Gå til innhold

Hets mot uføre

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Eksemplene du kommer med er hets uten tvil. Jeg er enig med deg. Jeg snakker om når folk skriver "ikke alle uføre er syke" eller "noen uføre kunne jobbet deltid". Det er ikke hets. Det er sant. 

Anonymkode: 21101...e79

Skulle likt å se kilder som bekrefter at flere som er uføretrygdet i virkeligheten ikke er syke. Og selv om du mener at det ikke er hets så sier man jo  da i overført betydning at det er mange mennesker som lurer til seg trygd,men egentlig er friske. Og mener du oppriktig at det er en hyggelig ting å si?

Anonymkode: cbc03...ca5

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skulle likt å se kilder som bekrefter at flere som er uføretrygdet i virkeligheten ikke er syke. Og selv om du mener at det ikke er hets så sier man jo  da i overført betydning at det er mange mennesker som lurer til seg trygd,men egentlig er friske. Og mener du oppriktig at det er en hyggelig ting å si?

Jeg skrev "noen", ikke "mange". Å si "ikke alle uføre er syke" er ikke hets. Hyggelig eller ei, det er opp til hver enkel, men det er ikke hets. Det ER folk der ute som "bestemmer seg" for å få uføretrygd, det er naivt å tro noe annet. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Gjest tidsfordriv2023
Skrevet
1 hour ago, jegerrinne said:

Ser oftere og oftere hets mot uføre. At de er belastning for samfunnet. At de ikke burde ha barn osv

For meg virker det ikke som folk må mangle rimlig mye empati og hjerneceller. 

For jeg lurer på om folk kan se inn i sin egen fremtid slik de uttaler seg til tider.

Selv hadde jeg fast jobb som jeg trivdes i og 2 små barn når livet ble snudd opp ned.  Jeg ble påkjørt bakfra av en trailer som føreren ikke hadde sett at trafikken hadde stoppet opp. Han traff meg i en hastighet på 80+ i 90 sone. Bagasjerom var brettet inn i barnesetene som var i baksetet. Førersetet var knekt. Hodet midt smalt inn i frontruta. Skulle jeg alt vite da når jeg fikk barn at når yngste var 3 år Skulle jeg bli skaddet for livet?

På mange virker det sluk med hetsen som er til tider at alle uføre kan for det selv og at de ønsker å være det.

Selv er min drøm å kunne leve uten smerter og å kunne klart å jobbe. Nå består gode dager i å følge opp ungdommene i huset og bruke gode dager med de i skogen osv. Men ved å være med de på ting tapper mye krefter og gir også mye smerter.

Tror hetsen blir større pga folk utnytter systemet for å stemple seg selv som ufør og få uføre utbetalinger. Selv når de har svada. Andre folk merker dette og kallet spade for spade. Og dette går utover de som virkelig er uføre. 

Skrevet

Man velger jo også litt hva man tar seg nær av. Jeg er ufør, og vet jo inderlig godt hvordan situasjonen er og hvordan prosessen frem mot dette var. At jeg ikke er en som presset på for å bli ufør, men tvert imot presset meg selv til det ytterste for å ikke bli det. At det tok over to år fra legene sa at nå var det nok, om jeg skulle klare å beholde resthelse, til at jeg klarte å gi slipp på drømmen om å klare å stå i jobb. Klarte å lytte og akseptere. Hvorfor skal jeg da ta meg nær av at noen ønsker å bli ufør? Det gjelder jo ikke meg. 

Jeg er selvfølgelig glad for å bo i et land hvor man ikke går til grunne økonomisk av å bli syk, for det å bli syk er en stor påkjenning i seg selv, og å oppleve at man da står uten evne til å forsørge seg hadde vært absolutt grusomt. Jeg antar også at det finnes mennesker som utnytter dette, men jeg vet at jeg ikke er en av dem, så folk må hetse om de ønsker, og jeg lar det ikke gå inn på meg. Jeg er ærlig om situasjonen min også, om noen spør. Gidder ikke å skamme meg over at jeg dessverre ble syk. De som jeg omgås må jo helst også vite om mine utfordringer, så de ikke blir såre av uvitenhet om jeg ikke kan møte opp på noe, eller må stå over diverse aktiviteter mens vi er sammen. Jeg har ikke møtt fordommer hos en eneste venn/venninne/bekjente. De kjenner meg jo, og vet at jeg ikke er typen som helst ønsker å være ufør. At jeg ikke har gått inn for å få ufør, men det ble dessverre slik. 

Anonymkode: 72d7c...2f2

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Gjest jegerrinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg er 100% ufør å sier ikke det til noen, skjemmes av det, pga fordommer, jeg har flere diagnoser som sier at jeg bør være ufør men jeg takler ikke å gå hjemme å jeg føler meg mindre verdig.  Men jeg jobber også 100% å har gjort det i se siste 3 årene, jeg har fryst uføre trygden. Skulle ønske det var mer tilrettelagt for syke på jobb, skulle ønske at jobben slapp å møte betale sykemeldingen min de gangene( få ganger) jeg har blitt syk pga mine diagnoser. ( jeg er absolutt ikke åpen på min arbeidsplass ) 

Å bli sett ned på pga at du er syk er en forferdelig følelse å de som hele tiden sier folk snylter å slik, burde gå litt inn i seg selv. Det er et helvete å være syk, økonomisk, sosial å psykisk. 

Anonymkode: 27238...4b9

Her har jeg stått som vikar å prøvd flere ganger og endt med å måtte si nei flere ganger. Føler nederlag hver gang alt stopper.

Som legen her hodet ditt vil, men kroppen sier nei.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ok, jobbutprøving i 6 år. Vedkommende kan jo bare fortsette å si "Jeg kan ikke...jeg klarer ikke..." selv om h*n egentlig klarer. Hva skjer til slutt? Legen skriver at vedkommende ikke klarer å jobbe. 

Det kan legen skrive, men det fører da vel ikke til uføretrygd? 

Anonymkode: 8213e...3c2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei for der er nav som må åpne for at du skal kunne søke uføretrygd..og tilogmed da kan du avslag 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tullprat, hvor har du funnet den statistikken??? Ikke kom med vås uten kilde,det fremstår bare dumt.

Anonymkode: 748f1...faa

Ikke meg du siterer , men trodde dette var ganske allmennkjent? Du finner sikkert hundrevis av kilder hvis du gidder og Google. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg skrev "noen", ikke "mange". Å si "ikke alle uføre er syke" er ikke hets. Hyggelig eller ei, det er opp til hver enkel, men det er ikke hets. Det ER folk der ute som "bestemmer seg" for å få uføretrygd, det er naivt å tro noe annet. 

Så ingen kilder ;) Og om det å si at ikke alle  uføre er syke ikke betyr at man da mener at det friske mennesker lurer seg til trygd hva betyr det da?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vedkommende sender søknad hos NAV og saksbehandleren sjekker papirene fra legen 

Skrevet
tidsfordriv2023 skrev (12 minutter siden):

Tror hetsen blir større pga folk utnytter systemet for å stemple seg selv som ufør og få uføre utbetalinger. Selv når de har svada. Andre folk merker dette og kallet spade for spade. Og dette går utover de som virkelig er uføre. 

Og du har selvfølgelig kilde som bekrefter denne påstanden.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så ingen kilder ;) Og om det å si at ikke alle  uføre er syke ikke betyr at man da mener at det friske mennesker lurer seg til trygd hva betyr det da?

Hvordan mener du man skal oppgi kilder her? Det er jo ikke sånn at folk som lurer NAV og mottar uføretrygd de ikke har rett på går ut til media og forteller om det. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det dyreste for samfunnet er alle pensjonistene. Uføre er det under 400.000 av

Anonymkode: e8804...047

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Og du har selvfølgelig kilde som bekrefter denne påstanden.

Klarer du å se at innlegget du siterer, og krever kilde på, starter med "Tror"? 

Hva ser du for deg at det ordet betyr, og hva gjør det med innholdet som kommer etter?

Hvordan dokumenterer man noe man TROR, for å finne frem teskjeen umiddelbart?

Anonymkode: f0cf9...554

• Nyttig 2
Skrevet

Hva spør du om ts? Eller var det bare et hjertesukk?

Det er hets mot uføre i Norge.

Vår felles identitet er - fra særlig etterkrigstiden - hardtarbeidene. Den som ikke jobber hardt taper en stor del av sin status som god nordmann. 

Så kommer fordommer inn. Nordmenn sier ingenting. Spør han om han har det bra. Jo takk, bare bra. Så vi kan lite om smerter og sorger. Folk ser friske ut, ergo er de friske. 

I de lukka norske hjem banker og forbegriper foreldre seg på sine barn. Disse ungene fungerer ikke når de vokser opp. Men hva som skjer i lukka hjem tenker vi aldri på. 

De er late. De røyker. De drikker pepsi max. Det er alt vi ser. 

Vi hetser fordi vi vet ikke bedre. Og vi vil ikke vite. Vi orker ikke. Det er enklere og føles bedre å tråkke på de som allerede ligger nede. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Og hvis hun fortsetter å fortelle til legen "jeg kan ikke...jeg klarer ikke..." i årevis? 

Det er dette som er hets. En skaper fordommer skapt på usannheter. En lege som lyver eller noen som lyver om at en lege lyver. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er dette som er hets. En skaper fordommer skapt på usannheter. En lege som lyver eller noen som lyver om at en lege lyver. 

Hets? Jeg stilte et spørsmål. Jeg lurer oppriktig på det. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det dyreste for samfunnet er alle pensjonistene. Uføre er det under 400.000 av

Anonymkode: e8804...047

De aller fleste pensjonistene har jo jobbet hele livet 

• Nyttig 4
Skrevet

Vil tro det finnes flere tråder om hets mot uføre enn reell hets mot uføre.

• Liker 2
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...