Gå til innhold

VG: "Kulderekord i Oslo: Over 30 minus!" ...det heter vel under -30°C, ikke over?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

eller hva?

Anonymkode: 63fe1...46e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er delvis enig. Jeg ville sagt at temperaturen var lavere enn minus 30, eller at det var mer enn, eller over, 30 kuldegrader eller minusgrader. Når det sies 30 minus, kan det være en forkortning for 30 minusgrader.

Anonymkode: f6a5e...8fa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Negative størrelser er notorisk vanskelige. Over og under, mer og mindre, høyere, lavere, alt blir usikkert og uklart og tvetydig, og det er duket for misforståelser, når vi befinner oss under null, eller målet er "mindre" istedenfor "mer". "Blir kjøleskapet kaldere eller varmere om jeg skrur opp, fra 1 til 4?" er et legitimt spørsmål, men vi hører også ofte "Spiser jeg nok til å gå ned i vekt?". Jeg prøver å unngå en del sammensetninger for å unngå misforståelser. Så lenge det er plussgrader, viser under, lavere og mindre til lavere tall og samtidig lavere temperatur, så det blir ingen misforståelser. Men jeg foretrekker alltid "kaldere enn" når det dreier seg om minusgrader.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo enkelt, er det under 30 minus så er det 29, 28, 27 osv... Er det over 30 så er det 31, 32 -->

Anonymkode: 4d64c...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

eller hva?

nei. Over, eller mer enn, 30 minus betyr -31, -32, - ∞

Anonymkode: c8571...1bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter under når det f.eks er kaldere enn minus 30. Bare se på gammeldagse temperaturmålere. Kaldere jo lengre ned du ser på gradestokken. Blir forskrekket over manglende kunnskap hos folk.

Anonymkode: a969a...53a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

nei. Over, eller mer enn, 30 minus betyr -31, -32, - ∞

Anonymkode: c8571...1bb

Feil, det er under. 

Anonymkode: f995b...9e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

eller hva?

Anonymkode: 63fe1...46e

«Under 30 minus» ville i setningen din blitt lest som «mindre enn 30 minus».

Forvirrigen skyldes trolig at «under» både betyr «mindre enn» (som i «han er under 18») og «lavere plassert enn» (som i «jeg gikk under broen») -29 er samtidig et lavere tall enn -30 og høyere plassert på gradestokken. Altså både under - og over. ;) 

Om negative grader burde man derfor unngå begge ord fordi det er dårlig norsk. «kaldere enn» er dønn solid og god norsk. Men jeg tror god norsk er litt som kildekritikk - noe journaliststudiet anbefaler at man gjør sitt ytterste for å unngå. Og noe man etter artiklene å dømme blir sagt opp for å bedrive i VG.

Anonymkode: 81878...275

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er jo enkelt, er det under 30 minus så er det 29, 28, 27 osv... Er det over 30 så er det 31, 32 -->

Anonymkode: 4d64c...51d

Nei. Er det under -30 så er det kaldere enn -30, altså -31, -32 osv. Er det hele innlegget handlet om. Gradestokken går nedover når det er under null, så hver minusgrad vil være under den forrige. 0 grader er over -1. Derfor sier vi «liker ikke sommervarme når det er OVER 25 grader», og «er forventet under 25 minusgrader til uka» betyr enda kaldere enn 25 minus. Det telles nedover.

Anonymkode: e8ef9...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...