Gå til innhold

Drittlei av seksualisert treningstøy for kvinner!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Godt poeng TS. Jeg har undret meg over det samme. Jeg er motstander av shaming uansett hvilken retning det gjelder, men har lagt merke til at mye treningstøy som er "trendy" nå er seksualisert. Synes vi jenter/kvinner skal få kle oss som vi vil uten å bli shamet, men tenker at det er tid og sted for alt. Vi som er godt voksne klarer jo å ikke bli påvirket av disse "treningstrendene" på treningstøy, men jeg er bekymret for de unge jentene ift kroppsyn og selvbilde.
Likestilling og feminisme er viktig, men det er vel litt misforstått at dette er synonymt med at man skal kunne gå kledd seksualisert uten at noen legger merke til dette. At man ikke skal oppleve shaming og trakassering er en selvfølge, men man kan ikke regne med at folk ikke reagerer på den ene eller andre måten, og kanskje ikke på den måten man kanskje ønsker... Det er fint om noen arenaer kan være "nøytrale" og faktisk kan ha fokus på funksjon. 

Anonymkode: 1d41c...51a

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 12.1.2024 den 13.43):

Nei, det er ikke premisset. Jeg har ikke sagt et eneste ord om hva jeg er bekvem med å trene i, det har null med saken å gjøre. 

Jeg blir forbanna over at treningstøy til kvinner seksualiseres og lages for at damer skal framstå som objekt mens treningstøy for menn skal bidra til effektiv trening. 

Det lages ikke scrunchie-tights til menn. Klærne menn trener i skal ikke framheve pikken eller løfte rompa. Ingen mannlige modeller sitter skrevende med halvåpen munn og cutouts rundt brystet. Hvorfor ser du ikke problemet? 

Anonymkode: 6e1c6...bd3

Det lages ikke scrunchie-tights til menn, fordi det ikke finnes noe marked for det. Det har alltid vært forskjell på kvinne- og herremote, og treningstøy er intet unntak. Det finnes treningstøy for menn man kan argumentere for at har overdrevent kroppsfokus, men menn ser ikke ut til å ha det samme behovet for å kontrollere hverandres garderobevalg.

Kvinner flest er tenkende, oppegående vesen, som fullt ut er i stand til å selv vurdere hvordan vi ønsker å kle oss. Dersom ingen hadde ønsket å bruke dette tøyet hadde heller ingen produsert det.

Denne trangen din til å kontrollere hvordan andre skal kle seg etter hva du synes er passende er utrolig smålig og ikke noe som hører hjemme i dette århundret. Holdningene dine stakkarsligjør og umyndiggjør normale kvinner. 

Anonymkode: bd985...35b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A123B skrev (På 16.1.2024 den 14.58):

Kan ikke kvinnene bare få trene i det de vil...?

Joda. Har du lest tråden? 

AnonymBruker skrev (På 16.1.2024 den 21.46):

 

Denne trangen din til å kontrollere hvordan andre skal kle seg etter hva du synes er passende er utrolig smålig og ikke noe som hører hjemme i dette århundret. Holdningene dine stakkarsligjør og umyndiggjør normale kvinner. 

Anonymkode: bd985...35b

Som sagt flere ganger før, dette handler ikke om kvinnene, det handler ikke om at jeg vil kontrollere hva andre kler seg i. 

 

Anonymkode: 6e1c6...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig interessant at veldig mange forsøker å vri diskusjonen over til å handle om kvinnene, og ikke utformingen av treningstøyet/ markedet/ forventninger og roller. 

Anonymkode: 6e1c6...bd3

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri forstått kvinner som blir plaget eller krenket av hvordan andre kvinner kler seg. Og i tillegg prøver disse å prakke på dem personlighetstrekk og holdninger som at disse må være usikre på seg selv, er dårlige forbilder og som en i denne tråden skrev om modellen som så ut som en østeuropeisk hore. 

For meg framstår disse kvinnene som kritiserer andre på denne måten mest usikre på seg selv. Hvorfor ellers bli så provosert av et valg som en annen tar som ikke angår deg? 

Og dårlig forbilde? Jeg personlig lever for meg selv. Og tar valg som passer for meg. Har du barn er det din jobb å oppdra det. Ikke min. Jeg kan bare gi deg anledning til å lære barnet ditt om toleranse. Og at mennesker velger ulikt etter ulike behov. Jeg har sett masse eksempler på foreldre som ser sin rett til å baksnakke andre foran barnet i håp om å lære barnet noe. Resultatet blir at de ved å gjøre det bare understreker at utseende er viktig og lærer barnet at det er greit å mobbe.

Og denne fantastiske unnskyldninger hvor samfunn og politikk blir brukt som unnskyldning for å spre kvalme.

Jeg synes at det er deilig med at moten kommer dit at trangere klær er mer in en disse posete oversize. For meg som har mistet en del vekt og ønsker å holde vekten nede, er det lettere å ha kontroll på dette i klær som strammer litt når vekten øker, og jeg får se kroppen min og fremgangen tydeligere. Dette hjelper motivasjonen. 

Hadde kvinnene i dette forumet brukt halvparten så mye tid på seg selv og egen utvikling som de bruker på å slutshame eller snakke ned andre som kler seg annerledes, er jeg sikker på at disse ville fått det bedre med seg selv.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiren skrev (4 timer siden):

Hadde kvinnene i dette forumet brukt halvparten så mye tid på seg selv og egen utvikling som de bruker på å slutshame eller snakke ned andre som kler seg annerledes, er jeg sikker på at disse ville fått det bedre med seg selv.

Litt usikker på hvem du diskuterer med her, lettere om du siterer aktuelle brukere/innlegg. 

Du skriver om noe helt annet enn det jeg ville ta opp, men igjen, interessant at diskusjonen blir rundt kvinnene, det sier ganske mye om samfunnet, synes jeg. 

Anonymkode: 6e1c6...bd3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Litt usikker på hvem du diskuterer med her, lettere om du siterer aktuelle brukere/innlegg. 

Du skriver om noe helt annet enn det jeg ville ta opp, men igjen, interessant at diskusjonen blir rundt kvinnene, det sier ganske mye om samfunnet, synes jeg. 

Anonymkode: 6e1c6...bd3

Jeg viser til kvinnene ettersom flertallet her er kvinner - på et kvinneforum. Min personlige erfaring er også at det er først og fremst kvinner som hakker på hverandre når det kommer til utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pressplay skrev (På 11.1.2024 den 11.46):

Det er jo dette kvinner vil ha og nyfeminismen promoterer det som en rettighet til å gå kledd som man vil uten å bli seksualisert. Influensere omfavner denne tankegangen for likes og klikk, og pusher dette på vanlige kvinner. Kritiserer man dette som mann er man kvinnefiendtlige mens vanlige kvinner må stå i det for feminismens skyld. 

Enig, det er så hjernedødt at det er kvalmt. "Jeg vil vise brystene og brystvortene mine, det er SÅ naturlig og INGEN skal få seksualisere meg, digre silikontits er feminisme!!" Tror disse folka har sånn cirka én hjernecelle. På deling.

Og det å sette seg ned på huk og drite er også helt naturlig, hvorfor gjør ingen det da tro? 

Anonymkode: 4b2f2...147

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.1.2024 den 10.31):

Hvorfor er det bare kvinner som forventes å løpe rundt som om vi var på vei til onlyfans eller vi menn fotografering?

Anonymkode: 6e1c6...bd3

Fordi det er det salgsanalyser viser gir størst avanse over tid. Det du skal gjøre er å gå for klærne som er litt bortgjemt, gjerne øverst eller nederst på hyllene. Jeg vet ikke om dette gjelder for dameavdelingen også, men det gjør i hvertfall det på både matbutikker og Dressmann. Der finner du produktene som er i krysspunktet mellom å være billig og bra. Disse produktene er gjerne kjedelige og ikke noe som gir noen wow-faktor og blir nedprioritert i salgsflatene, men som ellers har en jevn etterspørsel.

Disse produktene profileres sjeldent som treningstøy, men hva er treningstøy? Det går helt fint å bruke T-skjorte og joggebukse (det som på kjøpesenterrottespråk heter "sweatpants"). De er også gjerne i bomull så du slipper plastklær og hormonforstyrrende stoffer som hører til plastklær. Styr unna om det står polyester på vaskelappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Spiren said:

Jeg har aldri forstått kvinner som blir plaget eller krenket av hvordan andre kvinner kler seg. Og i tillegg prøver disse å prakke på dem personlighetstrekk og holdninger som at disse må være usikre på seg selv, er dårlige forbilder og som en i denne tråden skrev om modellen som så ut som en østeuropeisk hore. 

For meg framstår disse kvinnene som kritiserer andre på denne måten mest usikre på seg selv. Hvorfor ellers bli så provosert av et valg som en annen tar som ikke angår deg? 

Og dårlig forbilde? Jeg personlig lever for meg selv. Og tar valg som passer for meg. Har du barn er det din jobb å oppdra det. Ikke min. Jeg kan bare gi deg anledning til å lære barnet ditt om toleranse. Og at mennesker velger ulikt etter ulike behov. Jeg har sett masse eksempler på foreldre som ser sin rett til å baksnakke andre foran barnet i håp om å lære barnet noe. Resultatet blir at de ved å gjøre det bare understreker at utseende er viktig og lærer barnet at det er greit å mobbe.

Og denne fantastiske unnskyldninger hvor samfunn og politikk blir brukt som unnskyldning for å spre kvalme.

Jeg synes at det er deilig med at moten kommer dit at trangere klær er mer in en disse posete oversize. For meg som har mistet en del vekt og ønsker å holde vekten nede, er det lettere å ha kontroll på dette i klær som strammer litt når vekten øker, og jeg får se kroppen min og fremgangen tydeligere. Dette hjelper motivasjonen. 

Hadde kvinnene i dette forumet brukt halvparten så mye tid på seg selv og egen utvikling som de bruker på å slutshame eller snakke ned andre som kler seg annerledes, er jeg sikker på at disse ville fått det bedre med seg selv.

Litt av problemet var at man i blant annet håndballen hadde ulike regler for menn og kvinner når det kom til krav til drakter. Menn kunne spille i singlet og shorts, mens kvinner var pålagt å spille i topp og bikinitruser.

Folk må gjerne velge det de vil selv, men jeg synes det er synd at kvinnekroppen skal bli seksualisert i så mange sammenhenger. Det skaper forventninger og sender uheldige signaler.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Enig, det er så hjernedødt at det er kvalmt. "Jeg vil vise brystene og brystvortene mine, det er SÅ naturlig og INGEN skal få seksualisere meg, digre silikontits er feminisme!!" Tror disse folka har sånn cirka én hjernecelle. På deling.

Og det å sette seg ned på huk og drite er også helt naturlig, hvorfor gjør ingen det da tro? 

Anonymkode: 4b2f2...147

De vil være sexy, men sexy betyr ikke at alle har tilgang til dem, eller at det er for å tiltrekke hver og en som syns dette er fint å se på. De vil kunne være fin uten at noen tror de skal kunne ta kontakt og trakkasere dem. Feminismen i saken handler om at målet er menn skal opptre som folk og respektere dem du syns er fine. 

Anonymkode: a1052...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.1.2024 den 10.31):

Altså hva faen! Jeg trener ikke for å se deilig ut, kan ikke treningstøyet være funksjonelt og behagelig og ikke være laget for å vise pupper og rompe og løfte og pushe? 

Hvorfor er det bare kvinner som forventes å løpe rundt som om vi var på vei til onlyfans eller vi menn fotografering?

For eksempel: (bilde fra Hm)  Skal vi liksom trene sånn??!

 

 

Argh!!! 😡

IMG_2298.jpeg

Anonymkode: 6e1c6...bd3

Har de ikke addidas joggetøy der du bor? 

Anonymkode: 1c74a...a49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Og det å sette seg ned på huk og drite er også helt naturlig, hvorfor gjør ingen det da tro? 

Anonymkode: 4b2f2...147

Arv og miljø. Apropos miljø er dette svært vanlig i asiatiske land. I vestlige land har man også forsket på hva som er fysiologisk best og det er uten tvil å sette seg ned på huk, slik man gjorde før utedo og vannklosett ble allemannseie. Det er også ansett som gunstig for å motvirke rumpekreft. "Ingen" gjør det fordi det ikke er lagt opp til det. Man kan bruke krakk til å løfte opp beina, men da legger man relativt mye vekt på en relativt tynn toalettskål og vektfordelingen er ikke akkurat fordelt på spesielt mange punkter. For ikke å snakke om hengetoalett.12664_2017_757_Fig4_HTML.gif

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12870773/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4017696/

12664_2017_757_Fig4_HTML.gif

Endret av HemmeligSpion
URL-bildefunksjon fungerte ikke, lastet opp bildefil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...