Gå til innhold

Juletrefest


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er en merkelig tradisjon synes jeg. Julen er jo over for lengst og de fleste har vel tatt bort juletreet nå? Mer naturlig å arrangere slikt i desember.

Anonymkode: 92bc7...9d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jobben min har juletrefest i dag (selvsagt primært for de ansatte med barn i «rett» aldersgruppe). Nå går våre barn på barneskolen, men da de gikk i barnehagen arrangerte også alltid barnehagen vår juletrefest tidlig i januar hvert år. Ganske sikker på at de fortsatt gjør det. Vi bor i Oslo.

Anonymkode: 07027...c0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det juletrefest på et grendehus, åpent for alle, og det var rekordmange der😊

Anonymkode: b3982...127

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri opplevd i januar, men i desember 

Anonymkode: a9c88...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det er en merkelig tradisjon synes jeg. Julen er jo over for lengst og de fleste har vel tatt bort juletreet nå? Mer naturlig å arrangere slikt i desember.

Anonymkode: 92bc7...9d5


opprinnelig så var det dagen julen ble danset ut, altså 20.dag jul, så det er en gammel tradisjon opprinnelig, men med innførsel av juletre har den jo blitt endret til juletrefest. 
 

tidligere var det også tradisjon med dans for ungdommen om kvelden etter selve juletrefesten, 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har juletrefest med barnehagen hvert år i januar

Anonymkode: e6d93...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jula varer fremdeles til 20.dag jul ( unntatt for noen snålinger på KG) så det er helt greit med juletrefest i første del av januar. Her arrangeres det juletrefest hvert år, men det er mest for de med små barn dessverre. Orker ikke gå på det der unger løper,hoier og skriker i 2 timer. 

Anonymkode: cb19e...cd8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje denne tradisjonen har blitt mindre vanlig samtidig som jula har flyttet deg tidligere og tidligere i desember. Da jeg var liten var juletrefester avslutninga på jula, og de kunne være et godt stykke ut i januar. Noen ganger så seint som 15-18. januar. Nå avsluttes jo jula tidligere, og det føles nok mindre naturlig å rope på nissen så seint. 
Vet ikke hvordan det er her nå, men var selv med og arrangerte juletrefester da mine barn var små, sånn rundt 2010. 

Anonymkode: 56f96...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her, og i bygdene rundt, er det juletrefest en fast dag i romjula, en tradisjon som her i bygda går over 50 år tilbake i tid. Og det kommer vi til å fortsette med. Hit kommer det barn og voksne (med og uten barn/barnebarn), og er et viktig innslag i julefeiringa.

Anonymkode: 8bebb...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.1.2024 den 8.20):

Er det helt slutt på tradisjonen med juletrefest?

Har noen vært på det nå?

 

Når jeg vokste opp (født i 82) så var dette en selvfølgelighet rett etter jul. Da gikk vi rundt juletreet og vi fikk besøk av nissen. Og så var det litt underholdning med musikk og diverse.

 

Anonymkode: 2aef5...8b8

Nei, vi var på det i kirken forrige søndag.. 

Anonymkode: 89d16...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kristne menigheten hadde julefest nettopp med gang rundt juletreet blant annet. Så det arrangeres ennå rundt omkring.

Anonymkode: b8e6c...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse juletrefester i Oslo i alle fall, de fleste menigheter i Den norske kirke arrangerer, gjerne rundt 6. januar som er helligtrekongersdag. Stinn brakke her jeg bor (St.Hanshaugen). 

Anonymkode: 48d74...940

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...