Gå til innhold

Dere som sier "jeg trenger masse søvn"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trenger voksne folk 8-9 timers søvn? dere som sier "jeg er en sånn person som trenger masse søvn", eller er det vane?

Kjenner en vanlig person som sykemeldte seg ved 7 timers søvn, fordi hen var redd for å bli utbrent av å ikke sove 8 timer. Unge voksne har fått høre at om hverdagen "er litt tøff", må de lytte til kroppen har jeg inntrykk av.

Anonymkode: 83cc8...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Nyfødte (0-3 måneder): 14–17 timer (Mindre enn 11 timer og mer enn 19 timer er ikke anbefalt)
  • Spedbarn (4-11 måneder): 12–15 timer (Mindre enn 10 timer og mer enn 18 timer er ikke anbefalt)
  • Småbarn (1-2 år): 11–14 timer (Mindre enn 9 timer og mer enn 16 timer er ikke anbefalt)
  • Førskolebarn (3-5 år): 10–13 timer (Mindre enn 8 timer og mer enn 14 timer er ikke anbefalt)
  • Skolebarn (6-13 år): 9–11 timer(Mindre enn 7 timer og mer enn 12 timer er ikke anbefalt)
  • Tenåringer (14-17 år): 8–10 timer (Mindre enn 7 timer og mer enn 11 timer er ikke anbefalt)
  • Unge voksne (18-25): 7–9 timer (Mindre enn 6 timer og mer enn 11 timer er ikke anbefalt)
  • Voksne (26 – 64): 7–9 timer (Mindre enn 6 timer og mer enn 10 timer er ikke anbefalt)
  • Eldre (65 år+): 7–8 timer (Mindre enn 5 timer og mer enn 9 timer er ikke anbefalt)

https://www.forskning.no/samfunnsmedisin-menneskekroppen-psykologi/sa-lenge-bor-du-sove/512595

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Trenger voksne folk 8-9 timers søvn? dere som sier "jeg er en sånn person som trenger masse søvn", eller er det vane?

Kjenner en vanlig person som sykemeldte seg ved 7 timers søvn, fordi hen var redd for å bli utbrent av å ikke sove 8 timer. Unge voksne har fått høre at om hverdagen "er litt tøff", må de lytte til kroppen har jeg inntrykk av.

Anonymkode: 83cc8...414

Jeg fungerer optimalt med 8-9t, så jeg trenger en del. Men blir oftest rundt 7t, og det går greit, selv om fungerer litt bedre med litt mer. Under 7t så går jeg rundt som en zombie 

Anonymkode: 1924b...3c2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger 8-10t søvn, men hadde aldri blitt sykmeldt ved 7t over tid 😵

Anonymkode: 5abf3...c4d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann trenger mer enn 8 timer, men så er han også lungesyk. 10-12 timer er ikke uvanlig. 

Anonymkode: 50b5a...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fungerer definitivt best på rundt 8 timers søvn nå når jeg har små barn og jobb som tar mye energi, men det betyr ikke at jeg blir syk eller utbrent de gangene jeg ikke får det. Det betyr bare at jeg blir fortere tappet i løpet av dagen, er mer sliten på ettermiddagen og sørger for å legge meg tidligere kvelden etter. Mer avansert er det egentlig ikke.

 

Da jeg byttet jobb ble jeg så overveldet at jeg sovnet kl 21 hver kveld og sov til jeg måtte opp kl 0630. Sånn holdt jeg på i 2 mnd.

 

Så ja, er definitivt en person som henter meg inn med søvn.

 

Mannen min derimot, han fungerer best på 5-6 timer ish, som til og med kan være oppstykket, og har hatt en lang og velfungerende karriere i forsvaret hvor han har fått brukt dette til det maksimale.

Anonymkode: 00c8b...fc0

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette kommer an på belastningen man utsettes for om dagen, og hvor godt man sover om natta. Hvor mye søvn man trenger avgjøres ikke av et skjema noen har bestemt, men av hvor mye som må til før man er uthvilt. De som aldri er uthvilt lever kronisk med for dårlig hvile og for mye stress. 

Alle kan tåle perioder med lite søvn. Og det er viktig å lære hvor resiliente og robuste vi mennesker er, og ha tillit til at kroppen kan tåle mye. Samtidig er det et gode å lære seg å lytte innover. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fungerer dårlig og føler meg 9/10 ganger fysisk dårlig om jeg sover under 7 timer mer enn en natt. Mellom 8-10 timer er supert. Jeg er ikke borte fra jobb, men kan finne på å avlyse private avtaler pga søvnmangel. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger stort sett kun 6 timers søvn, men jeg har full forståelse for de som må ha mer søvn. Det handler ikke om uvaner eller vaner; man har ulike kropper, toleranse og nivåer. 

Anonymkode: 83df2...758

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fungerer dessverre best ved mye søvn. Jeg får ikke det til i hverdagen, men jeg fungerer mye bedre i de periodene jeg får sove lenger. Jeg har alltid vært sånn, helt fra jeg var barn. 

Anonymkode: 81102...e73

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal man lytte til kroppen. Jeg trenger ni timer🥰

Anonymkode: 5f120...138

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7,5-8 timer er optimalt, men er happy så lenge det er over 7 t og under 9 timer. Under 6 timer fungerer jeg dårlig på, men hadde gått greit noen dager. Sov 2-4 timer per natt i 2 mnd i høst, da var jeg rimelig ødelagt som menneske. Utrolig å tenke på at folk lever sånn over tid! Ble sykemeldt fra nattevakter den perioden. Nå går det bedre :)

Anonymkode: ba26f...47e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fungerer rett og slett veldig dårlig uten nok søvn. Mindre enn 7 timer og jeg får hjernetåke og kroppen føles tung og tiltaksløs. Men på samme tid for mye søvn gjør meg groggy og uvel.. Så for meg er riktig mengde søvn førstepri. 

Anonymkode: 9b767...a6e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trenger minst 7 timer men fungerer bedre med 8-9 timer.

Mannen min trenger bare 5-6 OM NATTA, men tar da en middagshvil, det synes jeg er å "jukse litt", spesielt siden han da får egentid etter at ungene har lagt seg OG jeg må ta ungene alene mens han hviler på ettermiddagen.

 

Anonymkode: 556e3...e8b

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på kvaliteten på søvnen, og underliggende problemer som gir økt behov for søvn. Jeg kan fungere på 7 timer hvis jeg har sovet dypt uten oppvåkning. 6 timer og under så fungerer jeg overhodet ikke. Ideelt er 8 timer, merker stor forskjell på 7 og 8 timer. 

Anonymkode: a9b89...792

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Trenger voksne folk 8-9 timers søvn? dere som sier "jeg er en sånn person som trenger masse søvn", eller er det vane?

Kjenner en vanlig person som sykemeldte seg ved 7 timers søvn, fordi hen var redd for å bli utbrent av å ikke sove 8 timer. Unge voksne har fått høre at om hverdagen "er litt tøff", må de lytte til kroppen har jeg inntrykk av.

Anonymkode: 83cc8...414

Nå kan man ikke sykemelde seg selv det er det legen som gjør.

Anonymkode: 37dc8...5fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg trenger 8-10 timer søvn, men jeg blir på ingen måte utbrent eller sykemeldt med noen netter med mindre søvn. Men jeg merker stor forskjell de dagene jeg har sovet mye kontra lite.

Jeg har kjøpt meg en helseklokke som sporer søvn og hvordan "body batteriet" lades. For min del tar det et par timer etter jeg har sovnet før body batteriet starter "å lade". Usikker på hvorfor det ikke starter med det samme jeg sovner, men dette er nok årsaken til jeg trenger mye søvn. 

Anonymkode: f16b4...e49

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde jeg trengte 9 timers søvn fordi jeg aldri var uthvilt. Etter å ha satt meg inn i det skjønte jeg at jeg oversov kronisk, og det var det som gjorde meg så daff. Nå sover jeg 7 timer hver natt og er mye mer skjerpet i hodet.  Noen ganger blir det 6, i helgen av og til 8, men passer på å aldri sove for mye lenger. 

Anonymkode: 727a2...55f

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...