Gå til innhold

Forteller dere venner og familie at dere bruker Wegovy e.l?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har testet ut både Mysimba, Saxenda og Wegovy, har ikke fortalt det til noen, den eneste som vet det er fastlegen. Jeg syns det er rimelig flaut å si at jeg har begynt på dette, selv om jeg har både kolleger og venner som åpenlyst forteller om det. I går var jeg hos en venninne og dette med vekttap kom opp i en helt annen sammenheng, og jeg sa at jeg trengte å gå ned i vekt, og hun spurte hvordan jeg hadde tenkt å gå frem. Glimrende anledning til å fortelle, men jeg tok den vanlinge "spise sunt, mindre snop, trene mer"-responsen. Sannheten er at jeg har gått på dette i ett år og gått ned veldig lite, bare 15 kg. Så begynte jeg å tenke på etterpå at jeg sikkert burde benyttet anledningen til å fortelle, men jeg lurer på hva andre gjør? Og hvilken respons dere eventuelt får? Leser jo kommentarfeltene i saker på fb som slankemedisiner, og vi som bruker dem får virkelig gjennomgå. 

Anonymkode: b5823...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har absolutt ingen forklaringsplikt overfor noen. Du kan velge helt selv hvem du forteller og ikke forteller det til. Gjør det som føles komfortabelt for deg. Da jeg gikk ned i vekt (uten medisiner, men hadde vurdert de om de var tilgjengelige den gang) så fortalte jeg bare detaljene i prosessen til et par nære. Eller en gang så gjorde jeg den feilen at jeg fortalte en slank venninne som aldri har slitt med overvekt, og hun var mer på den slitsomme "ja, men det er jo bare å spise mindre" greia. 

Men jeg følte at det var greit å ha én eller to allierte med.  

Anonymkode: 813ca...5d8

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei? Hvorfor skal jeg gå rundt og fortelle det til folk?

Anonymkode: 01e42...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har delt det med noen av mine aller nærmeste men ikke med for eksempel mamma, alle søskena mine eller engang veninner. 
Ikke så mye fordi jeg skammer meg som for å begrense forventningspresset noe. Jeg trenger roen til å bare gjøre dette på mine premisser uten masse råd, spørsmål og meninger om temaet. Også fra de som selv bruker eller har brukt medisinene. 

Anonymkode: 5a831...965

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar :) Det du over her sier om forventingspress er noe jeg kjenner meg igjen i, og en av de tingene som gjør at jeg ikke vil si noe. Spesielt ikke når alle som står frem i mediene har gått ned masse på kort tid. Og til deg som lurer på hvorfor det skal deles med folk, nei det kan du si. Bare kjenner flere som har gjort det, snakker mye om hvor fantastisk det er. Noen deler nok også for å få støtte og heiarop, og en del deler generelt mye om helsen sin, men det gjør ikke jeg.  

Anonymkode: b5823...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

😂

Det er ditt liv. Du har ett liv. En kropp. Du kan fylle den med det innhold og samtaler og tilbakemeldinger du vil det skal inneholde. Ingen har noe med ditt å gjøre. Velg inn det du ønsker. Gjør hva som får deg til å føle livet ditt er bra. Og vær snill med andre. Det er alt jeg har å si til deg h.i. ☺️ Våkn opp. Vær glad. Grattis!

Endret av Samfunnsdebatt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eneste som vet det her, er fastlegen og mannen. Og han fikk streng beskjed om at dette vil jeg ikke at han nevner til noen. Aner egentlig ikke hvorfor, men det er noe flaut ved å ikke klare det på "vanlig" måte.. 

Anonymkode: 29c66...021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forteller det til alle som lurer, absolutt ingen hemmelighet. Jeg tror at stigmaet vil forsvinne dersom fler prater om det.

Anonymkode: c96e5...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste vil ha cred for vektnedgangen selv og sole seg i glansen.

Anonymkode: 82593...b07

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sier det. Men ikke uprovosert, og heldigvis har jeg høflige folk rundt meg som ikke kommenterer på kroppen min. Har sagt det til de tre nærmeste vennene mine da, sa det før jeg startet.

Anonymkode: c8faa...f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De fleste vil ha cred for vektnedgangen selv og sole seg i glansen.

Anonymkode: 82593...b07

Nei, de fleste mennesker har lett for å bli flaue. De frykter å bli ondsinnet baksnakket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

totti_1 skrev (8 timer siden):

Nei, de fleste mennesker har lett for å bli flaue. De frykter å bli ondsinnet baksnakket.

De vil nok helst fremstå som flinke når de går ned.

Anonymkode: 82593...b07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 kg på et år er da bra? 

Vet ikke hva jeg hadde sagt eller ei, bryr meg ikke om å holde uvesentlige ting hemmelig. De vet jeg bruker ozempic, og at jeg har diabetes2 hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 9.1.2024 den 21.56):

Jeg har testet ut både Mysimba, Saxenda og Wegovy, har ikke fortalt det til noen, den eneste som vet det er fastlegen. Jeg syns det er rimelig flaut å si at jeg har begynt på dette, selv om jeg har både kolleger og venner som åpenlyst forteller om det. I går var jeg hos en venninne og dette med vekttap kom opp i en helt annen sammenheng, og jeg sa at jeg trengte å gå ned i vekt, og hun spurte hvordan jeg hadde tenkt å gå frem. Glimrende anledning til å fortelle, men jeg tok den vanlinge "spise sunt, mindre snop, trene mer"-responsen. Sannheten er at jeg har gått på dette i ett år og gått ned veldig lite, bare 15 kg. Så begynte jeg å tenke på etterpå at jeg sikkert burde benyttet anledningen til å fortelle, men jeg lurer på hva andre gjør? Og hvilken respons dere eventuelt får? Leser jo kommentarfeltene i saker på fb som slankemedisiner, og vi som bruker dem får virkelig gjennomgå. 

Anonymkode: b5823...4bd

annet spsm.: hvordan hadde du det på Mysimba? 
Skal begynne i morgen, lurer på om hadde du noe bivirkninger, hva var din vekt (hvis jeg kan spørre) :)

Anonymkode: efacd...7c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jeg spørre hvor mye dere veier dere som får dette? jeg er lav og veier kanskje ikke så mye om man sammenlikner vekt, men klarer ikke gå ned 10 kg som jeg har for mye. hva er kriteriene for å få det?

Anonymkode: e0cc3...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

kan jeg spørre hvor mye dere veier dere som får dette? jeg er lav og veier kanskje ikke så mye om man sammenlikner vekt, men klarer ikke gå ned 10 kg som jeg har for mye. hva er kriteriene for å få det?

Anonymkode: e0cc3...e27

Du må over 30 i BMI, som er i kategorien fedme, for å få Wegovy. 

Eventuelt BMI over 28 med tilleggssykdommer.

Anonymkode: 332c8...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

kan jeg spørre hvor mye dere veier dere som får dette? jeg er lav og veier kanskje ikke så mye om man sammenlikner vekt, men klarer ikke gå ned 10 kg som jeg har for mye. hva er kriteriene for å få det?

Anonymkode: e0cc3...e27

Jeg veide 120kg da jeg begynte. Slike medisiner er ment for fedme, ikke bare noen få kg.

Anonymkode: 5a831...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg sier ikke noe. Orker ikke alle fordommene og diskusjoner rundt bruk av wegowy. Har slitt med vekt og kropp over år og går nå sakte men sikkert ned. Ca. 7 kg på 6 mnd. Raser ikke akkurat ned, men det holder for meg. Hadde BMI på 32 og den hadde vært stabil der i nesten ti år. 

Anonymkode: ca03c...610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...