Gå til innhold

Hva med å etablere Matmonopolet, butikkjeden? Offentlig konkurranse mot de private.


I Grosny

Anbefalte innlegg

Man kan diskutere hva som er best, offentlige eller private bedrifter. Jeg mener at private barnehager er nyttig fordi de puster de offentlige i nakken og bidrar med litt konkurranse. I matvarehandelen er det store private kjeder som råder grunnen alene og de tar for seg med enorm prisøkning og fortjeneste.  Da tenker jeg at de private trenger konkurranse i matvarebransjen.  Vinmonopolet er det offentliges prestisjebutikk-kjede som klarer å selge med fornuftig avanse (jada, det er dyrt, men det skyldes avgiftene). Det offentlige kunne hente ut noe personale fra Vinmonopolet for å starte en seriøs butikkjede som kan gi Rema, Coop og Kiwi reell konkurranse. Matmonoplet bør sikkert hete noe annet, for det skal ikke være noe monopol, navneforslaget her er bare et retorisk grep for å assosiere med vårt kjære Vinmonopolet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan tenker du at de skal gi de store kjedene konkurranse - ved at "skattepengene våre" skal gå til å subsidiere lavere matpriser? 

Prisene blir jo mer eller mindre satt i forhandlinger med leverandører, det er like mye (eller kanskje mer) Orkla og Nidar som bestemmer prisen som det er Coop og Norgesgruppen. Hvis "Matmonopolet" skal selge Orklas varer billigere enn Kiwi så må man inn med subsidier, for det er ingen grunn til at de skal gi lavere pris til staten enn til private aktører.

Anonymkode: 0ed04...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Matmonopolet" har vi allerede. Det heter matkø.

Anonymkode: 4cb9c...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hvordan tenker du at de skal gi de store kjedene konkurranse - ved at "skattepengene våre" skal gå til å subsidiere lavere matpriser? 

Prisene blir jo mer eller mindre satt i forhandlinger med leverandører, det er like mye (eller kanskje mer) Orkla og Nidar som bestemmer prisen som det er Coop og Norgesgruppen. Hvis "Matmonopolet" skal selge Orklas varer billigere enn Kiwi så må man inn med subsidier, for det er ingen grunn til at de skal gi lavere pris til staten enn til private aktører.

Anonymkode: 0ed04...d72

Jeg tipper at planen er å kjøpe fra leverandørene for samme pris som Coop og Norgesgruppen men selge for lavere pris enn disse to. Det kan man gjøre hvis matmonopolet ikke skal gå med overskudd (gi utbytte til aksjeeierne).

Anonymkode: 0c552...46a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coop eies av medlemmene. 

Anonymkode: 44583...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tipper at planen er å kjøpe fra leverandørene for samme pris som Coop og Norgesgruppen men selge for lavere pris enn disse to. Det kan man gjøre hvis matmonopolet ikke skal gå med overskudd (gi utbytte til aksjeeierne).

Anonymkode: 0c552...46a

Jeg tenker at Matmonopolet burde gå med litterann oveskudd. Ikke mer enn det som er anstendig. Nulloverskudd blir også feil, fordi alle bedrifter bør ha littegrann overskudd for å være bærekraftige på lang sikt. Men et lite fornuftig overskudd kan bidra til å korrigere vårt syke matmarked.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes allerede kjedeløse matbutikker, ihvertfall på større steder. Disse har ofte veldig mye bedre utvalg på segmentene de fokuserer på, og lavere priser. Jeg gjør hva jeg kan for å støtte disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Coop eies av medlemmene. 

Anonymkode: 44583...f3a

Du er jo coopmedlem

Anonymkode: 9cf26...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...