Gå til innhold

Hvor var du under OL på lillehammer 1994 ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Kanino
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Var du en av de satt på tribunen i vikingskipet når J.O.Koss ble OL-mester. Eller var du en av dem som stod lang skiløupene, og heiet på utøverene.   Ol-på lillehammer blei omtalt som beste  det beste OL , ikkje bare  viste veret seg fra sin beste side, men også stemningen.  Selv took  eg turen il Lillehammer en helg ikkje minst for å  oppleve om stemningen var slik den bel fremstil på TV-en.

OL- på lillehammer var en fantastisk opplevelse og den største idrettsarangemang, og prestasjon  som har vert i Norge i etterkrigstid

Men, hvor var du under OL: -på lillehammer ?

Anonymkode: 0bcfe...325

På toalettet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanino skrev (7 minutter siden):

På toalettet

Ja, må man, så må man...☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanino
NullHull skrev (3 minutter siden):

Ja, må man, så må man...☺️

😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor jeg var ...?

Hjemme, og boikottet hele opplegget. Det er så typisk norsk å være innesluttet og holde andre på trygg avstand året rundt - men å late som om man er verdensmestere i feiring bare man drar på ferie til et sydligere land med en flaske alkohol kjøpt i taxfree-butikken, eller får OL hvert 40. år.

Uten OL er det liksom ikke verdt å feire. Lillehammer-OL var et patetisk forsøk på å late som om man kommer fra Italia eller Brasil.

Og våset om at dette var tidenes beste OL fra en IOC-pamp var like mye verdt som organisasjonens moralske kompass, men jammen tok man dette bokstavelig; Norge var for en gangs skyld verdens midtpunkt. Eller det var i det minste det man innbilte seg.

Dette førte til eufori på pinsmarkedet; alle skulle samle OL-effekter, og kunne ikke få nok av pins. Idag får man knapt gitt dette bort.

Så mye var OL verdt, når alt kommer til alt.

Anonymkode: 6678c...858

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var der som liten. Kunne se veldig lite. Husker at det var bikkjekaldt.

Anonymkode: 8c683...6f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og nå er du 60-70 år og henger på KG?

Anonymkode: abb70...899

Det er da koselig at de eldre også er her. Mamma bare rister på hodet når jeg nevner KG. 

Anonymkode: 8c683...6f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var 19 år og på backpacking tur i Australia (i 6 mnd) Fikk masse oppmerksomhet når jeg sa jeg var fra Norge. 

Anonymkode: 32f84...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 19 og Au Pair i USA. Fikk med meg litt på tv der da, men det var jo litt annen dekning enn det var her hjemme 😊

Men jeg var litt stolt av å være norsk også 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk 3. året på videregående og brukte den ekstra lange vinterferien til å ta igjen skolearbeid. Bodde på hybel uten tv, så det eneste jeg fikk med meg var avisforsidene i butikken (levde av stipend og lån, så tok meg ikke råd til å kjøpe aviser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme med nyfødt baby og dødssyk søster. Hun døde dagen etter avslutningsseremonien…

Anonymkode: 7c232...0cf

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I klasserommet, tenker jeg. Gikk på ungdomsskolen da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var midt i en krigssone i ‘84 OL byen Sarajevo og hørte bombene falle og så kroppsdeler ligge strødd i gatene.

Anonymkode: a9eec...310

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobbet der. Oslo sporveier assisterte med busser på Lillehammer. Den gang hadde de en buss-park hvor mange av de var i dårlig forfatning. Jeg dro med meg en buss oppover som viste seg å ha dårlig varmefunksjon innvendig. Det resulterte i partiavis skøytebane på gulvet og flere ramla på ræva i midtgangen på bussen.

Kan huske det var amerikanere som i størst kvantum ble fly forbanna..😡

Anonymkode: 659d8...1d6

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Var du en av de satt på tribunen i vikingskipet når J.O.Koss ble OL-mester. Eller var du en av dem som stod lang skiløupene, og heiet på utøverene.   Ol-på lillehammer blei omtalt som beste  det beste OL , ikkje bare  viste veret seg fra sin beste side, men også stemningen.  Selv took  eg turen il Lillehammer en helg ikkje minst for å  oppleve om stemningen var slik den bel fremstil på TV-en.

OL- på lillehammer var en fantastisk opplevelse og den største idrettsarangemang, og prestasjon  som har vert i Norge i etterkrigstid

Men, hvor var du under OL: -på lillehammer ?

Anonymkode: 0bcfe...325

Jeg var hjemme. Var ikke så veldig opptatt av OL, og er fortsatt ikke interessert i sport. Jeg har aldri betalt for å se sport, hverken inngangsbilletter eller TV-abonnementer.

Men min onkel var sjåfør der oppe. Kjørte utøvere og funksjonærer mellom hoteller og arenaer. Og en av mine beste kamerater jobbet der oppe med lyd på arenaene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på tv hjemme og jeg gikk i 1.klasse den gang. Fylte 8 år senere det året. Husker vi hadde to ukers vinterferie pga OL.

Husker mye av skøyter og Koss sine tre gull, samt langrenn med Dæhlie og Alsgaards gull.

TV-introen til mesterskapet får jeg fortsatt frysninger av. OL i 1994 er selve definisjonen på barndomsminner for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvor jeg var ...?

Hjemme, og boikottet hele opplegget. Det er så typisk norsk å være innesluttet og holde andre på trygg avstand året rundt - men å late som om man er verdensmestere i feiring bare man drar på ferie til et sydligere land med en flaske alkohol kjøpt i taxfree-butikken, eller får OL hvert 40. år.

Uten OL er det liksom ikke verdt å feire. Lillehammer-OL var et patetisk forsøk på å late som om man kommer fra Italia eller Brasil.

Og våset om at dette var tidenes beste OL fra en IOC-pamp var like mye verdt som organisasjonens moralske kompass, men jammen tok man dette bokstavelig; Norge var for en gangs skyld verdens midtpunkt. Eller det var i det minste det man innbilte seg.

Dette førte til eufori på pinsmarkedet; alle skulle samle OL-effekter, og kunne ikke få nok av pins. Idag får man knapt gitt dette bort.

Så mye var OL verdt, når alt kommer til alt.

Anonymkode: 6678c...858

Enkelte ting måles ikke i penger, men i affeksjonsverdi.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 15 og husker at jeg så åpningsseremonien. En fyr som tok ett latterlig dårlig skihopp med OL-flammen, prins Håkon Magnus ( som han var da) som tente OL-flammen og noe absurd show med vetter.

Tror jeg ikke så noe mer.

Anonymkode: 58dde...6ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snabeltann skrev (1 time siden):

Gikk på ungdomsskolen, fikk lov å se OL sendingene på tv i skoletiden. Det var stas! Vi var veldig forelsket i Johan Olav Koss alle jentene😅

Jeg gikk på videregående da og hadde vinterferie de to ukene ol varte. Jeg hadde inntrykk av at det var sånn på alle skoler i hele landet. Var det ikke det?

Anonymkode: 39076...402

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg gikk på videregående da og hadde vinterferie de to ukene ol varte. Jeg hadde inntrykk av at det var sånn på alle skoler i hele landet. Var det ikke det?

Anonymkode: 39076...402

Nei, aldri hatt 2 uke vinterferie i Nordnorge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...