Gå til innhold

Obligatorisk farskapstest

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er jo ingen logikk i dette. Man har da hverken mer eller mindre kontroll på hvem kjæresten ligger med dersom man er gift enn når man er samboere. Forskjellen her er jo bare at en mann automatisk regnes som barnets far dersom foreldrene er gifte, uten at det hjelper saken noe om konen ligger med rørleggeren. 

Dersom en mann er i tvil om han er far til et barn, bør han be om testing, uansett om det er et ons, samboer eller kone.

Anonymkode: dd051...b52

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er det bare de voksnes perspektiv som er med i diskusjonen her? Jeg synes dette er en god ide, for barnas del. Det er ganske tøft å oppdage at den man har trodd var far hele livet, ikke er det likevel. Ved å pålegge farskapstester vil barna få en trygghet for at pappa er pappa. 

Anonymkode: 380b3...8e4

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvorfor er det bare de voksnes perspektiv som er med i diskusjonen her? Jeg synes dette er en god ide, for barnas del. Det er ganske tøft å oppdage at den man har trodd var far hele livet, ikke er det likevel. Ved å pålegge farskapstester vil barna få en trygghet for at pappa er pappa. 

Fordi det gjelder svært få, men koster enormt mye. 

Anonymkode: 150c9...b6c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, men den tryggheten har vel barn i familier der mor og (antatt) far er gifte også rett på?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

For en mann er det viktigste å ikke bli feilaktig tildelt ansvaret.  Et liv har begrensing i lengde og skal man bruke sin tilmålte tid på jorda til å fostre opp et avkom er det greit at det er sitt eget. Ikke kollegaen til kona.

Anonymkode: e8149...f46

For kjærlighet til barn begrenser seg bare til biiologisk egne? 

Anonymkode: 8513a...27f

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, men den tryggheten har vel barn i familier der mor og (antatt) far er gifte også rett på?

Ja, det er jeg helt enig i!

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei. Jeg snakker ikke om om barnet opplever kjærlighet eller ikke. Jeg snakker om sjokket det kan være å få vite at far ikke er far. Det er en grunn til at det er en menneskerett å kjenne opphavet sitt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ingen som sier det??

Selvfølgelig kan man bli glad i ikke biologiske barn.   Men er det virkelig vanskelig å forstå at en mann vil bruke sine ressurser på barn han selv har satt til verden? Ikke en tilfeldig mann kona pulte på fest for hormonene i syklusen fikk henne til å miste kontrollen.

Typisk for slike diskusjoner er at damer, i all hovedsak, nedtoner betydningen av biologi. Hvem som donerte sæd er nærmest uten betydning. At å være far er noe helt annet. Hvem som er biologisk far er uten betydning for mange kvinner. At menn vil se sine egne gener videreført er nærmest diagnosegrunn.

Rart det der.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Fordi det gjelder svært få, men koster enormt mye. 

Anonymkode: 150c9...b6c

En DNA test hos My Heritage koster 500kr. Om staten la ut DNA testing på anbud ville de lett presset prisen til mindre enn 300kr for å fastslå farskap. 300 kr omtrent som en domino pizza med Pepsi Max.  Enormt mye er det ikke....

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.1.2024 den 17.49):

Samboere burde ikke få barn, så synes det er helt innafor. Skal man få barn bør man forplikte seg med ekteskap.

Anonymkode: 3e483...3e3

Åh, hvor jeg savner denne "liker-emojien" nå; 🤣🤣🤣🤣

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...