Gå til innhold

Bør jeg ta manuell eller automat?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, Jeg kan snart begynne å øvelseskjøre, men jeg lurer på om jeg skal lære meg automat- eller manuell gir. Moren min har kun automat. Jeg tenker kanskje automat, siden de fleste biler nå er automat, men hva hvis jeg havner i en situasjon der jeg trenger en manuell bil?

Anonymkode: eb68f...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Man tar selvfølgelig førerkort på manuell. Det er ikke spesielt mye vanskeligere og skjønner ikke hvorfor en skal gi seg selv begrensinger enn ikke trenger. Det er fremdeles så mange biler med manuelt gir der ute og det vil det være i mange år til.

Anonymkode: a7b26...e3c

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan ikke huske når jeg hadde bruk for å kjøre manuell gir. Må vel ha vært på slutten av 90-tallet. 

Anonymkode: 7fd3b...243

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns manuell. Selv om mye er automat. Man får en forståelse av hvordan maskinen fungerer, hva bilen trenger og man har mye større fleksibilitet for eksempel i utlandet. 

Anonymkode: 2c970...e9e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Manuel. Da får du begge deler for prisen av 1.

Anonymkode: f5475...537

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Manuel. Da får du begge deler for prisen av 1.

Anonymkode: f5475...537

Det er jo ikke sikkert. Automat er enklere og du kan spare inn på kjøretimer. Her i byen koster også en kjøretime på manuell mer siden kjøreskolen må leie inn manuellbiler. 

Anonymkode: f29b4...05f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Manuell. Kjenner ingen som har automat

Anonymkode: 356b8...013

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Manuell. Kjipt å ha lappen med begrensninger 

Anonymkode: edc81...c7c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tok på automat bare fordi alle bilene jeg øvelseskjørte med har automat, så det ble bare mest praktisk sånn. Ingen jeg kjenner har manuelt gir på bilen sin, så hvis jeg skulle kjørt opp på manuelt så tror jeg ikke at jeg hadde lært det skikkelig uansett, siden jeg aldri får praktisert det. 

Skal sies at jeg bor i en by der det helt klart er enklest med elbil uansett. Hadde jeg bodd på landet kunne jeg jo kjøpt med en fossilbil med manuelt gir for å få girkjøring inn i blodet, men det er ikke så praktisk i min situasjon. 

Anonymkode: 31ddb...969

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanino
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hei, Jeg kan snart begynne å øvelseskjøre, men jeg lurer på om jeg skal lære meg automat- eller manuell gir. Moren min har kun automat. Jeg tenker kanskje automat, siden de fleste biler nå er automat, men hva hvis jeg havner i en situasjon der jeg trenger en manuell bil?

Manuell uten tvil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Man tar selvfølgelig førerkort på manuell. Det er ikke spesielt mye vanskeligere og skjønner ikke hvorfor en skal gi seg selv begrensinger enn ikke trenger. Det er fremdeles så mange biler med manuelt gir der ute og det vil det være i mange år til.

Dette! ☝️

Ts, ta på manuelt gir du 😊

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Selvfølgelig?!?! Det må da være opp til enhver. Ene sønnen vår har tatt på automat, og har ikke vært oppi noe som helst behov for manuell gir. De 2 eldste har manuell, det har jeg og mannen også, og ingen kjører med manuellgir. Det er over 10 år siden jeg kjørte manuell gir. 

Anonymkode: f8a71...aa6

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg tok på automat bare fordi alle bilene jeg øvelseskjørte med har automat, så det ble bare mest praktisk sånn. Ingen jeg kjenner har manuelt gir på bilen sin, så hvis jeg skulle kjørt opp på manuelt så tror jeg ikke at jeg hadde lært det skikkelig uansett, siden jeg aldri får praktisert det. 

Skal sies at jeg bor i en by der det helt klart er enklest med elbil uansett. Hadde jeg bodd på landet kunne jeg jo kjøpt med en fossilbil med manuelt gir for å få girkjøring inn i blodet, men det er ikke så praktisk i min situasjon. 

Anonymkode: 31ddb...969

Vi bor på landet, og det er nesten ingen med manuell gir. Kanskje en firmabil eller en ungdomsbil her og der. Ingen i vår familie har bil med manuell gir. Jeg har hatt lappen i 30 år, og Jar kun kjørt med manuell gir 4-5 år av den tiden. Har vi leiebil, har det også vært med automat. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS: Ta det som passer for deg.

Om du kun kan øvelseskjøre med automat og skal/har skaffet deg en bil som har automat, så er det helt fint å gå for automat. Ja, du setter en teoretisk begrensning, men med mindre du er en ivrig FRP stemmer som mener at Bensinen er det helligste vi har i verden, så skal det ekstremt mye til for at du havner i en situasjon hvor du må ha manuelt gir. 

Og alle de som sier til deg "du må ta manuelt" består av personer som selv har gjort det, og derfor føler et behov for å belære andre slik at de selv ikke føler de har tatt et feil valg. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Manuell. Kjenner ingen som har automat

Anonymkode: 356b8...013

Kjenner ingen med automat?! Det tror jeg nok du gjør ;) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Manuell. Kjipt å ha lappen med begrensninger 

Anonymkode: edc81...c7c

Begrensninger er jo relativt… Da må man jo tenke sånn at det er ikke vits i å ta bare ta lappen for personbil, tenk om du burde hatt for lastebil…. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg tok lappen i fjor, og da valgte jeg automat. Mest fordi jeg da kunne lærekjøre med kjæresten min og moren min, som begge har automatbil. I tillegg sparte jeg litt penger, siden jeg trenge færre kjøretimer. På kjøreskolen sa de at typ 90 % av elevene tar automatlappen nå. 

Anonymkode: c0e76...2bc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Det er jo ikke sikkert. Automat er enklere og du kan spare inn på kjøretimer. Her i byen koster også en kjøretime på manuell mer siden kjøreskolen må leie inn manuellbiler. 

Anonymkode: f29b4...05f

Da velger man heller en kjøreskole som har manuelle biler.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville tatt manuell uten tvil. Hva gjør du om du får en jobb der firmabilen er manuell? Du gir deg selv unødvendige begrensninger ved å kun ta lappen for automat. 

Anonymkode: 00325...420

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt manuell. 

Men så kjører jeg manuell nå også. Trives med å røre i grøten og gjør meg ikke noe at jeg må bruke begge bena når jeg kjører. 

Bor ikke på landet og kjenner mange som kjører manuell.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...