Gå til innhold

Veien mot bedre form og helse

Triviella

Anbefalte innlegg

On 8/5/2024 at 12:46 PM, Triviella said:

Mannen og meg fikk også tatt noen felles løpeturer den uken vi var i Danmark, og høydepunktet var nok den turen der vi løp 12,5 km SAMMEN, og jeg klarte å prate uanstrengt gjennom hele turen. Har ikke hatt nubbesjangs å holde følge med ham før, så vi har løpt veldig lite sammen tidligere. Så det var gøy 😃

Dette savner jeg!!! Mannen min var min beste turkompis og treningspartner. Ah, gleder meg til å komme dit at vi kan trene sammen igjen.

Og så bra at du klarte å sette nye vaner i bruk på ferien så du kunne være fornøyd med utfallet! Og det med kles shopping er jo en gledelig overraskelse som bekrefter framgangen din! Jeg kjenner selv at det er lett å bli blind på framgangen sin.

Kan jeg spørre hva du har prøvd av medisin for huden din? Er bare interessert i å høre hvilke erfaringer andre har. Noen i familien min måtte gjennom to runder isotretinoin og vedlikehold led differin etterpå. Jeg har slette med akne litt av og på siden tjueårene. Gikk på en tretinoin+antibiotika kur før jeg ble gravid for første gang og da ble huden kjempe fin. Nå har jeg begynt med differin, men har ikke holdt på så lenge at jeg kan si om den fjerner alle kviser. Vasker også huden noen ganger i uken med basiron. Det var denne kombinasjonen hudlegen anbefalte meg. Det skal sies at jeg har også begynt med hormonprevensjon så det er ikke lett å skille hva som er vanlige kviser og hva som kommer av hormonprevensjon.

Det er noe forskning som peker mot at for enkelte kan melkeprodukter trigge akne, så det kan godt hende at huden din vil også trives uten melkeprodukter.

Endret av 123qwe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

123qwe skrev (22 timer siden):

Dette savner jeg!!! Mannen min var min beste turkompis og treningspartner. Ah, gleder meg til å komme dit at vi kan trene sammen igjen.

Og så bra at du klarte å sette nye vaner i bruk på ferien så du kunne være fornøyd med utfallet! Og det med kles shopping er jo en gledelig overraskelse som bekrefter framgangen din! Jeg kjenner selv at det er lett å bli blind på framgangen sin.

Kan jeg spørre hva du har prøvd av medisin for huden din? Er bare interessert i å høre hvilke erfaringer andre har. Noen i familien min måtte gjennom to runder isotretinoin og vedlikehold led differin etterpå. Jeg har slette med akne litt av og på siden tjueårene. Gikk på en tretinoin+antibiotika kur før jeg ble gravid for første gang og da ble huden kjempe fin. Nå har jeg begynt med differin, men har ikke holdt på så lenge at jeg kan si om den fjerner alle kviser. Vasker også huden noen ganger i uken med basiron. Det var denne kombinasjonen hudlegen anbefalte meg. Det skal sies at jeg har også begynt med hormonprevensjon så det er ikke lett å skille hva som er vanlige kviser og hva som kommer av hormonprevensjon.

Det er noe forskning som peker mot at for enkelte kan melkeprodukter trigge akne, så det kan godt hende at huden din vil også trives uten melkeprodukter.

Klart du kan spørre 🙂 Jeg har vel prøvd det meste tror jeg. Har prøvd tetracycliner, og alt av reseptbelagte kremer som Epiduo, Dalacin, og mange flere jeg ikke husker navnet på engang. Jeg har gått på Yasmin P- piller og Diane P-piller. Har også gått på Isotretinoin, samt svidd av noen hundre tusen (!) på hudpleie som lover fantastiske resultater. 

Hudpleie har jeg aldri merket noen forskjell på, diverse medisiner og P-piller har virket så lenge jeg har gått på dem, før det har vært tilbake til start. Isotretinoin tør jeg ikke å ta en ny runde på, da den nesten tok knekken på tåreproduksjonen min sist. 

Så konklusjonen min er at jeg må finne den underliggende årsaken, i stedet for å behandle symptomene. 

Synes Pål Jaastad forklarer det bra her: 

Kosthold og akne – kontekst er alt – Pål Jåbekk (paljabekk.com)

Når jeg da i tillegg har fått bevist via blodprøver at min kropp ikke tåler gluten og melk særlig bra, så begynner det å gi mening. Blir spennende å se endringer fremover 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første "offisielle" veiedag etter ferie. Og hyggelig å se nedgang 🙂 Håper jeg snart er ferdig med å se 67- tallet for godt!

Mål: Under bryst: 73 (-1) Totalt 5 cm ned

Smaleste midje: 70  , Totalt 9 cm ned

Over navle:82 cm   Totalt 17 cm ned

Rumpe: 93 cm (-1) Totalt 7 cm ned

Lår: 55 cm (-1) Totalt 7 cm ned

Overarm: 29 cm (-1) Totalt 3 cm ned

Vekt:

Startvekt 8.1.24: 73,8kg 

Januar 24: -2,1 kg

Februar 24: -0,6 kg

Mars: -0,8 kg

April: +0,2 kg 

Mai: -1,8 kg

Juni: -1 kg

28.06.24: 67,6 (-0,6 kg)

04.07.24: 66,9 (-0,7 kg)

09.08.24: 66,5 kg (-0,4)

God helg alle sammen!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/9/2024 at 10:33 AM, Triviella said:

Klart du kan spørre 🙂 Jeg har vel prøvd det meste tror jeg. Har prøvd tetracycliner, og alt av reseptbelagte kremer som Epiduo, Dalacin, og mange flere jeg ikke husker navnet på engang. Jeg har gått på Yasmin P- piller og Diane P-piller. Har også gått på Isotretinoin, samt svidd av noen hundre tusen (!) på hudpleie som lover fantastiske resultater. 

Hudpleie har jeg aldri merket noen forskjell på, diverse medisiner og P-piller har virket så lenge jeg har gått på dem, før det har vært tilbake til start. Isotretinoin tør jeg ikke å ta en ny runde på, da den nesten tok knekken på tåreproduksjonen min sist. 

Så konklusjonen min er at jeg må finne den underliggende årsaken, i stedet for å behandle symptomene. 

Synes Pål Jaastad forklarer det bra her: 

Kosthold og akne – kontekst er alt – Pål Jåbekk (paljabekk.com)

Når jeg da i tillegg har fått bevist via blodprøver at min kropp ikke tåler gluten og melk særlig bra, så begynner det å gi mening. Blir spennende å se endringer fremover 🙂

Høres ut som at du har hatt en lang reise med å finne ut av det. Håper de endringene du gjør nå gir gevinst. Det er helt klart at kroppen har godt av et sunt kosthold med mest mulig råvare basert mat.

For min egen del virker det ikke som at det er kun kosthold da jeg har gått på ganske restriktive eliminasjonsdietter og levde nesten helt utelukkende på råvarer uten at det har "kurert" meg. For meg virker det meste å ha med hormonsyklus å gjøre og stress. Har hatt de verste periodene når jeg har vært helt ute å kjøre mtp stress. Jeg slår ikke ut på noe allergi i blodprøver så det er mulig at mageproblemer tidligere har også vært knyttet til stress. Er ganske tressa type 😆

Men jeg skal fortsette å gå på en type tretinoin da det forhindrer utbrudd og hjelper med at jeg ikke får så mye arr etter kviser. Skulle ønske jeg hadde oppdaget tretinoin tidligere så jeg kunne ha forebygget en god del arrdannelse. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer jammen på om jeg skal følge deg i å holde seg unna godterier en stund jeg altså. Det er kanskje litt lenge med over 4 måneder for min del, men i hvert fall frem til høstferien i første omgang har jeg lyst til å prøve. Jeg er jo allerede i gang med min første uke nå :) Har jo gjort det før og kan klare det igjen, ikke sant? 

Jeg har gjort flere forsøk opp igjennom å få med meg mannen ut på løpetur, men han nekter plent. Han skal bare løpe på den kjedelige mølla hele tiden :lukkedeøyne: Det må jo være fantastisk å kunne løpe sammen, og ikke minst være i så god form til det. Herlig!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ms. Steele skrev (På 15.8.2024 den 10.36):

Jeg lurer jammen på om jeg skal følge deg i å holde seg unna godterier en stund jeg altså. Det er kanskje litt lenge med over 4 måneder for min del, men i hvert fall frem til høstferien i første omgang har jeg lyst til å prøve. Jeg er jo allerede i gang med min første uke nå :) Har jo gjort det før og kan klare det igjen, ikke sant? 

Jeg har gjort flere forsøk opp igjennom å få med meg mannen ut på løpetur, men han nekter plent. Han skal bare løpe på den kjedelige mølla hele tiden :lukkedeøyne: Det må jo være fantastisk å kunne løpe sammen, og ikke minst være i så god form til det. Herlig!

Herlig at du vil slenge deg på en sukkerfri periode! Jeg syns det er mye lettere å leve sukkerfritt enn å leve med godteri hver lørdag f.eks. Tror nok egentlig jeg har anlegg for å bli avhengig ganske fort, og da er det bedre å bare avstå. 

Håper du snart får tatt noen løpeturer med mannen, du også. Det er veldig kjekt å kunne ha som en felles- aktivitet ja. Vi hadde en 90-minutters tur her om dagen, og jeg er imponert over at jeg klarer å løpe hele veien, til og med i oppoverbakkene, og at vi kan snakke sammen stort sett hele tiden. Ja, han ligger i sone 1, mens jeg ligger i sone 2-3 og innimellom 4 i de verste bakkene, men det får bare være! Deilig å ha kommet dit! Da er det håp for alle andre som føler at løping ikke er deres greie 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk ikke ført vekten på fredag, og det må gjøres da resultatet var for bra til å bare hoppe over. 🙂

Mål: Under bryst: 73, Totalt 5 cm ned

Smaleste midje: 69 (-1)  , Totalt 10 cm ned

Over navle:81 cm (-1)   Totalt 18 cm ned

Rumpe: 93 cm (-1) Totalt 7 cm ned

Lår: 55 cm (-1) Totalt 7 cm ned

Overarm: 29 cm (-1) Totalt 3 cm ned

Vekt:

16.08.24: 65,8 kg (-0,7 kg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Da var det plutselig to uker siden sist jeg rapporterte her. Siden sist har jeg faktisk fått noen kommentarer på at jeg har gått ned, og at jeg ser bra ut, så det er hyggelig 🙂 Ellers så er det fremdeles godtestopp. I september blir det bursdagsbonanza, så det blir spennende å se hvordan det vil gå. Men i hverdagen er det bare deilig å holde seg unna. 

Det går ikke fort nedover i vekt her, i snitt er det ca 1 kg i mnd siden jeg startet. Men det er gjort på en bærekraftig måte, så jeg er veldig fornøyd. I skrivende stund er BMI 24,4, så ytterligere nedgang er jo av mer estetisk art. Jeg merker at det er mye lettere å kle seg fint, og føler meg mye mer vel nå. Men har fremdeles litt ekstra på magen spesielt som hadde vært fint å få bort. 

Smaleste midje: 69   , Totalt 10 cm ned

Over navle:80 cm (-1)   Totalt 19 cm ned

Rumpe: 92 cm (-1) Totalt 8 cm ned

Lår: 54 cm (-1) Totalt 8 cm ned

Overarm: 28 cm (-1) Totalt 4 cm ned

Vekt:

30.08.24; 65, 5 (-0,3 kg)

God helg alle sammen 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- 1 kg/mnd er kjempebra! Tenk hva ståa kunne vært dersom du ikke hadde vært fokusert? For mange hadde nok det betydd +1 kg/mnd... Og sammenlagt over litt tid så har det enormt mye å si, hvilken vei det går :nikke:
Er jo litt gøy når det faktisk vises utad også at man har gått ned. Føles det bra også..!?

Goood helg til deg! 🌞

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Amatariel, ett kilo i måneden er helt supert, særlig når man ikke er veldig stor i utgangspunktet. Vanene man bygger på veien er mye viktigere enn tallet på vekta! Og som du sier gjør du det på en bærekraftig måte, det legger et godt grunnlag for varige resultater.

Jeg kjenner meg godt igjen i det med at ytterligere nedgang i stor grad er estetisk motivert. Her er det også det ekstra på magen som jeg gjerne vil prøve å krympe før jeg gir meg.

God helg! :) 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gøy når andre også kan se at man går ned :)  Jeg henger forresten fremdeles på når det gjelder sukkerstopp. Null sukker og straks 3 uker passert! Hurra hurra for en glad kropp :duskedame:

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (På 30.8.2024 den 11.00):

- 1 kg/mnd er kjempebra! Tenk hva ståa kunne vært dersom du ikke hadde vært fokusert? For mange hadde nok det betydd +1 kg/mnd... Og sammenlagt over litt tid så har det enormt mye å si, hvilken vei det går :nikke:
Er jo litt gøy når det faktisk vises utad også at man har gått ned. Føles det bra også..!?

Goood helg til deg! 🌞

Takk, ja, det føles fantastisk! Gøy når klær begynner å sitte pent, og passe igjen 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ms. Steele skrev (På 31.8.2024 den 14.55):

Det er gøy når andre også kan se at man går ned :)  Jeg henger forresten fremdeles på når det gjelder sukkerstopp. Null sukker og straks 3 uker passert! Hurra hurra for en glad kropp :duskedame:

Så bra at du fremdeles er med på sukkerstoppen 🙂  Merker definitivt at kroppen har det best uten ja. Merker også klart å tydelig forskjell på bodybatteriet på klokken. Sist jeg spise sukker en kveld våknet jeg med 35 i bodybatteri, mot vanligvis rundt 90 på en vanlig dag. Det sier jo litt om hvor lite gunstig det egentlig er for kroppen, i hvert fall hvis det blir veldig ofte 🙂

Endret av Triviella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det ny ukesveiing. September viser seg som en krevende måned, med hele 5 bursdager, teambuildingstur med jobb med overnatting, ut å spise med venner, samt flere sosiale happenings som spillekveld og middag med venner osv. Så her er det bare å holde seg fast.😅

Ellers så er det en uke igjen til halvmaraton nå, og jeg kunne absolutt vært klarere. Men samtidig ser jeg at jeg kommer til å klare å gjennomføre. Målet mitt er kun å løpe hele veien, tiden blåser jeg en lang i. Jeg er kjempefornøyd med at jeg har klart å gå fra å hate løping til å like å løpe på disse månedene. Jeg begynte med å løpe i ett minutt i strekk, sist økt løp jeg 1 t og 40 min i strekk. Så jeg er kjempefornøyd! Så får vi se om dette gir mersmak på løpsdagen. I såfall må jo målet videre bli å forbedre tiden til neste løp. Jeg ønsker uansett å øke V02 max ytterligere, formen skal opp, definitivt. Jeg er fremdeles nybegynner, og har mye å gå på. 

Klokken kom med noen tips for å øke Vo2 maksen her om dagen, blant annet vil den ha meg på en bmi på 22,8, noe som gir en vekt på 61,2 kg for å være helt nøyaktig. Så jeg fortsetter å jobbe med form og vekt fremover 🙂

Teller fremdeles ikke kalorier, men prøver å gi kroppen det den trenger av næring. Spiser etter sultfølelse, og spiser veldig næringsrik mat. Mye fett og protein, men også frukt, bær og rå honning. Så det er ikke noe bevvisst lavkarbo. Jeg håper at vekten vil komme til et nivå som er naturlig for kroppen på denne måten. 

Smaleste midje: 68 (-1)   , Totalt 11 cm ned

Over navle:79 cm (-1)   Totalt 20 cm ned

Rumpe: 92 cm (-1) Totalt 8 cm ned

Lår: 54 cm (-1) Totalt 8 cm ned

Overarm: 28 cm (-1) Totalt 4 cm ned

Vekt:

30.08.24; 65, 5 (-0,3 kg)

06.09.24: 65,2 (-0,3 kg) 

Tar meg en liten feiring for meg selv over 20 cm ned rundt navlen. :juhu: 

God helg folkens 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ukas nedgang! Og wow - 20 cm mindre! Kjeeeempebra!
Lykke til med løpet neste uke - du er rå!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse

Halvmaraton er vel gjennomført, og det gikk altså mye bedre enn fryktet da jeg startet denne dagboken. Jeg løp absolutt hele veien, og satte ny pers både på 1 km, 5 km, 10 km og selvfølgelig halvmaraton underveis. Og det var mange tusen deltakere bak meg i mål. Så jeg er strålende fornøyd :juhu:

Tenk at jeg er "en av dem" som faktisk er i stand til å løpe halvmaraton! Det hadde jeg aldri trodd for 10 mnd siden. Det ga virkelig mersmak, så nå blir veien videre å bli med på noen flere løp i forskjellige distanser, og fortsette løpetreningen, kombinert med styrke og yoga. 

To av hovedmålene mine med dagboken er jo på mange måter gjennomført, jeg er per definisjon normalvektig, og jeg har også kommet meg i vesentlig bedre form. Grunnlaget er lagt, og veien videre herfra blir å perfeksjonere ytterligere 🙂

Jeg må kanskje sette meg noen nye mål:

Bmi under 23, dvs under 61,5 kg.

10 km løping: Under 55 min

5 km løping: Under 26 min

Styrke: Bevare og helst forbedre styrken, er på et greit nivå her, men som et minimum klare 20 pushups på tærne med brystet nedi, klare pullups (har ikke prøvd på en evighet), mer fokus på store baseøvelser som knebøy, markløft etc. 

Bli mykere: Jeg er for stiv, så mer tøying og yoga må ha fokus fremover

Øvrig helse: Ytterligere forbedre huden min, jeg er på god vei, og den er bedre enn på lenge. Målet er at den skal bli helt fin, og det krever at jeg gjør ting rett med kosthold og livsstil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk med gjennomført halvmaraton! Også er det jo en deilig rush å løpe i en konkurranse setting, noe helt annet en å bare løpe alene. 

Det høres ut som at du har god fremdrift i livet nå! 😄

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye!! :danse2: Wow for en prestasjon! Ikke bare har du gjennomført, men med de resultatene også! Jeg er veldig imponert :D

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Bøyer meg i hatten, gratulerer med vel gjennomført løp og fantastiske endringer og resultater! 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...