Gå til innhold

Veien mot bedre form og helse

Triviella

Anbefalte innlegg

Herlig å lese at du allerede merker forskjell! Kanskje dette er starten på noe veldig bra! :klem: Tenk - straks normalvektig! You go!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

123qwe skrev (På 28.6.2024 den 19.15):

Mnja, hvis jeg skal ha havremelk i kaffen så må det være sånn barista versjon. Den vanlige+kaffe blir bare sølevann 😂.

Også fiskeboller i hvitsaus er bare å glemme å gjøre melke og glutenfri. Blir ikke godt 😆. Så du kan spare deg den skuffelsen. Min erfaring er at mange av matrettene som baserer seg tungt på melk er ikke så god uten melk. Så har endt opp med å lage mat fra «kjøkken» som naturlig har lite melk, typ indisk, annet asiatisk mat og meksikansk (bytte ut lefse med glutenfri lefse). Men også mange retter med potet, rotgrønnsaker og kjøtt er lett å lage uten melk og gluten. Bananpannekaker laget med havregryn og egg har det gått en del av til tider som mellommåltid og frokost (lager større batch og fryser ned). Samme med forskjellige vafler laget av kikerter og sånt.

Jeg har jo ikke så mye erfaring med glutenfri mat, så kom jo å tenke på at jeg var litt ignorant å anbefale vegansk Ben&Jerrys. Mange av de har nok gluten i seg. Trur noen av Henning-Olsen Idyll er uten hvete og den slags.

Man finner jo mye bra oppskrifter på internett for tiden.

Og hvis du savner parmesanost på maten kan du prøve næringsgjær, den har samme type smak og kan sprinkels over pasta, grønnsaker, salat, supper.

Håper du kan tåle noe etterhvert, men det er sikkert lurt å prøve å holde seg mest mulig unna melk og gluten tils systemet ditt har roet seg ned.

Minstekar hos oss er ikke ferdig med melkeproteinallergi enda så alle middager lages fortsatt her uten melk, men nå har jeg mange års erfaring så det er ikke så mye styr som i starten.

Og veldig kjekt å lese at du allerede merker forskjell på hvor oppblåst du er på kvelden!

Tusen takk for alle gode tips, ikke minst tipset om næringsgjær, det må prøves! Jeg elsker ost, så hvis jeg kan finne en erstatning til parmesan er det gull! Det krever litt mer forberedelser dette her, men jeg ser at det er mulig. Det som er vanskelig syns jeg, er at jeg helst ikke vil spise noe særlig ultraprosessert, og veldig mange av erstatningene er ultraprosesserte. Men det fører vel bare til at vi må leve enda sunnere 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (På 29.6.2024 den 12.31):

Herlig å lese at du allerede merker forskjell! Kanskje dette er starten på noe veldig bra! :klem: Tenk - straks normalvektig! You go!

Takk! Veide meg i dag, og vekten viste 67,1. La det inn i BMI kalkulatoren, og det ble 24,9. Så da er jeg per definisjon normalvektig akkurat nå 😃 Det kan nok svinge litt opp og ned en stund, men det var et ganske fint øyeblikk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woho 

Gratulerer med vekta! Håper du tok med deg godfølelsen resten av dagen også 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/2/2024 at 10:03 AM, Triviella said:

Tusen takk for alle gode tips, ikke minst tipset om næringsgjær, det må prøves! Jeg elsker ost, så hvis jeg kan finne en erstatning til parmesan er det gull! Det krever litt mer forberedelser dette her, men jeg ser at det er mulig. Det som er vanskelig syns jeg, er at jeg helst ikke vil spise noe særlig ultraprosessert, og veldig mange av erstatningene er ultraprosesserte. Men det fører vel bare til at vi må leve enda sunnere 😛

Det er sant, mye av erstatningsproduktene er prosessert til det ukjennelige. Er selv heller ikke noe fan av å bruke mye av de, og ofte har de også lite protein osv. Er særlig lite gira på å gi det til småbarn. Men av og til kan det gjøre noen ting enklere, som å bake en kake man selv kan være med å spise, så da tenker jeg det er ikke så nøye. Jeg har en blåbærpai oppskrift som ikke har så mye rart oppi, og uten gluten, kan dele den hvis du er interessert.

Hvis du finner noen favorittoppskrifter så del gjerne her, lager jo stort de «samme gamle» hele tiden :-). 

Endret av 123qwe
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjukkis skrev (På 2.7.2024 den 18.42):

Woho 

Gratulerer med vekta! Håper du tok med deg godfølelsen resten av dagen også 

Takk, ja det er en god følelse å nå en milepæl! 😃 Det viser at man gjør mye riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

123qwe skrev (På 4.7.2024 den 9.00):

Det er sant, mye av erstatningsproduktene er prosessert til det ukjennelige. Er selv heller ikke noe fan av å bruke mye av de, og ofte har de også lite protein osv. Er særlig lite gira på å gi det til småbarn. Men av og til kan det gjøre noen ting enklere, som å bake en kake man selv kan være med å spise, så da tenker jeg det er ikke så nøye. Jeg har en blåbærpai oppskrift som ikke har så mye rart oppi, og uten gluten, kan dele den hvis du er interessert.

Hvis du finner noen favorittoppskrifter så del gjerne her, lager jo stort de «samme gamle» hele tiden :-). 

Ja, vil veldig gjerne ha oppskrift på blåbærpai 🤩. Det er masse blåbær her vi bor, og i år har jeg bestemt at skal være året vi plukker masse og fryser slik at vi har vinteren gjennom. Og vi får masse besøk i sommer, og må ha noe og servere. 

Alle oppskriftene - omhelse.no Denne siden har endel gode oppskrifter der man kan velge uten gluten, egg eller melk. Har ikke prøvd så mye enda, men det ser veldig lovende ut. 

Berit Nordstrand har også endel gode oppskrifter uten melk/ gluten osv. Her har jeg funnet oppskrifter på kakao uten melk, wraps uten mel og melk og endel andre ting. Anbefaler å kikke litt der, ble veldig lettet når jeg oppdaget oppskriftsbiblioteket der. Da kjente jeg at dette skal bli mulig å leve med. 

Skal legge ut her hvis jeg lager noe som blir en ny favoritt 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen dager har denne dagboken halvt årsjubileum, så da følte jeg for å drodle litt om det siste halve året. Dette har vært en prosess der jeg har prøvd å ta et dypdykk i min egen helse, for å forstå hvorfor ting var blitt som de var blitt, for så å prøve å snu skuta igjen. Det føler jeg at jeg har klart. Vekttap var ikke eneste målet, men vekten var nok et symptom på at jeg ikke levde balansert nok. 

På dette halve året har jeg: 

-Greid å forbedre styrken, jeg har blitt sterkere i alle øvelser. Styrke har ikke vært hovedfokus denne perioden, men jeg har prøvd å få inn to helkroppsøkter i uken. Det har jeg stort sett klart.

-Økt V02 maks fra 38 til 41. Jeg er nå der at jeg kan gå ut og løpe en mil uten å krepere. Kondisen er i bedring, og det er deilig. Stort sett har det blitt to løpeøkter i uken, målet fremover er å få til tre. Og jeg liker faktisk å løpe nå. Så fra hat til glede der! Halvmaratonet i september virker ikke helt umulig å gjennomføre lenger.

-Jeg har klart å holde et snitt på over ti tusen skritt over tid. Noen dager er mye lavere, og noen dager er mye høyere, men så lenge trenden er over titusen, så er jeg veldig fornøyd!

-Jeg har gått ned 6,9 kilo, fra overvektig til normalvektig. Jeg har ikke telt kalorier mer enn et par dager. Kun fokusert på å spise gode mettende måltider. Det har stabilisert seg selv til to eller noen ganger tre måltider om dagen. Jeg har erfart at for å holde meg mett og unngå cravings må jeg spise meg ordentlig mett, og jeg må ha nok protein og fett i kosten. 

-Jeg har erfart at utskeielser betyr opp. En utskeielse her og der går fint, men en ukes ferie med frislipp betyr fort 2 kilo opp, og mange ukers slit i etterkant. Jeg har i denne perioden spist dessert på restaurant, spist snop på fest, laget hjemmelaget is osv. Så det er balanse i det. Men å kjøpe inn snop bare for å sitte hjemme i sofaen, det kan jeg ikke. Da craver jeg sukker i dagevis, og det ønsker jeg ikke. Så jeg velger å holde sukkerinntaket til spesielle anledninger, der det typisk er noe sosialt. Jeg kan ikke  logge av nå, og ta 4 ukers ferie fra all fornuft. Da er jeg fort opp 8 kg, og tilbake til start i august. Jeg må altså tilstrebe å holde på rutinene i ferier, såklart med et og annet unntak. Men ferie i seg selv kan ikke bety unntak bare fordi det er fri. 

-Jeg har funnet ut hva kroppen ikke tåler. Fokus videre er å bygge opp en sterk tarm, og gi kroppen god næring. Jeg prøver å fokusere på å holde meg så frisk som mulig. Jeg ønsker å forebygge alt jeg kan av livstilssykdommer, og da kreves det en grunnleggende sunn livsstil. Rett og slett. 

-Jeg har ikke klart å gjøre yoga så ofte som jeg egentlig vil. Så her er det forbedringspotensiale, denne kroppen har ikke vondt av å bli mykere. 

----

Ned 0,7 kg til denne uken, det virker som det løsner litt 😃 Litt usikker på hva jeg vil sette som endelig mål, men jeg tenker at en bmi på rundt 22 er fint. Det er på rundt 60 kg. Men jeg ønsker også å prøve å la kroppen stabilisere seg på det som er et naturlig nivå for den. Den livsstilen jeg har nå kan jeg følge resten av livet tenker jeg, så håper jeg at vekten vil stabilisere seg naturlig som følge av det. 

Mål: Under bryst: 74 

Smaleste midje: 70  , Totalt 9 cm ned

Over navle:82 cm  (-1) Totalt 17 cm ned

Rumpe: 94 cm (-1)

Lår: 56 cm (-1) 

Overarm: 30 cm (-1)

Vekt:

Startvekt 8.1.24: 73,8kg 

Januar 24: -2,1 kg

Februar 24: -0,6 kg

Mars: -0,8 kg

April: +0,2 kg 

Mai: -1,8 kg

03.05.24: 70, 4 

10.05.24: 70,4

16.05.24: 70, 2 

24.05.24: 69, 4 (-0,8 kg)

31.05.24: 68,6 kg (-0,8 kg) 

08.06.24: 68,9 (+0,3 kg)  

12.06.24: 68,4 (-0,5 kg)

21.06.24: 68,2 (-0,2 kg)

28.06.24: 67,6 (-0,6 kg)

04.0724: 66,9 (-0,7 kg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow for en flott oppsummering! 👏
Du har virkelig lært myyyye. Mer enn mange lærer på flere år, så der kan du virkelig være godt fornøyd.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/5/2024 at 11:20 AM, Triviella said:

Ja, vil veldig gjerne ha oppskrift på blåbærpai 🤩. Det er masse blåbær her vi bor, og i år har jeg bestemt at skal være året vi plukker masse og fryser slik at vi har vinteren gjennom. Og vi får masse besøk i sommer, og må ha noe og servere. 

Alle oppskriftene - omhelse.no Denne siden har endel gode oppskrifter der man kan velge uten gluten, egg eller melk. Har ikke prøvd så mye enda, men det ser veldig lovende ut. 

Berit Nordstrand har også endel gode oppskrifter uten melk/ gluten osv. Her har jeg funnet oppskrifter på kakao uten melk, wraps uten mel og melk og endel andre ting. Anbefaler å kikke litt der, ble veldig lettet når jeg oppdaget oppskriftsbiblioteket der. Da kjente jeg at dette skal bli mulig å leve med. 

Skal legge ut her hvis jeg lager noe som blir en ny favoritt 😃

Takk for gode tips! De skal sjekkes! Har laget melkefrie vafler fra Berit N og de var gode. 

Åh, blåbær! Jeg vaks opp med skoger fult av blåbær på sensommeren/høsten. Det er så digg! Dessverre har vi ikke helt samme forhold her jeg bor nå da. Men her kommer oppskrifta:

**Bunn:**

- 75 g melkefri bakemargarin (ikke sånn påleggsmargarin ala Berit Nordstrand)

- 1/2 dl sukker

- 1 egg

- 2 1/2 dl glutenfri havremel

- 1 ts bakepulver

- 1/2 ts kardemomme

**Fyll:**

- 1 pose (200 g) blåbær (frosne)

- 2 ts potetmel

- 200 g kokosyoghurt eller havrefraise eller lignende

- 1 egg

- 1/2 dl sukker

- 1 ts vaniljesukker

**Instruksjoner:**

1. Smelt smøret i en bakebolle i mikrobølgeovnen. La kjøle ned litt. Rør inn sukkeret og egget. Bland godt.

2. Tilsett havremelet, bakepulveret og kardemommen, som er blandet sammen på forhånd.

3. Fordel den løsaktige deigen med en deigskrape i bunnen av en paiform (Ø 24 cm). Du kan også presse deigen litt opp på sidene.

4. Bland potetmelet med de frosne bærene. Strø bærene over bunnen.

5. Bland sammen yoghurt, egget, sukkeret og vaniljesukkeret til fyllet. Hell blandingen over bærene.

6. Stek paien på nederste rille i ovnen ved 200 grader i ca. 35 minutter. Hvis kantene begynner å bli for mørke, kan du dekke paien lett med aluminiumsfolie mot slutten av steketiden. La paien avkjøles før servering.

Du kan også lage paien med ferske blåbær, i så fall trenger du ikke å tilsette potetmel til bærene. Det er også godt å lage en «crumble» med havremel/margarin/sukker (kna alt i til klumpete konsistens) og dryss oppå paien før steking.

For en hel langpanne dobler/tripler jeg oppskrifta. Bunnen blir ganske tynn med bare dobling av oppskrifta.

Fantastisk oppsummering du har gjort av det siste halvåret. Ble skikkelig inspirert! Opplever det samme at for å holde vekta så må kaker og godteri og høykalori mat høre til spesielle anledninger og det må jeg forsette med resten av livet. Men det er greit, det finnes andre ting også å nyte her i livet :-).

Endret av 123qwe
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Tusen takk for oppskriften @qwe123. Har faktisk laget den flere ganger allerede, den er kjempegod! 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Triviella said:

Tusen takk for oppskriften @qwe123. Har faktisk laget den flere ganger allerede, den er kjempegod! 😀

Herlig! Man skulle ikke tro at den er «fri» for både det ene og det andre. Og superlett å lage.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bitteliten oppsummering halveis i ferien. Travle dager med mye besøk, men hittil har vi bare vært hjemme. Dog litt ut å spise, og litt opplevelser vi ikke gjør til vanlig. Andre halvdel blir mer reising, bl.a skal vi en uke til Danmark med en god gjeng. 

Merker at ferier er krevende, det er en million anledninger til å skeie ut hvis man vil. Har gjort det et par ganger, på spillekveld hos venner, og på konsert bl.a. Folk som kommer på besøk til oss får hjemmelaget is, bær og  pai eller noe annet hjemmelaget.Og da spiser vi også så klart 😀 Grilling har vi gjort noen ganger med venner og familie, da velger vi rent kjøtt og grønnsaker, samt bakt potet. 

vi har stort hus og hage, og vi bor på et populært sommersted, så vi har fort huset fullt om sommeren hvis vi ikke begrenser. Det er liksom så praktisk å alltid komme til oss. Det er fint, men også slitsomt merker vi. Til tider har vi følt at vi kun løper rundt og varter opp folk. Har snakket med mannen om at vi må begrense det litt faktisk, vi må også kunne ha ferie uten å være pensjonat for venner og familie. 😕

Det å ikke tåle gluten og melk er et tveegget svert, en befrielse og en forbannelse samtidig. Forbannelse fordi det blir vanskelig med restauranter osv, og befrielse fordi det er verdens beste forklaring på hvorfor jeg ikke spiser alt til enhver tid. Det har i hvert fall vært deilig med tilgang til eget kjøkken, vi baker knekkebrød, lager hjemmelaget kamboucha og prøver og feiler etter beste evne. Bær fra hagen prøver vi å virkelig bruke i år, og vi har faktisk mye matglede disse dagene. 

Treningen har vi holdt på, VO2 maks steg i dag til 42, så formen er i bedring. Og vekten var i dag 67,5, så litt oppgang der. Men mye bedre enn 4 kg som det garantert var i fjor sommer! 😛

2 uker igjen av ferien, målet er å klare det uten mer oppgang! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh, som jeg misunner deg den løpingen :) Min VO2 maks var også på 40-tallet i mai, men nå tør jeg ikke tenke på hva den er. Det er så kjipt at jeg fikk den skaden i kneet, men håper jeg kan få løpt litt snart igjen jeg også. Her har også vekten økt, men jeg gjør noe med det nå ;)  Ferie er ferie, og hverdag er hverdag. Du trener så mye at det kommer til å gå helt fint dette! Stå på :) 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at det kan bli litt mye hvis «alle» kommer til dere for å feriere. Men bra at dere også litt ferie borte!

Håper du får noen gode matopplevelser i Danmark! 🙂

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig med ferieoppdatering 🫠 
Skjønner hva du mener ang. å være vertskap. Det er også vi ofte! Er absolutt koselig, men helt klart slitsomt. Kommer litt an på hvem som kommer, noen er jo hjelp og bidrar mye, men slettes ikke alle. Og blir ofte sånn at jeg går rundt og rydder/gjør husarbeid også, så blir ikke så mye -ferie- av det. Blir deilig for dere å dra bort litt snart også 🌞

Høres helt fantastisk ut å finne matglede slik dere har gjort da! Befriende og deilig. Håper du får fortsatt med det videre i tiden her.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse
Ms. Steele skrev (På 22.7.2024 den 14.07):

Åh, som jeg misunner deg den løpingen :) Min VO2 maks var også på 40-tallet i mai, men nå tør jeg ikke tenke på hva den er. Det er så kjipt at jeg fikk den skaden i kneet, men håper jeg kan få løpt litt snart igjen jeg også. Her har også vekten økt, men jeg gjør noe med det nå ;)  Ferie er ferie, og hverdag er hverdag. Du trener så mye at det kommer til å gå helt fint dette! Stå på :) 

Så kjekt å se at du er mer aktiv her inne igjen 😃 Ja, løping er virkelig magisk når man kommer over kneika, er så glad for at jeg kan det! Håper den skaden kommer seg i en fart, så du kan få startet på igjen 👊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (På 27.7.2024 den 23.40):

Koselig med ferieoppdatering 🫠 
Skjønner hva du mener ang. å være vertskap. Det er også vi ofte! Er absolutt koselig, men helt klart slitsomt. Kommer litt an på hvem som kommer, noen er jo hjelp og bidrar mye, men slettes ikke alle. Og blir ofte sånn at jeg går rundt og rydder/gjør husarbeid også, så blir ikke så mye -ferie- av det. Blir deilig for dere å dra bort litt snart også 🌞

Høres helt fantastisk ut å finne matglede slik dere har gjort da! Befriende og deilig. Håper du får fortsatt med det videre i tiden her.

Ja, besøk er veldig kjekt, men definitivt også slitsomt. Så ja, det var deilig å komme bort litt, og slippe å tenke på alt som burde vært gjort i huset og hagen. Unngikk bevisst å ta noen ledende vertskaps- rolle i feriehuset.😁 Håper du har hatt en fin fer. e også. 💗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var ferien over, og på tide med en oppdatering her igjen. 😃Vi har kost oss masse med storfamilien i Danmark, og det er disse dagene det ble definitivt mest kos, med godteri og is mange dager. Så da var det en gledelig overraskelse at vekten i dag viste 67, 0 kg, noe som vil si at jeg har klart å holde vekten gjennom disse 4 ukene. Det er kun 100 gram over det laveste jeg har målt gjennom denne reisen, så det regner jeg som vedlikehold! Og det er jeg kjempefornøyd med! Og det er en stor kontrast fra de tidligere feriene som jeg har skrevet om her inne før. 

Jeg tror nok noe av grunnen er at aktivitetsnivået har vært ganske høyt, snitt gjennom disse 4 ukene er ca 12000 skritt om dagen. Og jeg har klart å holde på treningsrutinen gjennom ferien, noe som nesten aldri har skjedd før. Trening har ofte vært det første som har røket på tidligere ferier. Samt at måltidene er veldig sunne jevnt over. 

Mannen og meg fikk også tatt noen felles løpeturer den uken vi var i Danmark, og høydepunktet var nok den turen der vi løp 12,5 km SAMMEN, og jeg klarte å prate uanstrengt gjennom hele turen. Har ikke hatt nubbesjangs å holde følge med ham før, så vi har løpt veldig lite sammen tidligere. Så det var gøy 😃

Det ble også endel shopping i ferien, og til mine store overraskelse så er alle klærne jeg har kjøpt i str. S eller 36. Først tenkte jeg at de første klærne jeg kjøpte måtte være veldig store i størrelsen, men så gjentok det seg i butikk etter butikk. Altså, det er en så god følelse! 🤩Jeg har fremdeles en del cm jeg vil gå ned rundt navlen, og noen av buksene jeg har kjøpt blir mer behagelige når det forsvinner, men har troen på at det kommer etterhvert. 🙂

Føler at jeg har fått min dose godteri for en stund fremover, så har litt lyst å prøve å holde meg unna frem til jul. Så får vi se hvordan det går. Nå som jeg ikke spiser melk og gluten, så er kostholdet noe som ligner litt på paleo-ish. Og det trives jeg med. Er også spent på hva det vil gjøre med huden fremover, jeg syns det har blitt bedre, før det nå plutselig var litt tilbakegang etter ferien. Så for huden sin del tror jeg at både melk, sukker og gluten må bort for at det skal bli helt bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fantastisk Tviliella! Wow, stillstand i løpet av en ferie! :danse2: Godt jobba! Og vel fortjent når du er så flink å løpe. Skjønner godt det føles godt å passe klærne på butikken!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...