Gå til innhold

Noen som jobber i politiet her/vet noe om rutiner? Kjapt spørsmål!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har møtt en person på Tinder som jeg har en veldig hyggelig tone med. Vedkommende vil nå gjerne skrive på messenger og får jo da opp hele mitt navn, hvilket vanligvis ikke ville være et problem. Tingen er at personen jobber i politiet. Jeg har en "utagerende fortid"- typ 15 år siden... Nå er jeg redd vedkommende vil sjekke meg i politiets register😬 Der ligger jeg inne med bilde, fingeravtrykk og det som er🙉 Jeg har ikke noe problem om å snakke om min fortid, men det er jo gjerne noe jeg vil ta face to face, ikke noe jeg vil at noen skal finne ut på egenhånd. 
 

Så jeg lurer på, er det bare for hvem som helst i politiet å sjekke opp navn? Tror du det er noe de faktisk gjør?

Anonymkode: 63fb0...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jobber i politiet selv. Vi har tilgang til alle politiets registre, men får bare lov å søke på noen hvis vi har behov for det i stillingen. Sikkert noen som misbruker muligheten, men jeg tror det gjelder de færreste. 

Anonymkode: 96d74...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I såfall bryter han regler, og da vet du jo at han er en fyr du ikke vil ha. Og du kan levere en klage/anmelde det. 

Anonymkode: 2df16...bae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir registrert hvem som søker, og man må ha en god grunn til det. 

Å sjekke rullebladet til en tinder-date er ikke en god grunn.

Men hvem vet hvor gode rutinene er overalt... NAV har jo flere ganger vært i søkelyset og blitt tatt for brudd på personvern bl.a. fordi ansatte har snoket i sakspapirene til folk de ikke har noe med.

Anonymkode: 7cb8c...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer liksom på om det er noe de kan finne på å gjøre for morro skyld- sjekke ut personer som de dater osv😬🙉

Anonymkode: 63fb0...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I praksis har man muligheten, men det er ikke lov og det loggføres hvem som søker på hva. 

Jeg har aldri "sjekket" noen av datene mine i systemet. 

Anonymkode: 17aa1...01c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det blir registrert hvem som søker, og man må ha en god grunn til det. 

Å sjekke rullebladet til en tinder-date er ikke en god grunn.

Men hvem vet hvor gode rutinene er overalt... NAV har jo flere ganger vært i søkelyset og blitt tatt for brudd på personvern bl.a. fordi ansatte har snoket i sakspapirene til folk de ikke har noe med.

Anonymkode: 7cb8c...0d9

Ja, det er litt det jeg tenker på... Blir det registrert hvem som søker altså? Ok, det høres jo litt betryggende ut😅

Anonymkode: 63fb0...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at politiet, eller Spesialenheten for politisaker, ikke bryr seg om noen snoker i systemene deres. 

Selv om man forsøker å klage inn sånne saker, så bryr de seg ikke og den ansatte får stort sett bare advarsler. Som ikke har en forbanna dritt å si for jobbene deres uansett.      

Anonymkode: 3385d...36e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk opplevd det du frykter, ts. Begynte å date en politimann (sjef på sin avdeling), og ga ham kun fornavnet mitt og sånn ca bosted. Gikk ikke lang tid før han sa at han søkte meg opp i passregisteret (?), hvor han fant etternavn, adresse, fødselsdag og personnummer. Adressen min er ikke å finne på internett, og folk flest sliter med å finne etternavnet mitt, da jeg er svært anonym på nettet, men denne mannen fant altså ut alt gjennom å snoke i politiets registre. Jeg ga klar beskjed om at han hadde gått over grensa, og sa ifra til en politikamerat av meg. Politikameraten min turde ikke varsle pga at daten min var høyt i systemet🙄

Hadde heldigvis ikke noe på rullebladet, da.

Anonymkode: 3448f...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søker de opp på arbeid blir det registrert, men tar de en bærbar på kontroll og later som om de er på et stopp får de en kjapp oppdatering. 

Anonymkode: cb6d7...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg har faktisk opplevd det du frykter, ts. Begynte å date en politimann (sjef på sin avdeling), og ga ham kun fornavnet mitt og sånn ca bosted. Gikk ikke lang tid før han sa at han søkte meg opp i passregisteret (?), hvor han fant etternavn, adresse, fødselsdag og personnummer. Adressen min er ikke å finne på internett, og folk flest sliter med å finne etternavnet mitt, da jeg er svært anonym på nettet, men denne mannen fant altså ut alt gjennom å snoke i politiets registre. Jeg ga klar beskjed om at han hadde gått over grensa, og sa ifra til en politikamerat av meg. Politikameraten min turde ikke varsle pga at daten min var høyt i systemet🙄

Hadde heldigvis ikke noe på rullebladet, da.

Anonymkode: 3448f...bb3

Håper at du dumpet han? 

Anonymkode: 1bbfe...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullt mulig for dem å sjekke det. Jeg vurderte en periode å date en som hadde en ganske høy stilling i forsvaret. Før vi en gang snakket på telefon hadde han sjekket ut alt om meg i god tid i forkant så jeg unngikk daten. I følge han selv hadde sjekket dettr selv om jeg ikke har rulleblad fordi han ikke kunne risikere uheldige forbindelser i sin posisjon… Jeg forstår hvorfor han måtte det, men han kunne i det minste vært såpass ærlig at han sa det FØR han gjorde det og ikke etterpå slik at jeg i det minste kunne velge om dette var en aktuell relasjon.

Anonymkode: dd985...e67

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...