Gå til innhold

Hvorfor er det så mange barn og unge som ikke klarer å si L riktig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det blitt en trend, eller klarer de ikke å utale L riktig? Da mener jeg tynn L som høres ut som Østfold L.

Min personlige mening er at det høres litt dumt ut, og hvis det er en trend så tror de vel at det er kult å snakke sånn. Prøvd å rette på mine egne barn, men det går ikke inn. Jeg har vist ikke peiling ifølge dem 😄

Anonymkode: 8f775...db9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig med deg.

Til og med et av kongens barnebarn som er vokst opp med korrekt bokmål, snakker innimellom med tjukk L

Anonymkode: 1e374...987

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en veldig irriterende trend blant hvertfall Oslo-barn. Det er vel enklere å si? Men det høres jo så barnslig ut, jeg skjønner ikke at de ikke merker det selv. Får de til å virke dummere. Jeg spurte noen jeg kjenner, og de hørte det ikke selv
så her er det i ferd med å skje en stor endring i språket.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det de hører rundt seg i bhg, så de hermer.  

Vi terpet hjemme så det ikke høres helt Østfoldsk ut..

Anonymkode: 9c96f...132

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Fredrikstad vil de si at stadig flere kan si L riktig. Språk forandrer seg. Akkurat denne er litt rar siden den krasjer med økt innslag av engelske låneord. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jentamedtekopp

Det er endring i språket. Kj-lyden er også på vei bort, folk under 20 sier ikke KINO lenger, de sier sjino. Og bøying av sterke verb forsvinner mer og mer. Jeg og synes det høres teit ut, men språk er (heldigvis) en levende ting som forandrer seg. Trygt tegn på at man begynner bli gammel er å irretere seg over hvordan «ungdommen nå til dags» snakker da 😂👏🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Jentamedtekopp said:

 Trygt tegn på at man begynner bli gammel er å irretere seg over hvordan «ungdommen nå til dags» snakker da 😂👏🏼

Absolutt. Mormoren min tiltet når folk sa snø og nå i stedet for sne og nu. Det var ikke måte på hvor vulgært det var. 🤣 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker ikke jeg Østfold-dialekt selv, men språknerden i meg reagerer kraftig på denne konsensusen om at Østfold-l-en er en talefeil. Den er altså en del av en dialekt, den er ikke feil. Dette med at en del av en dialekt sprer seg er noe annet enn at kj-lyden utgår. Det er nemlig i utgangspunktet feil å si schøttkake. Det er ikke i utgangspunktet feil å bruke en dialektlyd. Østfolddialekten er dialekt på lik linje med oslodialekt, kristiansandsdialekt, bergensdialekt osv.

Fpr å ta et eksempel; hvis alle barna i Oslo hadde begynt å skarrw på r-en, ville man ikke spurt hvorfor de ikke kan si r. Man ville spurt hvorfor de velger å skarre.

Anonymkode: 40e0e...eaa

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jentamedtekopp
Tomas77 skrev (Akkurat nå):

Absolutt. Mormoren min tiltet når folk sa snø og nå i stedet for sne og nu. Det var ikke måte på hvor vulgært det var. 🤣 

Haha ja ikke sant! Min mormor klikker når folk sier liksom. Min mor er lærer og hun får fnatt av å høre «sjino» eller «sjåsk» (kiosk). Synes bøyingen av sterke verb er værst da, hun lo blir til hun ledde feks. Eller skrev blir til skrivde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentamedtekopp skrev (Akkurat nå):

Haha ja ikke sant! Min mormor klikker når folk sier liksom. Min mor er lærer og hun får fnatt av å høre «sjino» eller «sjåsk» (kiosk). Synes bøyingen av sterke verb er værst da, hun lo blir til hun ledde feks. Eller skrev blir til skrivde. 

Sj lyden er ikke tema her.

Anonymkode: 15880...477

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er være nesten med at kjøttkaker blir sjøttkaker osv. Flere og flere klarer ikke kj, skj, og sj virker det som. Værste er når jeg hører foreldre sier det er jo så gøy å høre ungene si det, en å prøve å lære dem rett uttalelser 

Anonymkode: 4058f...069

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jentamedtekopp
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sj lyden er ikke tema her.

Anonymkode: 15880...477

Men språk i forandring er relevant til HI. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker said:

Er være nesten med at kjøttkaker blir sjøttkaker osv. Flere og flere klarer ikke kj, skj, og sj virker det som. Værste er når jeg hører foreldre sier det er jo så gøy å høre ungene si det, en å prøve å lære dem rett uttalelser 

Anonymkode: 4058f...069

Nå er poenget at rett uttale er subjektivt. 

Anonymkode: 474a8...da3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jentamedtekopp skrev (1 time siden):

..........Synes bøyingen av sterke verb er værst da, hun lo blir til hun ledde feks. Eller skrev blir til skrivde. 

Utdanning er bra.  Øl er braere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ny språkform. Jeg opplevde til min overraskelse og forferdelse at jeg uttalte et navn med østfold-L her om dagen. Grunnen er at det nok er lettere for tunga å si det på den måten enn med vanlig L.  Så ja, jeg er nok smittet :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 8.1.2024 den 16.28):

Helt enig med deg.

Til og med et av kongens barnebarn som er vokst opp med korrekt bokmål, snakker innimellom med tjukk L

Anonymkode: 1e374...987

Du vet nok ikke hva tjukk L er. 

Anonymkode: f5215...7f4

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...