret adferden til barna, og mange barn / unge har mistet respekten både for foreldre og lærere, og vanleg folkeskikk er etterhvert blitt eit ukjent begrep. Folk  som aldri har holdt eit barn på sitt fang vet idag mer om barneoppdragelse en foreldre som har fått veloppdragne barn. Oppdragelse av barn er ikkje noe ein "tar utav læreboka " men handler i stor grad  om ærfaringer, og relasjoner til barn, foreldre, og nettverket rundt barna. Når dette nettverket blir "brutt opp" skjer det noe både hos barn og voksne som ein vet mye om idag. 

Samlivbrudd fører til at barna mister noe av tilhørligheten til begge foreldrene, og barna opplever baktaling, dårleg  økonomi , og barnae er  utvilsamt den tapende part ved de fleste   samlivsbrudd.   

 

https://erfaringskompetanse.no/signert/pisasjokk-eller-institusjonelt-forfall/

Endret av Acer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For store klasser. 

Var problemer før i tiden og, men da var klassene på 15-20stk så man kunne løse mye internt i en klasse. 

Nå er de kanskje 70-75stk og umulig å ha oversikt for en lærer.

Spesialundervisning har skutt himmelhøyt i været som består stortsett av at sliterne blir satt på et grupperom for å spille yatzy på eller med oppfølging fra en 17år gammel lærling i barne og ungdom faget 

Endret av Trikker
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikker skrev (6 minutter siden):

For store klasser. 

Var problemer før i tiden og, men da var klassene på 15-20stk så man kunne løse mye internt i en klasse. 

Nå er de kanskje 70-75stk og umulig å ha oversikt for en lærer.

Spesialundervisning har skutt himmelhøyt i været som består stortsett av at sliterne blir satt på et grupperom for å spille yatzy på eller med oppfølging fra en 17år gammel lærling i barne og ungdom faget 

Skolene  skal sentraliseres, og en rekke skoler i distriktnorge bli nedlagd  hver eneste dag  til fordel for større skoleenheter  og det handler om økonomi.  Det bygges flere større skoler, men koster det mindre å drifte en stor skole eller flere små skoler, og   transportkostnader dekkes av en annen konto, og blir sjelden omtalt når en skole nedlegges. 

Ingen vet idag helt de langsiktige  konsekvensen av nedlegging av skoler, og barn skal pendle over lange avstander. Ja, det var slett ikkje uvanleg at barn måtte pendle også før når det var mer spredt bosetting, men miljøet på grendaskulene var annerledes.  Til tross for at barnetallene går ned øker barnetallene i klassene, og det handler om å spare penger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Acer skrev (14 minutter siden):

Skolene  skal sentraliseres, og en rekke skoler i distriktnorge bli nedlagd  hver eneste dag  til fordel for større skoleenheter  og det handler om økonomi.  Det bygges flere større skoler, men koster det mindre å drifte en stor skole eller flere små skoler, og   transportkostnader dekkes av en annen konto, og blir sjelden omtalt når en skole nedlegges. 

Ingen vet idag helt de langsiktige  konsekvensen av nedlegging av skoler, og barn skal pendle over lange avstander. Ja, det var slett ikkje uvanleg at barn måtte pendle også før når det var mer spredt bosetting, men miljøet på grendaskulene var annerledes.  Til tross for at barnetallene går ned øker barnetallene i klassene, og det handler om å spare penger.

 

Ja effektiviseringsprosess som har holdt på siden 90 tallet. Merket det allerede på begynnelsen av 2000 tallet, mer behov for rektor og autoritetspersoner for å få ro og løse konflikter

Mindre klasser kunne løse mye internt både faglig og sosialt. Lærerne hadde oversikt over ressursene i klassen, feks skolelyset Anne kunne hjelpe morten som hang etter. Kanskje ett uro element i hver klasse ikke 10

 Nå bør man jo nesten ha befalsskolen for å takle klasseledelse på den størrelsen

Endret av Trikker
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikker skrev (9 minutter siden):

Ja effektiviseringsprosess som har holdt på siden 90 tallet. Merket det allerede på begynnelsen av 2000 tallet, mer behov for rektor og autoritetspersoner for å få ro og løse konflikter

Mindre klasser kunne løse mye internt både faglig og sosialt. Lærerne hadde oversikt over ressursene i klassen, feks skolelyset Anne kunne hjelpe morten som hang etter. Kanskje ett uro element i hver klasse ikke 10

 Nå bør man jo nesten ha befalsskolen for å takle klasseledelse på den størrelsen

Og slik går det når det er økonomene som styrer, og er rådgivere for de som tar beslutningene i samfunnet.  La grendaskulene leve videre, og kommune får finne andre måter å slipe sparekniven sin. 

Fri oppdargelse av barna bør "gravlegges" og  god gammeldags folkeskikk må igjenninnføres både i hjemmet og skolene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må rett og slett begynne å oppdra ungene sine. Jeg blir daglig sjokkert over villdyrene enkelte foreldre har klart å oppfostre. Å dette greier de å vise meg kun ved levering og henting av mine egne unger.

  • Liker 18
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aubree skrev (22 minutter siden):

Folk må rett og slett begynne å oppdra ungene sine. Jeg blir daglig sjokkert over villdyrene enkelte foreldre har klart å oppfostre. Å dette greier de å vise meg kun ved levering og henting av mine egne unger.

Unger uten voksen tilstedeværelse er villdyr. Sett på mange forskjellige arenaer. Vil tro barna oppfører seg eksemplarisk på feks juleavslutning med klasserommet fullt av foreldre

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aubree skrev (16 minutter siden):

Folk må rett og slett begynne å oppdra ungene sine. Jeg blir daglig sjokkert over villdyrene enkelte foreldre har klart å oppfostre. Å dette greier de å vise meg kun ved levering og henting av mine egne unger.

Alt folket skal i arbeid, og det er skolen og barnehagene som skal oppdra barna.  

Barna går med nøkkelen til boligen rundt halsen, og de kommer hjem til låst dør,og  hva gjør barna i tidsromet fra de kommer  hjem fra skolen til foreldrene kommer hjem fra jobb. ?

Det er dyrt å oppdra barna, og derfor må begge foreldre vere i fulltidsjobb, og kanskje ikkje så rart når de skal ha mobiltelefoner, el.sparkesykler, og ta del i en rekke fritidsaktiviteter, og kjøres til /fra.  

Idag skal barna kjøres til /fra skolen til tross for at det bygges gang/ og sykkelveger, og barnas fysikk er blitt dårligere en hos mange eldre, 

Foreldre krangler om arbeidsfordelingen i hjemme, men  hvor er barna, og når lærer de barna ta del i arbeidsfordelingen i hjemmet .? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange reformer de siste årene.  Lærerne har blitt fratatt alle rettigheter til å irettesette elevene på skolen.  Kjenner lærere som har sluttet på grunn av dette, de har blitt spyttet på sparket, men får ikke irettesette elevene.  Mange av de verste elevene ser dette og utnytter det til det fulle.

  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikker skrev (46 minutter siden):

Unger uten voksen tilstedeværelse er villdyr. Sett på mange forskjellige arenaer. Vil tro barna oppfører seg eksemplarisk på feks juleavslutning med klasserommet fullt av foreldre

Matrialimsen har forlengst innvadert barnerommene, og setter også i stor grad preg på oppdragelsen av barna. Når barna ikkje oppførte seg fikk de gotterier så de "holdt kjeft" men til mere gotterier barna  v fekk ble de bare  "stirrigere, bråket ble dei".   Mange foreldre av idag "kjøper seg fri" for oppdragelsen av egne barn for i takt med økning i kravmentalteten i samfunnet.  

Barna er  blitt   fritatt mye  ansvarkjensler  for tilrettelegging av lek og morro, og  de er tilskuere til  det meste av arbeidet i hjemmet. Barna  setter seg til dekket bord, og  mor rydder, og vasker støvsuger barnerommene, og klager over arbeidsfordelingen i hjemmet, når far kanskje er på 4/ 5 ukers turnus i forbindelse med jobben. 

Kjønnsrollemønsteret har også endret seg , og med den følger også  oppdragelsen av barna.  

Endret av Acer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (1 time siden):

For mange reformer de siste årene.  Lærerne har blitt fratatt alle rettigheter til å irettesette elevene på skolen.  Kjenner lærere som har sluttet på grunn av dette, de har blitt spyttet på sparket, men får ikke irettesette elevene.  Mange av de verste elevene ser dette og utnytter det til det fulle.

Når barna ikkje lærer seg noen grunnleggende holdninger i forhold  til respekt, folkeskikk i hjemmet så kan ein ikkje forvente at det skal  "prelle av når de blir eldre". 

Å spytte eller svare læreren var heilt utenkeleg i tidligere  tidsepoker på grunnskolen. Det var saktens bråkbakere også før,men de hadde respekt for lærere, og føresatte, og voksne mennesker. Psykologer, og sosionomer  har bidratt til  oppdragelsen, og mange av dem burde forlengst funnet seg noe annet å gjøre.og er totalt uegnet  til den jobben. 

Endret av Acer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt var ikke rosenrødt før heller. Så det er sagt. 
 

Noen innspill til situasjonen nå: 

-alle barn skal inn i vanlig skole. Kombiner det med lite ressurser, som også rammer PPT og BUP. Lokal BUP har nærmest kollapset her. 
 

-utenlandske barn som er vant til at voksne er autoritære og tror de kan gjøre som de vil når voksne (lærer) ikke er autoritær

-mangel på respekt for autoriteter generelt. Husker da min eldste var førsteklassing beg 2000-tallet. Jeg og en annen eldre far ble helt sjokkert over hvordan noen unger hilste læreren. Vi skvatt faktisk. «Der kommer Berit-smerit». Husker jeg og han fyren hysja på ungen samtidig på refleks (var ikke vår unge selvsagt) 😅

Jeg er en arbeidende mor. Vi har ikke oppdradd ungene våre med sterk disiplin. Tvert imot har de tidvis vært overlatt til seg selv og søsken. Allikevel har vi på en eller annen måte greid å lære barna våre at å være frekk, ufin mot folk generelt og autoriteter spesielt er no go. Jeg kan ikke si hvordan, men våre unger har av en eller annen grunn fått med seg at det ikke er innafor å mobbe, slå eller lage helvete. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye som er galt i norske skoler.

Jeg starter forsiktig med en ikke-uttømmende liste:

 

Det er reformer oppå reformer uten at noen har peiling på hvordan disse reformene skal slå ut.

Det er store klasser.

Det er disiplinmangel i klassen.

Det er få lærere.

Elevene har altfor mye makt i klassen.

Lærerne mangler effektive midler å straffe elevene.

Spesialskolene ble nedlagt.

Problemelever som ødelegger for resten i klassen ikke tas ut og sendes i egne klasser.

Mobberne kastes ikke ut av skolen.

Mobiltelefoner, nettbrett, osv distraksjoner.

Det stilles ikke krav til faglig kunnskap, kun til ''ferdigheter''. Dette fører til kunnskapsløse elever som blir til kunnskapsløse voksne.

 

 

Endret av Drizzt
  • Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drizzt skrev (7 timer siden):

Det er mye som er galt i norske skoler.

Jeg starter forsiktig med en ikke-uttømmende liste:

 

Det er reformer oppå reformer uten at noen har peiling på hvordan disse reformene skal slå ut.

Det er store klasser.

Det er disiplinmangel i klassen.

Det er få lærere.

Elevene har altfor mye makt i klassen.

Lærerne mangler effektive midler å straffe elevene.

Spesialskolene ble nedlagt.

Problemelever som ødelegger for resten i klassen ikke tas ut og sendes i egne klasser.

Mobberne kastes ikke ut av skolen.

Mobiltelefoner, nettbrett, osv distraksjoner.

Det stilles ikke krav til faglig kunnskap, kun til ''ferdigheter''. Dette fører til kunnskapsløse elever som blir til kunnskapsløse voksne.

 

 

Dette! Slenger også på foreldre som ringer i tide og utide om deres små «engleunger» som trenger enda flere puter sydd under armen. Foreldre som krenkes, foreldre som ikke tåler svin og julesanger. Elever som ikke tåler å diskutere religion nøytralt og objektivt. 
Jammen er det mye drit ungdom der ute, men når foreldre lager tiktok kontoer sammen med barna og selv ikke vokser opp ….. 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål til lærere her. Stemmer det at dere ikke har lov til å sende elever på gangen lenger? Det er i tilfelle håpløst. 
 

Håpløst er også bare forbokstaven om den nye loven som kom for noen pr siden der det ble straffbart å krenke elevene. 
Misforstå ikke, selvfølgelig skal ikke lærere krenke, men dette legger til rette for synsing og subjektiv tolkning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen som institusjon har ikke forandret seg siden starten. Fremdeles skal barna sitte i et klasserom og lære lesing, skriving og regning, som på 1800-tallet. Kun det teknologiske har gått fremover. Dette passer ikke for veldig mange elever- de klarer rett og slett ikke sitte stille og fokusere.

Vi forventer mer av barna i dette kunnskapssamfunnet vi har i dag, samtidig som barna blir mindre mottakelige for læring. De sliter med konsentrasjon, lærevansker, adferdsproblemer osv. At disse trolig må ha mastergrad for å klare seg senere i livet er skremmende.

Det skal liksom være rom for alle i den offentlige skolen- til og med farlige elever som utøver vold. Dette går ut over medelever som er sterke faglig.

Elevens oppførsel gir ingen konsekvenser. Her har ikke barnskoleelever lov til å bli utvist. Ansatte må finne seg i fysisk og verbal vold av verste sort. Uten at noe blir gjort annet enn å skrive avvik.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Drizzt skrev (9 timer siden):

Det er mye som er galt i norske skoler.

Jeg starter forsiktig med en ikke-uttømmende liste:

 

Det er reformer oppå reformer uten at noen har peiling på hvordan disse reformene skal slå ut.

Det er store klasser.

Det er disiplinmangel i klassen.

Det er få lærere.

Elevene har altfor mye makt i klassen.

Lærerne mangler effektive midler å straffe elevene.

Spesialskolene ble nedlagt.

Problemelever som ødelegger for resten i klassen ikke tas ut og sendes i egne klasser.

Mobberne kastes ikke ut av skolen.

Mobiltelefoner, nettbrett, osv distraksjoner.

Det stilles ikke krav til faglig kunnskap, kun til ''ferdigheter''. Dette fører til kunnskapsløse elever som blir til kunnskapsløse voksne.

 

 

Nedlegging av mange grendaskoler har vel  ført til sentralisering av skolene, og igjennomgående flere elever skal presses saman i klassene. 

Frafall av lærere må vel kanskje sjåast i samanheng med nedlegging av mange distriktskuler ?

Makten er forskyvet  seg fra elev til lærere, og det takket vere noen holdningsenringer i oppdragelse av barna. 

Det er selvsagt ikkje mobbeoffer som skal flytte skolemiljø , men mobberne. 

Det bør opprettes egen skole for elever som driver ordensforstyrrelser.

Mobiltelefoner må utav skoletimene.

Tilsnakk av elever som har disiplinære problemer... Det er fal`i det ettersom ein kan påregne represalier fra foreldrene.  Deres barn oppfører seg eksamplarisk i hjemmet  så de kjenner seg ikkje igjenn i beskrivelsen av deres barn.  

Vi må kanskje alle "bry oss mer "  og ser ein barn, og unge som oppfører seg ureglementert, og ein vegerer seg for å gripe inn bør ein kunne sende  bekymringsmelding  til politiet e.l. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (8 minutter siden):

Skolen som institusjon har ikke forandret seg siden starten. Fremdeles skal barna sitte i et klasserom og lære lesing, skriving og regning, som på 1800-tallet. Kun det teknologiske har gått fremover. Dette passer ikke for veldig mange elever- de klarer rett og slett ikke sitte stille og fokusere.

Vi forventer mer av barna i dette kunnskapssamfunnet vi har i dag, samtidig som barna blir mindre mottakelige for læring. De sliter med konsentrasjon, lærevansker, adferdsproblemer osv. At disse trolig må ha mastergrad for å klare seg senere i livet er skremmende.

Det skal liksom være rom for alle i den offentlige skolen- til og med farlige elever som utøver vold. Dette går ut over medelever som er sterke faglig.

Elevens oppførsel gir ingen konsekvenser. Her har ikke barnskoleelever lov til å bli utvist. Ansatte må finne seg i fysisk og verbal vold av verste sort. Uten at noe blir gjort annet enn å skrive avvik.

Mange elever bryter utav skolen, og det handler vel her i stor grad om videregående skoler. 

Det bør i større grad bli fokus på den enkelte elev sine interesser, og ressurser, og mindre grad på å presse dem på skole de slett ikkje hører hjemme.

Ein må tilbake til den tiden da det vera muleg for avgangselever i ungdomskolen å få seg en læringsjobb etterkvart eit  fagbrev.

Akademikere har vi forlengst nok av i Norge , og det er stor mangel på en rekke fagarbeidere innenfor en rekke håndverksfag, og ein bør få tilbake yrksrettledere innenfor NAV -systemet/ skolene.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavest mulig bemanning både i skole, sykehjem, barnehage osv. Bruke pengene på krav om master på alle og spare penger å ha aller minste grunnbemanning til enhver tid, slik at man ikke har noe å gå på ved sykdom. 

Endret av Rosa Dartle
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enhetsskolen feiler. Vi må få tilbake flere spesialskoler. Kan du ikke oppføre deg i et vanlig klasserom så kan du heller ikke være der og ødelegge læringsmiljøet for de som oppfører seg. 

IMG_4703.jpeg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...