Gå til innhold

Togpendlere: Forfall og forsinkelser skremmer bort folk


Concert

Anbefalte innlegg

Tenk at man slipper til andre i Norge for å drive med tog.....helt utrolig! I lille Norge....samme som at man byttet navn til VY, helst sykt.

https://www.nrk.no/sorlandet/togpendlere_-forfall-og-forsinkelser-skremmer-bort-folk-1.16678473

  • Antallet forsinkelser har økt kraftig siden Go Ahead tok over driften, med punktligheten nede i knappe 65 prosent i 2021.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Concert skrev (10 minutter siden):

Tenk at man slipper til andre i Norge for å drive med tog.....helt utrolig! I lille Norge....samme som at man byttet navn til VY, helst sykt.

https://www.nrk.no/sorlandet/togpendlere_-forfall-og-forsinkelser-skremmer-bort-folk-1.16678473

  • Antallet forsinkelser har økt kraftig siden Go Ahead tok over driften, med punktligheten nede i knappe 65 prosent i 2021.

Gitt at mesteparten av det som står i artikkelen ikke har med Go Ahead å gjøre, så blir det  feil å klandre dem i denne saken. 

Dette handler om bane og tog eier, ikke operatør. Det er selvfølgelig et problem med at Norske tog har eierskap, men ikke vedlikeholdsforpliktelse på tog utstyret, men det er egentlig heller ikke et Go Ahead problem. 

Endret av Druid
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ta for seg alt :

Sitat

– Da Go-Ahead tok over Sørlandsbanen virket det som de bare skrapte vekk noen logoer og erstattet disse med sine egne.

Det er det samme som alle andre operatører gjør. Eneste operatør i Norge som har rom for egne tog, er SJ som i tilfeller kan bruke eget svenskt materiell i Norge. Alt annet er eid av Norske Tog.

 

Sitat

Straand mener det er satset svært lite på selve reiseopplevelsen på toget.

Hun opplever standarden som merkbart dårligere etter at det britiske selskapet tok over drifta.

Dette var faktisk målsetningen med prosessen. Målet var å kutte samfunnskosten av toginfrastrukturen, og siden det ikke kunne gå på den fysiske infrastrukturen, måtte det gå på reiseopplevelsen. Dette ville uansett fortsatt hvis NSB hadde fortsatt.

 

Sitat

– Det er nå etablert et samarbeid med vedlikeholdsleverandør Mantena og med Norske tog. Det betyr at toaletter, klimaanlegg, bistro, traksjon, krengemoduler og lekerom vil bli oppgraderte.

Dette forteller at Norske Tog ikke har gjort den jobben de i praksis har monopol på i infrastrukturen. Ser man hos Mantena, ser man at de ikke primær kunde til Norske Tog, men til operatørene. Det kan ikke være sånn. 

 

Sitat

– Det er forsinkelser flere ganger i uka og ofte mangelfull informasjon rundt dette. Det skaper veldig mye frustrasjon.

Problemet er ifølge Watne at varslede, mindre forsinkelser, ofte utvikler seg til timelang venting.

– Jeg har selv opplevd å ikke komme meg hjem. Jeg måtte ta inn på hotell i Kristiansand, på grunn av feil informasjon rundt bruk av «buss for tog».

Han mener informasjonen som gis rundt forsinkelsene ofte er mangelfull og feil.

Dette ER Get Ahead sitt problem. og har ingen unnskyldning.

 

Sitat

– Får Go Ahead problemer med ett av sine to togsett, kan de ikke erstatte dette med tog fra andre selskaper. Tidligere var dette mye enklere med ett stort selskap, sier han.

Dette er Norske Tog sitt problem. Go Ahead leier tog fra Norske Tog, når togene ikke fungere er det Norske Tog ansvarlig for å levere fungerende tog. Eller så må Go Ahead få lov til å kontraktere togsett andre steder.  Dette er også grunnen til at vedlikehold må være Norske Tog sitt ansvar. 

 

Sitat

Ifølge Norske Tog har ikke togsettene på Sørlandsbanen vært oppgraderte siden senest 2017.

– Det ligger heller ingen planer om å ruste disse skikkelig opp.

Det sier materielldirektør, Kjell-Arthur Abrahamsen i Norske Tog.

 Dette er i praksis tilståelse av at Norske Tog ikke gjør jobben sin. 

 

Sitat

– Vi ser ikke at konkurranse på dette området virker bra for togtilbudet.

les : "- Vi skal gå tilbake til den gamle måten å klage på operatøren og de som får togsystemet til å virke for at Bane NOR, jernbaneverket og Norske Tog ikke gjør jobben sin fordi de ikke har penger og kompetanse"

Endret av Druid
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi virkelig virkelig angripe hva som rammer Norsk jernbane,  skal vi problematisere disse tingene :

image.png.748e91e890db70d73ea4ee2374dd635d.png

Dette er forretningsmodellen til Norske Tog, der Jernbaneverket definerer fremtidig behov og har besluttet at operatørene er pliktig til å underordne seg Jernbaneverkets fremskriving. Dette er planøkonomi, og dette er ikke første gang det ikke  virker. 

Så lenge Norske Tog har monopol på å eie togsettene, må de også ha ansvaret for vedlikehold. Det er en del av  forvaltning. Uten dette kan ikke Norske Tog etterleve premissene satt av Jernbaneverket. (Norske Tog har relativt gammel og utslitt togpark, som krever mye vedlikehold, hvilket åpner behovet for nyanskaffelser som ikke går utover behovet for kapasietet satt av jernbaneverket. )

 

BaneNOR må få midlene og kravene til å utføre sin samfunnsoppgave :

image.png.34928e4a0b9ddae16bda6a461a97f1cf.png

 Dette er grunnlaget for høyere kapasitetsutnyttelse og mindre forsinkelse  på det Norske tognettet. I praksis står det her at tognettet ikke vil være fungerende før i 2034. Mye verre er det at de delene som bygges nå, ikke bygges med tanke på at de skal være fungerende : Arna- Bergen er under fullføring NÅ, og vil ikke kunne være del av Bergensbanen sin helhet før i 2034. 

Oslo systemet er uten tvil det mest kritiske området for ERTMS : der er fortsatt i dag manuelle signaleringsområder (manuelle: en mann som gjør noe med en bryter) ferdigstilles ikke før 34. 

Disse to delene representerer de mest grunnleggende utfordringene med tog trafikken  i Norge. 

Det faktum at det ikke er bygd opp 5G mobildekning langs hele jernbanenettet og det ikke er en samfunnspålagt forpliktelse for teleoperatørene, er sånn sett litt på siden. 

Skal man kritisere oppdelingen av strukturen, handler det om at det aldri ble satt krav om interoperatiblitets priser, altså at jeg skal kunne kjøre Bergen - Trondhjem eller Bergen - Stavanger på en bilett som er priset signifikant lavere enn prisen for Bergen - Oslo + Oslo- <destinasjon på annen operatør>. 

DET er svakheten regjeringen var ansvarlig for når dette ble vedtatt, ALT annet har vært gjennomgående økonomisk, og praktisk fordelaktig for fremtidig utvikling av Tog i Norge. 

 

Endret av Druid
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort sagt : Slutt å klag på operatørene, de gjør så godt de kan!

( Jepp, jeg er pissed: jeg liker tog, og ønsker å bruke det mer. Men jeg skjønner det ikke er Vy som er problemet hos meg.  )

Endret av Druid
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens dette pågår så vil regjeringen fjerne det eneste togtilbudet i landet som funker som det skal - Flytoget.

 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...