Gå til innhold

Utrolig mange drap i starten av året.


Nobile

Anbefalte innlegg

asterix skrev (3 timer siden):

To av sakene er jo voldelige ekser som har fortsatt å forfølge eksen. I det ene tilfellet av disse var det jo snakk om et kortvarig forhold for mange måneder siden. 

Å forklare økt mengde drap nå med økonomisk nedgang uten å se på enkeltsakene blir alt for lettvint.

Og begge de to voldelige eksene er utlendinger, men det er sikkert ikke viktig å få med heller…

  • Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1000x skrev (21 minutter siden):

Premissene for denne diskusjonen er at det meste handler (som vanlig) om menn, og vi skal alle være sjokkerte. Alle menn skal føle seg truffet, og vi skal late som at all den daglige knivstikkingen ikke har noen sammenheng med at noen til slutt dør av det. Kjør liksomdebatt!

Når det kommer til vold og drap gjør det nok det, menn vi er skyldig så det holder i dette aspektet, hvorfor er en diskusjon om dette en liksom debatt? Tror du at dette er noe de slu kvinnene på KG har funnet på eller? 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000x skrev (1 time siden):

Premissene for denne diskusjonen er at det meste handler (som vanlig) om menn, og vi skal alle være sjokkerte. Alle menn skal føle seg truffet, og vi skal late som at all den daglige knivstikkingen ikke har noen sammenheng med at noen til slutt dør av det. Kjør liksomdebatt!

Tja  nå ble vel en kvinne dømt for drap senest idag, så at kvinner Jan drepe vet hi jo, men hovedparten av drap begås jo av menn, men f eks mitt forslag som handler om strengere straff for brudd på besøksforbud vil jo ramme begge kjønn

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suss81 skrev (1 time siden):

Som blir drept AV menn. 

Ja. Noen menn står for mesteparten av vold og drap i Norge. Som mann er man også i høyest risiko for å bli offer for det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også de her tre årsakene

Sjalusi

Brudd. "Hvis ikke jeg får være sammen med, skal ingen andre får mulighet".

På kanten til skilsmisse. Den ene vil ut av ekteskapet.

Alt dette er vanlig men de fleste dreper ikke den andre. Kan legge  psykiske lidelser og/eller voldelig person. 

Endret av Mildys
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

asterix skrev (6 timer siden):

To av sakene er jo voldelige ekser som har fortsatt å forfølge eksen. I det ene tilfellet av disse var det jo snakk om et kortvarig forhold for mange måneder siden. 

Å forklare økt mengde drap nå med økonomisk nedgang uten å se på enkeltsakene blir alt for lettvint.

Enig.

Et poeng til:

Det ene (dobbelt)drapet ble riktignok utført av en mann, men det var en i slutten av tenåra som var barn/sønn av de drepte. 😢

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Apis skrev (10 timer siden):

Aldri starte en krangel i Nov, Des, og Januar har jeg hørt, mørketid og lave nivåer av serotiner og andre hormoner påvirker stemningsleie, stress og glede.

Hmm..men det er vel rimelig få av drapene som skjer nordpå? Det hadde vært interessant å fått litt forskning på. Lurer oppriktig på hva dette skyldes..

Husker saken om moren og barna i Tromsø for noen år siden. Der var det også psykiske problemer i bildet.

Skremmende at det ikke tas mer tak i dette.. 😥 Og skremmende hvor lite prioritert psykisk helsearbeid er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tunaen skrev (1 time siden):

Hmm..men det er vel rimelig få av drapene som skjer nordpå? Det hadde vært interessant å fått litt forskning på. Lurer oppriktig på hva dette skyldes..

Husker saken om moren og barna i Tromsø for noen år siden. Der var det også psykiske problemer i bildet.

Skremmende at det ikke tas mer tak i dette.. 😥 Og skremmende hvor lite prioritert psykisk helsearbeid er!

Noe så enkelt som statistikk, kanskje? Færre folk => færre drap.

Eller mener du antall drap i forhold til folketallet? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bladlusa skrev (3 minutter siden):

Noe så enkelt som statistikk, kanskje? Færre folk => færre drap.

Eller mener du antall drap i forhold til folketallet? 

Matematikk, mener du?

Ja, altså.. Selvfølgelig. Men selv da er tallene ganske uproporsjonale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tunaen skrev (56 minutter siden):

Matematikk, mener du?

Ja, altså.. Selvfølgelig. Men selv da er tallene ganske uproporsjonale.

Jeg mente at sannsynligheten for at drap skjer øker med folketallet og befolkningstettheten. Jeg har alltid tenkt på dette som statistikk, men skal ikke uttale meg bastant om grensegangen mellom statistikk og matematikk. 

Men jeg ser at om vi ser på antall drap i 2012-2021 fordelt på de forskjellige politidistriktene, og sammenlikner det med det respektive befolkningstallet i 2016 (som var det eneste året jeg fant befolkningstall for politidistriktene), er det mye annet som spiller inn. Finnmark politidistrikt har lavest folketall, men ligger på delt andreplass om vi ser på antall drap pr. 100 000 innbyggere. Ganske trist, egentlig. Samtidig ligger Nordland helt i bunn, og Troms midt på treet. 

image.png.8797b14c3a1044b9f4a3bb1e34d54668.png

(Kildene mine er Nasjonal drapsoversikt 2022 og denne tabellen. Jeg skulle ønske jeg fant data som dekket nøyaktig samme periode, men satser på at å bruke folketallet fra 2016 likevel gir en viss pekepinn.) 

(Jeg påstår ikke at jeg har laget noen fasit på noe som helst her. Jeg ble bare nysgjerrig, og prøvde etter beste evne å sette sammen de tallene jeg fant. Jeg er åpen for at det kan være noe jeg har misforstått eller feiltolket.)

Endret av Bladlusa
Trykkfeil
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bladlusa skrev (8 timer siden):

Jeg mente at sannsynligheten for at drap skjer øker med folketallet og befolkningstettheten. Jeg har alltid tenkt på dette som statistikk, men skal ikke uttale meg bastant om grensegangen mellom statistikk og matematikk. 

Men jeg ser at om vi ser på antall drap i 2012-2021 fordelt på de forskjellige politidistriktene, og sammenlikner det med det respektive befolkningstallet i 2016 (som var det eneste året jeg fant befolkningstall for politidistriktene), er det mye annet som spiller inn. Finnmark politidistrikt har lavest folketall, men ligger på delt andreplass om vi ser på antall drap pr. 100 000 innbyggere. Ganske trist, egentlig. Samtidig ligger Nordland helt i bunn, og Troms midt på treet. 

image.png.8797b14c3a1044b9f4a3bb1e34d54668.png

(Kildene mine er Nasjonal drapsoversikt 2022 og denne tabellen. Jeg skulle ønske jeg fant data som dekket nøyaktig samme periode, men satser på at å bruke folketallet fra 2016 likevel gir en viss pekepinn.) 

(Jeg påstår ikke at jeg har laget noen fasit på noe som helst her. Jeg ble bare nysgjerrig, og prøvde etter beste evne å sette sammen de tallene jeg fant. Jeg er åpen for at det kan være noe jeg har misforstått eller feiltolket.)

Wow! Det var virkelig interessant.

Man kan jo bare spekulere i årsakssammenhenger, men det hadde vært interessant å se på sosioøkonomisk bakgrunn og andre faktorer. Og tilgang til psykisk helsehjelp. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tunaen skrev (9 timer siden):

Wow! Det var virkelig interessant.

Man kan jo bare spekulere i årsakssammenhenger, men det hadde vært interessant å se på sosioøkonomisk bakgrunn og andre faktorer. Og tilgang til psykisk helsehjelp. 

Helt klart. Jeg må nok si jeg er ekstra interessert i sammenhengen med kapasiteten i psykiatrien. Jeg har inntrykk av at det er alt for vanskelig å få hjelp på et tidlig stadium. 😢

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Xmasclovn skrev (18 minutter siden):

Brutto nasjonalprodukt øker av all aktivitet, vi blir altså rikere hver gang noe skjer. For hver aktivitet øker BNP i verdi. Den nasjonale velstanden øker, målt etter politikernes målestokk. Ikke rart vi fyller på med ikke arbeidsdyktige mennesker i Norge. Politistyrken må bli større, vi må bruke mer penger. Rikdommen registreres som lykke og velstand, et moderne samfunn.

Jeg trives best når jeg kan sove trygt om natta, selv om nasjonen blir målt til å være fattigere av det. Politikerne måler alt i penger, og forventer at vi gjør det samme. Og det gjør de fleste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er et tegn på hvordan norge kommer til å bli videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jul og fellesferie = drap, det er også skillsmisse toppene

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smascha skrev (På 8.1.2024 den 10.05):

Ekspertane er ueinige om kvifor det har vore så mange drap no. Drapsforskar Vibeke Ottesen trur det er tilfeldig at året starta med så mange drap, medan leiar for Nasjonal eining for rettspsykiatrisk sakkunne, Svein Øverland, trur det er meir sannsynleg at det handlar om jula, der familiar er saman, sjølv om dei egentleg ikkje likar kvarandre: NRK/Uroa for auke i drap

I den artikkelen merka eg meg også denne grafen, og undrar meg på kva i alle dagar som skjedde i 2013

image.png.d365cfe2d6769cf1674c2922459e3230.png

Folk trodde alle skulle dø i 2012, så når de overlevde, måtte de ta saken i egne hender 🙃

(Unnskyld, måtte bare)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært litt for mange saker i det siste ja 😢 Jeg tror det har med de dårlige økonomiske tidene å gjøre, flere blir desperate. Men det er sikkert andre årsaker også så klart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff😔

Hvor mange drap er vi oppe i nå? 

Og januar er ikke over ennå.

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...