AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #1 Skrevet 6. januar 2024 Jeg har to stebarn, hvor den yngste skal konfirmeres til våren. Far og mor har et greit forhold uten store konflikter, men også uten noe særlig kontakt. Det eldste stebarnet hadde sin konfirmasjon for 3 år siden, og der stilte jeg opp med både praktisk og økonomisk hjelp, i tillegg til å være der på selve dagen. Så er saken at forholdet mellom meg og mor er ikke-eksisterende. Det har vært slik etter at jeg for mange år siden satte foten ned for hennes trakassering av meg, hvor hun blant annet trodde hun kunne gå ut og inn av mitt hus som hun ville. Hun la meg for hat, og det er ikke grenser for hva jeg har hørt fra andre om hva hun sier om meg. I eldstes konfirmasjon så var mor frekk og ekkel mot meg flere ganger. Som et eksempel kan nevnes at da vi var inne på kjøkkenet samtidig for å fylle på med mat (koldtbord), så sa hun til en tredje person som var der, at all maten var god, unntatt ... og ..., altså den maten jeg hadde laget. Nå har årene gått, og jeg har etter mye tenking kommet fram til at jeg ikke skal i yngstes konfirmasjon. Jeg er et voksent menneske, og jeg trenger ikke utsette meg selv for trakassering og ekkel oppførsel. Det er altså ikke for liksom å straffe noen jeg ikke vil gå, men for å beskytte meg selv. Spørsmålet jeg trenger hjelp til å finne ut av er hva jeg skal si til konfirmanten. Kan jeg si at jeg ikke vil gå fordi mor er uhyggelig med meg, og jeg trenger ikke utsette meg selv for mobbing? Jeg har et nært forhold til konfirmanten og vil ikke at hun skal tro det er noe med henne som gjør at jeg ikke kommer. Hvis jeg ikke kan si det, hva sier jeg i stedet? Anonymkode: 4778f...7d2 1 3
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 Populært innlegg #2 Skrevet 6. januar 2024 Du går selvsagt, ellers straffer du barnet! Anonymkode: 96b26...617 55 8
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #3 Skrevet 6. januar 2024 Jeg er enig i at du ikke skal måtte utsette deg for daglig trakassering og mobbing, men du er voksen og det er én dag. Ja, så sier hun kanskje at maten din ikke er god, men er det total krise? Hev hodet, smil og gå videre. Denne dagen er verken for deg eller for moren, den er for konfirmanten. Da biter man tenna sammen, og er den voksne. Ikke la mammaen vinne, og tapet gå utover konfirmanten. Anonymkode: d9a84...622 30 13
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #4 Skrevet 6. januar 2024 «Beklager, jeg må sette mine egne behov først denne dagen. Selv om jeg deltok i den andre konfirmasjonen er det nå viktigere for meg å tenke på meg selv. « Anonymkode: 59511...eb7 11
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #5 Skrevet 6. januar 2024 Jeg ville sagt at du møter opp, men holder deg unna arrangerering og praktisk hjelp. Vær gjest, og gå hjem hvis du synes mor behandler deg dårlig. Alternativt kan du si at du synes selskapet denne gangen skal være et familiearrangement. Så kan du vurdere hvorvidt du skal revurdere dette basert på hennes reaksjon. Anonymkode: 2f4f9...1fd 11 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #6 Skrevet 6. januar 2024 Du har et nært forhold til bonusbarnet ditt. Men vil ikke være så raus at du kommer i hennes konfirmasjon? Og har heller tenkt å bruke anledningen til å brette ut det dårlige forholdet til hennes mor??? Stakkars barn. Snakk om å sette seg selv i sentrum. Håper du forstår at du kommer til å gi barnet dårlig samvittighet og bidra til å gi henne en dårlig konfirmasjon. Anonymkode: 85dcb...dc3 24 4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #7 Skrevet 6. januar 2024 Forslår at du heller blir «syk». Da slipper barnet å dras inn i konflikten mellom deg og mor. Anonymkode: 85dcb...dc3 11 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #8 Skrevet 6. januar 2024 TS her. Til alle dere som mener jeg bare skal gå: jeg har bestemt meg etter å ha tenkt over det i lang tid. Jeg var mobbeoffer som barn, og nå som voksen dame på nesten 50, så trenger jeg ikke å frivillig utsette meg for dette. Jeg måtte gå på skolen enten jeg ville eller ikke, men jeg må ingenting nå. Mange vonde følelser fra barndommen har kommet tilbake takket være barnas mor, men ting blir bedre igjen når jeg ikke forhoder meg til henne i det hele tatt. Og! Det er selvsagt ikke en isolert kommentar i en konfirmasjon. Det var mange kommentarer og ufin oppførsel i selve konfirmasjonen + mange, mange andre episoder gjennom årene. Anonymkode: 4778f...7d2 2 4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #9 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Forslår at du heller blir «syk». Da slipper barnet å dras inn i konflikten mellom deg og mor. Anonymkode: 85dcb...dc3 Jeg kunne vært "syk", men jeg tenker ikke å være i byen i det hele tatt i konfirmasjonshelgen. Ikke skal jeg "dra inn barnet" heller. Barna har selv fortalt meg mange ting mor har sagt om meg, mens jeg aldri har sagt noe til de om henne. De vet godt at mor ikke liker meg, men de vet ikke min side av saken. Jeg ser det dessuten ikke som at jeg har en konflikt på den måten, jeg vil bare ikke ha det giftige mennesket i nærheten av meg. Ts Anonymkode: 4778f...7d2 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #10 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): «Beklager, jeg må sette mine egne behov først denne dagen. Selv om jeg deltok i den andre konfirmasjonen er det nå viktigere for meg å tenke på meg selv. « Anonymkode: 59511...eb7 Ja, det er noe slikt jeg tenker å si. Ts Anonymkode: 4778f...7d2 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #11 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): TS her. Til alle dere som mener jeg bare skal gå: jeg har bestemt meg etter å ha tenkt over det i lang tid. Jeg var mobbeoffer som barn, og nå som voksen dame på nesten 50, så trenger jeg ikke å frivillig utsette meg for dette. Jeg måtte gå på skolen enten jeg ville eller ikke, men jeg må ingenting nå. Mange vonde følelser fra barndommen har kommet tilbake takket være barnas mor, men ting blir bedre igjen når jeg ikke forhoder meg til henne i det hele tatt. Og! Det er selvsagt ikke en isolert kommentar i en konfirmasjon. Det var mange kommentarer og ufin oppførsel i selve konfirmasjonen + mange, mange andre episoder gjennom årene. Anonymkode: 4778f...7d2 Det har jeg forståelse for. Men du bruker ikke barnets konfirmasjon som en anledning til å sette denne grensen. Da får du heller si at du dessverre ble syk. Anonymkode: 85dcb...dc3 14 3
Månestråla Skrevet 6. januar 2024 #12 Skrevet 6. januar 2024 Syns det er ingen unnskyldning at du ble mobbet som barn. Ærlig talt, dette er 1 dag og ikke minst en super viktig dag i et barns liv. Da setter du alle følelsene dine til sides og kommer deg gjennom den dagen for barnets skyld. Nei, kjenner jeg blir irritert. I hvert fall når du kom i eldstes konfirmasjon. Dropp all engasjement når det gjelder planlegging, ikke lag noe mat. Kom som gjest og eventuell en halv dag. 22
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #13 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): TS her. Til alle dere som mener jeg bare skal gå: jeg har bestemt meg etter å ha tenkt over det i lang tid. Jeg var mobbeoffer som barn, og nå som voksen dame på nesten 50, så trenger jeg ikke å frivillig utsette meg for dette. Jeg måtte gå på skolen enten jeg ville eller ikke, men jeg må ingenting nå. Mange vonde følelser fra barndommen har kommet tilbake takket være barnas mor, men ting blir bedre igjen når jeg ikke forhoder meg til henne i det hele tatt. Og! Det er selvsagt ikke en isolert kommentar i en konfirmasjon. Det var mange kommentarer og ufin oppførsel i selve konfirmasjonen + mange, mange andre episoder gjennom årene. Anonymkode: 4778f...7d2 Det nytter ikke å rettferdiggjøre at du ikke vil gå i konfirmasjonen. Sorry. Man må noen ganger gjøre noe for andre, og dette er et slikt tilfelle. Anonymkode: 07f14...718 26 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #14 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det har jeg forståelse for. Men du bruker ikke barnets konfirmasjon som en anledning til å sette denne grensen. Da får du heller si at du dessverre ble syk. Anonymkode: 85dcb...dc3 Grensen har på mange måter vært der lenge. Jeg har ikke blitt med på forskjellige arrangementer hvor mor også er de siste tre årene, men har på spørsmål fra barna om hvorfor ikke, svart at jeg er opptatt, ikke gidder og slike ting. De VET selvsagt at ting ikke er som de burde ha vært, uten nødvendigvis å vite hvorfor. Ts Anonymkode: 4778f...7d2 1
Tipaa Skrevet 6. januar 2024 #15 Skrevet 6. januar 2024 Har du allerede ikke laget en tråd om dette? 6
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #16 Skrevet 6. januar 2024 Månestråla skrev (4 minutter siden): Syns det er ingen unnskyldning at du ble mobbet som barn. Ærlig talt, dette er 1 dag og ikke minst en super viktig dag i et barns liv. Da setter du alle følelsene dine til sides og kommer deg gjennom den dagen for barnets skyld. Nei, kjenner jeg blir irritert. I hvert fall når du kom i eldstes konfirmasjon. Dropp all engasjement når det gjelder planlegging, ikke lag noe mat. Kom som gjest og eventuell en halv dag. Det er ikke en unnskyldning, men det kan være en forklaring på hvorfor dette treffer meg hardere enn det kanskje ville gjort for noen som ikke har opplevd langvarig mobbing tidligere. Ts Anonymkode: 4778f...7d2 2 1
Duff Skrevet 6. januar 2024 #17 Skrevet 6. januar 2024 Ved å ikke delta som gjest setter du ikke en eneste grense, du gir mor en ypperlig mulighet til å snakke enda mere dritt om deg og hun vil få medhold fra alle i at du er en dårlig person som ikke var tilstede i konfirmasjonen. 25
Gjest Kanino Skrevet 6. januar 2024 #18 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Nå har årene gått, og jeg har etter mye tenking kommet fram til at jeg ikke skal i yngstes konfirmasjon. Jeg er et voksent menneske, og jeg trenger ikke utsette meg selv for trakassering og ekkel oppførsel. Anonymkode: 4778f...7d2 Da bør du oppføre deg som et voksent menneske og legge dine egne behov til sides. Er jo for barnet du eventuelt hadde gått, ikke for mor
Gjest Kanino Skrevet 6. januar 2024 #19 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): TS her. Til alle dere som mener jeg bare skal gå: jeg har bestemt meg etter å ha tenkt over det i lang tid. Jeg var mobbeoffer som barn, og nå som voksen dame på nesten 50, så trenger jeg ikke å frivillig utsette meg for dette. Jeg måtte gå på skolen enten jeg ville eller ikke, men jeg må ingenting nå. Mange vonde følelser fra barndommen har kommet tilbake takket være barnas mor, men ting blir bedre igjen når jeg ikke forhoder meg til henne i det hele tatt. Og! Det er selvsagt ikke en isolert kommentar i en konfirmasjon. Det var mange kommentarer og ufin oppførsel i selve konfirmasjonen + mange, mange andre episoder gjennom årene. Anonymkode: 4778f...7d2 Om du ikke tar med barna hans på kjøpet så burde du pakket tingene dine og flyttet. Om du har vært mobbeoffer eller ei så er det revnende likegyldig. Du som en voksen person burde klart å legge dine egne behov til sides og vært med for barnet sitt skyld.
Gjest Luksusbia Skrevet 6. januar 2024 #20 Skrevet 6. januar 2024 Jeg synes du skal gå, og hvis hun sier noe negativt bare går du/ hever deg over det😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå