Gå til innhold

Hva sier jeg til stebarnet?

Fremhevede innlegg

Gjest Bella78
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vel, jeg skrev også at TS og konfirmanten kunne ta seg en prat og bli enige om en ordning begge kunne leve med. 
Da er det ikke sikkert at et restaurantbesøk ville bli resultatet , men det kunne være et alternativ. 
Les litt nøyere hva jeg skriver 

Anonymkode: 730fa...d37

Men jeg er fremdeles ikke enig, jeg syns ikke konfirmanten skal involveres i denne problemstillingen i det hele tatt, dette er de voksnes problem - det er hele poenget mitt 😊 Vi får være enige om å være uenige. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Bella78 skrev (18 minutter siden):

Men jeg er fremdeles ikke enig, jeg syns ikke konfirmanten skal involveres i denne problemstillingen i det hele tatt, dette er de voksnes problem - det er hele poenget mitt 😊 Vi får være enige om å være uenige. 

De som er skilt og har barn som vokser opp i to hjem med bonusmor og bonusfar i tillegg til foreldre MÅ høre litt på barna sine og ha en forståelse for hvordan det kan oppleves å være i en skvis mellom alle desse voksne. 
Derfor er dialog og ærlighet viktig !  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men kan du ikke gå som gjest. Det er et par timer med minst minimal kontakt med mor.

Anonymkode: b743a...830

• Liker 3
Gjest Bella78
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

De som er skilt og har barn som vokser opp i to hjem med bonusmor og bonusfar i tillegg til foreldre MÅ høre litt på barna sine og ha en forståelse for hvordan det kan oppleves å være i en skvis mellom alle desse voksne. 
Derfor er dialog og ærlighet viktig !  

Absolutt enig! Og derfor må vi ikke sette de i skviser unødvendig.  Jeg er selv skilt og har et veldig bra forhold til eks og bonusmor og nye barn 🥰 Noen ting diskuteres med barna selvfølgelig. Andre ganger tar vi voksne diskusjonen på kammerset. I denne situasjonen er det ikke barnet som har et problem, men mor/bonusmor. Dermed synes jeg dette er et eksempel på en situasjon som må løses mellom de voksne, uten at barnet skal bekymre seg. Og selvfølgelig - Ts kjenner konfirmanten best, så dersom hun mener det er best å ta den samtalen så kan det godt være det likevel er riktige i denne familiekonstellasjonen - jeg har ikke en allmenngyldig fasit…  I likhet med deg håper jeg dette ordner seg og blir en fin dag 😊

Endret av Bella78
Skrevet

Tror det beste vil være og være ærlig. Selvsagt ikke forklare med t-skje. Men gjerne noe som; jeg vet jeg var i det andre selskapet, men som du også vet er ikke din mor og jeg helt enige og jeg ønsker ikke at det skal bli noe dumt på dagen din hverken for deg, meg eller din mor. Derfor må det desverre bli sånn denne gang. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da tar du en prat med konfirmanten, som nå begynner å bli stor. Så sier du at du er veldig glad i henne og ønsker henne alt godt. Det hun kanskje ikke vet, som hun nå kan få vite litt om, er at du og moren hennes har et veldig vanskelig forhold. Så hva tenker hun om at dere to feirer konfimasjonen hennes etterpå? Dere kan gå ut og spise, eller kanskje dra på helgetur sammen? Så blir konfirmasjonsdagen bare pappa og mamma. Men hvis det er viktig for henne at du kommer, så vil du gjøre det for hennes skyld, men bare som enkel gjest. Det gikk ikke så bra sist da du hjalp til med koldtbord. Så det må velges en løsning som gir en fin og konfliktfri dag for alle parter.

Det er ikke noe hun trenger å gå inn i eller tenke på. Alle mennesker går ikke så godt overrens, og da løser man det ved å holde litt avstand, og det er helt greit.

Så sier du at du kan uansett bake en kake til selskapet hennes, og hun kan velge hvilken.

Anonymkode: 650f2...26b

Skrevet

Det er snakk om noen timer og det bør du klare. At du ble mobbet på skolen kan du ikke bruke i denne settingen. Du skriver selv at du er voksen, da får du bevise det også denne spesielle dagen.

Du kan la være å lage mat og hjelpe til med andre ting istede. Om mor er ufin mot deg, så tør å be henne holde kjeft. Si du ikke finner deg i dritt fra henne også går du vekk fra henne.

Gjest Kanino
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.1.2024 den 13.14):

Da tar du en prat med konfirmanten, som nå begynner å bli stor. Så sier du at du er veldig glad i henne og ønsker henne alt godt. Det hun kanskje ikke vet, som hun nå kan få vite litt om, er at du og moren hennes har et veldig vanskelig forhold. Så hva tenker hun om at dere to feirer konfimasjonen hennes etterpå? Dere kan gå ut og spise, eller kanskje dra på helgetur sammen? Så blir konfirmasjonsdagen bare pappa og mamma. Men hvis det er viktig for henne at du kommer, så vil du gjøre det for hennes skyld, men bare som enkel gjest. Det gikk ikke så bra sist da du hjalp til med koldtbord. Så det må velges en løsning som gir en fin og konfliktfri dag for alle parter.

Det er ikke noe hun trenger å gå inn i eller tenke på. Alle mennesker går ikke så godt overrens, og da løser man det ved å holde litt avstand, og det er helt greit.

Så sier du at du kan uansett bake en kake til selskapet hennes, og hun kan velge hvilken.

Anonymkode: 650f2...26b

Herregud vet du hva. Barn i den alderen er fulle av hormoner osv. Og ta den diskusjonen med en 14-15 åring er absolutt ikke greit. Det er de voksne som skal tilpasse seg, ikke barna,

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.1.2024 den 8.56):

Jeg har to stebarn, hvor den yngste skal konfirmeres til våren. Far og mor har et greit forhold uten store konflikter, men også uten noe særlig kontakt. Det eldste stebarnet hadde sin konfirmasjon for 3 år siden, og der stilte jeg opp med både praktisk og økonomisk hjelp, i tillegg til å være der på selve dagen.

Så er saken at forholdet mellom meg og mor er ikke-eksisterende. Det har vært slik etter at jeg for mange år siden satte foten ned for hennes trakassering av meg, hvor hun blant annet trodde hun kunne gå ut og inn av mitt hus som hun ville. Hun la meg for hat, og det er ikke grenser for hva jeg har hørt fra andre om hva hun sier om meg.

I eldstes konfirmasjon så var mor frekk og ekkel mot meg flere ganger. Som et eksempel kan nevnes at da vi var inne på kjøkkenet samtidig for å fylle på med mat (koldtbord), så sa hun til en tredje person som var der, at all maten var god, unntatt ... og  ..., altså den maten jeg hadde laget. 

Nå har årene gått, og jeg har etter mye tenking kommet fram til at jeg ikke skal i yngstes konfirmasjon. Jeg er et voksent menneske, og jeg trenger ikke utsette meg selv for trakassering og ekkel oppførsel. Det er altså ikke for liksom å straffe noen jeg ikke vil gå, men for å beskytte meg selv.

Spørsmålet jeg trenger hjelp til å finne ut av er hva jeg skal si til konfirmanten. Kan jeg si at jeg ikke vil gå fordi mor er uhyggelig med meg, og jeg trenger ikke utsette meg selv for mobbing? Jeg har et nært forhold til konfirmanten og vil ikke at hun skal tro det er noe med henne som gjør at jeg ikke kommer. Hvis jeg ikke kan si det, hva sier jeg i stedet?

Anonymkode: 4778f...7d2

Du går, og driter i mor!!

Anonymkode: ae29e...be7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du virker faktisk ganske selvsentrert, TS. Selvsagt går du i konfirmasjonen. Denne dagen handler ikke om deg.

Anonymkode: 1be10...196

AnonymBruker
Skrevet

Tenker at du faktisk ikke kan la være å gå i konfirmasjonen. Du er barnets nærmeste i tillegg til foreldrene, så det må du klare å stå I den ene dagen. Så får du heller si fra til stemoren dersom hun kommer med kommentarer den dagen. Men vær der. 

Anonymkode: 6a164...2f1

AnonymBruker
Skrevet

Husk at barnet er glad i deg, mannen fin er glad i deg - du utgjør en forskjell for dem!   Og så gir du bare faen i mora!

Anonymkode: 6a164...2f1

AnonymBruker
Skrevet

Som bonusmor har du større verdi enn du aner. La mor holde på, still deg på sidelinjen og vis barnet hvordan en voksen skal oppføre seg. Vis barnet at det betyr noe for deg.

Anonymkode: 543ce...024

AnonymBruker
Skrevet

Dette har du hatt en tråd om før og jeg svarer det samme som da.

Du straffer barnet ved å utebli og du viser barnet hvor på din prioriteringsliste det er. Hadde du vært min stemor, hadde dette ødelagt for relasjon for fremtiden, særlig siden du allerede har møtt i storesøster sin

Hva du skal si: Du skal være ærlig. Jeg velger bort deg, fordi din mor påvirker meg så negativt at jeg ikke klarer å stille opp for deg denne dagen. 

Anonymkode: 77d5e...f16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...