Gå til innhold

Veien mot bedre form og helse

Triviella

Anbefalte innlegg

Sitronsommerfugl skrev (På 31.5.2024 den 14.23):

Legger igjen et spor her og vil gjerne følge deg også videre :D Super innsats du har gjort til nå, ser ut som det har løsnet veldig igjen de siste to ukene, det er deilig når det har nektet å "slippe" en stund. Spennende med blodprøver, blir veldig interessant å se om du har noen målbar insulinresistens nå til tross for nedgangen. Det reverseres jo ofte ganske raskt når man først går ned i vekt, så det er jo mye mulig du har hatt det tidligere uten at det er så lett å se nå. Har du sjekket langtidsblodsukker før noen gang? 

Så koselig kommentar, koselig med flere "følgere".💗 Har aldri sjekket noe av det jeg sjekket nå, så det er kanskje ikke synlig nei..? Kan ingenting om det, så godt mulig det ikke er mulig å se. 😅 Men jeg ønsker uansett å sjekke at alle verdier ser bra ut, og om det er noen "avvik".  Skrekken er å få en livstilssykdom som jeg kunne ha forhindret, det er så unødvendig. 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ny uke, og det ble litt oppgang denne uken. Skal ikke gå for lett dette nei 😅 Men nedgang i cm, så jeg er fornøyd likevel. Det ble kringle på foreldremøte denne uken, da er det visst bare å forvente oppgang med kroppen min 😆

Mål: Under bryst: 74 (-1 cm)

Smaleste midje: 71 , Totalt 8 cm ned

Over navle:85 cm (-1,0 cm) Totalt 14 cm ned

Rumpe: 95 cm 

Lår: 58 cm 

Overarm: 31 cm

Vekt:

Startvekt 8.1.24: 73,8kg 

Januar 24: -2,1 kg

Februar 24: -0,6 kg

Mars: -0,8 kg

April: +0,2 kg 

Mai:

03.05.24: 70, 4 

10.05.24: 70,4

16.05.24: 70, 2 

24.05.24: 69, 4 (-0,8 kg)

31.05.24: 68,6 kg (-0,8 kg) 

08.06.24: 68,9 (+0,3 kg)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Triviella skrev (På 8.6.2024 den 8.53):

Så koselig kommentar, koselig med flere "følgere".💗 Har aldri sjekket noe av det jeg sjekket nå, så det er kanskje ikke synlig nei..? Kan ingenting om det, så godt mulig det ikke er mulig å se. 😅 Men jeg ønsker uansett å sjekke at alle verdier ser bra ut, og om det er noen "avvik".  Skrekken er å få en livstilssykdom som jeg kunne ha forhindret, det er så unødvendig. 😆

Da får man jo aldri vite akkurat hvordan det så ut da du veide litt mer, men det viktige er jo om det er bra nå :D Så bra med nedgang i cm, det er jo egentlig viktigere enn vekta tenker jeg!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en uke det har vært. Det har gått i ett med 3 avslutninger, 5 bursdager, og kake to dager på jobb for å nevne noe. Mange anledninger til å spise masse kake altså, og tidligere ville jeg nok også ha gjort det. Denne gang droppet jeg kaken på jobb, og har spist kake på en av avslutningene, på torsdag. Det var godt, men førte også til masse cravings i går fredag. Unngikk godteri, men småspiste på ost med stikkelsbærgele, frukt, te, og lagde også en stor kopp kakao med krem. Og var egentlig fremdeles ikke fornøyd. Hadde vi hatt godteri i hus, hadde jeg garantert gått løs på det også. 

Det er interessant å observere hvordan kroppen reagerer etter inntak av sukker/ kake/ godteri. Masse cravings og helt ute. Så for min del er det uten tvil best å holde disse anledningene til et minimum. Jeg kan ikke spise lørdagsgodteri hver uke, da craver jeg hele søndagen og mandagen. Hvis jeg holder meg unna går det derimot helt fint, tenker ikke over det etter en stund. 

I morgen søndag er det nok en bursdagsfeiring hos svigers. Hun har sagt at hun lager bløtkake, og dette er vanskelig syns jeg. Jeg har aldri vært begeistret for bløtkake, syns ikke det er spesielt godt. Og jeg vet at det fører til et kilo rett opp som spolerer neste ukes resultater. Og vil egentlig ikke spise mer kake denne uken, med ytterligere cravings mandag og tirsdag. Men vet at jeg ikke slipper unna for å si det sånn. Hvordan håndterer dere andre slike situasjoner?

Vekten denne uken er fra onsdag, da det ikke er vits i å måle etter kakespisingen torsdag. Da er det alltid opp uansett. 

Mål: Under bryst: 74 

Smaleste midje: 71 , Totalt 8 cm ned

Over navle:85 cm  Totalt 14 cm ned

Lår: 57 cm (-1) 

Vekt:

Mai:

12.06.24: 68,4 (-0,5 kg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat sånn hadde jeg det forrige helg. Det er noe av det aller kjipeste synes jeg, de anledningene hvor du spiser ting du verken trenger eller egentlig vil ha for å gjøre andre fornøyde. I prinsippet synes jeg jo det er helt tullete og skjønner på en måte ikke at jeg gjør det i stedet for å bare si det som det er, men jeg klarer ikke si nei i praksis. Jeg pleier å takke ja, men bare ta et lite stykke, en halv vaffelplate e.l. og heller utfordre meg selv på å bruke lang tid på den (spiser altfor fort til vanlig). Hvis det er frukt, bær eller mindre kaloritette alternativer tilgjengelig forsyner jeg meg også ekstra mye av det, men det er jo sjelden. Tar det dog ofte med selv hvis det er en anledning hvor det er innafor, og det blir jo alltid satt pris på. For min del fører kake riktignok ikke til så mye cravings etterpå, så skjønner at det gjør det ekstra kjipt for din del. 

Bra jobba forrige uke! Håper helgen ikke har blitt altfor vanskelig ❤️ 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk det med kaken i går? :klem3:

En slik situasjon kan føles sår og ubehagelig ut ja. Jeg har også ofte følt at slikt har vært vanskelig. Man vil jo ikke skuffe noen! Men til syvende og sist må man jo tenke på seg selv og helsen. Tenk om man f.eks hadde vært diabetiker eller allergisk da... ingen ville prakket på oss kake da. Å ikke tåle sukker, mel, blir oppblåst osv. er dessverre ikke like "godkjent" alles øyne.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitronsommerfugl skrev (På 16.6.2024 den 18.57):

Akkurat sånn hadde jeg det forrige helg. Det er noe av det aller kjipeste synes jeg, de anledningene hvor du spiser ting du verken trenger eller egentlig vil ha for å gjøre andre fornøyde. I prinsippet synes jeg jo det er helt tullete og skjønner på en måte ikke at jeg gjør det i stedet for å bare si det som det er, men jeg klarer ikke si nei i praksis. Jeg pleier å takke ja, men bare ta et lite stykke, en halv vaffelplate e.l. og heller utfordre meg selv på å bruke lang tid på den (spiser altfor fort til vanlig). Hvis det er frukt, bær eller mindre kaloritette alternativer tilgjengelig forsyner jeg meg også ekstra mye av det, men det er jo sjelden. Tar det dog ofte med selv hvis det er en anledning hvor det er innafor, og det blir jo alltid satt pris på. For min del fører kake riktignok ikke til så mye cravings etterpå, så skjønner at det gjør det ekstra kjipt for din del. 

Bra jobba forrige uke! Håper helgen ikke har blitt altfor vanskelig ❤️ 

Ja, disse anledningene er kjipe, og det er rart at det skal være så press rundt det. I dagens overflodssamfunn burde man fremsnakke de som prøver å begrense sukkerintaket i stedet for å skule på dem. Det er min mening. 😝

Nå løste det seg ganske fint ved at mannen ringte sin mor og spurte om hun heller kunne lage bær med krem. Så da gjorde hun faktisk det denne gangen, siden det var min mann som var "bursdagsbarnet". 

Jeg har faktisk litt problemer med å bare spise en halv vaffel, hvis jeg først begynner så har jeg en tendens til å hive innpå. Så for min del vil jeg helst unngå å få det servert for ofte 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (På 17.6.2024 den 14.43):

Hvordan gikk det med kaken i går? :klem3:

En slik situasjon kan føles sår og ubehagelig ut ja. Jeg har også ofte følt at slikt har vært vanskelig. Man vil jo ikke skuffe noen! Men til syvende og sist må man jo tenke på seg selv og helsen. Tenk om man f.eks hadde vært diabetiker eller allergisk da... ingen ville prakket på oss kake da. Å ikke tåle sukker, mel, blir oppblåst osv. er dessverre ikke like "godkjent" alles øyne.

Det løste seg faktisk ved at min mann (sunnheten selv) ringte sin mor og spurte om hun kunne lage bær med krem i stedet for, siden det var hans bursdag. Så da gjorde hun det. Er første gang, som regel har hun insistert på at det såklart må være kake. Men takk til ham! 💗Og deilig å slippe å håndtere grinete unger for n'te gang den uka. Det er et tydelig mønster der altså, ungene mine er som regel superharmoniske og blide, men når de får veldig mye sukker/ tullemat så blir de til noen ildsprutende drager. Det mønsteret er så tydelig at det kan umulig være tilfeldig. 

Også må jeg bare understreke at vi selvfølgelig syns det er greit med kake i bursdag innimellom, men akkurat denne uken var det kakeanledning nummer 6-7 eller noe slikt for ungenes del. Så da kjentes det så unødvendig. 

Og apropos allergi, så ser det ut til at vi blir en del av den statistikken fremover. 😭 Men ja, da har vi i hvert fall en unnskyldning innimellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev jo for en stund siden at jeg tok endel blodprøver for å sjekke ståa på kroppen og helsen. Jeg har jo alltid hatt en trøblete hud, og har lurt på om det kan være PCOS ( til tross for dønn stabil syklus) eller andre ting. Har prøvd alt av medisiner og hudpleie, til og med isotretinoin. Har også følt at jeg går veldig tregt ned i vekt, og at alt må være perfekt i ukesvis for at det skal gå nedover. Har på en måte følt at jeg har jobbet litt i motbakke, og ønsket derfor å sjekke diverse. Blant annet så lurte jeg på om jeg var insulinresistent.

Av symptomer så har jeg hatt acne, og en betennelse i hoften som har kommet og gått litt. Samt gravidmage hver kveld.  Denne uken fikk jeg resultatene. Alt av vitaminer, stoffskifte, kolesterol, langtidsblodsukker, nyrer osv er helt glimrende. Jeg er ikke insulinresistent. Så det er bra. Men jeg tåler ikke melk og gluten, og det ble også funnet peptider fra dette i urin. Sistnevnte skal ikke være der, og tyder på lekk tarm.  Så her må det legges om totalt, i hvert fall for en god stund fremover.

Vi har derfor også valgt å teste ungene, så får vi se hva resultatene der viser. Det ville forklart endel magevondt, ræva søvn osv.

Men legen sa at nå skulle jeg se at kiloene kom til å renne av, når kroppen kommer i balanse igjen, så jeg håper at det stemmer! Og ikke minst så blir det spennende å se hva dette gjør med huden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, skjønner det var en kjedelig beskjed å få :klem3: Samtidig er det jo greit å få svart på hvitt hva som faktisk er problemet, først da kan man gjøre noe med det... Men skjønner veldig godt at dette blir en omstilling for deg/dere.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, så kjedelig beskjed mtp gluten og melk. Jeg har måtte leve melkeprotein fritt i perioder og det en god del ting som måtte på plass før ting gikk på skinne. Mye av middagsmaten ble indisk inspirert (kokosmelk) eller forskjellige wok. Også mye rent kjøtt med tilbehør. Ble aldri kjempe glad i forskjellige erstatningsprodukter, men havremelk og kokosyoghurt ble brukt mye. Synes vanskeligste var mellommåltid da jeg var så vant med å spise yoghurt og ost, så måtte finne nye type pålegg og sånt. Spiste mye kokt egg 😅. Noen tannkrem har også melkeproteiner så det kan være lurt å sjekke også.

Lykke til! Håper det løser noen av plagene du har hatt. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luksusbia

Hiver meg på. Gikk ned 16 kg ifjor og 7 kg så langt i år. Nå er målet for sommeren og høsten å veie under 100 kg når vi leser 1. januar 2025. Tilsammen rådet min gamle fastlege meg til å gå ned 70 kg, men merker at jeg er avhengig av klare delmål for å se enden på dette. Har gått opp og ned hele livet, men målet om å veie 70-73 kg gir jeg ikke opp. Selv om jeg er 108kg nå. Lettere å gå tur, men sliter med sult om kvelden. Har merket at hvis jeg ikke spiser kvelds er det lettere å hoppe over frokost også. Så går jeg tur på tom mage de dagene jeg har tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

123qwe skrev (13 timer siden):

Huff, så kjedelig beskjed mtp gluten og melk. Jeg har måtte leve melkeprotein fritt i perioder og det en god del ting som måtte på plass før ting gikk på skinne. Mye av middagsmaten ble indisk inspirert (kokosmelk) eller forskjellige wok. Også mye rent kjøtt med tilbehør. Ble aldri kjempe glad i forskjellige erstatningsprodukter, men havremelk og kokosyoghurt ble brukt mye. Synes vanskeligste var mellommåltid da jeg var så vant med å spise yoghurt og ost, så måtte finne nye type pålegg og sånt. Spiste mye kokt egg 😅. Noen tannkrem har også melkeproteiner så det kan være lurt å sjekke også.

Lykke til! Håper det løser noen av plagene du har hatt. 

Takk for lykkeønsking! Ja, dette blir en omstilling, jeg elsker jo ost, melk i kaffen, cottage cheese, gresk youghurt, fløte osv osv. Store deler av kostholdet har dette vært involvert, det er jo så godt og enkelt! Første skikkelige utfordring blir i dag, jeg skal på sommerfest med mat og drikke. Og har ikke fått meg til å gi beskjed så tett opptil festen, maten er jo allerede bestilt. 😛

Takk for tips ang. tannpasta, det ante jeg ikke!

Kan jeg spørre hvorfor du har levd uten melkeprotein i perioder? Har du kunnet introdusere det igjen etter en tid uten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Luksusbia skrev (13 timer siden):

Hiver meg på. Gikk ned 16 kg ifjor og 7 kg så langt i år. Nå er målet for sommeren og høsten å veie under 100 kg når vi leser 1. januar 2025. Tilsammen rådet min gamle fastlege meg til å gå ned 70 kg, men merker at jeg er avhengig av klare delmål for å se enden på dette. Har gått opp og ned hele livet, men målet om å veie 70-73 kg gir jeg ikke opp. Selv om jeg er 108kg nå. Lettere å gå tur, men sliter med sult om kvelden. Har merket at hvis jeg ikke spiser kvelds er det lettere å hoppe over frokost også. Så går jeg tur på tom mage de dagene jeg har tid

Wow, det er imponerende nedgang!! Da har gjort veldig mye riktig, og sikkert endret masse vaner? Har merket det samme som deg ang. frokost og kvelds, jeg er mye mindre sulten når jeg ikke spiser disse måltidene. Spiser selv mellom sånn 11-19 ca, ofte blir det bare to måltider, og er mye mettere på denne måten. Men avhenger veldig av at jeg spiser nok protein og fett til måltidene. Vil gjerne følge reisen din videre 💗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kryper saakte nedover her, men er fornøyd med all nedgang! Blir spennende å si om det vil hjelpe å leve gluten og melkefritt fremover. 🙂 God helg alle sammen!

Smaleste midje: 70 (-1) , Totalt 9 cm ned

Over navle:84 cm  (-1) Totalt 15 cm ned

Lår: 57 cm (-1) 

Vekt:

Mai:

21.06.24: 68,2 (-0,2 kg)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Triviella said:

Takk for lykkeønsking! Ja, dette blir en omstilling, jeg elsker jo ost, melk i kaffen, cottage cheese, gresk youghurt, fløte osv osv. Store deler av kostholdet har dette vært involvert, det er jo så godt og enkelt! Første skikkelige utfordring blir i dag, jeg skal på sommerfest med mat og drikke. Og har ikke fått meg til å gi beskjed så tett opptil festen, maten er jo allerede bestilt. 😛

Takk for tips ang. tannpasta, det ante jeg ikke!

Kan jeg spørre hvorfor du har levd uten melkeprotein i perioder? Har du kunnet introdusere det igjen etter en tid uten?

Ja, er selv også veldig glad i melkeprodukter så for min del ble mye erstattet med egg, skinke, makrell i tomat, hummus, peanøttsmør osv. Vegansk proteinpulver har brukt når jeg har vært lei av kjøtt 😅. Coop sin mørk kokesjokolade 70% er uten melk, så det har jeg brukt i bakst og snacks. Ben&Jerrys har ganske gode veganske iskrem. 

Hadde en del magetrøbbel for en tid tilbake så kuttet ut det jeg trudde kunne være problemet og etter 2-3 mnd introduserte ett og ett matvare for å sjekke om jeg tålte det. Melk var en av de tingene som ble kuttet ut, men kunne introdusere noe tilbake uten problemer. Har fått inntrykk av at hvis mage/tarm er irritert på grunn av noe så kan den bli sensitiv også for noe annet da immunsystemet er litt på hugget. Men at man kan bli kvitt det etterhvert som ting roer seg. Men alle er forskjellig så du må bare høre med legen din.

Også har alle mine barn hatt melkeproteinallergi de første par årene så da måtte jeg også kutte ut kumelk når de fikk morsmelk. Melkeprotein går over i morsmelk.

Om det er noe positivt med det så er det at du kan nesten ikke spise noe fra Narvesen eller en bensinstasjon, da kjøper man mindre uplanlagte snacks osv. Men for min del trigget det også en del negative følelser da det ble så mye restriksjon rundt maten. Man må hele tiden planlegge neste måltid for du kan ikke nødvendig bare kjøpe noe på farta. Men det blir bedre når man får rutiner på plass.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir virkelig spennende fremover ja :klem: 
👏 for siste ukes nedgang, man blir glad for alt som har et minustegn foran!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

123qwe skrev (På 21.6.2024 den 13.10):

Ja, er selv også veldig glad i melkeprodukter så for min del ble mye erstattet med egg, skinke, makrell i tomat, hummus, peanøttsmør osv. Vegansk proteinpulver har brukt når jeg har vært lei av kjøtt 😅. Coop sin mørk kokesjokolade 70% er uten melk, så det har jeg brukt i bakst og snacks. Ben&Jerrys har ganske gode veganske iskrem. 

Hadde en del magetrøbbel for en tid tilbake så kuttet ut det jeg trudde kunne være problemet og etter 2-3 mnd introduserte ett og ett matvare for å sjekke om jeg tålte det. Melk var en av de tingene som ble kuttet ut, men kunne introdusere noe tilbake uten problemer. Har fått inntrykk av at hvis mage/tarm er irritert på grunn av noe så kan den bli sensitiv også for noe annet da immunsystemet er litt på hugget. Men at man kan bli kvitt det etterhvert som ting roer seg. Men alle er forskjellig så du må bare høre med legen din.

Også har alle mine barn hatt melkeproteinallergi de første par årene så da måtte jeg også kutte ut kumelk når de fikk morsmelk. Melkeprotein går over i morsmelk.

Om det er noe positivt med det så er det at du kan nesten ikke spise noe fra Narvesen eller en bensinstasjon, da kjøper man mindre uplanlagte snacks osv. Men for min del trigget det også en del negative følelser da det ble så mye restriksjon rundt maten. Man må hele tiden planlegge neste måltid for du kan ikke nødvendig bare kjøpe noe på farta. Men det blir bedre når man får rutiner på plass.

Takk for alle tips! Settes stor pris på.💗 Og ja, det blir jo straks mye lettere å gå forbi Narvesen etc. Men sant det at det legger store begrensninger, det har jeg allerede merket denne uken da vi skulle ut å spise. Det var ikke lett, å endte med å bare ta noe med gluten i.

Kaffe med havremelk sliter jeg med å få ned, og takler ikke svart kaffe, så nå har i hvert fall kaffeinntaket sunket. Hehe.. Håper at jeg kan begynne å tåle litt etterhvert, men må jo innrømme at jeg faktisk føler meg bedre nå. Så det er nok noe i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skjer det faktisk litt! Ned 600 gram denne uka, det er mye for å være meg! Nå begynner jeg faktisk å se litt forskjell, det er helt tydelig at klærne sitter bedre på nå! 🙂Får til og med på meg enkelte klær i størrelse 36! 

Etter at jeg kuttet gluten og melk er faktisk gravidmagen på kvelden helt borte, det er ganske utrolig. Og veldig deilig! Vanskelig å si om huden har begynt å endre seg, men den har i hvert fall ikke blitt verre, og den føles i hvert fall litt roligere. Men er forberedt på at det vil ta litt tid. 

Nå er jeg 600 gram å være definert som normalvektig😃 Så her er det bare å stå på videre!

Smaleste midje: 70  , Totalt 9 cm ned

Over navle:83 cm  (-1) Totalt 16 cm ned

Rumpe: 94 cm (-1)

Lår: 56 cm (-1) 

Overarm: 30 cm (-1)

Vekt:

Mai: -1,8 kg

21.06.24: 68,2 (-0,2 kg)

28.06.24: 67,6 (-0,6 kg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Triviella said:

Takk for alle tips! Settes stor pris på.💗 Og ja, det blir jo straks mye lettere å gå forbi Narvesen etc. Men sant det at det legger store begrensninger, det har jeg allerede merket denne uken da vi skulle ut å spise. Det var ikke lett, å endte med å bare ta noe med gluten i.

Kaffe med havremelk sliter jeg med å få ned, og takler ikke svart kaffe, så nå har i hvert fall kaffeinntaket sunket. Hehe.. Håper at jeg kan begynne å tåle litt etterhvert, men må jo innrømme at jeg faktisk føler meg bedre nå. Så det er nok noe i det. 

Mnja, hvis jeg skal ha havremelk i kaffen så må det være sånn barista versjon. Den vanlige+kaffe blir bare sølevann 😂.

Også fiskeboller i hvitsaus er bare å glemme å gjøre melke og glutenfri. Blir ikke godt 😆. Så du kan spare deg den skuffelsen. Min erfaring er at mange av matrettene som baserer seg tungt på melk er ikke så god uten melk. Så har endt opp med å lage mat fra «kjøkken» som naturlig har lite melk, typ indisk, annet asiatisk mat og meksikansk (bytte ut lefse med glutenfri lefse). Men også mange retter med potet, rotgrønnsaker og kjøtt er lett å lage uten melk og gluten. Bananpannekaker laget med havregryn og egg har det gått en del av til tider som mellommåltid og frokost (lager større batch og fryser ned). Samme med forskjellige vafler laget av kikerter og sånt.

Jeg har jo ikke så mye erfaring med glutenfri mat, så kom jo å tenke på at jeg var litt ignorant å anbefale vegansk Ben&Jerrys. Mange av de har nok gluten i seg. Trur noen av Henning-Olsen Idyll er uten hvete og den slags.

Man finner jo mye bra oppskrifter på internett for tiden.

Og hvis du savner parmesanost på maten kan du prøve næringsgjær, den har samme type smak og kan sprinkels over pasta, grønnsaker, salat, supper.

Håper du kan tåle noe etterhvert, men det er sikkert lurt å prøve å holde seg mest mulig unna melk og gluten tils systemet ditt har roet seg ned.

Minstekar hos oss er ikke ferdig med melkeproteinallergi enda så alle middager lages fortsatt her uten melk, men nå har jeg mange års erfaring så det er ikke så mye styr som i starten.

Og veldig kjekt å lese at du allerede merker forskjell på hvor oppblåst du er på kvelden!

Endret av 123qwe
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...