Gå til innhold

Hvorfor har du slutte å trene?


Gjest Kalsberg92

Anbefalte innlegg

Jeg er lat. Har hatt et treningsopphold på snart to måneder, men starter opp igjen nå. Normal rutine for meg er trening minst fire ganger i uka.

Anonymkode: 0a036...0db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kalsberg92
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er lat. Har hatt et treningsopphold på snart to måneder, men starter opp igjen nå. Normal rutine for meg er trening minst fire ganger i uka.

Anonymkode: 0a036...0db

Hvordan strukturert du treningen når du trent 4 ganger i uka? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet fordi jeg skadet meg. Så da ble det bare gåturer med hunden i noen måneder. Nå er det mangel på motivasjon. Rett og slett latskap.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har trent 4-5 ganger i uken i alle år. Det siste året har to alvorlig syke foreldre tatt all energi. Vi har bare en bil, treningssenteret er såpass langt unna, at det er en egen treningsøkt. Bilen er sjeldent ledig. Økonomien er så presset at jeg har fått meg en ekstrajobb i helgene. De få sekundene jeg kan slappe av på, slapper jeg av. Har heldigvis jobber hvor jeg er i aktivitet. Håper ting blir bedre til høsten. Trening er så viktig for meg.

Anonymkode: 7a809...776

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kalsberg92
MyMichelle skrev (5 minutter siden):

Jeg sluttet fordi jeg skadet meg. Så da ble det bare gåturer med hunden i noen måneder. Nå er det mangel på motivasjon. Rett og slett latskap.

 

Liker slike svar, ærlig og upolert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Prolaps. Så planen er å starte ingen så fort jeg ikke ser ut som en 100-åring når jeg reiser meg.

Anonymkode: 2da99...009

Huffda! Jeg har også opplevd det der. Jeg pleide også si jeg ser ut som en 100-åring når jeg reiste meg. Tok ca. 3 mnd før jeg ble bra.

Om jeg satt helt rak i ryggen, og ikke mer enn 30 minutter om gangen, klarte jeg å unngå å se ut som en 100-åring.

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, jeg kan skylde på at jeg har gått fra "vanlig" ansatt til lederjobb som har krevd sitt mentalt, men sannheten er at jeg har blitt gørr lat.
 

Jobben min gikk fra 20 000+ skritt hver dag og trening i tillegg, men nå ligger jeg på kun 10 000-15 000. Lederstillingen har gjort til at jeg er blitt ganske stillesittende 😠 I perioder er det fortsatt høyt fysisk nivå altså, men ikke nok så må virkelig trene i tillegg.  

Prøver å få i gang en livsstilsendring da jeg kjenner at der her er ikke bra for kroppen, så klarte 2 økter i uka som har vært og håper på en til i dag. Får se om det er latskapen eller motivasjonen som trumfer etter endt arbeidsdag 😂

Anonymkode: 02c39...6a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å trene fast for første gang siden VGS da jeg var 27. Sluttet da jeg ble gravid et år etterpå. Begynte igjen da jeg var 31. Sluttet igjen etter fordi jeg følte jeg ikke hadde tid. Eller noe annet. En god unnskyldning i hvert fall. Begynte igjen etter siste svangerskap for å stramme opp. Sluttet igjen etter halvannet år. Begynte på ny året etter. Sa opp medlemskapet etter et år. Fikk en skade, hverdagen ble for travel, og treningen ble igjen nedprioritert. 

Da jeg var 38 og 40-årskrisen nærmet seg tok jeg endelig skikkelig tak. Forstod at å begynne og slutte slik jeg holdt på i årevis ikke førte meg noe sted fordi jeg jo måtte begynne på nytt hver gang. Pluss penger ut vinduet. Jeg lovet meg selv at nå skal jeg trene livet ut, hver eneste uke. Uten annet avbrekk enn ved sykdom og skade. Nå er jeg 46 og har holdt det. Ukentlig treningsrutine. 

Jeg har dog variert treningsform. I perioder har jeg løpt halvmaratons og fokusert på kardio. I andre perioder har det vært mer styrke. Har også vært innom CrossFit. På sommeren går jeg og mannen fjellturer. Men jeg har hatt høy puls og svettet flere ganger i uken i over 8 år. Og om jeg gir meg nå som middelaldrende blir det et forferdelig slit å begynne igjen. Det orker jeg ikke, så jeg kommer meg på trening selv om jeg ikke alltid har lyst og "tid". 

Anonymkode: d866f...44b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært godt trent av og på i perioder, for meg var det min mentale helse som også gikk opp og ned som påvirket dette. Dårlig mental helse = ingen trening. Nå har jeg vært stabil mentalt sett i 1,5 år og er egentlig overrasket over hvor utslagsgivende det er.

Anonymkode: 31345...361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte å løpe 2-3 ganger i uka, og gå på yoga 1-2 ganger i uka. Så fikk jeg barn. Bekkenet satte en stopper for løping ganske tidlig, og jeg kom aldri i gang igjen. Håper kanskje nå i vår/sommer (yngste barn nærmer seg 2). Yoga på studio er også vanskelig slik hverdagslogistikken er nå. Så trening nå består av styrke på døgnåpent senter en gang i uka, pluss det jeg får til av hverdagstrening (f.eks snarveien opp fra stasjonen på 220 trappetrinn i stedet for bussen rundt på vei hjem fra jobb, sykler til/fra jobben når det ikke er vinter).

Anonymkode: dceac...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latskap. Jeg pleide å trene 3-5 ganger i uka hele mitt voksne liv, men under pandemien skled det ut. Jeg har ikke sluttet helt da, trener ca en gang i uka fortsatt. Men jeg må gå til treningssenteret, og synes det er så tungt å gå ut i mørket og snøen igjen etter at jeg har kommet hjem. Rett etter jobb er det altfor mange folk på senteret, og jeg er skrubbsulten. Imponert over folk som klarer å trene rett etter jobb- eller før jobb! Jeg er en kveldstrener. 

Anonymkode: 96d80...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange ærlige mennesker i denne tråden! Herlig med folk som ikke kommer med unnskyldninger som tid!

skjønner godt man blir lei, om dere starte opp igjen så kommer man veldig langt med 3 ganger i uka, ikke kun som en start , men å spille safe å ikke bli lei. Ser at en del  programmer på styrke iallfall nybegynner / viderekommende nivå  kun kjører 3 økter i uka. Har fulgt en på YouTube som sverge ved det som avansert også ( men da noe mere kompliser programing)

Anonymkode: 692c4...da9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trente ikke i 13ish år etter jeg fikk barn. Startet å jogge da minste var 2, og trente mye etterhvert, i flere år, helt til 40 års krisa kom, og jeg gikk på en smell - ble utbrent, og det sitter fortsatt i, 4 år senere. Lå på sofaen i 1 år, de tre siste årene har jeg blitt mer og mer aktiv, og drømmer om å jogge til sommeren.

Anonymkode: 75ce7...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sluttet? Jeg har aldri begynt! :P

Anonymkode: ab483...7df

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det føltes som noe jeg utelukkende gjorde for å være flink etter samfunnets forventninger til meg. Mistet all lyst og glede, ønsket heller å bruke tiden min på andre ting. Det ble en kilde til skyldfølelse og stress og så kom det til et punkt hvor jeg ikke lengre visste hva jeg synes var gøy. Når folk spurt så hadde jeg ingen svar fordi alt jeg brukte tiden min på var fornuftige ting jeg på et eller annet nivå følte meg forpliktet til å gjøre (jobb + studier, trening, gjøre rent, spise sunt, planlegge ukene mtp studier, mat, jobb og trening). Da bestemte jeg meg for å gi treningen helt opp uten dårlig samvittighet og bruke litt mer av tiden min på det jeg hadde _lyst_ til for å finne tilbake til meg selv og kjenne etter hva jeg _likte_ og fant ubetinget glede i fremfor å bruke all våken tid på «fornuftige» aktiviteter som ikke ga meg noe særlig

Anonymkode: f7fcf...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kalsberg92
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Sluttet? Jeg har aldri begynt! :P

Anonymkode: ab483...7df

Som meg å røyk. Smart tenkt , man kan ikke  slutte med noe man aldri har startet med😏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere som skriver skade. Treningsskade? Eller urelatert til treningen? 

Anonymkode: 10d98...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Dere som skriver skade. Treningsskade? Eller urelatert til treningen? 

Anonymkode: 10d98...6d2

Jeg har hatt skader som var en direkte konsekvens av trening (nesten alltid grunnet at jeg kjørte på for hardt før jeg hadde bygget opp kroppen skikkelig). Men har også hatt vondter og leddproblemer i perioder hvor jeg ikke trente. Så ble i og for "skader" som kom av manglende aktivitet. En lege sa til meg at de mest alvorlige belastningsskadene man får skyldes inaktivitet. 

Er man inaktiv så går det mot kroppens fundamentale behov. Som er jevnlig bevegelse, muskelbruk, og trening av hjertet ved høy puls i aktivitet. 

Anonymkode: d866f...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det var så uendelig kjedelig. Jeg klarte ikke å motivere meg til å gå et sted og frivillig kjede meg i en time, om og om igjen. Jeg har både drevet med løping (kjedelig), sykling (kjedelig), styrke (kjedelig), fotball (dødskjedelig), spinning (gjesp), aerobic (grøss), og tennis (kjedelig).

Anonymkode: c2de6...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært på trening siden november. Har hund og føler ikke at jeg kan dra ut igjen etter at hunden har vært alene i 8 timer. Kunne trent i helger, men er så mye som skjer hele tiden. 

Håper å komme i gang igjen snart, men akkurat nå er jeg bare ikke motivert nok. 

Anonymkode: bf095...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...