Gå til innhold

Bisettelsen er funnet i stillhet, etter avdødes ønske


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det hele sannheten? Det er vel heller at en begravelse koster sånn i dag at man har ikke råd til det. Gjør det på billigst måte.

Jeg må si at det frister ikke å bruke 30.000,- på å få en død kropp i jorden.

Å så var det gravstein til 28.000,-

Nei, det blir nok endringer med tiden. Ser her jeg bor så har det kommet minneplater. Da er kommunen ansvarlig for pynting. Grei ordning. 

Jeg selv ønsker å bli kremert å spredd der det er lov. En plass... spiller ingen rolle hvor. 

Ønsker ingen dyr gravstein som noen eller ingen til slutt føler seg forpliktet til å pynte. Å etterhvert må betale for. Betale for at steinen skal stå på en jordhaug til pynt. Jeg ønsker heller ingen seremoni i kirken. Bare tull å en skikk som vi er opplært til at sånn er det.

Men hvordan gjøre det billigst mulig måte? Alt koster av begravelse byrå, kirke...

Husker kirketjeneren på plassen jeg bor, mistet sin far. De (familien til den døde) bestemte at de tok alle roller selv den dagen. Sparte masse penger med å ikke ha begravelsebyrå i kirken. Ingen prest og orgel spiller.De ordnet til og med sanger selv. Alt så profftelefon ut. Begravelsesagente kom kun med kisten og plasserte i kjølerom. Så de ble snytt for den begravelsen. 

 

Anonymkode: 545bb...69f

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange etterlatte får utbetalt gravferdsforsikring som dekker noe av utgiftene.

Men ja, kan godt være avdøde ikke ønsker noen stor samling ifbm med egen begravelse, avdødes ønske bør vel respekteres. Samtidig bør vel ihvertfall familie få lov til å velge selv om de vil delta i bisettelse. 

Jeg har sagt selv at jeg vil kremeres og legges på minnelund. Der har min man satt ned foten da vi har en liten sønn (1 år) som må få ha en grav å besøke.

Anonymkode: 09461...498

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner som har gjort det i stillhet er det etter avdødes ønske eller pga konflikter i familien. 

Men skal ikke se bort ifra at økonomi kan spille inn. Det sagt så trenger ikke begravelse kost allverden, men døden og det som hører med er ukjent for mange så kan skjønne at pengene fort flyr.

Anonymkode: 54b30...529

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke inntrykk av at økonomi stopper begravelser, og i min jobb møter jeg døende mennesker mye. Faktisk så er dette en utgift som alle, uavhengig av bemidling, ser ut til å prioritere stort. 

I de tilfellene det ikke er sermoni er det på bakgrunn av den avdødes ønsker. Du virker jo å ha sterke ønsker selv. Greit å få fortalt det før du er syk/død til de nærmeste. 

Anonymkode: 2cac5...35c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker å legges på minnelund, ikke på grunn av økonomi - jeg har ikke undersøkt hva dette eventuelt koster, men fordi jeg ikke ønsker at noen skal føle en forpliktelse for å ivareta et gravsted. Det gir bare masse dårlig samvittighet og ekstra belastning for de etterlatte. Hadde det vært lov kunne man gjerne ha brukt asken min til å strø med om vinteren for min del, da hadde jeg i det minste kommet til nytte. Er jeg død er jeg borte og jeg kan minnes på andre måter enn ved å sette blomster og tenne lys ved en sten med navnet mitt på. 

Anonymkode: bca3e...673

  • Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Mange etterlatte får utbetalt gravferdsforsikring som dekker noe av utgiftene.

Men ja, kan godt være avdøde ikke ønsker noen stor samling ifbm med egen begravelse, avdødes ønske bør vel respekteres. Samtidig bør vel ihvertfall familie få lov til å velge selv om de vil delta i bisettelse. 

Jeg har sagt selv at jeg vil kremeres og legges på minnelund. Der har min man satt ned foten da vi har en liten sønn (1 år) som må få ha en grav å besøke.

Anonymkode: 09461...498

Når du dør så vil sønnen din være voksen da. Ikke sikkert han blir en sånn som tror på en sjel og et liv etter døden og sånt så det er ikke sikkert han heller ser nytten med en dyr grav.

Anonymkode: 912fd...c76

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når du dør så vil sønnen din være voksen da. Ikke sikkert han blir en sånn som tror på en sjel og et liv etter døden og sånt så det er ikke sikkert han heller ser nytten med en dyr grav.

Anonymkode: 912fd...c76

Man trenger da virkelig ikke tro på en sjel og et liv etter døden for å ønske å ha en grav å gå til. 

Anonymkode: ab1ed...e35

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo ikke billigere med "i stillhet" enn med kirka full av folk? Og jeg syns det er en selvfølge å følge avdødes ønske i en slik sak, noe annet er veldig respektløst! 

Anonymkode: 01ea7...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man trenger da virkelig ikke tro på en sjel og et liv etter døden for å ønske å ha en grav å gå til. 

Anonymkode: ab1ed...e35

Okay hvorfor mener du det? Hvem steller man graven for da? Man glemmer jo ikke personen som har levd selv om man ikke har grav til de.

Anonymkode: 912fd...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er en begravelse, og et minnesamvær etterpå, en viktig måte å behandle sorgen på, for de som er igjen. Er man kristen, er seremonien i kirken en viktig ting, hvor man overleverer den døde til Gud, men selv om man ikke er kristen, mener jeg at det å samles, ha en seremoni og markere dødsfallet, er viktig for de som er igjen. For mange er begravelsen en god og nødvendig avslutning for å bearbeide sorgen og fortsette livet uten den døde. At den avdøde skal bestemme hvordan de pårørende ønsker og trenger å behandle sorg og savn, det synes jeg er en uting. For den døde spiller det jo ingen rolle uansett, men for de gjenværende kan en seremoni være godt og viktig.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra svar her, men vil skyte inn noe som er litt avsporing - dødsannonser hvor selvmord/overdose har skjedd, men de etterlatte prøver å dekke over det med å skrive "døde etter kort tids sykdom, doner til Kreftforeningen" e.l. Hva synes dere om dette? Det er jo ikke løgn, de skriver ikke at personen døde av kreft f.eks.

Anonymkode: 8337b...7d9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man setter inn at "bisettelse har funnet sted i stillhet", så er det jo vanlig å ha hatt en seremoni for nærmeste familie og noen ganger venner, med begravelsesbyrå, blomster og kiste. Det er ikke sånn at familien ikke har gjort det for spare penger som du tenker. De har bare respektert avdødes ønske om at det ikke skal være en åpen begravelse/bisettelse.

Anonymkode: 1227a...e97

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mine foreldre ønsket jeg begravelse i stillhet for min egen del. Hadde heller ingen annonse etterpå, eller gravsted. Det har ikke så mye med økonomi å gjøre, det koster jo en del uansett. Men har ikke noe behov for graver å gå til, så da er det dumt både å betale ekstra for det, og å ta opp plassen for noen andre som ønsker seg en grav for sine.

Anonymkode: 488a3...8ed

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I mange kommuner er bisettelsr dyrere enn begravelse da man må betale fot kremasjon. Andre steder blir kostnaden den samme. Så å velge bisettelse reduserer ikke kostnadene.

Det å droppe minnesamvær, eller bare samvær med utvalgte inviterte kan redusere kostnadene. 

Anonymkode: fb6d7...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Okay hvorfor mener du det? Hvem steller man graven for da? Man glemmer jo ikke personen som har levd selv om man ikke har grav til de.

Anonymkode: 912fd...c76

Man steller graven som en måte å holde minnet om den avdøde levende. Man steller den for seg selv, som en del av sorgprosessen. Man steller den for familien. Man steller den fordi det føles godt. Man steller den som et tegn på at kjærligheten ikke dør selv om den man elsker er død. Og mange, mange andre grunner. 

Ønsket om å ha en grav å gå til gjelder ikke alle. Noen foretrekker anonyme minnesteder, andre foretrekker å få asken spredd på havet og andre steder, noen foretrekker at det ikke er noen spor igjen etter dem. Men ønsket om et eget gravsted er ganske uavhengig av religion og livssyn. 

La meg sende spørsmålet i retur: Hvorfor mener du man må tro på et liv etter døden for å ønske en grav å gå til? 

Anonymkode: ab1ed...e35

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det er nok ikke for å spare penger, men for å respektere avdødes ønske. Det kan også være avdødes familie som ønsker mest mulig ro.
Jeg ønsker det på samme måte når det er min tur, og det dreier seg mye om at jeg kun ønsker at de som står meg nærmest skal komme. Det er meningsløst (og provoserende) for meg noen som ikke viste omsorg mens jeg levde, plutselig skal bry seg og komme i begravelsen min. 

Anonymkode: 33d67...77f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tenker ikke at «i stillhet» er billigere enn vanlig begravelse. Bortsett fra eventuell bevertning, og antall programhefter som skal trykkes.

Jeg vil ikke begraves med andre enn nære slektninger, og gode venner, til stede. Og det etter at jeg har vært til nytte for medisinstudenter ved nærmeste universitetssykehus. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...