Gå til innhold

Jobb som setter ut godteri/bakst hver eneste dag (sukker avhengig)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså, hvor jeg jobber så har de siden 18.desember (!!) satt ut sjokolade / godteri / bakst av noe slag HVER ENESTE DAG. Det er jo et hyggelig tiltak for all del, men for meg som prøver å kutte drastisk ned på sånne ting er det konstant fristende 😅 

Ledelsen kaller det et "trivsel tiltak". 🫢 Som sagt; fint det altså, men har foreslått å sette ut fruktfat i stedet / i tillegg med tanke på vi (meg) som prøver å kutte ned/kutte ut sukker eller ikke kan spise sukker. Da fikk jeg beskjed om at de skal få tak i sukkerfritt godteri... 

Jeg vet jeg "bare kan" la være å spise, men det er noe med det sosiale å gå til kaffemaskina i pausen, ta seg noe å tygge på og stå å snakke sammen med kollegaer. Sånn som jeg er nå må jeg bare løpe til kaffemaskina og tilbake, klarer så vidt å holde meg 😅 

Dere andre som konstant møter fristelser og sliter med sukker avhengighet, hva gjør dere for å ikke sprekke fullstendig? Jeg har begynt å ta tyggis rett etter måltid for eksempel og har med egen frukt hver dag som jeg spiser som "snacks". 

Anonymkode: d8e4e...b3f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns det er en uting å sette fram slikt på jobb regelmessig. Det bidrar ikke til at de ansatte får gode vaner og sunnere livsstil. Kanskje bidrar det til økt sykefravær over tid.

Anonymkode: d4d39...9be

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det er en uting å sette frem søt bakst og godteri hver dag.

Jeg syns jobbfrukt, derimot, er et godt tiltak og noe alle arbeidsplasser bør tilby sine ansatte.

Du, ts, må dessverre bare jobbe med viljestyrken. Du vil møte kaker og godteri over alt i livet, og det må du bare lære deg å leve med på en eller annen måte.

Jeg er også en godtegris, så jeg vet at det ikke er lett, men jeg vet også at det er mulig!

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må rett og slett lære deg å la være, da du ikke kan forvente at alle rundt deg skal ta hensyn til at du eller andre ikke vil spise godteri. Du må utvikle disiplin. Ikke vil det bare være godt for helsa di, men det er også bra for hjernen å gjøre ting man ikke vil. Det bygger viljestyrke! Jo mer viljestyrke du bygger, jo mer vokser du som person. Det gjør det lettere å ta gode avgjørelser på andre ting i livet også. Som f.eks. å komme seg på trening når man ikke har lyst i det hele tatt. Det gir meststringsfølelse! 

Endret av drue
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn har vi det og på jobb. Kaker,kjeks,forskjellig bakst etc. Jeg spiser ikke rett og slett. Det handler om disiplin.

 

Anonymkode: 46ed0...030

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se for deg alt av støv og basselusker som havner på det står fremme udekket :D

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har det sånn på vår jobb også. etter jul har jeg spist en twist, handler om selvdisiplin :)

Anonymkode: f1e68...8b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg om sjefen sin mail nå i januar der det er snakk om sosiale aktiviteter nå i januar men så skriver han at det må bli alkoholfritt da ham og fruen har en hvit måned🙄

Så forbanna teit..

Jeg har ikke drukket på over 12 måneder og har hatt hvite måneder alle de gangene jeg har vært sosial med jobben hvor det har vært alkohol.

 

Selvdisiplin ts:nikke: Fantastisk at du kan øve deg på det i 2024 tenker jeg fremfor at alle andre og hele verden hele må ta hensyn til deg.

Anonymkode: d5549...d6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

drue skrev (12 timer siden):

 

AnonymBruker skrev (På 10.1.2024 den 12.33):

Syns det er en uting å sette fram slikt på jobb regelmessig. Det bidrar ikke til at de ansatte får gode vaner og sunnere livsstil. Kanskje bidrar det til økt sykefravær over tid.

Anonymkode: d4d39...9beenes

 

Synes det høres koselig ut med en godbit+kaffe....

Anonymkode: f5289...483

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Synes det høres koselig ut med en godbit+kaffe....

Anonymkode: f5289...483

Og det er det. Det er veldig koselig, men for folk som sliter med sukkeravhengighet, (over)vektsproblem eller diabetes, for den saks skyld, så kan det bety å kose seg syk. Det betyr ikke at ikke andre skal kose seg, men at den som ikke trenger akkurat den godbiten må lære seg å la den være. ;)

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (På 11.1.2024 den 14.02):

Jeg er enig i at det er en uting å sette frem søt bakst og godteri hver dag.

Jeg syns jobbfrukt, derimot, er et godt tiltak og noe alle arbeidsplasser bør tilby sine ansatte.

Du, ts, må dessverre bare jobbe med viljestyrken. Du vil møte kaker og godteri over alt i livet, og det må du bare lære deg å leve med på en eller annen måte.

Jeg er også en godtegris, så jeg vet at det ikke er lett, men jeg vet også at det er mulig!

Det er ikke alltid så lett som «å jobbe med viljestyrke». For noen er utfordringen med sukker så sterkt at det kan være en avhengighet. Blir litt som å legge frem hele ølfatet foran en alkoholiker, og tilby han altfor utvannet saft som alternativ. 

Anonymkode: a25f1...777

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanino
AnonymBruker skrev (På 10.1.2024 den 10.22):

Altså, hvor jeg jobber så har de siden 18.desember (!!) satt ut sjokolade / godteri / bakst av noe slag HVER ENESTE DAG. Det er jo et hyggelig tiltak for all del, men for meg som prøver å kutte drastisk ned på sånne ting er det konstant fristende 😅 

Ledelsen kaller det et "trivsel tiltak". 🫢 Som sagt; fint det altså, men har foreslått å sette ut fruktfat i stedet / i tillegg med tanke på vi (meg) som prøver å kutte ned/kutte ut sukker eller ikke kan spise sukker. Da fikk jeg beskjed om at de skal få tak i sukkerfritt godteri... 

Jeg vet jeg "bare kan" la være å spise, men det er noe med det sosiale å gå til kaffemaskina i pausen, ta seg noe å tygge på og stå å snakke sammen med kollegaer. Sånn som jeg er nå må jeg bare løpe til kaffemaskina og tilbake, klarer så vidt å holde meg 😅 

Dere andre som konstant møter fristelser og sliter med sukker avhengighet, hva gjør dere for å ikke sprekke fullstendig? Jeg har begynt å ta tyggis rett etter måltid for eksempel og har med egen frukt hver dag som jeg spiser som "snacks". 

Anonymkode: d8e4e...b3f

Viljestyrke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er ikke alltid så lett som «å jobbe med viljestyrke». For noen er utfordringen med sukker så sterkt at det kan være en avhengighet. Blir litt som å legge frem hele ølfatet foran en alkoholiker, og tilby han altfor utvannet saft som alternativ. 

Anonymkode: a25f1...777

Ja - og nei. 

Og som alkoholikeren kan bli tørrlagt - hvis han vil, kan den sukkeravhengige også få bukt med avhengigheten - hvis han vil. Begge vil resten av livet være avhengige og måtte forholde seg til situasjoner som trigger avhengigheten. Verken sukker eller alkohol kan unngås helt i vårt samfunn.

Det serveres godteri på jobb og alkohol på julebordet. Sånn er det.

Endret av Brunhilde
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet er at studier viser at man har begrenset viljestyrke i løpet av en dag. Hvis man må bruke opp masse av den på jobb hver dag, har man mindre av den etterpå. 

Jeg syns det er en uting. Hos oss er det mange som sier: Jeg tar det med hit, jeg, for jeg kan ikke ha det hjemme uten å spise av det. 

Nei vel, så du innser at det er et problem, men vil heller legge det på andre. Det er jo hyggelig. Jeg har ikke godteri hjemme, fordi jeg har lite selvkontroll, så det hadde vært kjekt å slippe det på jobb. 

Skal man ha sånt på jobb, bør man legge det til et tidspunkt. Ikke hver dag hele uka. 

Anonymkode: 06c8f...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er ikke alltid så lett som «å jobbe med viljestyrke». For noen er utfordringen med sukker så sterkt at det kan være en avhengighet. Blir litt som å legge frem hele ølfatet foran en alkoholiker, og tilby han altfor utvannet saft som alternativ. 

Anonymkode: a25f1...777

Jeg er alkoholiker. Tørrlagt og viss du ser på ab koden min var det jeg som skrev at jeg har 12 hvite måneder i året men er på jobbfest med alkokol. Det er ikke noe problem for meg men jeg har faktisk jobbet for det og jobber kontinuerlig med det. At andre ikke skal nyte alkokol fordi jeg har hatt et alkoholproblem blir helt skrullete. Jeg kan bare forandre og jobbe med meg selv. Jeg kan ikke forandre alle andre sine vaner, det er egoistisk. Alle må finne sin viljestyrke og disiplin. Alle har den, for tenk om du bare skulle gå på jobb de dagene du ville, bare gjøre ting du ønsket uten noe disiplin og viljekraft. Ingen er marionettdukker her i livet men det høres slik ut med måten du ordlegger deg her. 

Det er mang slags avhengighet fra snus, sukker, røyk, alkokol og hver dag er det mennesker som slutter med det, selv om du fremlegger det å være avhengig som en perfekt ynnskyldning til å ikke ta ansvar for seg selv. Og det blir patetisk å skylde på en annen avhengighet for at du selv skal vri deg unna din egen. Vi lever i et samfunn med både alkokol og sukker, du må selv ta ansvar for eget liv og avhengighet slik jeg må ta ansvar for min.

Anonymkode: d5549...d6a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

***selvdisiplin***

Ingen som blir tvunget til å spise. Dette er et storm i vannglass problem 

Anonymkode: 147ba...39a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...