Gå til innhold

Flere som opplever at skjermfri tid ikke fungerer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mitt barn har iPhone og iPad. Begge noe eldre, men oppdatert til siste iOS likevel. For å begrense skjermbruk har jeg aktivert skjermfri tid på kveld og natt. Denne er stilt inn slik at den går på til faste tider, og da sperres alle apper. Jeg kan styre den fra min telefon. Jeg vil unngå skjerm grytidlig om morgenen eller på natt/sen kveld, og jeg vil slippe å samle enheter inn på kvelden. Konseptet skjermfri tid er jo smart. 
 

Samtidig lever den sitt eget liv. Den slår seg av i hytt og pine. Jeg må slå den på om og om igjen, nå i det siste må jeg også inn på begge enhetene for å få sperret de. Det er skikkelig frustrerende. Er det flere som opplever dette? Hvordan løser dere det? Barnet har jo funnet dette ut, og har ved mange anledninger brukt skjerm ved tidspunkt jeg ikke ønsker det. 

Anonymkode: f62ee...477

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det du kan gjøre er å fysisk ta bort telefonene og iPadene til barna. Om de bruker den som vekkerklokkr, kjøper du bare en vanlig vekkerklokke til dem.

Anonymkode: 3fa6a...4d2

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Eneste som funker er å ta det vekk. Eller skru av Internettruter morgen og kveld. Og gå forran som et godt eksempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som kan svare på det jeg egentlig spør om? 

Anonymkode: f62ee...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.1.2024 den 17.27):

Ingen som kan svare på det jeg egentlig spør om? 

Anonymkode: f62ee...477

Det fungerer fint her hos oss. Har barnet egen Apple ID?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at barna «hacker» løsningen? 

Jeg har hørt om barn som sletter appene som blir låst og laster dem ned på nytt, bruker andre apper for å spille samme innhold, eller rett og slett endrer datoene på iPaden. Har også hørt om de som lager en egen bruker på iPad for å omgå låsningen. 

Tror det enkleste er å fysisk fjerne enhetene. 😅

Anonymkode: 1aa19...275

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Kan det være at barna «hacker» løsningen? 

Jeg har hørt om barn som sletter appene som blir låst og laster dem ned på nytt, bruker andre apper for å spille samme innhold, eller rett og slett endrer datoene på iPaden. Har også hørt om de som lager en egen bruker på iPad for å omgå låsningen. 

Tror det enkleste er å fysisk fjerne enhetene. 😅

Anonymkode: 1aa19...275

Jeg og har hørt mye. Betyr ikke at det stemmer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.1.2024 den 22.58):

og jeg vil slippe å samle enheter inn på kvelden.

Snakk om latskap.

Anonymkode: 563f6...cee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (På 16.1.2024 den 17.33):

Det fungerer fint her hos oss. Har barnet egen Apple ID?

Ja. Egen Apple id, som er knyttet til min gjennom familiedeling. Barnet er ikke smart nok til å hacke enda, og kan ikke koden eller klokka. Har ditt barn flere enheter? Mitt har min gamle iPhone X og en iPad som også begynner å få noen år på baken. De er oppdaterte til siste iOS, så det er ikke grunnen. 
 

Det er ikke alltid jeg husker å samle inn på kvelden, eller slå av lyden på enhetene, og jeg har opplevd å bråvåkne klokka 06 på en lørdag av at barnets telefon ringer. Dette til tross for at jeg har aktivert skjermfri tid, og sperret for anrop i denne tiden. Det er jo også greit at jeg kan sove til 9 på en fridag uten å bli vekket av barnet som spør etter skjerm. Da kan barnet få se på iPad fra 0800 uten at jeg våkner. 
 

En annen ting: beskjeden om at skjermfri tid er aktivert er på skjermen konstant. Også på dagtid, når det ikke skal være aktivert. Det synes jeg også er merkelig. 

Anonymkode: f62ee...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja. Egen Apple id, som er knyttet til min gjennom familiedeling. Barnet er ikke smart nok til å hacke enda, og kan ikke koden eller klokka. Har ditt barn flere enheter? Mitt har min gamle iPhone X og en iPad som også begynner å få noen år på baken. De er oppdaterte til siste iOS, så det er ikke grunnen. 
 

Det er ikke alltid jeg husker å samle inn på kvelden, eller slå av lyden på enhetene, og jeg har opplevd å bråvåkne klokka 06 på en lørdag av at barnets telefon ringer. Dette til tross for at jeg har aktivert skjermfri tid, og sperret for anrop i denne tiden. Det er jo også greit at jeg kan sove til 9 på en fridag uten å bli vekket av barnet som spør etter skjerm. Da kan barnet få se på iPad fra 0800 uten at jeg våkner. 
 

En annen ting: beskjeden om at skjermfri tid er aktivert er på skjermen konstant. Også på dagtid, når det ikke skal være aktivert. Det synes jeg også er merkelig. 

Anonymkode: f62ee...477

Og du har sjekket at det ikke ligger noen apper under «Alltid tillat» eller «Appgrenser»?

Og du er sikker på at du er inne på barnets iCloud konto og ikke din egen?

Hos oss har de pr nå kun iPader. Men det har vært litt knot med å sette opp når vi både har styrt med apper, appgrenser og innholdsbegrensninger. Da har vi opplevd at det blir rot mellom blokkert app, tillat innhold osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...