Gå til innhold

Jeg blir så provosert over unødvendig maktbruk til politiet.


Mr.Anon

Anbefalte innlegg

Først og fremst så er politiet til for å sørge for at sivile følger lover og regler, IKKE for å bestemme over deg, bare sånn du er klar over det.

"Jeg er politiet, jeg bestemmer over deg!". Aldri hørt noe mer tullprat enn det der. 

Er det rart de blir mindre og mindre respektert når dem holder på sånn? Om man må bruke vold og ikke klarer å lytte til personen det blir brukt vold og motparten har ikke vist noe som helst tegn på at han er en trussel så har man ikke noe i politiet å gjøre.

 

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/etterforskes-av-spesialenheten-vi-ma-slass-litt/16323646/

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye som ikke kommer ut media, skjer overgrep hver dag fra politiet. I psykiatrien også, eldreomsorg etc...

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter å begriper ikke hvorfor folk skal opptre provoserende overfor politiet. Hva i svarte vinner de på det?

"Play stupid games, win stupid prizes!"

 

  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet i Norge har lenge hatt for vide rammer i forhold til det å bruke makt. 
Det mangler seriøse kontrollposter, spesialenheten er en vits. 

Løsningen er kroppskamera som ikke kan skrus av manuelt av politiet på stedet. På tide at rettsvernet til folk de stopper, blir styrket. 

Det er mange kjeltringer i vårt samfunn - særlig gjelder det å ta opp kampen mot den organiserte kriminaliteten, og ikke minst partnerdrap som det er mest av i Norge, jmfr land det er naturlig for oss å sammenligne oss med. 
 

Men å plage en 18-åring på denne måten, må ikke politiet gjøre. Filmklippet viser at politiet framprovoserer reaksjoner hos gutten, som tross alt forholder seg rolig.

Politiet må opptre klokere og i samsvar med norsk lov. Alltid!  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kjører en 18 åring rundt når han har mista lappen tidligere på året for råkjøring? Man kan jo begynne der. 

Alle politifolk skulle hatt et lite kamera festet på uniformen sin. Så får man se hele hendelsesforløpet.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker egentlig det er bra politiet fokuserer på ungdom og råkjøring. Denne ungdomen burde ikke satt seg bak rattet i utgangspunktet. Så er det vanskelig å vite noe om forhistorien her, men isolert sett ser jo ikke videoen bra ut.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Druid said:

Jeg fatter å begriper ikke hvorfor folk skal opptre provoserende overfor politiet. Hva i svarte vinner de på det?

"Play stupid games, win stupid prizes!"

 

Det blir gjerne litt problematisk når "opptre provoserende" er synonym med "ha feil utseende". Da jeg gikk på ungdomsskolen og videregående, var jeg en skoleflink nerd som aldri gjorde noe galt, men hadde likevel null tiltro til politiet her i byen. Generelt sett var de brautende drittsekker som brukte trusler som oppdragelse, hadde lav terskel for å bryte loven selv, sorterte folk på alder, etnisitet, klasse og stil. og på mange måter oppførte seg som gjengene de liksom var der for å holde kontroll på. Politimesteren selv presterte å si i lokalavisa at "det viktigste er ikke å følge loven, men å holde orden".

Ting er betraktelig bedre her i byen nå, men nasjonalt er det fortsatt mye ukultur i politiet. I tillegg til overdreven maktbruk har vel de fleste knulletorsdag, rolleblandingen i NNPF, diverse skyteepisoder og Goggens eskapader friskt i minnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, tenker den kriminelle 18 åringen som er godt kjent av politiet la opp til det selv. Hvis folk har respekt og ikke provoserer og legger opp til tull, så skjer det ingenting. 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke veldig voldsomt det som skjer i den videoen. Samtidig vil jeg påstå det er ufattelig lite pedagogisk av politimennene, og de skaper en situasjon som er helt unødvendig. 

Det å oppsøke han på skolen i klasserommet er også ganske tullete hvis det går an å la være. Det sier seg selv at det er med å bidra til et stigma. Og han lever nok opp til den rollen. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (1 time siden):

Tenker egentlig det er bra politiet fokuserer på ungdom og råkjøring. Denne ungdomen burde ikke satt seg bak rattet i utgangspunktet. Så er det vanskelig å vite noe om forhistorien her, men isolert sett ser jo ikke videoen bra ut.

 

Callisto83 skrev (1 time siden):

Hvorfor kjører en 18 åring rundt når han har mista lappen tidligere på året for råkjøring? Man kan jo begynne der. 

Alle politifolk skulle hatt et lite kamera festet på uniformen sin. Så får man se hele hendelsesforløpet.

Jeg synes det er HELT greit at politiet oppsøker han på skolen. Når han SÅ til de grader gir blaffen i lover og regler så er det helt på sin plass. Slutt å sy puter under armene dems. Først råkjører han som bare faen så han mister lappen og etterpå setter han seg bak rattet uten lappen. Helt greit at politiet legger vekk silkehanskene ovenfor han.

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18-åringen er en kjenning av politiet, er nettopp fratatt førerkort for råkjøring i ekstreme hastigheter, OG han er ute på kjøretur med passasjerer... Er vel helt greit at politiet stopper han fra å kjøre ulovlig. Liker han ikke bråk med politiet får han slutte å kjøre bil uten lappen. Problem løst

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedkommende har vist flere ganger at han ikke har respekt for trafikkreglene og medtrafikanter. Så vil han ikke ut av bilen frivillig. Da er neste steg å fysisk ta ham ut og jeg forventer at politiet er såpass handlekraftige. Om man hører på tonen til politifolkene er de verken stresset eller aggressive, det er fint kontrollert maktbruk ovenfor en ung kar som er vant til å gjøre som han vil. 

Og jo, politiet bestemmer når man har blitt tatt i å gjøre noe ulovlig. 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet skal ikke misbruke makt eller være mer ubehagelige en de må. MEN jeg blir oppgitt over hvor litte som skal til før de får kritik. Vi aner ikke hvor lenge tenåringen har sittet og kverulere før de skrur på kameraet. Om gutten nekter å gå ut av bilen skal de da bare stå der i all evighet? Det må jo være lov å bruke makt om folk ikke hører etter. Så er det jo også slik at når man er kriminelle som denne mannen åpenbart er, så er det politiets jobb og følge han opp. Det er ikke trakassering når politiet snaker med deg om kriminalitet de åpenbart driver med. 

Skulle det vise seg at politifolkene startet slik som dette uten å spøre høvelig først så er jo det feil av de. Men de fremstår ikke sinte eller agresive synes jeg. Om gutten nekter å gå ut av bilen stemer det jo at de må slås lit med han for å få han ut, og det er faktisk slik at politiet bestemmer! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Kjetil E said:

 

Jeg synes det er HELT greit at politiet oppsøker han på skolen. Når han SÅ til de grader gir blaffen i lover og regler så er det helt på sin plass. Slutt å sy puter under armene dems. Først råkjører han som bare faen så han mister lappen og etterpå setter han seg bak rattet uten lappen. Helt greit at politiet legger vekk silkehanskene ovenfor han.

Nei, tidligere straffeforhold gir ikke grunn for å benytte seg av nye tvangsmidler. Da regner jeg med at det kan dokumenteres at han forut for skolebesøket var en klar mistenkt i en ny straffesak, og at de hadde tilstrekkelige hjemler eller beslutning om ransaking av bl.a. telefon av politijurist.

Om de skal forsvare måten politimannen tar tak i gutten så skal de kunne dokumentere at han tidligere har gått til angrep på den med kniv e.l., slik at en slik ekstrem overreaksjon er forsvart. Ellers blir det et uprovosert angrep.

"Det er politiet som bestemmer" er ikke en setning som kommer fra et voksent menneske uten at de to har en slik grundig historikk som nevnt over.

Men politiet får bare fortsette med tullet sitt, "brukerjakt" inkludert. Jeg gir faen. Det eneste de oppnår med dette er null tillitt hos yngre. Dette er det bare politiet som taper på.

 

1 minutt siden, newman01 said:

18-åringen er en kjenning av politiet, er nettopp fratatt førerkort for råkjøring i ekstreme hastigheter, OG han er ute på kjøretur med passasjerer... Er vel helt greit at politiet stopper han fra å kjøre ulovlig. Liker han ikke bråk med politiet får han slutte å kjøre bil uten lappen. Problem løst

Nei, ingenting av dette hjemler angrepet fra politimannen mot denne gutten. 

  

6 minutter siden, Gjest McGjest said:

Vedkommende har vist flere ganger at han ikke har respekt for trafikkreglene og medtrafikanter. Så vil han ikke ut av bilen frivillig. Da er neste steg å fysisk ta ham ut og jeg forventer at politiet er såpass handlekraftige. Om man hører på tonen til politifolkene er de verken stresset eller aggressive, det er fint kontrollert maktbruk ovenfor en ung kar som er vant til å gjøre som han vil. 

Og jo, politiet bestemmer når man har blitt tatt i å gjøre noe ulovlig. 

Nei, politiet er avhengig av hjemler for alt de gjør. "Politiet bestemmer" ikke.

Det er ikke dokumentert ut i fra videoen at denne gutten nektet å gå ut av bilen. Det eneste som vises er at han lener seg rolig fremover. Jeg regner derfor med at polititjenestemannen kan dokumentere at han var i ferd med å trekke frem en kniv eller annet våpen som ikke fanges opp av mobilvideoen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okapi skrev (1 time siden):

Politimesteren selv presterte å si i lokalavisa at "det viktigste er ikke å følge loven, men å holde orden".

Dette er faktisk den samfunnsstrukturelle oppgaven til politiet : å sikre ro og orden.

Å følge loven, er ditt ansvar, og å sikre at loven er ivaretatt er påtalemakten sitt ansvar : politiet har sånn sett sekundært oppdrag å støtte påtalemakten gjennom etterforskning og bevisinnsamling.

Men politiets viktigste oppgave, er å påse ro og orden. 

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubiquiti skrev (8 minutter siden):

Nei, tidligere straffeforhold gir ikke grunn for å benytte seg av nye tvangsmidler. Da regner jeg med at det kan dokumenteres at han forut for skolebesøket var en klar mistenkt i en ny straffesak, og at de hadde tilstrekkelige hjemler eller beslutning om ransaking av bl.a. telefon av politijurist.

Om de skal forsvare måten politimannen tar tak i gutten så skal de kunne dokumentere at han tidligere har gått til angrep på den med kniv e.l., slik at en slik ekstrem overreaksjon er forsvart. Ellers blir det et uprovosert angrep.

"Det er politiet som bestemmer" er ikke en setning som kommer fra et voksent menneske uten at de to har en slik grundig historikk som nevnt over.

Men politiet får bare fortsette med tullet sitt, "brukerjakt" inkludert. Jeg gir faen. Det eneste de oppnår med dette er null tillitt hos yngre. Dette er det bare politiet som taper på.

 

Nei, ingenting av dette hjemler angrepet fra politimannen mot denne gutten. 

  

Nei, politiet er avhengig av hjemler for alt de gjør. "Politiet bestemmer" ikke.

Det er ikke dokumentert ut i fra videoen at denne gutten nektet å gå ut av bilen. Det eneste som vises er at han lener seg rolig fremover. Jeg regner derfor med at polititjenestemannen kan dokumentere at han var i ferd med å trekke frem en kniv eller annet våpen som ikke fanges opp av mobilvideoen.

Når han setter seg bak rattet til tross for at han har mistet lappen så er det IKKE snakk om tidligere straffeforhold men om et nytt et. Den slags kjøring kan og RUINERE han for resten av livet. For er han innvolvert i en trafikkulykke så vil HAN ene og alene bli annsvarlig for ALL erstatning.

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ubiquiti skrev (8 minutter siden):

Nei, politiet er avhengig av hjemler for alt de gjør. "Politiet bestemmer" ikke.

Det er ikke dokumentert ut i fra videoen at denne gutten nektet å gå ut av bilen. Det eneste som vises er at han lener seg rolig fremover. Jeg regner derfor med at polititjenestemannen kan dokumentere at han var i ferd med å trekke frem en kniv eller annet våpen som ikke fanges opp av mobilvideoen.

Nettopp. Har de hjemmel så bestemmer de. Akkurat det er ikke noe å diskutere engang, det er bare slik det er. Om politiet sier at du ska ut av bilen, er det noe de har bestemt og du er pliktig etter lov å etterkomme. Dersom du nekter har politiet mulighet til å bruke fysisk makt. 

Det er heller ikke sånn at de må spørre fra start, de kan gå rett på fysisk makt. Hendig nok begynner filmen midt i og fikk ikke med seg den første kontakten. Pussige greier. Men om dette er en gjenganger innenfor trafikk og politiet ønsker ham ut av bilen for å hindre at han stikker, så har de lov til det og. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Kjetil E said:

Når han setter seg bak rattet til tross for at han har mistet lappen så er det IKKE snakk om tidligere straffeforhold men om et nytt et. Den slags kjøring kan og RUINERE han for resten av livet. For er han innvolvert i en trafikkulykke så vil HAN ene og alene bli annsvarlig for ALL erstatning.

Han forteller at han har blitt oppsøkt på skolen og tvunget til å gi dem adgang til mobiltelefon. Dette er tvangsmidler, og om det er pga. at han "har" kjørt uten lappen tidligere og er såkalt "kjenning", så er det ikke grunn, det er personforfølgelse.

I motsatt fall blir dokumentasjon på en pågående straffesak for nye forhold med skjellig grunn til mistanke mot gutten og derav beslutning fra jurist selvsagt lagt frem.

 

Det er uansett helt det samme for meg. Om politiet på sikt foretrekker at de 2 betjenter som er i en patrulje heller vil ha 20 rasende ungdommer stående i ring rundt seg og vise dem hvem som faktisk er sjefen så får de bare holde på. Ikke mitt problem.

Det begynner i det små, for eksempel å bryte ut en kompis fra en politibil. Og respekten bare daler og daler 😀

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/romte-fra-politibil-_-tror-ny-video-kan-gjore-at-flere-forstar-hvorfor-1.16393086

 

7 minutter siden, Gjest McGjest said:

Nettopp. Har de hjemmel så bestemmer de. Akkurat det er ikke noe å diskutere engang, det er bare slik det er. Om politiet sier at du ska ut av bilen, er det noe de har bestemt og du er pliktig etter lov å etterkomme. Dersom du nekter har politiet mulighet til å bruke fysisk makt. 

Det er heller ikke sånn at de må spørre fra start, de kan gå rett på fysisk makt. Hendig nok begynner filmen midt i og fikk ikke med seg den første kontakten. Pussige greier. Men om dette er en gjenganger innenfor trafikk og politiet ønsker ham ut av bilen for å hindre at han stikker, så har de lov til det og. 

Jeg tror ikke du forsto hva jeg skrev. Om politiet sier du skal ut av bilen, så skal de ha hjemmel for det for at jeg skal bry meg om beskjeden. Om de skal bruke fysisk makt så skal de ha hjemmel for det.

Ut i fra videoen er det ikke dokumentert at gutten nektet å gå ut av bilen. Det er ikke dokumentert at gutten forsøkte å angripe politiet. Det er ikke blitt fremlagt en historikk med at denne gutten har angrepet politiet i tidligere trafikkstans, eller annet som kan forsvare en slik overreaksjon fra en voksen politibetjent med minst 3 års utdannelse. Det kan godt hende det eksisterer, men jeg forholder meg til hva som presenteres og diskuteres i tråden.

 

"Han fortjente det" er ikke et argument i en rettstat.

 

Det er uansett helt det samme for meg. Om politiet på sikt foretrekker at de 2 betjenter som er i en patrulje heller vil ha 20 rasende ungdommer stående i ring rundt seg og vise dem hvem som faktisk er sjefen så får de bare holde på. Ikke mitt problem.

 Det begynner i det små, for eksempel å bryte ut en kompis fra en politibil. Og respekten bare daler og daler 😀

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/romte-fra-politibil-_-tror-ny-video-kan-gjore-at-flere-forstar-hvorfor-1.16393086

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (3 timer siden):

Jeg fatter å begriper ikke hvorfor folk skal opptre provoserende overfor politiet. Hva i svarte vinner de på det?

"Play stupid games, win stupid prizes!"

 

Enig med deg. Jeg har aldri hatt problemer med politiet, kjenner ingen andre som har det heller. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubiquiti skrev (2 minutter siden):

 

Jeg tror ikke du forsto hva jeg skrev. Om politiet sier du skal ut av bilen, så skal de ha hjemmel for det for at jeg skal bry meg om beskjeden. Om de skal bruke fysisk makt så skal de ha hjemmel for det.

Ja, hjemmelen finnes jo. Han er midt i et straffbart forhold. 

Ubiquiti skrev (2 minutter siden):

Ut i fra videoen er det ikke dokumentert at gutten nektet å gå ut av bilen. Det er ikke dokumentert at gutten forsøkte å angripe politiet. Det er ikke blitt fremlagt en historikk med at denne gutten har angrepet politiet i tidligere trafikkstans, eller annet som kan forsvare en slik overreaksjon fra en voksen politibetjent med minst 3 års utdannelse. Det kan godt hende det eksisterer, men jeg forholder meg til hva som presenteres og diskuteres i tråden.

Ubiquiti skrev (2 minutter siden):

 

Videoen viser kun fra midt i en hendelse og ikke forløpet hvor jeg tror han fikk mange muligheter. Han tok også valget å kjøre bil ute førerkort. Men uavhengig av det har politiet klart mulighet for å fysisk dra ham ut av bilen der og da med ganske liten til ingen advarsel. Han er som sagt midt i et straffbart forhold som politiet ikke bare har lov til, men også en plikt til, å avslutte.  

Denne unge karen lærte til slutt det mange andre har behov for å lære, uttrykket "fuck around and find out". 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...